ATI RAdeon 9600 PRO FAN kapot aan het gaan??

Pagina: 1
Acties:

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 10:09
Ik heb sinds een paar maanden een ATI RAdeon 9600 PRO, alleen bij het opstarten gaat de fan een enorme herrie maken, echt zo'n slippend geluid....na een paar minuten is het over.....maar toch vind ik het vreemd.....iemand enig idee wat dit kan zijn??

Verwijderd

Al een gekeken of er misschien veel stof of een draadje oid tegen aan komt?

• jordz.
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Dat probleem heb ik ook! Precies hetzelfde, alleen soms blijft hij doorgaan met herrie maken. Ik ga denk ik morgen terug naar de winkel waar ik hem heb gekocht (mycom). Anders kun je ook gewoon een andere vga coolertje kopen, misschien nog wel een betere, een zalmman ofzo :)

Arch Linux

• drogoul
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hou je fan in de gaten. Ik heb al zoveel problemen gehoord met de fans van de nieuwe ATI's. Mijn fan (van een Gigabyte 9700p) is er na driekwart jaar mee gekapt, en inderdaad nadat die een periode lang hetzelfde deed als jouw fan. Tijdelijke oplossing kan zijn om er een druppeltje naaimachine olie (oid) in te doen (stikkertje van de fan afhalen, drupje in het openingetje), maar dat werkt maar voor zo lang. Wel waardeloos, want nieuwe fannetjes zijn niet te krijgen (niet voor mijn GB in elk geval), en RMA'en duurt twee tot drie maanden (!).

Dus: hou in de gaten of de fan idd blijft draaien, en bereid jezelf erop voor dat ie binnenkort er helemaal mee kapt (voorzorgsmaatregelen treffen, zoals een extra fan eronder plaatsen).

ik heb nu maar een Zalman ZM80C besteld, heb geen zin meer in fan-gedonder

[ Voor 13% gewijzigd door drogoul op 17-10-2003 11:09 ]

do not underestimate the power of a sharp mz-700

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 11:19

.Frank

Frank.

Met kleine fannetjes is het altijd gedonder. Na 3/4 jaar houden ze ermee op, of gaan vreselijke herre maken (óf eerst het één, dan het ander).

Mijn mobo-fan was laatst compleet gestopt (dat bleek de oorzaak van mijn frequente crashes), en mijn radeon 9500(@9700Pro) fan was laats ook compleet dood :S (Die had ik weliswaar losgehaald ivm waterkoeling, maar toch was dat niet prettig...

Dit probleem is dus niet nieuw ofzo, of iets van Ati. Ik kan het je zo sterk vertellen: laatst maakt ik mijn vaders Pentium 1 open, en die FAN had kennelijk ook al een jaartje of wat niet meer gedraaid (terwijl de PC toch gebruikt werd |:( )

Conclusie: kleine, niet krachtige fannetjes zijn snert. Vervang ze door passieve blokken (bijvoorbeeld de Zalman ZM-NB47j) verkrijgbaar veel webshops, of waterkoeling :P

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

• Bartez
tja, ik vind het inderdaad geen stijl dat die fan er na 3 maanden al mee kapt....die van mij komt ook van mycom, en ik ga nu toch eens bellen wat ik er aan moet doen....

ik bedoel, dat ding is niet goedkoop.....ik ga zeker geen geld uitgeven aan een duurdere als het ook niet nodig is.....moeten ze maar zorgen voor een goede fan op dat ding....

ps..die zalman, werk dat goed op zo'n ATI 9600??

[ Voor 7% gewijzigd door Bartez op 17-10-2003 12:02 ]

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:33
Bartez schreef op 17 October 2003 @ 11:58:
tja, ik vind het inderdaad geen stijl dat die fan er na 3 maanden al mee kapt.
3 maanden? Die van mij deed het al niet meer na 1 maand. En dan antwoorden ze ook nog bij MyCom op de vraag:
Gaan die dingen vaak kapot?
-Nee daar krijgen we weinig klachten over. |:(

Wie het laatst lacht is traag van begrip

• Bartez
hmm...maar hebben ze hem vervangen?? of wat hebben ze ermee gedaan??

• doodindegoot
Ik heb gewoon een hele nieuwe kaart gekregen en er zat ook meteen een ander type fan op. En deze voelt ook minder warm aan dan de eerste.

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
koop deze koeler http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=245 die is wel goed, die zit ook op mijn 9700 pro, en de heatsink word lauw warm... B)

• Bartez
heb net gebeld met mycom, moet ff terugkomen met de videokaart....

en tja, ik kan er inderdaad wel weer zo'n andere koeler opzetten, maar dat kost mij weer extra geld, terwijl die kaartjes toch al niet goedkoop zijn......oftewel..ik vind dat de aanwezige fans het maar gewoon goed moeten doen....

• doodindegoot
Zo Killerhond jij gaat ff inslaan zie ik. (ik neem een blik in mijn winkelwagen die overvol met spullen die ik niet gekozen hebt, dus moeten ze wel van jou komen. ;) )

En ik ben het met Bartez eens als je een videokaart koopt en er zit een fan op moet die fan gewoon goed zijn. En het is leuk dat je het kan vervangen door een betere, maar de orginele fan moet gewoon 'jaren' meekunnen.
Als dit zo doorgaat kun je over een paar jaar bij een nieuwe videokaart een maand na aankoop condensatoren gaan vervangen of andere troep. :(

• Bartez
ja precies....

ik zit er tevens aan te denken om hem in te gaan ruilen voor een betere....bijvoorbeeld de ultimate 9600 pro....of de 9800.....ik weet alleen niet zo goed of het het geld waard is om hem in te ruilen tegen 1 van deze 2.....al die getallen zeggen me namelijk helemaal niks....maw...heeft hier iemand ervaring mee??

[ Voor 10% gewijzigd door Bartez op 17-10-2003 12:46 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:46

Piggen

Lekker bakkie

Killerhond schreef op 17 October 2003 @ 12:17:
koop deze koeler http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=245 die is wel goed, die zit ook op mijn 9700 pro, en de heatsink word lauw warm... B)
Die zit op de Radeons van Hercules. Lijkt me wel een kwaliteitsfannetje
Hij doet het bij mij iig nog :)

[ Voor 5% gewijzigd door Piggen op 17-10-2003 12:53 ]

• Bartez
zit er op de ultimate 9600 pro al standaard geen passieve zalman koeler?? dan ruil ik hem mooi om voor die kaart...

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Verwijderd

mijn sapphire 9700 non pro maakte ook al na een week herrie... prima kaart maar brakke koelertjes...

• Bartez
daarom ga ik denk ik ook voor de ultimate....met passieve koeler....

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Damn, waarom moet Hercules nou zo nodig een heatsink achter op de GPU doen :(
Nu past er gewoon geen andere koeling meer op m'n 9700. Noch de Zalman, noch de Thermaltake Giant II, noch de Arctic VGA Silencer

Scheitzooi :(

Verwijderd

Ik zou de kaart gewoon terug sturen je hebt toch een jaar garantie :)
Of een passive cooling erop (zalman ofzo) maar dan ben jeje garantie wel kwijt

• doodindegoot
Waarom zou je je garantie kwijt zijn. als er iets kapot zou gaan zet je toch gewoon de oude fan erop en zeg je de kaart gewoon kapot is. Je hoeft toch niets aan de kaart te veranderen om die zalman erop te zetten? 8)7

• Bartez
wat een eikels bij mycom....nee, we kunnen hem alleen vervangen voor eenzelfde type....een andere kan niet...ook niet als u bijbetaalt.....snapt iemand dit?? ik wil gewoon die ultimate met passieve koeling......als ik bijbetaal bij mijn huidige als hij vervangen wordt....

erg vaag.....en dom gedoe...

Verwijderd

mpmad schreef op 18 oktober 2003 @ 12:08:
Damn, waarom moet Hercules nou zo nodig een heatsink achter op de GPU doen :(
Nu past er gewoon geen andere koeling meer op m'n 9700. Noch de Zalman, noch de Thermaltake Giant II, noch de Arctic VGA Silencer

Scheitzooi :(
Die beugel die achterop je kaart komt, om je silencer te verbinden, moet je er gewoon af laten en de boutjes met rubberringen erachter vastschroefen, zo heb ik mijn 9800 pro uitgerust met de silencer en ook nog de heatsinks van mijn 9700 pro van hercules erop kunnen zetten.

CLub3D9800Pro nu op 469/381 en met standaard koeling ong 444/375. Toch weer een redelijke winst voor €15 (was aanbieding op HCC).

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Goeie tip, hardstikke bedankt _/-\o_

Ik zal maar eens een VGA Silencer gaan bestellen voor sinterklaas. Alleen hebben volgens mij alleen Freezinghardware (28 euro) en Alternate (29 euro) hem. Terwijl hij in Duitsland voor onder de 20 te krijgen is. Weet er iemand nog meer bedrijven die hem verkopen in Nederland?
Pagina: 1