4Kan iemand bevestigen of de boxed cooler van een P4 3Ghz processor een eigen temperatuur sensor heeft ?
Ik heb nl het probleem dat mijn CPU fan ermee stopt bij een temp van +- 50 graden.
Als ik een CPU burn benchmark in sisoft gebruik en ik houd de fan en temp in de gaten met MBM5 dan zie ik dat bij belasting van de CPU de fan met zo'n 3300 tot max 3800 RPM gaat draaien en de temp zo rond de 52 graden blijft. Dat is op zich wel netjes. Al vind ik het erg hoog voor een niet overclock-ed systeem.

Dat stoppen van die fan komt door de Q-fan optie. Nu heb ik wat zitten googlelen en ben ik tot de ontdekking gekomen dat het niet zo'n fantastisch ID is om de boxed cooler en Q-fan samen te gebruiken.
Quote van google:
> Andre, you are not alone.
> I believe, that this comes form our "not so good" idea, using an intel
> boxed fan, which has it's own regulation. with a second regulation,
> ASUS Q-Fan. Those two control circuits have just to low output at low
> cpu temps for he fan to continue spinning.
> Those ' interfering' control circuits should not be used. Use Q-fan
> with an unregulated fan or switch off Q-fan if your fan has it's own
> regulation.
> Or :-), just like me, use 13/16 and all is well and silent
-----
Nu vind ik dat Q-fan wel prettig omdat die Intel fan zo'n herrie maakt op volle toeren... Maar wil toch eens proberen hoe het gaat als ik Q-fan disable.
Ik zit eraan te denken om maar een Zalman CNPS7000-Cu aan te schaffen... (puur voor het geluid). OC-en komt later wel ..dan kijk ik wel naar het serieuzere coolwerk. Kom nl van een XP1800 af en vind dit al een hele stap.. nog ff hiervan genieten.
Mijn Specs:
P4 3Ghz FSB 800 + Boxed Intel Cooler
Asus P4C800 Deluxe (bios 1011)
2 x 512MB Twinmos PC3200
Ati Radeon 9700 Pro DVI Catalyst 3.8
Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB ATA 133 7200 (op Promise in IDE Mode)
IBM Deskstar 60 GB ATA 100 7200
Lite-on 48x brander
Lite-on 16 DVD
17" DELL 1702 TFT met DVI
Bios instellingen .... No OC ... YET !!
Performance mode op Auto (alles nog standaard)
Windows XP Pro SP1
Geloof ik wel genoeg info zo
ik weet dat er al meerdere posts zijn geweest over die Q-fan optie ...maar nog geen bevredigend antwoord gezien.
Ik heb nl het probleem dat mijn CPU fan ermee stopt bij een temp van +- 50 graden.
Als ik een CPU burn benchmark in sisoft gebruik en ik houd de fan en temp in de gaten met MBM5 dan zie ik dat bij belasting van de CPU de fan met zo'n 3300 tot max 3800 RPM gaat draaien en de temp zo rond de 52 graden blijft. Dat is op zich wel netjes. Al vind ik het erg hoog voor een niet overclock-ed systeem.

Dat stoppen van die fan komt door de Q-fan optie. Nu heb ik wat zitten googlelen en ben ik tot de ontdekking gekomen dat het niet zo'n fantastisch ID is om de boxed cooler en Q-fan samen te gebruiken.
Quote van google:
> Andre, you are not alone.
> I believe, that this comes form our "not so good" idea, using an intel
> boxed fan, which has it's own regulation. with a second regulation,
> ASUS Q-Fan. Those two control circuits have just to low output at low
> cpu temps for he fan to continue spinning.
> Those ' interfering' control circuits should not be used. Use Q-fan
> with an unregulated fan or switch off Q-fan if your fan has it's own
> regulation.
> Or :-), just like me, use 13/16 and all is well and silent
-----
Nu vind ik dat Q-fan wel prettig omdat die Intel fan zo'n herrie maakt op volle toeren... Maar wil toch eens proberen hoe het gaat als ik Q-fan disable.
Ik zit eraan te denken om maar een Zalman CNPS7000-Cu aan te schaffen... (puur voor het geluid). OC-en komt later wel ..dan kijk ik wel naar het serieuzere coolwerk. Kom nl van een XP1800 af en vind dit al een hele stap.. nog ff hiervan genieten.
Mijn Specs:
P4 3Ghz FSB 800 + Boxed Intel Cooler
Asus P4C800 Deluxe (bios 1011)
2 x 512MB Twinmos PC3200
Ati Radeon 9700 Pro DVI Catalyst 3.8
Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB ATA 133 7200 (op Promise in IDE Mode)
IBM Deskstar 60 GB ATA 100 7200
Lite-on 48x brander
Lite-on 16 DVD
17" DELL 1702 TFT met DVI
Bios instellingen .... No OC ... YET !!
Performance mode op Auto (alles nog standaard)
Windows XP Pro SP1
Geloof ik wel genoeg info zo
ik weet dat er al meerdere posts zijn geweest over die Q-fan optie ...maar nog geen bevredigend antwoord gezien.
[ Voor 20% gewijzigd door Tranzy op 17-10-2003 16:18 ]
Ik heb ook een leuke computer..