Zipdrive handig??

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:51
Hebben jullie ervaring met een zipdrive??
Ik zat zelf te denken om er een te kopen een iomega zip 100 mb usb, is dat wat?
Is een usb versie sneller dan een serieele versie??
Alvast bedankt.

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-08 09:59

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Zip is lekker makkelijk en snel. Vooral als je wat grotere bestanden van de ene plek naar de andere moet krijgen. Bijv van werk naar huis en visa versa. Voorwaarde is dat je aan beide kanten een zip hebt. :P

Ik zou voor de USB 250MB zip gaan. Deze zijn groter (duh) en sneller dan z'n 100Mb als die al bestaan?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:20
Ja, ik vind een zipdrive reuze handig....maar dan wel als ze er elders ook eentje hebben (en dat is natuurlijk niet altijd het geval). Ik heb zelf een interne (paarse!) SCSI Zip 100. Heerlijk ding.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Voor het snel op en neer slepen van bestanden die niet op floppy passen is het ideaal. CD_R is wel meer compatible maar je kan er niks op schrijven. Ik gebruik hem zelf gewoon als grote floppy (floppy-drive heb ik er dan ook niet inzitten.). Je kan er ook van booten!

Enige nadeel is dat de computer waar je de bestanden mee naar toe wilt nemen ook een zip-drive moet hebben. Anders moet je je drive mee gaan slepen en dan is een paralel-poort zip nog altijd de beste (meest compatible) oplossing. Nadeel van deze is dat ie zo traag is als dikke stront in een trechter. (100k/s). De interne ATAPI is redelijk rap (800-1000k/s), de SCSI is nog leuker (scheelt je weer een IDE kanaal, is wel duur) en met de USB heb ik geen enkele ervaring. :)

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik vraag me af wat je ermee moet..... een cdrw drive doet toch ook prima dienst ipv een zip?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op maandag 04 december 2000 22:38 schreef Pjotrik het volgende:
Ik zou voor de USB 250MB zip gaan. Deze zijn groter (duh) en sneller dan z'n 100Mb als die al bestaan?
Ik zou maar niet voor USB gaan wat dat is langzamer dan IDE en je betaald er het dubbele voor om extern te hebben.

maar goed ZIP is voor mij niet weg te denken echt handig, mijn school/ vrienden hebben het ook.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
Heb der oko een en vind het super handig :) gebruik ze gewoon als floppy al me vrienden ( ja heb ik wel) hebben ook een...

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38
Een cd is sneller als je hierop zooi zet die je niet snel wijzigd, maar als je bv voor school een project moet doen en je werkt daarmee zowel thuis, bij projectleden als op school dan is zip IMHO toch een stuk makkelijker.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Een zipdrive is reuze handig. Wil je er niet van afhankelijk zijn of ze er elders ook een hebben, neem dan een externe drive. Die kun je overal mee naartoe zeulen. Superhandig.

De SCSI versie is de snelste, maar dan moet je wel een SCSI kaartje in je pc hebben. Tussen de Parallel- en USB versie zit niet al teveel verschil. Maar de USB is wel iets sneller.

Ik heb zelf ook zo'n Externe 100MB zip+ drive. Maar ik moet zeggen dat sinds ik mijn CD/RW drive heb ik heb niet meer zoveel gebruik.
Ga je hem vooral gebruiken om data van thuis ergensanders mee naartoe te nemen, dan is een CD/RW brandertje handiger.

Verwijderd

Ik vind de CDRW egg wel handiger. Bijna iederen heeft een cdrom en bijna niemand een zip. Verder is een CDRW ook redelijk snel (tot 1500k/sec) en de capaciteit is veel groter. En een leeg schijfje is vet veel goedkoper!

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Op dinsdag 05 december 2000 09:33 schreef Dee-ehn het volgende:
Ik vraag me af wat je ermee moet..... een cdrw drive doet toch ook prima dienst ipv een zip?
tja, maar een zipdrive is veel makkelijker in het gebruik... je hebt geen brandprogramma nodig, er bestaan geen bufferunderruns, etc.

misschien is een ls120 disk wat voor je? dan kun je in je diskdrive èn floppy's uitlezen, èn ls diskettes (120meg)

Verwijderd

Brandprogramma.... da's geen probleem die krijg je bij je brander (DirectCD of PacketCD en dan kun je prima direct naar de cd toeslepen).

En een buffer underrun krijg je niet snel als je naar een CDRW schrijft....... en voor dat bestand van 10mb ofzo kun je best een halve minuut wachten....

Ik zeg niet dat zip slecht is maar met het oog op compatibiliteit met andere computers (waar geen zip in zal zitten) is een cdrw makkelijker..

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Alleen is een DirectCD/PacketCD CD-RW niet zonder meer te lezen op elke computer. Die computer moet dan ten eerste over een multi-read CD-ROM speler beschikken (sommige oude spelers kunnen dit niet) en daarnaast over een driver voor het UDF formaat.

Zo heeft alles zijn voors en tegens.

Verwijderd

Eug zelfs mijn 4x cdrom kan multiread aan dus daar zou ik me niet zo druk over maken...

En met dat UDF.... is dat niet standaard tegenwoordig?

Idd heeft alles zo zijn voors en zijn tegens maareuh als je vergelijkt:
CDRW systeem: vereiste -> drivers (iedere computer heeft wel een cdrom)
Zip systeem: vereiste -> zipdrives + drivers

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Een zip drive is zeker handig, ik zelf heb een 100MB zip plus drive. Die is zowel paralel en scsi te gebruiken. Thuis aan de scsi kaart elders meestal de paralelle poort, is trager maar werkt wel. Gewoon ervoor zorgen dat je een floppy met guest mee hebt,( die je bij een usb versie volgens mij niet nodig hebt.) daar mee maak je je zipdrive "zichtbaar" zonder drivers te hoeven instaleren:P
Als je dus idd aan een project op school werkt of zo is zo'n ding ideaal.
Als je meer vragen hebt hoor ik het hier wel.

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Daar heb je groot gelijk in. Bij ons hebben ze allemaal zip 100 en ik dus ook. Ideaal. En gewoon een brander er bij.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zipdrives heersen.
Ik heb een externe SCSI en een interne IDE. Ik geruik zipjes voor projekten en dergelijke; als het klaar is gaat het op CDr en kan de disk weer leeg.

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 13:56
Ik heb er vandaag een gekocht van een collega...voor 125 piek een ZIP 100MB ATAPI...(ik hou niet van extern) en 25 ZIP SCHIJFJES...Das lekker goedkoop als je er van uit gaat dat een zip disk al gauw 20 gulden of meer kost...Zip is echt superhandig en veel snellere dan de snelste branders...Ik gebruik het dus puur voor backuppen...Ik pleur voor elke bedrijf waar ik een website voor maak, alles op een zip...En het is hartstikke betrouwbaar, en dat kan je niet van een cd-rw zeggen.

Een bernoillie(hoe spel je het) is misshien ook nog een optie...Deze is nog betrouwbaarder en snel ook...maar wel groot...

Ik zou zeggen, koop een ZIP...

Ik heb een internet zipdrive gekocht voor mijn Broer ivm Sinterklaas bij http://www.MultiPC.nl en we kregen gewoon een 250 MB ZIP drive...De Sint is erg gul geweest dit jaar..

Waarschijnlijk hebben ze hem niet meer op voorraad en dan sturen ze gewoon een 250MB op....EN dat alles voor 150 PIEK.

Ik ben helemaal :D

• GoEV6
ik zit er aan te denker er een te kopen omdat ik op school kan downloade met 200k/s.
Dus spellen en mp3 tjes zijn zo gedownload.
Daarom wil ik een externe. Ik denk zelf aan een usb 100mb heb ik gezien voor 200 (vond ik niet echt duur).
Mzzl

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Ho ho ho! (kerstman mode...)
Zip is echt superhandig en veel snellere dan de snelste branders...
Veel harder dan 1000k/s heb ik mijn zip nooit zien gaan anders, beetje brander (8speed of hoger) haalt dat dus ook (8x 150kb/s) OF is sneller. (ja je moet dan wel de CD afsluiten, maar er kan wel 6x zoveel data op.) Per MB is een CD dus VEEL goedkoper.
En het is hartstikke betrouwbaar, en dat kan je niet van een cd-rw zeggen.
Een woord: COD
(click of death)
Heel je ZIP-drive en al je schijven die je daarna erin propt naar de kloten. Dan hebben sommige Iomega-drivers de vervelende neiging om (vooral onder NT4) de FAT van de voorgaande ZIP schijf over de FAT van de ZIP heen te schrijven die op dat moment in de drive zit. (al meerdere keren meegemaakt, op verschillende ZIP drives.)
Ook niet echt heel betrouwbaar dus.

Voor betrouwbaar backuppen: Zet al het huidige werk op ZIP, op 2 HD's en maak regelmatig backups op CD en eventueel op een tapestreamer.

de betaler vervuilt

• Bigs
  • Niet online
COD komt als het goed is allang niet meer voor.

Maar tussen USB en parallel is zeker wel een verschill. Die laatste is gewoon een stuk trager. Ik heb zelf een interne (IDE) zip100 drive en de keren dat ik hem gebruik (heel soms, ookal ken ik meerdere mensen met een zipdrive en gebruiken we ze op school ook) bevalt het goed :)

• GoEV6
Ik heb (misschien een stomme) vraag.
Als je een zipdrive met USB hebt moet je dan ook nog een stekker in het stopkontakt??
Ik dacht dat hij misschien zijn voedeing via USB kreeg.
Alvast bedankt.

Verwijderd

ZIP is wel handig, maar niet zo handig als je weinig mensen kent die ook zip hebben. CDRW disks zijn vaak handiger: Meer MB's, Als je ze normaal brand hoef je geen UDF gedoe te installeren en iedereen met een multiread CD-ROM kan hem lezen, bijna alle CD-ROM spelers van 24 speed en hoger zijn wel multiread.

Verwijderd

Op dinsdag 05 december 2000 16:58 schreef jasperj het volgende:
Ik heb (misschien een stomme) vraag.
Als je een zipdrive met USB hebt moet je dan ook nog een stekker in het stopkontakt??
Ik dacht dat hij misschien zijn voedeing via USB kreeg.
Alvast bedankt.
helaas hij is met voedingsstekker. Jammer dacht ik zo anders kon je hem bij easyeverything gebruiken..

:z

• KeeP IT ReaL
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:16
cd brander is veel beter

Verwijderd

Ik heb ook een zip gehad.
Het nadeel van een zipdrive vind ik dat je de disks leest op hetzelfde apparaat als waarmee je ze beschrijft.
Het is ook bij mij voorgekomen dat bestanden die ik eerst gezipt heb met winzip en daarna op de zipdisk heb geplaatst als ik ze weer wou openen gecorrupteerd (niet met geen enkele mogelijkheid te openen) waren.
Als je ooit een zipdrive aanschaft gebruik hem dan alleeen maar om bestanden te vervoeren maar niet om ze permanent op te slaan.
VEJ

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 20:11
USB is altijd sneller dan serieel...;)

En een zipdrive is altijd handig. Cd's branden is zo permanent en diskette's, tja diskette's = :r:r

Verwijderd

'K heb ook een zip, bevalt me echt prima, gewoon voor ff snel een backupje maken of een word-bestandje opslaan, maar verder heeft ie niet echt nuttige toepasssingen! Ik bedoel voor echt grote bestanden is een cd-writer echt makkelijker!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 05 december 2000 18:38 schreef tinus1983 het volgende:
cd brander is veel beter
Je hebt me overtuigd, ik sta perplex :? FANTASTISCH argument trouwens, heb je ook nog een advies over de keuze Bush of Gore?

de betaler vervuilt

Verwijderd

Ik heb zip, we hebben op school zip, we hebben op mijn werk zip en veel vrienden van me hebben zip. En reken dan maar dat het verrekte handig is.

Oh je hebt effe een mp3tje van 3mb nodig. ZIP binnen 2sec erop.
Geen geklooi met diskette's die altijd kaopt gaan binnen 1 dag.
Kost geen cd en je hoeft niet eerst een cdrw leeg te gooien en er weer iets op te zetten, het is gewoon super handig.

Verwijderd

Oh ja en goedkoop. 170 voor een interne is niet veel ie en zip disks kosten 16 piek. Okay das niet goedkoop, maar ik heb er al 1,5 jaar 6 en die doen het alle 6 nog en ik sjouw ze overal heen.

Ja en een cd brander heb ik ook. Maar dat gebruik ik echt meer voor permanente dingen, of als iemand geen zip heeft, of als ik iets ga backuppen van rond de 400mb of meer ofzo.

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 12:02

JWR

Thuis heb ik een interne 100Mb ZIP drive en een externe (parallel) dit omdat sommige PC's bij mij op school geen USB hebben :(:(.

Nu heb ik ook een driver (720kb) die je kan starten en die direct een letter toewijst :D
en dan hoef je de PC ook niet opnieuw op te starten dit is ook errug handig :o.

Mijn vader is ook aan de ZIP gegaan i.p.v. een brander want dan hoef je niet voor bestandje een CD te branden of de CD-RW weer te formateren :(.

Nou heb ik ook wel een brander voor als mijn 7 ZIPS's vol zijn >:).

Groeten JWR

• Yucko
  • Laatst online: 22:00

Yucko

One clown to rule them all !

Ten eerste:

ZIP is een fantastisch medium, maar dan alleen als je bv voor school, of werk gegevens moet uitwisselen of opslaan van geringe grootte.

Nu heb ik niet echt een voorkeur voor een soort zip-drive qua aansluiting en type, maar wat ik wel weet is dat als je het gebruikt voor transport tussen 2 systemen die alle2 een zip-drive hebben, pak dan in godsnaam een intern-model, want de parallel en usb lijken me verdomde traag. Een vriend van mij gebruikte zijn zip-lpt thingy onder WinNT en die trok heel NT op zijn gat. Rustig iets op je parallel zip pleuren en gamen is er niet bij, wat ik wel kan met mijn interne scsi :)

Ten tweede:

CD-R(W)'s zijn uitermate geschikt om lange termijn backup's te maken van je zip-schijven, maar wat ik toch eventjes kwijt wil is dat UDF formaat. Een makker van mij heeft de verschrikkelijke neiging om op een CD-RW te gaan klooien met PacketCD. Als ik dit dan bij mij probeer te lezen, gaat ie automatisch de driver installeren (wordt bij het formateren van de cd erbij gezet) en dan is het kopieeren van het ding baggertraag :(
Kun je nog beter de parallel zip gebruiken.
PackerCD = de grootste rotzooi die het geeft :r

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-08 20:56
Ik heb nog geen ZIPdrive, maar ZIPdrives lijke me wel hardstikke handig (tja ik moet het nu nog met diskettes doen :().
Of je intern of extern neemt ligt er een beetje aan hoe en waar je ze wilt gebruiken.
Ik zou zelf een externe nemen dat kan ik hem ook bij mijn ouders gebruiken.

Ik weet zeker dat als ik een nieuwe PC ga kopen dat ik er een ZIPdrive bij neem.

• Glacier
  • Niet online
ZIP : Altijd doen! Ik heb zelf een Seriele(hoe schrijf je dat nou? :?) ZIP 100 (extern dus). Nou zou ik geen seriele nemen, want dat vertraagt je windows nogal als je kopieert, maar USB ofzo is reuze handig. Het is veel makkelijker om je ZIP's ff vol te stouwen met warez...euh ik bedoel shareware programmaatjes :7 en die naar iemand mee te slepen dan een CD-RW te branden... CD-RW's gaan niet onbeperkt mee, maar met een ZIP doe je wel een jaartje of 1000 denk ik....
Vooral voor kleinere dingetjes is het extreem handig (bijvoorbeeld ff een paar mp3's meeslepen of de Mek-Keffie virus update ofzo)....Daar ga je toch geen rw voor branden.... ZIP drives zijn idd niet echt goedkoop, maar met een extrene ZIP drive ben je verzekert van compatibility met iedereen (bij de weg, mijn 8 oude speed cdrom leest GEEN RW's en nieuwe hebben vaak nog wat moeite met inlezen)...
Dus maak de goede keuze : ZIP!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Heb ook ooit eens zo'n Zip Plus gehad. Deze was zowel parallel als via een SCSI kaartje te gebruiken. Was eerst wel handig, maar heb hem verkocht. Als ik nu iets mee wil nemen aan data van bijv. werk naar huis, dan flikker ik het wel op m'n laptop en pomp het wel over. Ook stuur ik altijd van alles met de mail naar huis. Lekker makkelijk.

• GoEV6
Ik heb er eentje besteld. Een van 100MB USB extern voor 200 piek.
Bedankt iedereen, nu kan ik op school downloaden en het mee naar huis nemen.

Verwijderd

Op dinsdag 05 december 2000 18:38 schreef tinus1983 het volgende:
cd brander is veel beter
CD brander bij easyeverything?

Verwijderd

Ik heb zelf een interne (atapi) en een externe zip 100 drive

Elke dag maak ik een copie van 50 MB.
Dat duurt 2-3 minuten op de interne,
de externe (paralelle kabel) doet daar zeker drie keer zo lang over.
De externe gebruik ik dan ook alleen voor de laptop. (laptop netwerkkaartjes zijn duur)

De keus voor de zip was voor mij simpel: Hij is toegankelijk vanuit dos.
De cdwriter is dit niet (om te beschrijven dan)
daarnaast heeft een cdwriter ook nog een bepaalde tijd nodig om een indextabel te schrijven en uiteindelijk is dat voor kleine bestanden (3 mb)niet sneller als een zip drive denk ik.

Maar een Zipschijf is veel goedkoper dan een cd RW (per MB)

Oeps andersom natuurlijk :)

• Bigs
  • Niet online
Owja, met de meeste nieuwere biossen kun je booten vanaf Zip. Dat is een stuk handiger als zo'n diskette. Ik heb 1 bootzip met daarop partitionmagic en windows drivers voor al m'n hardware. Heb hem al best vaak gebruikt =]. En ja, je kunt ook van een CD-R booten, maar als je dan een nieuwe driver hebt (nieuwe hardware of upgedate driver) kun je weer helemaal overnieuw beginnen.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 13:48

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Aan alle mensen die een zipdrive gebruiken voor backups: jullie neuken ook zonder condoom?
Ze zijn handig om grotere bestanden mee te nemen, maar verder erg onbetrouwbaar.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

• enrico670
  • Laatst online: 26-07 17:02
Heb ook een interne Zip 100.
Handig om al m`n schoolwerk op op te slaan.
Lekker mp3`tjes downloaden op school :)
Ben er erg tevreden mee.

Verwijderd

Op donderdag 07 december 2000 17:51 schreef Uitvreter het volgende:
Aan alle mensen die een zipdrive gebruiken voor backups: jullie neuken ook zonder condoom?
Ze zijn handig om grotere bestanden mee te nemen, maar verder erg onbetrouwbaar.
Neuken doe ik met een MO-drive. :) Wat is het meest betrouwbaarste medium die je nu kan kopen? Juist ja magnetical optical. Er gaat niets boven 640mb op een 3.5" reflecterend laagje. :) Okee hij is niet echt heel snel, maar ook niet superlangzaam. Want ik gebruik de Overwrite soort.
Daarnaast voor vluchtige opslag gebruik ik toch mijn zipdrive. en voor iets langdurige opslag, maar niet zo heel erg belangrijk, gebruik ik CDR.

Ik wil toch misschien een medium nemen en die voor onderweg te gebruiken is. wat tevens snel is. Dacht meer aan een dynalink USB kastje waar een nootboek harddiskje in gaat. Volgens mij zonder externe voeding. maar dat weet ik niet zeker.

• GoEV6
Hallo iedereen,
Ik heb net mijn zip-drive binnen gekregen.
Echt een mooi ding en hij werkt super snel!
Ik ben er zeer tevreden over en dat alles (USB, 100MB, extern) voor maar 209 piek!:)

Verwijderd

Ik heb nog nooit het nut gezien van een zip drive.

Er pas maar 100mb (nouja 250 dan tegenwoordig), dat ding is om aan te schaffen is zo'n ding ook tussen de 300 en 500 gulden (model afhandelijk) + dat die schijfjes ook niet super goedkoop zijn.

Kan je beter een brander voor die 300-500 gulden kopen, cd's zijn nogal goedkoop te noemen.. oke de goedkope die ik bedoel kan je niet overschrijven maar de re-writeables zijn echt niet duurder dan een zipdiskje.

• Glacier
  • Niet online
ZIP onbetrouwbaar? Euh..jaja...die van jou komt zeker van de schroothoop om de hoek, ik heb nu 4 jaar ZIP en nog NOOIT problemen gehad..ik kopieer elke dag 2 files van 3,2 MB naar ZIP...moet je eens met een brander doen, dan heb je op 1 CD 100 layers...ohnee, want die layers nemen zelf ook weer ruimte in...ZIP ruleZ, ik kan echt niet meer zonder...
Pagina: 1