P4 3 Ghz 800FSB boxed Fan ...eigen Temp sensor ?

Pagina: 1
Acties:

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 11:29
4Kan iemand bevestigen of de boxed cooler van een P4 3Ghz processor een eigen temperatuur sensor heeft ?

Ik heb nl het probleem dat mijn CPU fan ermee stopt bij een temp van +- 50 graden.

Als ik een CPU burn benchmark in sisoft gebruik en ik houd de fan en temp in de gaten met MBM5 dan zie ik dat bij belasting van de CPU de fan met zo'n 3300 tot max 3800 RPM gaat draaien en de temp zo rond de 52 graden blijft. Dat is op zich wel netjes. Al vind ik het erg hoog voor een niet overclock-ed systeem.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/itholen/temp.jpg

Dat stoppen van die fan komt door de Q-fan optie. Nu heb ik wat zitten googlelen en ben ik tot de ontdekking gekomen dat het niet zo'n fantastisch ID is om de boxed cooler en Q-fan samen te gebruiken.

Quote van google:
> Andre, you are not alone.
> I believe, that this comes form our "not so good" idea, using an intel
> boxed fan, which has it's own regulation. with a second regulation,
> ASUS Q-Fan. Those two control circuits have just to low output at low
> cpu temps for he fan to continue spinning.
> Those ' interfering' control circuits should not be used. Use Q-fan
> with an unregulated fan or switch off Q-fan if your fan has it's own
> regulation.
> Or :-), just like me, use 13/16 and all is well and silent
-----

Nu vind ik dat Q-fan wel prettig omdat die Intel fan zo'n herrie maakt op volle toeren... Maar wil toch eens proberen hoe het gaat als ik Q-fan disable.

Ik zit eraan te denken om maar een Zalman CNPS7000-Cu aan te schaffen... (puur voor het geluid). OC-en komt later wel ..dan kijk ik wel naar het serieuzere coolwerk. Kom nl van een XP1800 af en vind dit al een hele stap.. nog ff hiervan genieten.

Mijn Specs:
P4 3Ghz FSB 800 + Boxed Intel Cooler
Asus P4C800 Deluxe (bios 1011)
2 x 512MB Twinmos PC3200
Ati Radeon 9700 Pro DVI Catalyst 3.8
Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB ATA 133 7200 (op Promise in IDE Mode)
IBM Deskstar 60 GB ATA 100 7200
Lite-on 48x brander
Lite-on 16 DVD
17" DELL 1702 TFT met DVI

Bios instellingen .... No OC ... YET !!
Performance mode op Auto (alles nog standaard)

Windows XP Pro SP1

Geloof ik wel genoeg info zo :+

ik weet dat er al meerdere posts zijn geweest over die Q-fan optie ...maar nog geen bevredigend antwoord gezien.

[ Voor 20% gewijzigd door Tranzy op 17-10-2003 16:18 ]

Ik heb ook een leuke computer..

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij heeft een proc. nooit een eigen temp. sensor, wat moet die proc. doen dan. Het moederbord leest de temp uit en kan dmv. qfan de fans regelen.
Ik gebruik zelf ook qfan (amdxp) alleen mijn proc. is dik overgeklokt en volgens mij draait die ook gewoon 100% op volle snelheid :D

Gewoon lekker qfan gebruiken hoor, proc. wordt niet warm als die niet veel doet draait je koeler ook niet zo hard. Het is alleen wel iets slechter voor de proc. aangezien hij de hele tijd schommelt tussen temp. waardes. Normaal = constante temp. toch beter dan warm koud warm koud. (zolang het maar geen constante 80C is >:) )

• Tranzy
Het is de Cooler van Intel die die sensor zou moeten hebben volgens het bericht en niet de processor

• OfNoAvail
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

OfNoAvail

Beter een half gezegde...

Wat is trouwens de max temp van een P4 3 Ghz?

• Tranzy
Ik heb geen id ... ik heb het nog niet getest :+

Verwijderd

ofnoavail schreef op 17 oktober 2003 @ 16:18:
Wat is trouwens de max temp van een P4 3 Ghz?
staat in de faq
@Viper: AMD Athlon XP's hebben een interne temperatuurdiode, P4's zullen dat ook wel hebben denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 16:30 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

heb je "$2E and $4E scanning" wel aan staan? in MBM? gebruik sowieso de laatste versie van mbm (5.3.30, ja ik weet dat je 5.3.40 kan downe maar dan zegt ie nog steeds 5.3.30) want andere gaan nogal flippen :D

die optie vind je trouwens onder general-> advanced-> stukje naar benede scrollen :)
Ding aanvinken, apply, mbm herstarten. crasht je comp niet dan is er niks aan de hand en werkt het crash je wel dan moet je in de ini een bepaalde waarde naar 0 zetten. check de help file voor details :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:58

Dark

who tweaked the light?

Ja de P4 boxed fan zelf heeft een temperatuur sensor ingebouwd, hij is dus al (kast)temp. controlled, dit is al vaker voorbij gekomen in een andere context.
uit intel specsheet :
The boxed processor fan will operate at different speeds over a short range of internal chassis temperatures. This allows the processor fan to operate at a lower speed and noise level, while internal chassis temperatures are low.
ftp://download.intel.com/...um4/datashts/29864310.pdf
pagina's 74-78 staat het stukkie over de boxed fans.

edit:
q-fan tegelijk gebruiken met de al temp-controlled boxed fan zal denk ik averechts werken, stel q-fan werkt op de interne diode van de p4 en de fan zelf op kast temp, dan zal q-fan het seintje 'sneller' geven bij belasting proc, terwijl de kast temp dan nog laag is, en de in de fan ingebouwde sensor geeft dan nog het 'langzamer' signaal...

edit2:
intel raadt tussen de regels door het gebruik van qfan enzo af door te zeggen dat de boxed fan aangesloten moet worden op een "steady +12v", als je toch qfan ofzow wilt gebruiken is een andere fan/cooler aan te raden, of misschien kan je je kast temp omlaag brengen dan gaat de boxed fan ook langzamer draaien.

[ Voor 78% gewijzigd door Dark op 17-10-2003 17:00 ]

• Tranzy
Ik heb Q-fan nu op 13/16 gezet in de bios en de temp is nu 26 graden constant. op zo'n 3000 toeren. En redelijk stil.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/itholen/tempnew.jpg

Maar wil toch een Zalman cooler B)

Edit: Ja het is 5.3.4.0

[ Voor 12% gewijzigd door Tranzy op 17-10-2003 23:07 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Zeker doen die Zalman ik vond met de warme zomer die boxed cooler van Intel een vrij penetrante fluittoon afgeven.

• Tranzy
Was nog vergeten te vermelden dat mijn hardware in een Antec Plus 1080AMG zit met een voeding van 430 Watt. just for the info ;)

Pagina: 1