[DIY] gain clone bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik ben geen electronica expert, maar ik vind het allemaal super interesant en erg leergierig op electronica gebied. Gezien het feit dat een gain clone eigenlijk super simpel van opzet is en mits goed gebouwd een goede versterker kan zijn, lijkt het me een mooi projekt om ervaring mee op te doen en nog wat moois aan over te houden.

Na enig leeswerk bleek dat een gainclone volgens een standaard principe word gebouwd en dat variaties hierop naar eigen inzicht kunnen worden toegevoegd of weggelaten.

Ik begon dus enthosiast aan het bouwen van een schakeling in crocodile physics en liep direct tegen iets raars aan:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=411847&size=256

Op dit plaatje zie je mooi hoe het ingangsignaal 10x versterkt word, maar de speaker moet natuurlijk nog aan de aarde vastgemaakt worden. Het rare is, dat waneer ik dit doe, crocodile physics mij geen rode lijn meer laat zien :?
het zal vast wel heel logisch zijn, maar ik kan er geen verklaring voor verzinnen :)

Aangezien het een zeskanaals amp word, wil ik dat de voeding zo'n 600VA kan leveren. Ik heb geen ervaring heb met ringkerntransformatoren, dus wil ik ook hierbij even jullie hulp inroepen.
Is bv het mogelijk om 2 verschillende ringkernen parallel zetten? (200+400VA)
en zitten er nog voor/nadelen aan vast als je er 1 of 2 gebruikt?

verder hoop ik natuurlijk dat jullie mij nog kunnen voorzien van ervaringen en/of tips.
Doelstelling is om voor het einde van de herfstvakantie (voor mij volgende week) het ontwerp en misschien zelfs al enkele onderdelen klaar te hebben :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Uuh leuk programma maar wat is dat voor ic dan?
Een opamp?
Die trekt echt geen luidspreker van 4 ohm.
Of is dat programma niet zo nauwkeurig?
Crocodile physics is niet ff te downloaden of een demo.
Dus eigenlijk stel je een vraag die meer vragen oproept bij andere.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 00:38 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 14:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij werkt Crocodile Physics niet helemaal goed, ik heb wel is eerder 'bugs' gezien.

Het wordt allemaal te star berekend vind ik, in de praktijk pakt het dan anders uit.

[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 17-10-2003 00:40 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 00:37:
Een opamp?
dat is juist de kracht van de gainclone ! ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:52

Indoubt

Always be indoubt until sure

je hoeft de trafo's niet parallel te zetten in deze setting. Je kunt de 200VA voor twee chips gebruiken en de 400 VA voor de 4 andere. Dat lijkt me ook wat minder storingsgevoelig en eventuele effecten van de ene op de ander trofo zijn uitgesloten.

tussen haakjes, indien je op zoek bent naar niet magnetische Vishay Dale weerstanden (type CMF-55-143) dan kun je die vinden bij schuro.de

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 00:37:
Een opamp?
Of is dat programma niet zo nauwkeurig?
Crocodile physics is niet ff te downloaden of een demo.
Dus eigenlijk stel je een vraag die meer vragen oproept bij andere.
http://www.crocodile-clips.com/m6_1.jsp
LauPro schreef op 17 October 2003 @ 00:40:
Volgens mij werkt Crocodile Physics niet helemaal goed, ik heb wel is eerder 'bugs' gezien.

Het wordt allemaal te star berekend vind ik, in de praktijk pakt het dan anders uit.
Ik vond het al een raar probleem, ik ga me er verder dus lekker niks van aan trekken :)
Indoubt schreef op 17 oktober 2003 @ 01:08:
je hoeft de trafo's niet parallel te zetten in deze setting. Je kunt de 200VA voor twee chips gebruiken en de 400 VA voor de 4 andere. Dat lijkt me ook wat minder storingsgevoelig en eventuele effecten van de ene op de ander trofo zijn uitgesloten.

tussen haakjes, indien je op zoek bent naar niet magnetische Vishay Dale weerstanden (type CMF-55-143) dan kun je die vinden bij schuro.de
Ik wilde de voeding eigenlijk extern van de versterker plaatsen, dus dat is eigenlijk geen optie.

[ Voor 28% gewijzigd door Arjan op 17-10-2003 01:16 ]

Verwijderd

Je kan op je voedingskastje toch gewoon met 4-polige xlr (steraarde bij de chips) 2 voedingsaansluitingen maken? (1tje voor de 200va voeding en 1tje voor de 400va voeding)Het aan elkaar verbinden van 2 verschillende trafo's is niet zo goed idee. Je kan alles p2p solderen dus je hebt volgende week wel een amp :).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 09:26:
Je kan op je voedingskastje toch gewoon met 4-polige xlr (steraarde bij de chips) 2 voedingsaansluitingen maken? (1tje voor de 200va voeding en 1tje voor de 400va voeding)Het aan elkaar verbinden van 2 verschillende trafo's is niet zo goed idee. Je kan alles p2p solderen dus je hebt volgende week wel een amp :).
Ah thanks, alhoewel het mij meer ging om te weten of het mogelijk was :)

Ik zag bij conrad een ringkern staan met 300VA en 45Volt voor 50,-
Dat lijkt mij een redelijke prijs, als iemand een goed adresje weet voor ringkerntrafo's please let me know! Ik ga vanmiddag even langs bij m'n lokale electroboer en dan zal ik ook daar even informeren.
danku :)

ik had idd al gelezen over gainclone's en zoveel verschillende schakelingen zijn er volgens mij toch niet. Alleen inverted/non inverted en veel verschillende condensator waarden imho.

Overigens zie ik hier en daar een zobel staan, is dit op de spanningspieken af te zwakken of heeft dit een andere functie?

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

zobel is voor stabiliteit (had je kunnen lezen ;))

en let even goed op je aardingsschema, staat deels wel in die link van decibel dungeon.
Dus je 'signaal aarde' en 'power aarde' gescheiden houden en voor een 6 kanaals kloon moet je ook heel consequent met een ster aarde punt werken. Zoek maar eens op diyaudio over brommende gainclone's, vooral met multichannels zijn er nogal wat problemen.

O ja gainclone's simuleer je niet die bouw je....

[ Voor 11% gewijzigd door edm op 17-10-2003 10:46 ]

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Atgast schreef op 17 October 2003 @ 10:31:
als iemand een goed adresje weet voor ringkerntrafo's please let me know! Ik ga vanmiddag even langs bij m'n lokale electroboer en dan zal ik ook daar even informeren.
Hele goede kun je ook krijgen bij Amplimo: http://www.amplimo.nl/amplimo.html

• edm

edm

Ik haal ze bij (www.)reichelt(.de), bij de locale electroboer koop je vaak die van Amplimo...
(45V voor de trafo lijkt mij een beetje hoog voor een gainclone, check de specs van je chipamp wat je maximaal mag gebruiken)

[ Voor 41% gewijzigd door edm op 17-10-2003 11:05 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:52

Indoubt

Always be indoubt until sure

45 is te veel. Bedenk dat je de spanning na de rectifier bridge nog moet vermenigvuldigen met 1,41.

Een (+/-) 25 V transformator lijkt me beter geschikt. dat resulteerd namelijk in zo'n 35 V na de bruggelijkrichter.

De transformatoren moeten wel een plus 25V secundair en een min 25V secundair hebben. Dit resulteerd dan in 70V verschilspanning tussen je neg. rail en je positieve rail. Veel meer kun je geloof ik niet gebruiken op deze chip.

22V trafo's schijnen het ook goed te doen en bij 4 ohm speakers worden ook 18V trafos' nog wel gebruikt met goede resultaten (bij 4 ohm is een iets lagere spanning beter)

(als je wilt heb ik wel een onderdelenlijstje met partnummers, leveranciers en prijzen, mail maar ff indien gewenst)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
edm schreef op 17 October 2003 @ 10:44:
zobel is voor stabiliteit (had je kunnen lezen ;))

en let even goed op je aardingsschema, staat deels wel in die link van decibel dungeon.
Dus je 'signaal aarde' en 'power aarde' gescheiden houden en voor een 6 kanaals kloon moet je ook heel consequent met een ster aarde punt werken. Zoek maar eens op diyaudio over brommende gainclone's, vooral met multichannels zijn er nogal wat problemen.

O ja gainclone's simuleer je niet die bouw je....
Ik zit te popelen om te bouwen hoor ;)

maar een beetje planning en gezond verstand kan nooit kwaad. De signaal/power aardes apart houden zou geen probleem moeten zijn, zeker niet omdat ik beide apparaten gescheiden onder breng.
Is het een goed idee om de voeding (dus alleen de voeding) te aarden aan het lichtnet? of moet ik ook de voeding volledig gescheiden houden van de randaarde?

Het signaal uit de decoder is erg zwak. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de ruisproblemen die zich voordeden in de Z680 ontstaan door een te hoge ingangsweerstand. Ik ben bang dat ik hier niet onderuit kom, tenzij iemand daar nog iets zinnigs over kan zeggen. (hoe kom ik er bijvoorbeeld achter bij welke ingangsweerstand de decoder zich lekker voelt?)

veel vragen, nu eerst maar eens naar de electroboer :)

[ Voor 2% gewijzigd door Arjan op 17-10-2003 13:40 . Reden: heerlijke zinsbouw ]

Verwijderd

Voeding gewoon aarden aan lichtnet, tenzij je het ding gaat gebruiken in een ruimte zonder aarde, dan is het zinloos :).

• edm

edm

Ik zou de aarde niet rechtstreeks aarden aan het lichtnet.... Ik zou het centrale aardpunt van de versterker of via een 10 Ohm weerstand met een 100 nF cap parallel aan de lichtnet aarde verbinden of je kunt hiervoor een ntc gebruiken (zie de voedingen van een pass www.diypass.com). Dit om eventuele aardlussen te voorkomen.

Je kast zou ik wel rechtstreeks aan aarde hangen (als die geleidend is)...

(ik heb nogal een beetje last van aardlussen gehad, bij mij project audio en niets is zo irritant als een brom)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
zo, ik heb weer een beetje vrije tijd en dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=471548
(300dpi)

ik wilde dit gaan etsen om zo wat ervaring mbt etsen op te doen en tevens een soort van testprint eraan over te houden. Hiermee kan ik dan makkelijk wat opstellingen testen aangezien ik dan overzichtelijk alle pootjes bij elkaar heb zitten.
Zodra ik dan een resultaat heb waar ik tevreden over ben, kan ik de uiteindelijke pcb gaan ontwerpen :)

zo komt er hopelijk toch nog wat schot in de zaak ondanks dat ik de waxprinter niet kan gebruiken bij het maken van m'n pcb, helaas :) (Waxprint overbrengen op koper)

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

ATgast, welk schema gebruik je precies en waar heb je LM3875's gekocht? Ik kan ze niet echt makkelijk krijgen namelijk.
Ik zag ergens over die aarde dat ze de signaal-aarde en power-aarde allebei op een apart ster-punt aansluiten, maar vervolgens zijn die twee sterren weer met elkaar verbonden :? Lijkt me echt bullshit, zeker als het hele apparaat binnen enkele centimeters van elkaar wordt opgebouwd. Ik ga die aarde gewoon eens een beetje verschuiven als hij verder klaar is, gewoon proberen terwijl je luistert.

Verwijderd

Een NTC is idd een goede optie, maar niet altijd nodig. Ik zou geen print gebruiken voor een gainclone p2p is een veel betere optie.

Op www.hifi.nl en www.hear.nl zijn verschillende threads over de verkrijgbaarheid van de lm3875.

Het uitelkaar houden van de verschillende aardpunten is zeker wel belangrijk! Door bij de chip alles zo compact mogelijk te houden en daar ook een tevens een aardpunt te maken voorkom je mogelijke oscilaties. (Voor meer info check www.diyaudio.com)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2003 14:33 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
TheLemon schreef op 09 november 2003 @ 14:23:
ATgast, welk schema gebruik je precies en waar heb je LM3875's gekocht? Ik kan ze niet echt makkelijk krijgen namelijk.
Ik zag ergens over die aarde dat ze de signaal-aarde en power-aarde allebei op een apart ster-punt aansluiten, maar vervolgens zijn die twee sterren weer met elkaar verbonden :? Lijkt me echt bullshit, zeker als het hele apparaat binnen enkele centimeters van elkaar wordt opgebouwd. Ik ga die aarde gewoon eens een beetje verschuiven als hij verder klaar is, gewoon proberen terwijl je luistert.
ik gebruik nog geen definitief schema en ook geen LM3875's :D

Ik ben nu een beetje aant zoeken voor een schema maar de bedoeling is dat ik dit door trial and error ga bepalen. ik gebruik overigens de TDA7293 chip.

De aarde wil ik allemaal naar 1 punt toe doorlussen, behalve dan de aarde van de voeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan op 09-11-2003 14:40 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
GVD :(

nu ben ik wel een beetje erg pissed :(
Ik dus dat chipje aangesloten zoals in de startpost, waarbij ik eerst (om schade te voorkomen) een kleine 3v voeding gebruikte. Aangezien je dan alleen 0 en 3volt hebt kun je daar niet echt een geluid mee produceren. Desalnietemin kwam er onder enig geruis en gekraak toch iets van geluid uit de speaker. Helemaal vrolijk dat het leek te werken besloot ik het geheel aan de ringkern te hangen. Na alles te hebben doorgemeten en dubbel gechecked probeerde ik eens zonder verder iets aan de chip te hangen. (behalve dan een voltmeter op de output om de dc offset te meten)

knetter....het chipje was gefrituurd en ik snap echt niet waarom :( ³
Hij kreeg netjes -24 en +24, de ground van het signaal zat samen op de ground van de ringkern, (er zat overigens nog geen signaal op) alles leek erop dat ie gewoon z'n werk zou moeten doen.
Mooi niet dus. Er was nergens kortsluiting en ik had na mijn bescheiden mening alles goed aangesloten. Waarom brandde in godesnaam die chip door ?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:47

AcouSE

Swedish Chef

Toch wel de wisselspanning van de ringkern gelijkgericht he?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
AcouSE schreef op 09 november 2003 @ 19:25:
Toch wel de wisselspanning van de ringkern gelijkgericht he?
jup, ik had netjes -24 en +24 gemeten na de gelijkrichting.

Ik kan geen andere reden bedenken dan dat ik met mijn electron00b© skills de boel verkeerd heb aangesloten.

ff een plaatje om te laten zien hoe ik em had aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=472449

Verwijderd

Ik neem aan dat je niet 2x pin 13 bedoelt?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 12:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Atgast schreef op 09 november 2003 @ 14:00:
zo, ik heb weer een beetje vrije tijd en dit is het resultaat:

[afbeelding]
(300dpi)

ik wilde dit gaan etsen om zo wat ervaring mbt etsen op te doen en tevens een soort van testprint eraan over te houden. Hiermee kan ik dan makkelijk wat opstellingen testen aangezien ik dan overzichtelijk alle pootjes bij elkaar heb zitten.
Zodra ik dan een resultaat heb waar ik tevreden over ben, kan ik de uiteindelijke pcb gaan ontwerpen :)

zo komt er hopelijk toch nog wat schot in de zaak ondanks dat ik de waxprinter niet kan gebruiken bij het maken van m'n pcb, helaas :) (Waxprint overbrengen op koper)
Dat papier heet 'press and peel' van http://www.techniks.com/ . Nu weet je tenminste waar je naar moet zoeken. Ik heb er al prachtige pcb's mee gemaakt.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 20:22:
Ik neem aan dat je niet 2x pin 13 bedoelt?
damn, nee die output is natuurlijk pin14 :)
sebastius schreef op 09 november 2003 @ 20:29:
[...]
Dat papier heet 'press and peel' van http://www.techniks.com/ . Nu weet je tenminste waar je naar moet zoeken. Ik heb er al prachtige pcb's mee gemaakt.
aha :)

als ik die layout van die chip zo zie, kan het dat ik de spanning ook op pin 7 en 8 moet zetten?

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan op 09-11-2003 20:34 ]

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Omdat je de TDA7293 gebruikt, lijkt me het verstandig om het aanbevolen applikatie-schema van de TDA7293 aan te houden, zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cjspeelman/Elektronica/tda7293_applic.png

Dus in ieder geval ook pennen 7 en 8 aansluiten, pennen 1 en 4 aan aarde, bootstrap elco van 22uF aansluiten, en even uitzoeken wat je op pennen 9 en 10 moet zetten. Zie voor de applikatie van de TDA7293 ook de Elektuur van februari 2002, artikel "Variabele eindtrap".

Het Elektuur artikel is overigens afkomstig van Ulrich Böhmke, zie ook deze webpagina: http://www.ub-elektronik.de/baugr-texte/amp.htm

[ Voor 15% gewijzigd door CornelisJ op 09-11-2003 21:07 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
CornelisJ schreef op 09 november 2003 @ 21:04:
Omdat je de TDA7293 gebruikt, lijkt me het verstandig om het aanbevolen applikatie-schema van de TDA7293 aan te houden, zie plaatje hieronder.

[afbeelding]

Dus in ieder geval ook pennen 7 en 8 aansluiten, pennen 1 en 4 aan aarde, bootstrap elco van 22uF aansluiten, en even uitzoeken wat je op pennen 9 en 10 moet zetten. Zie voor de applikatie van de TDA7293 ook de Elektuur van februari 2002, artikel "Variabele eindtrap".
als dat de enigste optie is dan heb ik 4x TDA7293 chipjes in de aanbieding :+

ook in te ruilen tegen een simpele opamp chip :D

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Atgast schreef op 09 november 2003 @ 21:09:
[...]

als dat de enigste optie is dan heb ik 4x TDA7293 chipjes in de aanbieding :+
ook in te ruilen tegen een simpele opamp chip :D
Dat begrijp ik niet. Het verschil in applikatieschema tussen de LM3875 of LM3886 en de TDA7293 vind ik persoonlijk zeer gering. Het enige verschil is de benodigde bootstrap elco van 22uF, en de mute en standby functie waarvoor je bij de TDA7293 enkele goedkope externe componenten moet aansluiten. Deze zorgen er dan wel voor dat je geen last hebt van in en uitschakel plops.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
CornelisJ schreef op 09 november 2003 @ 21:21:
[...]

Dat begrijp ik niet. Het verschil in applikatieschema tussen de LM3875 of LM3886 en de TDA7293 vind ik persoonlijk zeer gering. Het enige verschil is de benodigde bootstrap elco van 22uF, en de mute en standby functie waarvoor je bij de TDA7293 enkele goedkope externe componenten moet aansluiten. Deze zorgen er dan wel voor dat je geen last hebt van in en uitschakel plops.
ja, et was maar half serieus bedoeld hoor, ik had zoiets van: damn, kan ik weer m'n 'plannen' wijzigen.

Ik heb niets dan ontploffende chipjes gezien sinds ik besloten heb de boel zelf te gaan bouwen. dat werkt een klein beetje demotiverend voor de beginnende electronica-doe-het-zelvert :P

het is allemaal wel leerzaam enzo, maar als af en toe ook nog daadwerkelijk iets funcitoneerd is dat natuurlijk wel zo leuk ;)

back to the drawingboard!

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 14:31:
Het uitelkaar houden van de verschillende aardpunten is zeker wel belangrijk!
Ok, maar die twee aardpunten zijn gewoon met elkaar verbonden volgens de schema's die ik gezien heb, dus dat lijkt me echt onzinnig.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:31
Goeie en goedkope ringkernen vind je op marktplaats.nl. Daar heb ik er al een aantal gescoord.

Een TDA _is_ een opamp chip, net als de chips van national. Hoewel de nationals wel een iets beter ontwerp hebben.

Voor het maken van PCB's kan je een een kijkje nemen op mijn website, onder het "other info" kopje, daar heb ik uitgelegd hoe ik mijn printjes maak.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Raymond schreef op 09 november 2003 @ 23:20:
Goeie en goedkope ringkernen vind je op marktplaats.nl. Daar heb ik er al een aantal gescoord.

Een TDA _is_ een opamp chip, net als de chips van national. Hoewel de nationals wel een iets beter ontwerp hebben.

Voor het maken van PCB's kan je een een kijkje nemen op mijn website, onder het "other info" kopje, daar heb ik uitgelegd hoe ik mijn printjes maak.
wooooeeeiii !!
Die PCB's doe je handig! _/-\o_

morgen meteen proberen :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Zo, we zijn weer enkele eeuwen verder, en ik heb gisteravond het aanbevolen schema gesoldeerd (p2p).
Een schoonheidsprijs zal het ding niet krijgen...een prijs voor mooiste geluid denk ik ook niet, maar dat komt vooral omdat er geen steek uitkomt. Nouja, de speaker laat wat gebrom horen, (ik schat 500Hz) maar daar blijft het bij. Verder is er een behoorlijke DC offset op de output, maar ik denk dat dit komt doordat de +12 en -12 van m'n oude AT voeding niet gelijk zijn.

Ik durf hem niet aan m'n ringkern te hangen, aangezien ik bang ben dat ik dan weer een chipje door de kamer knal...

Vraag aan jullie, de handleiding zegt dat V-/+ minimaal 12V moet zijn. Kan het zo zijn dat ie dan ech helemaal niks doet bij +10/-9 (oid) ?

En hoe kan ik met zekerheid zorgen dat m'n chipje niet weer brandplekken op het plafond maakt? Volgens mij zijn (snelle) zekeringen niet geschikt om schade te voorkomen in dit geval.

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 14-12-2003 13:35 ]

Verwijderd

Een te lage spanning kan idd voor onvoorspelbaar gedrag zorgen helemaal omdat ze niet gelijk zijn. De off-set zal wel komen van je ongelijke voeding. Ik durf er iig weinig over te zeggen. Kan je niet met je ringkern testen en dan een paar gloeilampen in serie zetten met de primaire wikkeling zodat je secundair ongeveer 12 - 15V overhoudt.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 december 2003 @ 16:13:
Een te lage spanning kan idd voor onvoorspelbaar gedrag zorgen helemaal omdat ze niet gelijk zijn. De off-set zal wel komen van je ongelijke voeding. Ik durf er iig weinig over te zeggen. Kan je niet met je ringkern testen en dan een paar gloeilampen in serie zetten met de primaire wikkeling zodat je secundair ongeveer 12 - 15V overhoudt.
Denk je dat een lager voltage verschil zal maken?
De chip zou bestand moeten zijn tot +/- 50V
Kan het wat uitmaken dat ik de mute/standby niet op de gnd heb gezet?

ohja, nog wat info over wat ik heb geprobeerd qua voeding: (crosspost van circuitsonline.net)
[...]
Omdat ik niet weer een chip in testopstellingen door mijn kamer wilde laten knallen, besloot ik om t ding aan een oude AT voeding te hangen, ipv aan m'n ringkern. Ik heb zowel de -12, +12, 0 en de +5 volts lijnen gebruikt om t ding van stroom te voorzien. Aanvankelijk had ik de - en + 12 gewoon op t chipje gezet en de ground op 0, maar het ding gaf geen kick, behalve dan een hoge DC offset op de uitgang (0,5volt).
Nu was ik bang dat de -12 volt lijn niet genoeg power had om het geheel te laten werken, dus sloot ik het als volgt aan: ground op +5, de - op de 0 en de + op de +12. Van deze spanningen weet ik zeker dat de voeding aardig wat ampere's er over heen kan gooien, maar ik was bang dat de spanning niet hoog genoeg was.

Toen ik de multimeter aan de voeding zette, om eens te meten wat t ding nu eigenlijk eruit stuurde met het soldeerwerkje eraan, bleek dat de spanning nog maar 0.3 volt was. Het lijkt er dus op dat de voeding in een beveiliging is gesprongen. Ik heb gecontroleerd of er ergens kortsluiting was, maar dat leek er niet te zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Arjan op 14-12-2003 16:59 ]

• TheLemon

TheLemon

Wat je kan proberen is je ringkern op een dimmer voor een lamp aan te sluiten. Dan heb je een soort variac en kun je de spanning langzaam opbouwen. Met zo'n pc voeding zou ik echt niet proberen.
Dan kun je nog beter met 2 9V. batterijen in serie werken, dat heeft iemand hier ook wel eens gedaan volgens mij. Weet je zeker dat je + en - 9V echte DC hebt.

Verwijderd

TheLemon schreef op 14 december 2003 @ 17:10:
Wat je kan proberen is je ringkern op een dimmer voor een lamp aan te sluiten. Dan heb je een soort variac en kun je de spanning langzaam opbouwen. Met zo'n pc voeding zou ik echt niet proberen.
Dan kun je nog beter met 2 9V. batterijen in serie werken, dat heeft iemand hier ook wel eens gedaan volgens mij. Weet je zeker dat je + en - 9V echte DC hebt.
Geen dimmer gebruiken, dit is geen Variac je krijgt dan erg onsymetrische sinus dat geeft dus meer ellende dan dat het oplost.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ok, ik heb even een oud batterypack opgeduikeld en een beetje gemod zodat ik 0, 6, 12 volt ter beschikking heb :)
Het ding moet tot 2,5A kunnen leveren voordat de zekering eruitklapt. Nu maar hopen dat -6 en +6 genoeg is voor de 7293

more in a minute, het ding staat even op te laden.

• TheLemon

TheLemon

Nou volgens de datasheet moet hij min. +/- 12Vdc hebben, ik zou er nog maar wat batterijen bij doen dan.
Heb je niet vier 9v blokjes? dan kun je +/- 18V maken.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
ok, hier snap ik echt niks van 8)7

Er staat gewoon bijna net zoveel voltage op de output als dat er tussen gnd en V-/V+ staat...

het maakt daarbij niet uit wat ik aan de input zet.
Ik heb t ding een paar keer nagelopen, maar ik zie echt niet wat ik anders heb gedaan dan het voorbeeld :'(

iemand een ideetje?

[edit]
nee ik heb geen 9volt blokken, maar misschien krijg ik 2x 12volt bij elkaar :)
of het wat uitmaakt is een tweede...

[ Voor 18% gewijzigd door Arjan op 14-12-2003 18:02 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
2x12 volt bij elkaar gespaard, aangesloten, pats, weg zekering (2,5A)
het ziet er dus naar uit dat er sprake is van ordinaire kortsluiting, en ik heb absoluut geen idee waar/hoe/waarom.

tips, anyone ?

• TheLemon

TheLemon

Heb je nog zo'n opamp liggen? Sluit die dan eens aan om te beginnen alleen de +/- 12V. Probeer als dat goed gaat daarna alleen de noodzakelijke voor de weerstandjes (die 2x10K en 1x90K) erbij te zetten en zet een bescheiden signaaltje op de input, dat moet goed gaan. Zo niet, dan tel je misschien de pinnetjes vanaf de verkeerde kant :X ? (zal wel niet, maar je moet alle fouten uitsluiten)
Post anders ff een close-up foto van je opamp+voeding.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
woei :)

gebruik makende van de pinnen 2,3,7,8,11 heb ik er *iets* uit weten te krijgen. Het kraakte en was extreem zacht, maar was wel op het ritme van de muziek :)
Het maakte voor volume niks uit of ik 0/12 volt gebruikte of 0/24 volt. Ik zou eventueel het schema uit m'n startpost kunnen maken en deze aansluiten op de ringkern. Dit zou dan toch enig volume moeten geven.

Misschien moet ik eens een ander apparaat gebruiken voor m'n ingangssignaal, ik gebruik nu m'n ipod. (et ironische is dat als ik de luidspreker direct aan de uitgang van de ipod hang, hij op vol volume veel en veel harder gaat :P)

Maar ik gebruik nu eigenlijk maar een heel klein gedeelte van de chip. alle beveiligingen die ingebakken zitten ontwijk ik nu eigenlijk. Maarja, deze chip kan wel 100Watt aan, en dat kunnen niet veel andere op-amps zeggen dacht ik.

Ben ik wel benieuwd waarom er geen kick uitkomt bij de door mij nagebouwde voorbeeldschakeling. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de mute/standby opties.

• The Bad Seed
  • Laatst online: 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Atgast schreef op 14 december 2003 @ 22:24:

Ben ik wel benieuwd waarom er geen kick uitkomt bij de door mij nagebouwde voorbeeldschakeling. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de mute/standby opties.
Heb je de datasheet wel bekeken van de tda 7293 ?
http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/6744.pdf
Als er niet minimaal 3.5 Volt op de standby en mute pin staat (t.o.v. pin 1) is het volkomen normaal dat er geen kik uitkomt(zie bv grafiekje p7 v/d datasheet) :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ah damn ja, had het tabelletje op pagina3 helemaal verkeerd begrepen :/

maargoed, nu eerst ff doorknutselen op de startpost en dus waar ik mee bezig was :)

[edit]
ok, het enige geluid dat eruitkomt is dat van de ipod :/
ik ga V+ doorschakelen op de standby/mute en zien wat er gebeurt :)

[ Voor 31% gewijzigd door Arjan op 14-12-2003 23:28 ]

• TheLemon

TheLemon

Ik zou pin 13 en 15 ook even hun + en - spanning geven en dan pin 14 als output gebruiken, ik weet het niet zeker, maar als ik naar het plaatje hierboven kijk, krijg je volgens mij uit pin 11 alleen de output van de input-buffer-opamp.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ok. Nu heb ik het dus echt helemaal gehad met deze chipjes :|

Alles aangesloten zoals aangegeven op pagina1 van de datasheet, met als enigste aanpassing dat pin 9+10 aan de V+ zaten en er dus 30V op stond. (120V tov. V- is max)

PATSsssss deed het chipje nadat ik de knop van de trafo omzette.
* Arjan is zwaar pissed en snapt er echt geen hout meer van :(

even voor de duidelijkheid, het chipje dat ik had aangesloten met alles erop en eraan (dus niet die met alleen het meest noodzakelijke) is kapot gegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Arjan op 14-12-2003 23:58 ]

Verwijderd

Dat is vervelend als je al een tijd bezig bent en het maar niet wil werken. Maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Het schema uit de datasheet moet gewoon toch wel te maken zijn door jouw?? Het enige wat je moet doen is die chip aansluiten verder heb je de voeding al af.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 december 2003 @ 08:12:
Dat is vervelend als je al een tijd bezig bent en het maar niet wil werken. Maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Het schema uit de datasheet moet gewoon toch wel te maken zijn door jouw?? Het enige wat je moet doen is die chip aansluiten verder heb je de voeding al af.
Ja, dat dacht ik verdorie ook :(

het rare is dat het chipje al doorbrand zodra er spanning/stroom komt te staan op V-/V+
Het is pin 8 die dan door lijkt te branden. Zonder pin 13/15 aangesloten doet t ding niks, maar gaat ie ook niet kapot. Het lijkt erop dat het probleem dus bij deze pinnen zit. Toen ik namelijk, zoals TheLemon aangaf, pin 8 met 15 verbond en pin 7 met 13, begon ook dit chipje te protesteren.

Ik begin te denken dat de chips misschien beschadigd zijn toen ik ze van de print af heb gehaald. Ik kan anders geen reden bedenken waarom de chip door zou branden terwijl er alleen maar spanning op de V-/+ komt te staan.
Ik hoop dat de meer ervaren electro-fanaten mij hier iets verder mee kunnen helpen, want ik kan moeilijk bepalen of het nu aan mij of aan de chip ligt.

Mocht het aan de chip liggen dan ga ik vrolijk opzoek naar een simpele op-amp zonder mute/standby functies :P Het word wel duur lesgeld, zo langzamerhand... (zo'n 15,- per chipje :X )

Verwijderd

Sample gewoon een stel opa541/ opa548 chips. Die dingen zijn niet zo complex :).

• The Bad Seed
  • Laatst online: 08:40

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik heb geen idee hoe het komt dat je chips steeds uit elkaar knallen, maar 15€ /chipje :?
Je kan ook free samples bestellen bij de meeste chipfabrikanten (National Semiconductor weigert spijtig genoeg wel de meeste bestellingen naar buiten de US, anders had ik allang een paar LM3875's liggen). Hoe het juist zit met STM weet ik niet (nog nooit iets besteld daar), maar gratis samples kunnen behoorlijk in je teleurstelling schelen als er weer eentje uit elkaar spat ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Duracell schreef op 15 december 2003 @ 11:57:
Ik heb geen idee hoe het komt dat je chips steeds uit elkaar knallen, maar 15€ /chipje :?
Je kan ook free samples bestellen bij de meeste chipfabrikanten (National Semiconductor weigert spijtig genoeg wel de meeste bestellingen naar buiten de US, anders had ik allang een paar LM3875's liggen). Hoe het juist zit met STM weet ik niet (nog nooit iets besteld daar), maar gratis samples kunnen behoorlijk in je teleurstelling schelen als er weer eentje uit elkaar spat ;)
Deze kwamen uit m'n logitech Z680 :P

maar dat doet niks af aan het feit dat het zo wat prijzig word. In principe niks mis mee, expirimenteren kost geld. Maar ik wil wel weten waarom ze kapot gaan :)

Pagina: 1