Keuze nieuwe speakers, grote speakers "meer stroom nodig"?

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb een Kenwood KRF-V5060D versterker. Das dd/dts 5 keer 100 watt.
Nu ben ik op zoek naar een setje speakers, want de oude speakers klinken niet meer zo top. Heb laatst een nieuwe subwoofer gekocht(mordaunt short 907w 100 watt actief), en nu valt het helemaal op dat de front en rear speakers gewoon hoge en midden tonen missen. En het geheel niet meer mooi klinkt.

Nu ben ik wezen luisteren in verschillende winkels. En de mordauntshorts klinken goed. En ze zijn niet al te duur.
Nu heb ik de 902 (vrij klein speakertje) gehoord, die klinkt goed. Maar hij is vrij klein en voor rear vind ik dat prima, kunnen ze mooi aan de muur. Maar voor front speakers vind ik een zuil model gewoon mooier staan.
Maar nu raden ze bij een winkel waar ik heb geluisterd mij af om een zuil model te nemen van mordaunt short(zitten de zelfde drivers en filters in als de 902), omdat mijn versterker niet genoeg stroom zou kunnen leveren. Wel genoeg vermogen maar niet voldoende stroom. Terwijl ik toen (jaartje geleden) deze versterker juist heb genomen omdat hij zo goed uit testen kwam, en goede stroom voorziening had. Maar die man in die winkel (versloot hifi te arnhem) waar ik best veel vertrouwen in heb zei dus dat als ik zo'n zuil zou nemen dat het dan minder zou klinken als die kleine speaker omdat de versterker dan minder controle had over de speaker. En ik dus beter die kleine speaker op een stand kon zetten.

Dit vondt ik vrij raar, en op zich is het niet heel erg, want die kleine zijn natuurlijk ook weer een stuk goedkoper als die zuiltjes. Maar dan moeten er nog stands bij, en dan kom je dus op een bedrag uit dat ver boven de zuiltjes ligt. En dan heb je dus voor meer geld een mindere speaker, wat ik ook nog minder mooi vind ogen. Dat gaat dus een beetje tegen mijn gevoel in.
Weten jullie hoe dat zit? Want misschien had die verkoper wel een andere versterker voor ogen, omdat dit niet een veel verkochte is omdat hij net nieuw was en toen stopte kenwood met verkopen in Nederland.
En eventueel andere winkels waar ik kan gaan luisteren, waar ze veel verstand van dit soort dingen hebben. Ik ben in Nijmegen en Arnhem geweest, maar heb OV en toch vakantie dus kan wel ff ergens heen een dagje ofzo.
Het gaat niet om speakers van een paar honderd euro, want dat heb ik er gewoon niet voor over, de 902 zitten rond de 130 euro, ligt eraan waar ik ze zou halen, maar dit vind ik een vrij laag bedrag, maar als het daarmee af kan is dat natuurlijk mooi, maar iets meer mag ook nog wel.

Bij voorbaat dank,
Niels

I, for one, like Roman numerals

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Je zou een afspraak kunnen maken bij Stassen HiFi in Venlo, dan krijg je ongelofelijk veel tijd om te testen, en volgens mij kun je je eigen versterker ook wel meenemen. Dan kun je zelf kijken of die vent nu aan het zwetsen was of niet.

www.stassen.nl Zijn volgens mij ook nog eens goedkoper dan Versloot Hifi in Arnhem, daar die best wel duur zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 17-10-2003 14:13 ]

• Heideroosje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03-2024

Heideroosje

Welcome To Paradise

Anders neem je je versterker een keer mee naar die winkel (als ze hem daar niet hebben staan), sluit je hem aan op die speakers en ga je eens ff lkkr luisteren. Gewoon de zaak testen en kijken hoe JIJ het vind klinken. Als vergelijking kan je natuurlijk een andere versterker er tegenover zetten.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34

Nibbz

Postmaster General

http://www.tannoy.com/product.cfm?D=2&ID=47

Ik heb sinds een tijdje deze in 5.1 hangen..

Professionele Monitor Speakers. En ook nog de Sub 15 5.1 van Tannoy erbij. Beter geluid heb ik op dit moment niet gehoord

13:37

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die verkoper weet misschien dingen die wij niet weten, hebben die MS speakers een extreem laag rendement van 83db ofzo? Of is de impendantie gemiddeld 4 ohm en zit er een dip naar 1 tot 2ohm in de frequentierange 20hz tot 100hz? (de range waar muziek weleens meer dan 100db wil neerpompen als je heel hard speelt en waar je dus echt soms 10tallen watts vermogen gebruikt).

Als dat zo is, dan kan de verkoper gelijk hebben en kan de versterker bij hard spelen weleens over z'n nek gaan. Maar ik vermoed dat hij slachtoffer is van zijn eigen verstokte denkbeelden dat een grote speaker per defenitie "meer stroom" nodig heeft... Dat is niet waar, integendeel. Een grote speaker heeft vaak zelfs een hoger rendement en speakers die gewoon als simpele consumentenspeakers (zegmaar beneden de 700 euro/stuk) verkocht worden hebben zelden of nooit rare impendantiedippen en een extreem laag rendement.

Ik weet dus bijna wel zeker dat het geen enkel probleem gaat opleveren, tenzij de speaker voldoet aan de in alinea een gestelde voorwaarden :P.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 17-10-2003 13:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Def_P
  • Niet online
Nibbz schreef op 17 oktober 2003 @ 13:42:
http://www.tannoy.com/product.cfm?D=2&ID=47

Ik heb sinds een tijdje deze in 5.1 hangen..

Professionele Monitor Speakers. En ook nog de Sub 15 5.1 van Tannoy erbij. Beter geluid heb ik op dit moment niet gehoord
Zijn die tanoys niet heel erg duur?
Want ik wil graag de hele set, dus ook center rear uit dezelfde serie. En als elke speaker dan 2 a 3 honderd euro is dan wordt het echt te duur.

• Def_P
  • Niet online
JvS schreef op 17 October 2003 @ 13:44:
Die verkoper weet misschien dingen die wij niet weten, hebben die MS speakers een extreem laag rendement van 83db ofzo? Of is de impendantie gemiddeld 4 ohm en zit er een dip naar 1 tot 2ohm in de frequentierange 20hz tot 100hz? (de range waar muziek weleens meer dan 100db wil neerpompen als je heel hard speelt en waar je dus echt soms 10tallen watts vermogen gebruikt).

Als dat zo is, dan kan de verkoper gelijk hebben en kan de versterker bij hard spelen weleens over z'n nek gaan. Maar ik vermoed dat hij slachtoffer is van zijn eigen verstokte denkbeelden dat een grote speaker per defenitie "meer stroom" nodig heeft... Dat is niet waar, integendeel. Een grote speaker heeft vaak zelfs een hoger rendement en speakers die gewoon als simpele consumentenspeakers (zegmaar beneden de 700 euro/stuk) verkocht worden hebben zelden of nooit rare impendantiedippen en een extreem laag rendement.

Ik weet dus bijna wel zeker dat het geen enkel probleem gaat opleveren, tenzij de speaker voldoet aan de in alinea een gestelde voorwaarden :P.
http://www.mordaunt-short.co.uk/products/904.html

Volgensmij valt het wel mee met rare eigenschappen.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:34

Nibbz

Postmaster General

Speakers
http://www.musicstorekoel...o.asp?info=REC0000086-000
Prijs = €122,00

Subwoofer
http://www.musicstorekoel...o.asp?info=REC0002032-000
Prijs = €477,00

Ik heb het net allemaal met iets korting gekregen (en was ook nog een aantal jaar geleden dat ze iets van 400 mark per paar waren), daarom was het voor mij wel aardig betaalbaar (ben maar een student).. maar je hebt wel een goeie set hoor, zeker weten

De center heb ik alleen niet, daar heb ik een gewone reveal voor

[ Voor 17% gewijzigd door Nibbz op 17-10-2003 13:50 ]

13:37

• Def_P
  • Niet online
Ik heb trouwens ook tegen die verkoper gezegd dat ik niet in de positie ben om heel erg luid te spelen, omdat ik nu ook buren heb, en erg gehorig huis. Dus dat ik de top kwa vermogen nooit zal opzoeken. Dat doe ik nu ook al niet, met mijn oude speakers, sinds die sub er is gaat de versterker niet meer boven de helft ongeveer.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik vraag mezelf nu hetvolgende af (en dat is waar de meeste overheen hebben gelezen denk ik): in de 904 zit precies hetzelfde als in de 902, het enigste verschil is de grotere kast: dan is er toch helemaal geen probleem qua stroombenodigheid, wattage verbruik e.d.? Het zal alleen iets anders (dieper?) klinken dan de kleinere kast.

Ben zelf geen deskundige maar ben wel geinteresseerd in dit soort topics, wil ook ooit een homecinema opstelling creeren.

[ Voor 1% gewijzigd door Quantor op 17-10-2003 13:54 . Reden: oops als ipv dan gebruikt ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

De verkoper kletst, die speakerunits zijn exact hetezlefde als die van de 902. Verstokte audio praat dus.
Model 904
Frequency response (Hz) 50-22k
Sensitivity (dB) 89
Impedance (nominal) (Ohms) 4-8
Power rating (Watts RMS) 15-100

Model 902
Frequency response (Hz) 55-22k
Sensitivity (dB) 89
Impedance (nominal) (Ohms) 4-8
Power rating (Watts RMS) 15-100
Er moeten wel HELE gekke dingen met het filter aan de hand zijn, wil dit "meer stroom nodig" hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 17-10-2003 13:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
JvS schreef op 17 October 2003 @ 13:54:
De verkoper kletst, die speakerunits zijn exact hetezlefde als die van de 902. Verstokte audio praat dus.

[...]
Er moeten wel HELE gekke dingen met het filter aan de hand zijn, wil dit "meer stroom nodig" hebben.
dat bedoel ik dus :)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Ik heb trouwens bijna dezelfde receiver maar dan een stapje hoger, de 6060, prima ding trouwens!

• Def_P
  • Niet online
Ja toen ik daar stond dacht ik echt zo, van das wel raar, maar jij zal t weten. Toen begon i over een nieuwe versterker, terwijl ik deze nog maar net heb.
Ik neem dan toch die zuiltjes, met achter die kleine. Die zuiltjes zijn duurder, maar goedkoper als die kleintjes met een stand erbij. En volgensmij gaat dat ook wel lekker klinken.

Bigfoot, welke speakers heb jij aan je kenwood hangen? En wat is het vermogen van jouw versterker?

Bedankt trouwens iedereen voor reageren!

Verwijderd

JvS schreef op 17 October 2003 @ 13:54:
Nou nee, de woofer icm met de behuizing en met het filter levert de impedantiecurve op. Ik verwacht ook geen problemen overigens, maar dat terzijde ;)

Verwijderd

Anders kun je hier naar kijken, volgensmij worden die kleintjes niet duurder dan de zuiltjes.

http://www.hifi-regler.de...675b47982b732a6dfeada411b

(Ben ik zelf ook aan het overwegen)

Verder heb zelfs 908 aan 5x100w (pioneer)hangen en ik merk niet dat ik vermogen tekort kom.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

hifi regler is duur...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Als jij mij goedkoper adresje voor deze standaartjes weet, hou ik me aanbevolen.
(Mijn setje was toch paar honderd euro cheaper dan Stassen)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Mwah, ben ff bezig. Misschien dat ze mt die stands dan wel goedkoper zijn, maar met hifi zelf vaak niet...moet je ff zoeken met de Duitse google (www.google.de).

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Def_P
  • Niet online
Hmm, uit de premiere serie vind ik toch net iets te klein, wel lief die dingen, maar het is wel de bedoeling dat ook DTS goed weergegeven kan gaan worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 14:55:
Als jij mij goedkoper adresje voor deze standaartjes weet, hou ik me aanbevolen.
(Mijn setje was toch paar honderd euro cheaper dan Stassen)
Ikea? hebben wel iets voor een leuke prijs.

Verwijderd

Def_P schreef op 17 October 2003 @ 15:08:
Hmm, uit de premiere serie vind ik toch net iets te klein, wel lief die dingen, maar het is wel de bedoeling dat ook DTS goed weergegeven kan gaan worden.
Hmm, volgensmij volgens is 902 dezelfde draad als 912, maar je hebt gelijk, misschien is het de 912 te fors hiervoor.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-08 12:33
Die verkoper wil waarschijnlijk gewoon een andere versterker aanpraten. Die kleine zuiltjes zou die versterker toch gewoon moeten kunnen aansturen, zij het wel dat die versterker idd niet al te zwaar is, maar dat even terzijde.
Pagina: 1