2x ADSL via Cisco Routers. Routing/NAT issue

Pagina: 1
Acties:

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Hallo allemaal,

Ik heb hier een situatie waarin ik benieuwd ben wat jullie voor mogelijkheden zien om met het geen wat we hier hebben aan een wensenlijstje te kunnen voldoen.

We hebben:
-----------------
- 1x ADSL via een account over een Versatel-lijn (768/128)
Router:.....................Cisco SOHO 97 (ATM over Analog)
Public IP:..................212.238.a.b
Private IP:................192.168.1.8

- 1x ADSL via een account over een BBNed-lijn (2048/1024)
Router:.....................Cisco SOHO 96 (ATM over ISDN)
Public IP:..................82.161.a.b
Private IP:................192.168.1.7

- E-mail voor domein: 'DOMEIN-A' welke dmv MX records wordt afgeleverd op:
MX Pref 5:.................BBNed-lijntje
MX Pref 10:...............Versatel-lijntje

- E-mail voor"'subdomein": 'DOMEIN-B' welke alleen dmv MailKicks wordt verstuurd naar de Versatel-lijn. Er is hier geen mogelijkheid van DNS-editing en ik wil simpelweg niet via POP3 de mail ophalen.

- Een mailserver welke de mail afhandeld voor beide domeinen A en B.

- Op beide routers wordt poort 25 geforward naar de mailserver (ip: 192.168.1.10)

- De default gateway voor het netwerk is 192.168.1.7

- Def. routes voor de Cisco op 192.168.1.7:
Def route (metric 1):..............BBNed Connection
Def route (metric 2):..............192.168.1.8 (welke uhm over de Verstal gooit)

---------
Wat we willen is dat de Mail van DOMEIN-A altijd wordt afgeleverd en van DOMEIN-B alleen wanneer de Versatel-lijn up is. Wanneer alleen de Versatel up is, is er niets aan de hand en werkt het. Zelfde ook wanneer alleen de BBNed up is.

---------
Probleem is er wanneer beide online zijn. De problemen gelden dan alleen voor mail (en alle andere packets) welke naar de versatel verstuurd worden en door worden gegooid naar een systeem in het netwerk.

Schematisch:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (Versatel)
. ----------- 212.238.a.b <-- Router--> 192.168.1.8 -------------
. |. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
WAN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . LAN -- Server
. |. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. ----------- 82.161.a.b <-- Router --> 192.168.1.7 -------------
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (BBNed)

Goed, probleem situatie. Beide routers online en er wordt mail verstuurd van systeem a.b.c.d, voor 'DOMEIN-B'. Ofwel, er komt een pakketje binnen op 212.238.a.b. en deze wordt doorgestuurd naar de Server. De server moet natuurlijk pakketjes terug gaan sturen; heeft 192.168.1.7 als default gateway welke ze via de BBNed connectie weer t web op gooit.

Probleem is dus dat pakketjes verzonden aan IP 212.238.a.b worden beantwoord door IP 82.161.a.b en dat vind het systeem op a.b.c.d natuurlijk niet leuk...

Ik weet alleen niet echt hoe ik dit het netst moet oplossen...

Alle tips/adviezen etc zijn heel erg welkom.

Zoetjuh

[ Voor 6% gewijzigd door Zoetjuh op 17-10-2003 19:50 . Reden: Aanvulling ]

Verwijderd

Ik begrijp dat je dit probleem alleen hebt met de mailkicks voor "domein B"? Als dat zo is, kun je een route instellen voor 194.159.73.0/24 (het is toch Demon?) via de Versatel lijn...

• Zoetjuh
Yeps, het gaat om Demon, maar het probleem is meer dat ik deze versatel lijn als backup/fallback wil gebruiken, dus wil liever geen routes fixed over die router gooien.

Daarnaast hoop ik het voor elkaar te krijgen dat, wanneer beide routers online zijn, ik via beide routers ook gebruik kan maken van de PATs die ik m'n Cisco's heb geplaatst...

• mindwise
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02-2020
De mail wordt afgeleverd via versa maar je server stuurt het antwoord via bbned.

dat gaat niet werken want daar snapt die kickserver niets van, het antwoord komt van een heel ander ip adres. (zoals je zelf al aangeeft)

Dus je moet wel een route voor die kickserver opnemen. Je kan niet anders.

Je probleem is asynchrone routering en de oplossing is duur ;)

edit: - tenzij je router (alcatelnet) ook naar binnen toe kan natten voor smtp en je mailserver dat accepteerd . de mailserver stuurt het antwoord dan wel naar de juiste router

---

[ Voor 24% gewijzigd door mindwise op 25-10-2003 00:53 ]

• Zoetjuh
Dan 194.159.73.0/24 met een metric van één over Versatel en een metric van twee over BBNed

Dan gaat het afleveren van 'Domein A' wel niet altijd lekker via BBNed (voor alle mail van andere Demon klanten die zelf geen SMTP server hebben draaien), maar die SMTP server van Demon probeert het daarna via de Versatel lijn, waarmee het alsnog prima lukt. Ligt versatel er uit, dan loopt de mail van 'Domain A' wel direct via BBNed en zal alleen de mail van 'Domein B' tijdelijk niet aankomen. Anthans, als ik het goed begrijp?

[ Voor 22% gewijzigd door Zoetjuh op 25-10-2003 12:24 ]