Toon posts:

Raid-0 zinvol

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn mijn specs.

ASUS P4P800 DELUXE
2x 80 gig western digtal in raid0 configuratie één 2 mb cache andere 8 mb cache
(de 2mb wordt vervangen door een 8mb)

Nu is mijn vraag is deze raid0 opstelling sneller dan dat ik straks 2x80 8mb cache gewoon erop gooi zonder ze in een raid opstelling te zetten?

Nu haal ik ongeveer 75mb/s volgens atto :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Als je maar 1 van de twee disks vervangt door eentje met 8MB cache, dan zal de snelheidswinst mi-ni-maal zijn.

Siditamentis astuentis pactum.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Varienaja schreef op 17 October 2003 @ 14:59:
Als je maar 1 van de twee disks vervangt door eentje met 8MB cache, dan zal de snelheidswinst mi-ni-maal zijn.
Hij heeft al 1x 8 MB schijf en 1x 2MB. Hij gaat die ene van 2 mb vervangen door een 8mb waardoor hij 2x 8 MB schijven heeft.

• zodje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-10-2021
Ik draai zelf een raid 0 met 2 ibm 80 gig 2 mb schijven en mijn ervaring is dat het beter en sneller werkt dan 1 hardisk maar of de grote in cache veel uitmaakt durf ik te betwijfelen. Ik denk dat het toernetal en de acces belangrijker zijn.

ahtlon 64 3500 met H2O 1024mb 6800 gt

• Kliniclown
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-03 22:05
ik denk ook dat het verschil niet zo heel groot zal zijn.

heb je er al aangedacht om allebij de 8mb cache schijven in die raid-opstelling te gooien?
Dat zal wel sneller gaan.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 14:56:
Nu haal ik ongeveer 75mb/s volgens atto :)
De schijf zonder raid-0 levert rond de 35-40MB/s. Dus ja, dat is een flinke klap langzamer :)

Die 8MB cache is wel leuk, maar geen partij voor 2*2MB cache in raid-0 en al helemaal niet voor 2*8MB in raid-opstelling.

Gewoon in RAID laten draaien dus. Het maakt *heel veel* uit.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
De ene schijf van 2 mb wordt vervangen door een 8 mb omdat ik die ook besteld had maar ze hebben mij een 2 mb geleverd voor het geld van een 8 8mb. Dus ik op hoge poten naar die winkel!!! nu krijg ik eindelijk mijn 8mb dus het is beter dat ik ze in raid0 laat staan?

Dat dacht ik ook wel maar ik wist niet wat de snelheid was als ze niet in raid zouden staan.

• Kliniclown
Ja. Gewoon de schijven in RAID zetten.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je dus na het ruilen 2 schijven hebt, dan zou ik ze niet in raid zetten. Je kunt beter je data slim verdelen over de schijven.

Veel mensen geloven "hoe meer doorvoer hoe sneller" Maar dat gaat echt heel vaak niet op. Heel belangrijk is de tijd die het kost om bij een bestand te komen, en die verklein je als je de schijven los hangt, want dan kunnen er 2 IO's tegelijkertijd uitgevoerd worden ipv 1tje per keer op je raid array.

Plus dat een enkele schijf tegenwoordig al een hele grote doorvoer heeft.

specs

• Kliniclown
gladiool schreef op 17 oktober 2003 @ 15:45:
Als je dus na het ruilen 2 schijven hebt, dan zou ik ze niet in raid zetten. Je kunt beter je data slim verdelen over de schijven.

Veel mensen geloven "hoe meer doorvoer hoe sneller" Maar dat gaat echt heel vaak niet op. Heel belangrijk is de tijd die het kost om bij een bestand te komen, en die verklein je als je de schijven los hangt, want dan kunnen er 2 IO's tegelijkertijd uitgevoerd worden ipv 1tje per keer op je raid array.

Plus dat een enkele schijf tegenwoordig al een hele grote doorvoer heeft.
En toch is een raid opstelling sneller. De doorvoer van de schijven is het zelfde maar doordat de raid-controller de data toevoer verdeelt naar de twee schijven, heeft de zelfde hoeveelheid data minder tijd nodig om weggeschreven te worden. Dit geldt ook voor het ophalen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu is mijn vraag is deze raid0 opstelling sneller dan dat ik straks 2x80 8mb cache gewoon erop gooi zonder ze in een raid opstelling te zetten?
Dude, waarom vraag je dat in plaats van om dat zélf uit te proberen, testen, benchen, etc, wanneer je de tweede 8MB schijf binnen hebt..? Het is toch erg simpel: draai een weekje non-RAID op die schijven en daarna weer 1 weekje RAID0 op die schijven. Doe tussendoor benchmarks, testjes en ga de 'feeling' na; voelt het sneller aan? etc.. Daarna kun je zélf conclusies trekken. Daar ben je toch Tweaker voor, of niet soms?

Dit topic gaat dicht wegens gebrek aan zelfwerkzaamheid en logisch redendatievermogen van de topicstarter.

Hou trouwens je mailbox in de gaten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.