Toon posts:

PC boot alleen met hogere vcore?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs voor een prikkie een 2e hands Abit KT7A rev 1.0 en een Duron 800Mhz kunnen kopen. Het bordje boot goed, maar loopt elke keer vast bij het laden van Windows 2000 met de melding 'Windows could not start because the following file is missing or corrupt: \winnt\system32\config\SYSTEMced'

In eerste instantie heb ik dit op kunnen lossen door de Vcore in de bios in tussenstappen te verhogen van 1,60V naar 1,85V. Bij laatstgenoemde waarde bootte de PC normaal in windows. Nu loopt ie echter ook met de vcore op 1,85v vast tijdens het laden van windows. Ik heb met verschillende reepjes PC 100 geheugen getest: 2x noname, 1x micron. Heb daartoe 1 reepje telkens in verschillende banken gezet, maar elke keer hetzelfde (negatieve) resultaat.

Vervolgens van voeding veranderd (van 235 naar 300 Watt), maar dat maakte ook niets uit. Op de Macron 300W zijn de 5V en 12V waarden goed (5,03 en 12,17V). De Duron wordt verder niet echt warm, maximaal zo'n 45 graden. Het moederbord is geupdate met het laatste bios.

Ook de Abit KT7A Faq ( http://www.sudhian.com/showfaqs.cfm?fid=2 ) bood geen uitkomst. De 300W voeding moet mijns inziens ruim genoeg zijn, deze heeft nog dienst gedaan in mijn PIV-2.4Ghz systeempje met 120 en 40 gig schijf. Ik begin de condensatoren op het moederbord te vermoeden, alhoewel er aan de buitenkant niets te zien is.

Het bordje zou verder nogal kieskeurig zijn qua geheugen, maar het lijkt mij dat 1 van de reepjes dan op z'n minst toch een goed resultaat zou hebben moeten geven... Reepjes doen het trouwens prima op een ander systeem..

Iemand misschien enig idee wat ik verder nog kan proberen, of kan ik het bordje afschrijven?

specs:
Abit KT7A rev 1.0
Duron 800Mhz
Macron 300W voeding
Fanner/Spire 5F263B1M3 Cpu Cooler
2,1GB Schijfje
32x CDRom
3 verschillende soorten geheugen, 2 noname, 1 micron

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Heb je na het installeren van de nieuwe hardware wel windows opnieuw geinstalleerd???

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
dev icey schreef op 17 October 2003 @ 22:36:
Heb je na het installeren van de nieuwe hardware wel windows opnieuw geinstalleerd???
Ga jij na ieder vervangen stukje hardware dan windows opnieuw installeren :?

• dev icey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-12-2025
Vash schreef op 17 October 2003 @ 22:39:
[...]
Ga jij na ieder vervangen stukje hardware dan windows opnieuw installeren :?
Nee maar wel na een nieuw moederbord, zeker als het het niet doet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb Windows 2000 vers geinstalleerd op hetzelfde moederbord, met de VCore op 1,75V- 1,80V, bij een lagere VCore kwam ie toen niet door de Setup heen. Systeem liep toen een dag goed, daarop bleef ie dus hangen met de in de 1e post genoemde foutmelding.

Toen de Vcore op 1,85V gezet en alles liep weer goed, volgende dag echter weer hetzelfde probleem. 1,85V is trouwens de max grens die het mobo aankan, maar nog hoger zetten lijkt me sowieso geen optie :)

Verwijderd

De potlood unlock streepjes op de L1 brug zijn denk ik een beetje vergaan...?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 02:21:
De potlood unlock streepjes op de L1 brug zijn denk ik een beetje vergaan...?
Dat was ik nog vergeten te vermelden, de cpu is niet unlocked en ook niet overclocked, loopt dus op standaard bussnelheid, 100x8.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Is alles geaard??

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een geaard stopcontact en er staat ook niet opvallend veel stroom op de case, als je dat bedoelt. Moederbord maakt ook geen contact met case (buiten de schroefjes waar ie mee aan de case vast zit :) )

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Hoe staan de geheugentimings? Zelf heb ik precies dezelfde problemen gehad als jij nu beschrijft, en toen bleek het probleem daar in te zitten. Misschien is het bij jou dezelfde oorzaak, wie weet :)

Verwijderd

Topicstarter
ESteg schreef op 18 October 2003 @ 13:10:
Hoe staan de geheugentimings? Zelf heb ik precies dezelfde problemen gehad als jij nu beschrijft, en toen bleek het probleem daar in te zitten. Misschien is het bij jou dezelfde oorzaak, wie weet :)
Heb ze allemaal op de langzaamste stand staan (Bios Default Settings)-->SDRAM op 8/10ns. Ga 'em voor de verandering eens sneller proberen te zetten :)

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Hm, bij mij stonden de timings dus te snel, maar daar ligt het bij jou blijkbaar niet aan :)
In jouw BIOS geen aparte CAS etc. instellingen verder?

Verwijderd

Topicstarter
ESteg schreef op 18 oktober 2003 @ 13:27:
Hm, bij mij stonden de timings dus te snel, maar daar ligt het bij jou blijkbaar niet aan :)
In jouw BIOS geen aparte CAS etc. instellingen verder?
Meer dan genoeg in dit bios :) helaas blijft windows nog steeds vastlopen, welke memory settings ik gebruik. Overigens ligt het niet aan de installatie van windows, als ik de Windows 2000 setup cd erin doe, krijg ik de foutmelding:

file\i386\ntrkrnlmp.exe could not be loaded. The error code is 4.

edit:
de reguliere windows foutmelding treedt trouwens op als ie op 10% van het witte balkje onderin het scherm tijdens het laden is.
Bij de setup krijg ik de foutmelding tijdens de boodschap 'Windows 2000 executive is loading files (vrij aan het begin in het 'blauw gekleurde' gedeelte van de setup)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 14:00 ]

Verwijderd

Ik weet niet zeker of het kan zijn, maar mogelijk zijn er meer problemen tegelijk aan de hand. Zo eventueel.

Kun je de condensatoren of elco's op het bord zien, zijn er enkele die bol staan ?
Verder kan er oververhitting van de spanningsregelaars zijn, die 6 zwarte blokjes (mosfets) vlak bij de socket, misschien veel stof in het systeem ?

Ook kan de HD misschien wat problemen hebben.

Verwijderd

hmm had ik onlangs ook met mijn pc (sig). Bleek dat het geheugen stuk was. Gaf een stuk of 200 errors na 2 uur memtest86 (rma is nog steeds bezig, nu al 4 kapotte dimm's gekregen)

Test je geheugen eens met memtest86 dus ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 oktober 2003 @ 02:04:
hmm had ik onlangs ook met mijn pc (sig). Bleek dat het geheugen stuk was. Gaf een stuk of 200 errors na 2 uur memtest86 (rma is nog steeds bezig, nu al 4 kapotte dimm's gekregen)

Test je geheugen eens met memtest86 dus ?
Het geheugen zelf heb ik getest met memtest en is 100% goed, het kan misschien wel zijn dat alle verschillende reepjes die ik gebruikt heb, compatibiliteitsproblemen hebben met het mobo.

Het vreemde is dat alleen het verhogen van de vcore in de bios invloed schijnt te hebben op de foutmeldingen die ik krijg. Als ik de vcore op de standaardwaarde van 1.60 zet, dan krijg ik eerder een foutmelding terwijl ik boot vanaf de windows 2000 setup cd of boot vanaf de win2000 installatie op de harde schijf, dan wanneer ik de vcore op 1,85 zet.

Als ik alleen andere settings in het bios verander of het geheugen omwissel, dan heeft dat geen enkele invloed op de foutmeldingen..
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 00:57:
Ik weet niet zeker of het kan zijn, maar mogelijk zijn er meer problemen tegelijk aan de hand. Zo eventueel.

Kun je de condensatoren of elco's op het bord zien, zijn er enkele die bol staan ?
Verder kan er oververhitting van de spanningsregelaars zijn, die 6 zwarte blokjes (mosfets) vlak bij de socket, misschien veel stof in het systeem ?

Ook kan de HD misschien wat problemen hebben.
HD is onwaarschijnlijk, omdat ook als ik boot vanaf de win2000 install cd, ik een foutmelding krijg, zal het voor de zekerheid ff checken..

Verder niet bijzonder veel stof in het systeem, bordje is net ingebouwd. Begin wel te vermoeden dat het toch de caps moeten zijn. Heb er nog eens naar gekeken: ze zien er op zich allemaal goed uit, alleen 2 bij het AGP slot zijn toch net ietsjes minder strak dan de andere. Maar absoluut niet dat ze nou echt bol staan.

Om 1 of andere reden (mosfets? elco's?) lijkt in ieder geval de cpu niet genoeg spanning te krijgen of iets dergelijks..

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Bios update? Andere cpu proberen? :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Laatste Bios zit er op. Zie openingspost :) Kan nog een bios downgrade proberen. Heb al ander tweedehands bordje besteld, mocht dat niet werken, dan ga ik op zoek naar een andere cpu.

Verwijderd

Da, misschien een lichte core beschaidiging van de CPU + lekke condensator. Samen kan dat wel VCore problemen geven denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost! Het bleek een brakke L1 Cache in de CPU te zijn.

PC wil namelijk wel in windows booten als ik L1 cache disable, maar is dan helaas retetraag. Dat wordt een nieuw procje dus..

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Goedkoop = duurkoop!

Verwijderd

Topicstarter
Ach heb 4 euro voor de processor betaald, dat is me het risicio wel waard...moederbordje kostte me overigens maar 1,50 euro, dus dat geld heb ik al lang weer terugverdiend 8)
Pagina: 1