Crashende PC

Pagina: 1
Acties:

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
Het is een beetje moeilijk waar ik dit moet plaatsen; in een harde waren topic, hier of in Games. Als een mod het nodig vindt: verplaats maar (uiteraard)

Het probleem treedt alleen op NA dat ik Counter-Strike 1.6 heb opgestart (via steam), maar daarna kan ik de computer niet meer aankrijgen (dus het doet vermoeden dat het iets hardwarematigs is en dat CS1.6 toevallig 1 van de applicaties is die het probleem triggerd, hoewel ik met geen enkel ander programma problemen heb.)

Als volgt:
Steam installeren is geen probleem (ik gebruik de installer met CS1.6 erin). Halflife spelen is geen probleem via Steam. Maar als ik Counter-Strike opstart gebeurd het. Na ongveer 1 minuut in het beginscherm van CS hoor ik mijn harde schijf vastlopen (het HD lichtje blijft dan aan) en het scherm gaat op zwart. Geen beweging mer in te krijgen.
Nu zou je denken, PC resetten en klaar. Nee dus en dat is het vreemde. De PC wil daarna niet meer booten want als ik hem aanzet is ie binnen een minuut weer uit (Windows boot niet eens). De PC van de stroom halen lijkt niet te werken want hij gaat na aanzetten toch zo weer uit (op dezelfde manier als in CS1.6, dus harde schijf loopt vast (of spint down) en het HD-lichtje blijft aan en her scherm gaat op zwart).
Pas na ongeveer een half uur wachten (al of niet van de stroom) wil de PC weer opstarten en doet alles het weer, heel normaal

-Ik heb verder met geen enkel programma dit probleem meegemaakt (ook niet CS 1.5).
-In de Event Logger is niets te zien.
-Ik heb een andere BIOS geprobeerd (zowel upgraden als downgraden helpt niet)
-Ik heb ook Windows opnieuw geïnstalleerd (op een andere harde schijf)

Weet iemand hoe ik dit probleem verder kan debuggen of weet iemand wat er aan de hand is?

Relevante gegevens PC:
Mobo: MSI KT7 Pro-2a
CPU: Duron 1200@1200
(edit) 512 MB geheugen (2x 256 MB van Dane-Elec) (/edit)
Leadtek Geforce 2/MX 400 (niet geOCt)
Windows XP met SP1 en alle updates inclusief DirecX 9.0b
VIA 4-in-1 drivers (nieuwste)
Detonators 45.23 WHQL

[ Voor 3% gewijzigd door Jack Flushell op 17-10-2003 23:47 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Temperaturen al gecheckt? Het feit dat je een half uur moet wachten, kan daarmee dan te maken hebben. Beetje vaag dat het niet gebeurd buiten CS...maar checken kan geen kwaad. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
-Ik heb ook Windows opnieuw geïnstalleerd (op een andere harde schijf)
En als je Counter-Strike en Steam opnieuw probeert te installeren, ook beide op die andere harde schijf? Welke hoor je dan vast lopen? Of allebei gewoon?

• Jack Flushell
_the_crow_ schreef op 17 oktober 2003 @ 20:30:
Temperaturen al gecheckt? Het feit dat je een half uur moet wachten, kan daarmee dan te maken hebben. Beetje vaag dat het niet gebeurd buiten CS...maar checken kan geen kwaad. :)
Alle fans werken en de temperaturen zijn normaal als ik daarna gelijk de BIOS check (voor zolang het duurt en hij weer uitgaat)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Jack Flushell schreef op 17 October 2003 @ 20:33:
Alle fans werken en de temperaturen zijn normaal als ik daarna gelijk de BIOS check (voor zolang het duurt en hij weer uitgaat)
En de voltages? Kan ook voedingsprobleem zijn. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Jack Flushell
Genghis Khan schreef op 17 October 2003 @ 20:33:
[...]
En als je Counter-Strike en Steam opnieuw probeert te installeren, ook beide op die andere harde schijf? Welke hoor je dan vast lopen? Of allebei gewoon?
Ik heb er maar 1 tegelijk in zitten. Die tweede is spik-nieuw. Beide doen het zelfde (volgens mij spinnen ze gewoon down en blijft het HD-lichtje branden.. misschien probeert Windows nog een foutmelding in event-logger te gooien en lukt dat niet).

Verwijderd

Misschien is je (nu toch al niet meer van de jongste) CPU brak aan het worden, en ben je aan vervanging toe?

dat zou het wel kunnen zijn iig

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Jack Flushell schreef op 17 oktober 2003 @ 20:27:
...

Relevante gegevens PC:
Mobo: MSI KT7 Pro-2a
CPU: Duron 1200@1200
512 MB geheugen (2x 128 MB van Dane-Elec)
Leadtek Geforce 2/MX 400 (niet geOCt)
Windows XP met SP1 en alle updates inclusief DirecX 9.0b
VIA 4-in-1 drivers (nieuwste)
Detonators 45.23 WHQL
Wow, wist niet dat je met 2 x 128MB RAM een totaal van 512MB kan halen... :D

Verder geen idee wat je precies zou kunnen doen om dit op te lossen...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Het is een gok maar toch SA ---> PMG. Check natuurlijk de PMG FAQ, m.n. voor de tips in de Hangen FAQ :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Jack Flushell
BredeP schreef op 17 October 2003 @ 20:47:
[...]

Wow, wist niet dat je met 2 x 128MB RAM een totaal van 512MB kan halen... :D

Verder geen idee wat je precies zou kunnen doen om dit op te lossen...
Ach ja, moet zijn 2x256 natuurlijk

- CPU is net een jaar oud (was toen lekker goedkoop 8) dus dat kan het haast niet zijn)

- Voltages gecheckt, ziet er prima uit

• Jack Flushell
Even 1 kickje

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Kijk eens naar de condensatoren op jouw bord. De K7T serie heeft nogal te kampen gehad met problemen op dit gebied.

Als je alleen kicked om het kicken, neem dan minimaal 24 uur wachttijd in acht ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Jack Flushell
Abbadon schreef op 18 oktober 2003 @ 14:01:
Kijk eens naar de condensatoren op jouw bord. De K7T serie heeft nogal te kampen gehad met problemen op dit gebied.

Als je alleen kicked om het kicken, neem dan minimaal 24 uur wachttijd in acht ;)
Ja dit bedoel je...

Nou ik heb het even aandachtig bestudeerd, maar dat ziet er heel gezond uit.
Wat ik WEL hoor als de PC zo raar doet en wat ik NIET hoor als ie normaal doet is een zacht sissend geluid, alsof er lucht ontsnapt. Het sissen stopt op het moment dat de PC er ook mee stopt (de fans draaien dan dus nog gewoon door). Het lijkt uit de buurt van de CPU te komen, maar misschien is het de voeding ook wel. Ik zal vanmiddag verder onderzoeken, maar als iemand ervaring heeft met een SIS (niet het merk :P) hoor ik het graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Jack Flushell op 20-10-2003 10:54 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
offtopic:
Ligt het aan mij of is de titel een beetje onsamenhangend?

Als ik dit zo lees, kan je proberen memtest te draaien (alle tests en het gehele geheugen). Dit scanned je geheugen op defecten. Vooral bij intensief gebruik van het geheugen (wat bij games meestal het geval is) wil het vaak voorkomen dat het systeem crasht.

Heb je ook al geprobeerd om je CMOS te clearen middels de jumper op het moederbord (vlakbij de batterij)?

Je zegt zelf dat het uit de richting van de CPU komt. Het zou dus kunnen zijn dat je processor te heet wordt. Ook al geeft je BIOS normale waarden aan, het kan alsnog zijn dat je CPU te heet wordt. Dit komt omdat je moederbord de temperatuur meet onder de processor terwijl het heetste punt van de processor, als het goed is, de koeler raakt.

Voel eens aan het koelblok om te voelen hoe heet die is. Haal als je het niet vertrouwd je processor er eens af en kijk of je geconfronteerd wordt met een afgebrokkelde core (door verkeerd monteren). Mocht je daarmee geconfronteerd wordt, waar ligt dan de schuld? Bij jou of bij de zaak waar je je systeem hebt laten bouwen?

Verwijderd

Jack Flushell schreef op 17 October 2003 @ 20:33:
[...]

Wat is jou definitie van "normaal"???
Een AMD kan zonder problemen 60-70 graden worden, maar een Intel zou ik toch niet graag op die temperatuur willen zien.....
Het is ook bekend dat de temperatuurcensoren niet altijd even betrouwbaar zijn.
Heb het laatst bij iemand die ook een PC had die op de meest onduidelijke manieren bleef hangen de stofzuiger maar eens ff ter hand genomen...
(OK, proc. (AMD 1100) werd dan ook 82 graden (idle) 8) )
Toen de koel-elementen eens ff leeggezogen...
dat scheelde dus wel ff..... CPU werd toen nog maar 56 graden (stressed) en systeem bleef vanaf dat moment dus wel stabiel en crashte sindsdien ook niet meer.

• Jack Flushell
Verwijderd schreef op 20 October 2003 @ 11:22:
[...]

Wat is jou definitie van "normaal"???
Een AMD kan zonder problemen 60-70 graden worden, maar een Intel zou ik toch niet graag op die temperatuur willen zien.....
Het is ook bekend dat de temperatuurcensoren niet altijd even betrouwbaar zijn.
Heb het laatst bij iemand die ook een PC had die op de meest onduidelijke manieren bleef hangen de stofzuiger maar eens ff ter hand genomen...
(OK, proc. (AMD 1100) werd dan ook 82 graden (idle) 8) )
Toen de koel-elementen eens ff leeggezogen...
dat scheelde dus wel ff..... CPU werd toen nog maar 56 graden (stressed) en systeem bleef vanaf dat moment dus wel stabiel en crashte sindsdien ook niet meer.
Nou temp is 40 graden ongeveer en het is een Duron die stressed meestal rond de 60 zit zonder problemen. De grootste afwijking in de voltages is de +12V die 12,85 aangeeft.

Afgelopen twee dagen moet ik trouwens na weer eens CS1.6 geprobeerd te
hebben ruim 4 uur wachten van d estroom af voordat alles weer normaal is.

En BTW: CS1.5 spelen gaat dus zonder problemen
Pagina: 1