Toon posts:

Brom in Subwoofer JBL

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vorige week de JBL SCS178 set gekocht.

Nu is hij keurig aangesloten op mijn Philips FR 975, maar ik heb een probleem met mijn subwoofer.

Bijgevoegd is een plaatje van de achterkant van mijn subwoofer, en een schetsje omdat het niet helemaal duidelijk is.

plaatje van de achterkant

Nu las ik in het boekje, dat ik hem het best op LFE kon aansluiten, zo gezegd zo gedaan. Tulp stekker van Versterker pre-out naar LFE.

Tijdens het spelen van een film, of muziek of whatever, komt er een flinke brom uit de subwoofer (zonder dat de versterker signaal geeft, want dvd op pauze). Vervolgens heb hem uit LFE gehaald en in het linker kanaal gedaan. Brom weg. Subwoofer maakt nog steeds bas.

Ontdek dat als er ook maar een kabeltje in het LFE kanaal zit, hij bromt, ongeacht de andere kant in de versterker zit.

Toen een filter apparaatje op de kabel ingang van mijn versterker gedaan, die aardlussen wegfiltert. Helpt een hele hoop, maar nog steeds lichte brom als hij in het LFE kanaal zit, en in het linker kanaal nog steeds niks.

Wat is er zo cool aan LFE dat ik er een lichte brom voor over moet hebben en is deze misschien zelfs nog weg te halen. Of doe ik helemaal iets verkeerd?

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je hem via LFE aansluit zitten er geen filters tussen als het goed is. Dat zou dan weer een aantal componenten schelen, en dus de kwaliteit minder beinvloeden. Maar misschien zit er een foutje in je kabel ofzo, en dat die er uitgefilterd worden als i via de linker ingang gebruikt word. Probeer het eens met een andere kabel.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Wat voor kabel heb je er tussen hangen ? ik denk dat dit de oorzaak is, te dunne kabels veroorzaken vaak een brom, probeer eens een dikkere kabel. Ik heb dit probleem ook gehad, ff dikkere kabel ertussen en weg = brom ;)

Verwijderd

Def_P schreef op 17 October 2003 @ 20:10:
Als je hem via LFE aansluit zitten er geen filters tussen als het goed is. Dat zou dan weer een aantal componenten schelen, en dus de kwaliteit minder beinvloeden. Maar misschien zit er een foutje in je kabel ofzo, en dat die er uitgefilterd worden als i via de linker ingang gebruikt word. Probeer het eens met een andere kabel.
Ehm je versterker kapt de sub pre-out meestal af bij een 120hz ongeveer. :)

De meeste duurdere subs sluit je ook gewoon aan op de plus van of het L of het R kanaal (KEF onder andere).

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 15:10:
[...]

Ehm je versterker kapt de sub pre-out meestal af bij een 120hz ongeveer. :)

De meeste duurdere subs sluit je ook gewoon aan op de plus van of het L of het R kanaal (KEF onder andere).
Ik bedoelde te zeggen, dat als je de LFE aansluiting gebruikt op de subwoofer dat er dan in de subwoofer een aantal filters worden overgeslagen, omdat er dan van uit word gegaan dat de versterker al het overbodige geluid eruit gefilterd heeft.
De meeste subs hebben gewoon 2 normale aansluitingen, maar veel versterkers maar 1. Dan kan je heb op de linker ingang aansluiten en dan zal het goed moeten werken. Maar bij de winkel waar ik mijn sub kocht kreeg ik er een kabeltje bij van 2 naar 1 tulip aansluiting zodat er op bijde ingangen signaal komt te staan, dit zou het geluid ten goede komen volgens de verkopers.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is technisch gezien nou beter? Versterker Subwoofer Pre out naar mijn linker/rechter kanaal, of naar mijn LFE ingang?

Verwijderd

Bij ons staan ze allebei ook op het linker kanaal. Werdt ons ook verteld in de winkel.

Onze JBL sub beneden(zelfde geloof ik) had ook last van brommen op een Pioneer versterker. Stond ook op de linkerkanaal. Net als mijn eigen sub met zelfde versterker (zelfde set) boven. Die beneden bromde steeds meer, boven geen problemen mee. Vandaar dat die van beneden als 3 week geleden opgestuurd is ter reparatie (garantiegevalletje).
Pagina: 1