W2k Server opzetten.

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
ik wil een win2k servertje gaan 'maken'

ik wil er internet mee gaan delen (router)
er voor zorgen dat elke pc een IP krijgt toegewezen (DHCP)
en dat ik af en toe eens een quakeIII servertje kan draaien (lokaal netwerk)
er moeten bestanden/printers over het netwerk gedeelt kunnen worden

welke services moet ik nou instaleeren ?? er zijn er zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie

p.s. is active directory nodig ? dat is namelijk een 'zijk' service als je het mij vraagt...

pc is een P200 64mb 3.4 gig met 2 netwerkkaarten

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Ik zou in dit geval gewoon een W2k pro doos neerzetten, die draait minder services en is even flexibeler dan met een Server pakket (gezien je spec's) . Je internet share mogelijkheid (ICS) deelt zelf IP's uit je hoeft daar dan niets meer aan te doen. Eventueel kan een W98SE / ME doos dit ook. Zie maar even wat je doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Twarp op 17-10-2003 03:01 ]

Meh ...

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:13

ripexx

bibs

Persoonlijk zou ik niet gaan voor W2k server behalve dat het ontzettend duur is ;) , heeft het ook redelijk wat overhead. W2k prof. is meer dan genoeg. Wel is je hardware redelijk traag voor een W2k systeem. ICS is geen probleem net zoals file en printer sharing. Zover ik weet beschik W2k prof. niet over een DHCP server, maar hiervoor zijn genoeg progjes te vinden op tucows.com en download.com.

AD heeft helemaal geen nut en heeft relatief weinig toegevoegde waarde in jouw situatie. Maak je maar meer druk over een firewall en een virusscanner dan over AD. ;)

Persoonlijk: Ik zou linux gaan draaien, dhcpcd configgen, samba installeren en iptables gebruiken voor firewallingen/nat. :) En dat kan met linux al op een 486 met 16 MB ;)

buit is binnen sukkel

• ArjanSp
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-01 12:53
Thuis heb ik nog een Pentium Pro 150Mhz staan. Hierop draait NT4 omdat w2k eigenlijk als minimale eis 128Mb RAM vraagt. Ook in jouw geval lijkt mij 64M erg weinig en krijg je dus een erg traag systeem.
Aan de andere kant, ik heb NT4 wat behoorlijk wat servicepacks (t/m SP6a) nodig heeft om een beetje veilig te zijn tegen scan/scripts/trojans, dus NT4 zou je behoorlijk moeten updaten alvorens het veiliger is.
Je kunt w2k proberen, maar mogelijk zal je zelf zien dat het traag is en voor 26 euro wat RAM bijkopen (bijv www.sask.nl heeft 2x32MB voor 26 euro).

[ Voor 7% gewijzigd door ArjanSp op 17-10-2003 07:02 ]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wat je zoekt is een OS die het volgende kan:

WINDOWs (linux/BSD)
- DHCP(DHCPd)
- ICS (NAT)
- file-printersharing (samba)

Windows
Voor windows kan je win9x (95 t/m ME) nemen gezien je hoeveelheid MB-ram

(in het ruil topic kan je misschien wat RAM scoren Het grote oude hardware RUILtopic deel 8)

als je win2k of XP zou willen draaien zou ik je adviseren om 256 Mbram te gebruiken of meer! processor power is voldoende maar ik zou er ook wat meer van scoren

BSD of Linux
Ik zou als ik jou was eerder richting BSD gaan of linux BSD is wat moeilijker in het begin dan linux, dus als je nog nooit gespeelt met linux/bsd zou ik linux pakken Redhat, SUSE of mandrake zijn perfecte starters packetten.
mocht je beginnen met linux of bsd
tips ;)
- zoek op "onderwerp"+howto in google (of andere zoekmachine) en geheid vind je meer informatie over elk "hoe-doe-ik-dit" onderwerp howto's zijn korte beschrijvingen van een bepaald iets en ze leggen een beetje uit wat het is en wat je ermee kan en hoe je een voorbeeld situatie kan neer zetten:

ook handig als je met windows aan de slag wilt gaan
link
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/

AD (active directory) heb je helemaal niet nodig
wel meer RAM :P

Tja vanalles

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
ik wil er internet mee gaan delen (router)
Ics, of remote access als ics niet meer voldoet. Ics gebruikt niet veel resources.
er voor zorgen dat elke pc een IP krijgt toegewezen (DHCP)
Dhcp, wordt vanzelf aangezet als je ics activeert. Anders kun je de dhcp handmatig aanzetten.
en dat ik af en toe eens een quakeIII servertje kan draaien (lokaal netwerk)
Geen verstand van, maar is vast niet zo ingewikkeld.
er moeten bestanden/printers over het netwerk gedeelt kunnen worden
File & Printer sharing.
p.s. is active directory nodig ? dat is namelijk een 'zijk' service als je het mij vraagt...
Nee, dit is geen 'zijk' service, maar je moet er wel verstand van hebben en het moet nuttig zijn in je omgeving bij jou dus duidelijk niet.
pc is een P200 64mb 3.4 gig met 2 netwerkkaarten
64Mb is weinig voor win2k server, probeer te upgraden naar minimaal 128. Maar ik denk dat je het met 64 mb ook wel aan het werk krijgt, zonder al te veel onnodige services.

offtopic:
Grr te laat ;) in de search kun je ook wel wat vinden over dit onderwerp

[ Voor 18% gewijzigd door leon1e op 17-10-2003 09:34 ]

Verwijderd

Zie de behulpzame antwoorden.. Er wordt hier in principe van je verwacht dat je zelf wel kunt uitzoeken wat je nodig hebt en welk OS je moet kiezen.

/Dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.