[AD] managing tool & jou ervaring

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
na een tijdje met de standaard AD tools gewerkt te hebben ben ik eigenlijk op zoek naar tool die de volgende eigenschappen heeft

- Default user (template) copieren (AD-rechten) + homedir
- Groepen toewijsen (software en policies)
- Computers beheren
- Gebruikers toelaat om eigen informatie te beheren (user info)
- Shares te managen (access rights d.m.v groepen)

Kortom de default admin dingetjes

zelf heb ik een tijdje met custom NetIQ webinterface mogen spelen wat wel aardig was.

zijn er nog andere "tools" om het beheer van AD te vergemakkelijken ? en wat is jouw ervaring van het gebruikte produkt

gewenste voorbeelden van(dus niet van Microsoft standaard erbij geleverd):
- Algemeen beschikbare templates (niet standaard MS)
- day-to-day admin tool
- eventlog collectors +filter (dus niet elke computer apart moeten benaderen maar 1 centrale plaats)
- andere handige tools
- korte opsommingen van + en - punten van het gebruikte product

niet gewenst
- dat zoek ik ook opmerkingen ;) maar ervaring van
- unix/linux/novell opmerkingen in de trant van MS-AD is niet cool
- warez links (wil topic langer openhouden)

* vso zal hiervan later een faq of iets dergelijks van maken

Tja vanalles

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
hyena heeft bij mijn weten al je gewenste features.
- echte min-punten heb ik nog niet kunnen ontdekken
+eventlog filtering voor een compleet domein werkt erg fijn.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14

mrsar

waar een sar is,is een wodka

hyena gebruik ik thuis inderdaad ook,erg fijn programma,je kan er genoeg mee doen imho

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je geeft aan zelf al met NetIQ gewerkt te hebben, ik kan me zelf ook niet een andere/betere tool bedenken. Het is super veilig omdat de user zelf geen rechten heeft in AD/NTFS maar dat hij/zij alleen rechten heeft via de NetIQ tool heeft met de rechten die je zelf voor die persoon hebt ingesteld...

Voor simpel user copy en ntfs rechten beheren kun je wel goedkoper uit met Hyena of DameWare NT Utilities, maar wil je het gedelegeerd en volgens bepaalde regels qua naamgeving en dergelijke, dan blijft alleen NetIQ over..

https://powershellisfun.com

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Is hyena een gratis programma?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
WiNlUx schreef op 19 October 2003 @ 13:49:
Is hyena een gratis programma?
www.systemtools.com

nee tis niet gratis (dit had je natuurlijk zelf ook wel kunnen uitvinden middels google.com)

A wise man's life is based around fuck you

• MADSMILE
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 20:13

MADSMILE

Perl 4 life

Tools die wel handig zijn, voor w2k machines/AD te managen.

Voor kleinschalig netwerk enzo , Dameware Http://dameware.com ( zelfde als hyena, maar met remote control functie )

Voor groot netwerk zou ik voor NetIQ kiezen.

"Perl 4 Life"

Verwijderd

Al eens gekeken naar Kixtart ( http://www.kixtart.org )? of z'n grote broertje ScriptLogic ( http://www.scriptlogic.com )
Scriptlogic is een betaald prog, die gebruik maakt van alle kixtart functies, icm met een handig UI-tje.. Kixtart is zover ik weet gratis..

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 15:38 ]

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
kun je niet gewoon in een MMC al die modules samenvoegen?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:33
Mathijs1 schreef op 20 October 2003 @ 00:21:
kun je niet gewoon in een MMC al die modules samenvoegen?
Anders lees je het topic even voordat je over MMC modules begint:

[quoute]gewenste voorbeelden van(dus niet van Microsoft standaard erbij geleverd):
- Algemeen beschikbare templates (niet standaard MS)
- day-to-day admin tool
- eventlog collectors +filter (dus niet elke computer apart moeten benaderen maar 1 centrale plaats) [/qoute]
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 15:35:
Al eens gekeken naar Kixtart ( http://www.kixtart.org )? of z'n grote broertje ScriptLogic ( http://www.scriptlogic.com )
Scriptlogic is een betaald prog, die gebruik maakt van alle kixtart functies, icm met een handig UI-tje.. Kixtart is zover ik weet gratis..
En kixtart heeft weinig met het aanmaken van users of event logs verzamelen te maken..

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
maar in kix kun je het wel programmeren (aanmaken users en eventlog sponzen). Maar dat was vast niet de bedoeling

Ronald van Doorn

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
[qoute]
Door rdoorn - 20-10-2003 13:35
maar in kix kun je het wel programmeren (aanmaken users en eventlog sponzen). Maar dat was vast niet de bedoeling
[/quote]

niet echt nee .. meer standaard voor hande zijnde oplossingen het zelf fabriceren van is wel een mogelijk heid maar dan had ik het onder het progammeurs sectie van GOT gegooid ;)

----------------------------------------------------------------------------------

hyena of netiq kan je dus gebruiken .. oke.. zijn er niet meer tools ?

en mag best home-made zijn en freeware maar moet niet meer werk opleveren Liefst minder natuurlijk

Tja vanalles

• mutsje
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Er zijn wel degelijk meer tools om AD te beheren.. lees hiervoor de laatste digitale versie van MCPMagazine maar.

ps: Netiq heeft ook een handige freeware utilitie die je AD status als replication en dergelijke heel snel en overzichtelijk kan controleren.

Net als test even de Netiq manage suite op een 2000 testserver geparkeerd maar jemig je hebt minimaal 2 maanden nodig om uit te zoeken wat het allemaal kan... het kan wel weer heel erg veel...* mutsje is onder de indruk

[ Voor 72% gewijzigd door mutsje op 22-10-2003 08:49 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
mutsje schreef op 21 October 2003 @ 09:32:
Er zijn wel degelijk meer tools om AD te beheren.. lees hiervoor de laatste digitale versie van MCPMagazine maar.

ps: Netiq heeft ook een handige freeware utilitie die je AD status als replication en dergelijke heel snel en overzichtelijk kan controleren.

Net als test even de Netiq manage suite op een 2000 testserver geparkeerd maar jemig je hebt minimaal 2 maanden nodig om uit te zoeken wat het allemaal kan... het kan wel weer heel erg veel...* mutsje is onder de indruk
* vso ziet graag links naar dit soort zaken :D

stats zijn leuke bijkomstigheid maar het gaat hier om easy tools die het dag tot dag beheer makkelijk maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 23-10-2003 08:32 ]

Tja vanalles

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Mutsje doelt op deze vermoed ik:
http://www.netiq.com/adcheck/default.asp

edit
de link slaat op dit deel, de rest is niet echt ""freeware"" als je de prijzen kent.
Maar ik kan ernaast zitten natuurlijk ;)

[ Voor 67% gewijzigd door SED op 24-10-2003 17:43 ]

Copyright and left by SED...

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Neen mutsje doelt op
NetIQ Directory And Resource Administration

templates aanmaken voor operators. De operators kunnen dan webbased clients aanmaken en onderwater krijgt de nieuwe user een template overzich heen met default home dir exchange settings etc etc. Is erg groot pakket. 30 dagen trail version.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
De links :) alleen naar mcp magazine ? :P

de links zijn IIG zeer informatief :)

is er niemand die een leuke link heeft naar BV templates voor AD (policies & settings etc ?)

Tja vanalles

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
klein eerste en laatste SCHOPje ;)

Tja vanalles

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Je kunt policy settings snel en effective met Security Configuration and Analysis tool implementen. Lees dan eerst de whitepapers voor het OS door 2000 of 2003. Dan kun je de templates zelf aanpassen en importeren.
[rml][ 200X]Howto:Security Configuration and Analysis[/rml]
bovenstaande link helpt je wel op weg maar dat heeft weinig met PN&S te maken omdat de meeste beheerders hier de tool allang kennen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@mutsje,

Die link is handig toegegeven en hij was al reeds bekend. Deze topic is omdat je als admin soms door het bomen het bos niet meer ziet.

en als admin/tweaker wil je natuurlijk veel tijd besteden aan NUTTIGE zaken ipv diverse beheers(dag)taken ;) _/-\o_

Tja vanalles

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Hyena is erg prettig, en ook niet superduur. Hier hebben we net IBM director aangeschaft en dit is erg uitgebreid, ik heb nog geen tijd gehad om me erin te verdiepen. Client licenties krijg je er bij aanschaf van een IBM server bij geloof ik. (dus ik weet niet wat voor hardware je hebt :) )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

In een gedelegeerde enterprise omgeving is NetIQ's DRA een goed concept. Helaas zitten er wat haken en ogen aan de interface zoals niet resizable windows en dialogs en een mindere performance dan de native tools. Voor hi-security omgevingen is DRA zeer geschikt, vanwege het eerder genoemde feit dat je rechten uitdeelt in de tool i.p.v. mensen administrative rights te geven.

Voor kleine omgevingen is Hyena of Dameware een goede keuze.

IBM Director is meer een tool voor (proactief) hardware beheer, net als Compaq/HP Insight Manager.

[ Voor 12% gewijzigd door Devster op 29-10-2003 09:12 ]

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 23:12
Wij gebruiken zelf Kaseya Virtual System Administrator.
Je kan er niet alleen accounts mee beheren, maar het is eigenlijk een complete systeem/netwerkbeheer tool.
Software/hardware inventarisatie, microsoft hotfixes, reports, remote beheer etc.
Misschien iets te uitgebreid voor eenvoudige account beheer, maar als je een complete oplossing zoekt...this is it!
http://www.kaseya.nl

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Iets wat me niet geheel duidelijk is aan NetIQ, is of het RDP-alike mogelijkheden biedt zoals DameWare dat doet (waar je het systeem van de aangemelde gebruikte echt over kunt nemen. Ideaal. Ook in grote ondernemingen trouwens)?

Verwijderd

OK OK, allemaal Microsoft gerelateerd, zie ik. Iemand ook nog suggesties voor Novell netwerken en/of gemixte omgevingen?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Zoetjuh schreef op 10 november 2003 @ 23:25:
Iets wat me niet geheel duidelijk is aan NetIQ, is of het RDP-alike mogelijkheden biedt zoals DameWare dat doet (waar je het systeem van de aangemelde gebruikte echt over kunt nemen. Ideaal. Ook in grote ondernemingen trouwens)?
omdat je daarmee admin taken mee uitvoert alszijnde direct "response" dus meer support niet accounts aanmaken of echte beheerstaken.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat dameware geen goed product zou zijn
JeeSee schreef op 11 November 2003 09:52:
OK OK, allemaal Microsoft gerelateerd, zie ik. Iemand ook nog suggesties voor Novell netwerken en/of gemixte omgevingen?
nu vroeg ik het als topic-startermet name voor MS omgevingen.

laten we SVP dit topic op MS only houden anders zie je door de bomen het bos niet meer

Tja vanalles

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:44
Hyena is goed, en ook Domain Administration Tool van Pukka vind ik een heel handig programma.
Pagina: 1