Toon posts:

[internet] op een pentium 120?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een huisgenoot van mij heeft een p120 met 32 mb ram en een 1gig hd. Win95 met IE 5 staat er al op.

Binnenkort krijgen we ADSL in huis, en ze wil nu graag internetten en e-mailen op deze pc. Is dat het proberen waard/gaat het werken?

Voordat ik de PC open ga schroeven om er een netwerkkaart in te zetten wil ik graag wat beter weten waar ik aan toe ben...

Hebben jullie ook tips voor compacte/snelle software die ik kan gebruiken? Ook voor bijv. een firewall-programma?

Verder ben ik benieuwd of de netwerkkaart en het netwerk wat daar aan komt te handen (5 pc's en een router) de pc zelf ook zal gaan vertragen.

Search leverde me trouwens geen resultaten op, maar correct me if i'm wrong.
En nee, geld voor een nieuwe pc heeft de huisgenoot niet. ;)

Verwijderd

Waarom zou dit niet kunnen dan? :?
Zolang je geen Flash, MSN6 etc. gebruikt kan het best.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Ja lukken doet het wel maar het gaat echt heel erg traag, het is aan jouw de afweging of dat het waard is. over google laad je dan zo'n 10 seconden. Ga na als de site wat groter wordt. Ik denk persoonlijk dat het het niet waard is.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 22:43

jep

Ik deed het vroeger altijd op mijn p120 met 16meg ram, later 32. Dat ging perfect! Ik heb me er nooit aan gestoord. Omdat ik nu anders werk wel misschien, maar het gaat prima hoor. :)

• theFluke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-12-2023
Zelfs msn en flash moet lukken, alleen moet je niet dingen als b.v. www.2advanced.com openen ofzo :)

Work on time?......Yeah, I admire the concept.

Verwijderd

ja internet gaat wel lukken op een p1

Pagina's weer geven kan iets langer duren dan op snellere pc's maar moet gewoon werken.

firewall kan je gebruiken (bijv. zonealarm gratis te downloaden)

netwerkkaart vertraagd de pc bijna niet :)

succes
Moffin schreef op 17 October 2003 @ 13:01:
Ja lukken doet het wel maar het gaat echt heel erg traag, het is aan jouw de afweging of dat het waard is. over google laad je dan zo'n 10 seconden. Ga na als de site wat groter wordt. Ik denk persoonlijk dat het het niet waard is.
onzin, zo traag gaat het niet :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 13:03 ]

• jep

jep

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 13:03:
netwerkkaart vertraagd de pc bijna niet :)
Ik zou er dan wel een nicje inzetten die je CPU niet misbruikt. :)

Verwijderd

Moffin schreef op 17 October 2003 @ 13:01:
Zo kun je het inderdaad beter stellen. Het is het niet waard.

Ik heb ooit bij een klant Pentium 133 laptops voorzien van een Windows 2000 image en een Windows ME image om te kijken of Windows 2000 veel trager zou zijn... ze zijn beiden net zo traag. Ze zijn geschikt om te Worden, maar niet om te Internet Exploreren. Het kan wel, maar je moet wel geduld hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 13:04 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Natuurlijk gaat dat. Het zal niet zo snel zijn als op je 3GHz machientje, maar wat moffin zegt is ook weer wat overdreven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

jep schreef op 17 October 2003 @ 13:03:
[...]

ja okey maar die zijn meer waard dan de pc zelf ;)
(p1 heb je voor 8 euro (ex geheugen incl voeding) maar goede nic kost rond de 50 euro )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf zo'n drie jaar geleden nog internet gehad op een pentium 90 en dat ging wel aardig, maar tegenwoordig zijn de pagina's en programma's wat zwaarder geworden dus mijn ervaring van toen is niet echt meer geldig ...

• Moffin
De sites zijn ook groter geworden qua data, dat belemerd het ook.

Verwijderd

Moffin schreef op 17 October 2003 @ 13:04:
De sites zijn ook groter geworden qua data, dat belemerd het ook.
dat valt best mee, we hebben op lan's ook altijd internet bakkies staan. zijn bijna allemaal p120-233 met 64mb ram.. werkt prima

• Moffin
CyBeR schreef op 17 October 2003 @ 13:04:
Natuurlijk gaat dat. Het zal niet zo snel zijn als op je 3GHz machientje, maar wat moffin zegt is ook weer wat overdreven.
Nou je komt toch aardig in die richting, heb pas een oude comp gehad van iemand (vergelijkbaar)zal eens kijken hoe snel het is. Ik ga op onderzoek uit

Verwijderd

Topicstarter
Over die nic: hoe kan ik aan de specs zien of hij de CPU misbruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Moffin ik ben benieuwd!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 13:08:
Als het een 3Com, DEC, of Intel chipset heeft gaat het goed.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

neem anders alternatieve software...

Mozilla als browser bijvoorbeeld... volgens mij is die wat sneller dan IE...
In plaats van MSN6 neem je MSN 4.7 die is wat lichter...

en natuurlijk vaak Ad-Aware draaien want van die spyware wordt zelfs een P4 3GHz langzaam :r

Verwijderd

je kan het vaak al aan de grote van de nic zien. De goedkopere nics klasse realtek zijn klein van omvang. Duurdere nics zoals intel/3com zijn betrekkelijk groot en hebben veel meer componenten op de kaart.

Maar over het algemeen geldt denk dat je onder de 30 euro geen "cpu" nic hebt.

Maar denk niet dat jij een duurdere nic moet kopen. je gebruikt de bak voor internet dus heb je weinig data verkeer.. Dus is de processor belasting van de nic ook minimaal. Kortom duurdere nic heeft voor jouw geen meer waarde
Verwijderd schreef op 17 oktober 2003 @ 13:10:
en natuurlijk vaak Ad-Aware draaien want van die spyware wordt zelfs een P4 3GHz langzaam :r
adware is ook simpel te voorkomen door niet altijd op ja te drukken bij het internetten :+

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
kaasie ik denk dat ik dan voor zo'n goedkoop Sweex-kaartje moet gaan, voor net over de tien euro heb je dan een redelijk goed ondersteunde (NE2000?) chipset.

En er is inderdaad weinig verkeer want hij komt achter een switch te hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 13:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 13:13:
kaasie ik denk dat ik dan voor zo'n goedkoop Sweex-kaartje moet gaan, voor net over de tien euro heb je dan een redelijk goed ondersteunde (NE2000?) chipset.
sweex kaartje is prima :)
zoals ik al zei duurder is nutteloos :+
veel succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 13:11:
[...]

adware is ook simpel te voorkomen door niet altijd op ja te drukken bij het internetten :+
Deze PC is voor een persoon van het vrouwelijke geslacht en ze wil graag MSN´nen en internetten...

Drie keer raden wat voor bende het zal worden op haar PCtje... :P

Ad-Aware is definately een must have op die P120!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 13:16 ]

Verwijderd

offtopic:
dan zou ik voor een Ghost cdtje gaan :) vrouwen en pc's :z

• Moffin
Sweex PCI 10/100Mbps Network Card € 4,- LOL kan zelfs al voor 4 eurotjes :D

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
het gaat idd wel lukken op die pc, mijn neefjes hebben ook een 486 en draaid ook :D
maar niet echt super snel maar hij doet het

Verwijderd

Haal een 2e hands 3com, intel of digital netwerkkaartje, dan zit je safe. Met de realtek / via rommel van 5 euro per kaartjes heb je meer last van cpu overhead. Of dat voor een 0.5-1mbit adsl lijntje veel verschil maakt betwijfel ik...

• jep

jep

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 13:26:
[...]

Haal een 2e hands 3com, intel of digital netwerkkaartje, dan zit je safe. Met de realtek / via rommel van 5 euro per kaartjes heb je meer last van cpu overhead. Of dat voor een 0.5-1mbit adsl lijntje veel verschil maakt betwijfel ik...
Ik denk 't niet, al zou dat bij veel pps wel weer verschil kunnen maken.. echter. Voor iemand die op een p120 internet voldoet 't vast wel :P

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:56

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Ik internet regelmatig op een P166MMX, dat gaat pri-ma icm Windows 2000!
En hij draait dan ondertussen ook nog FTP/HTTP-servers e.d.
k heb dr wel 80MB geheugen in zitten, dat scheelt enorm veel vergeleken met 32MB wat meestal in zo'n ding zit.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Topicstarter
okay:
Sweex cheap-ass nic ... check
ad-aware ... check :)
Nog iemand een suggestie voor een snelle e-mailclient? of voldoet outlook express wel?

btw, die pc start verdorie sneller op dan mijn 1.3ghz centrino-laptop, dus traag is ie zeker niet!
Ik ga het gewoon proberen en ik post het resultaat wel even.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 15:37
euh... Op school surften we 2 jaar geleden op 4/86 met 16 ram.. Was super traag en je kon door er één zwaar te pingen heel het netwerk plat leggen (ooh, was mooi). Dit gaat.

Verwijderd

als je echt alleen wilt internetten zou ik een simpele linux distrib met x+opera+linux gebruiken, met windows is het echt niet meer te doen op een 120mhz

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 15:17

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 17 oktober 2003 @ 13:10:
neem anders alternatieve software...

Mozilla als browser bijvoorbeeld... volgens mij is die wat sneller dan IE...
In plaats van MSN6 neem je MSN 4.7 die is wat lichter...
MSN 4.7 werkt toch niet meer in verband met een beveiligingsprobleem?
Of was het vanaf versie 4.7 dat het nog wel mag van MSN?

#StopBurningStuff

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 22:41
Heb een pentium 75 staan met 40mb. Internetten gaat wel en msn ook. Alleen samen dan gaat het niet meer zo lekker.

• Genghis Khan
  • Niet online
jep schreef op 17 October 2003 @ 13:03:
[...]

Ach, alsof er hele bestanden overgepompt gaan worden. De bandbreedte die een P120 nou gebruikt van de gemiddelde 10/100 kaart is misschien 1% gemiddeld. Dan is zelfs bij een RealTek het CPU-gebruik miniem, en ja, ook op een P120. Het verschil tussen een 3COM en een RealTek zul je in deze PC dus niet merken. Ja, de superieure drivers en stabiliteit die de 3COM kent, maar qua CPU-gebruik totaal niets.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb hier ook nog een P60 met 40Mb ram aan internet. Normaal internetten gaat wel, alleen flashpagina's zijn een hel, gaat erg traag. MSN heb ik niet draaiend gekregen. De pc gebruikt gewoon IE 5.0 van Win98.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Mijn ouders hebben eerst een P100 gehad voor internet, dit ging redelijk snel, ook flash sites en zelfs msn (6 niet maar werkt ook niet op win95). Er zat eerst 32 mb in en later 32 erbij. Toen heb ik nog een de cpu geupgrade naar een P166, weer wat sneller. En nu zit er een P200MMX in en ze kunnen alles doen op internet. Beste is ook om gewoon windows 95 erop te zetten, die werkt het snelst op die oude bakkies. Win98 maakt er altijd een troep van

• Moffin
He iedereen heb net eindelijk die pentium aan de praat, het internetten hierop gaat wel goed, maar nu is hij nog leeg, het is btw een pentium 180, zal hem downgraden morgen en post dan de results

Pagina: 1