[Linux] Laatst geopend/gewijzigd door?

Pagina: 1
Acties:

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Hoe kan ik in Linux zien wie voor het laatst een bestand heeft geopend?
M'n site is gehacked en ik wil kijken bij welke account het lek zit. En of het lek wel bij mij zit.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Als het goed is gedaan kun je dat toch niet meer zien helaas :(

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Mocht je bash gebruiken, dan zou ik de logs van bash (e.g. $HOME/.bash_log) eens bekijken. Je moet ook eens kijken of er een /var/log/login is of iets wat er op lijkt, zodat je kunt achterhalen wie er op welke tijd inlogde. Maar persoonlijk zou ik sowieso alle logbestanden eens doorspitten.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Fles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2023
Hij heeft alleen alle index.php aangepast. Ik moet dus kunnen zien door wie deze zijn gewijzigd. Of aangemaakt. De server is niet van mezelf dus ik kan alleen bij mijn eigen bestanden komen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan niet. Je kunt wel wat tijden tevoorschijn toveren, maar niet de gebruiker die dat gedaan heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Inderdaad, en de rest van je bak kun je sowieso niet meer vertrouwen. Het enige wat je nu kunt doen is de bak offline halen en helemaal herinstalleren.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Graveheart schreef op 16 October 2003 @ 23:21:
Hoe kan ik in Linux zien wie voor het laatst een bestand heeft geopend?
M'n site is gehacked en ik wil kijken bij welke account het lek zit. En of het lek wel bij mij zit.
Dat kun je alleen zien in je process accounting hebt aanstaan. Modification date + de uitvoer van last kan helpen, alleen geen van alles is betrouwbaar indien de machine geroot is.
Pagina: 1