Nieuwe harddisk, oude ineens te klein

Pagina: 1
Acties:

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-03 13:04
Ik had dus een 80 GB Maxtor schijfje in m'n systeem met Windows XP erop. Heb vandaag een 120 GB Maxtor schijfje gekocht. Die nieuwe primary master gemaakt en die oude primary slave. Opgestart, leek allemaal aardig, Windows XP geinstalleerd op die nieuwe schijf van 120 GB, nadat ik er twee partities van beide 60 GB op had gemaakt. Toen Windows ineens geinstalleerd was, bleek echter dat er iets vreemds was met m'n oude schijf van 80 GB. Die had ik ingedeeld in twee partities van 40 GB. Windows zag ineens nog maar één schijf van 32 GB en zei dat die niet geformatteerd was. Even de nieuwe eruit gehaald, de oude weer master gemaakt en tot mijn verbazing boot Windows XP ook niet meer van de oude. Vervolgens weer Windows XP cd erin gedaan en daarmee ff gekeken wat die zei over de partities en die zei dus hetzelfde als in Windows XP. Namelijk 1 schijf van 32 GB, niet geformatteerd.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Edit:
Ok, het probleem is dus dat ik met m'n stomme kop de jumper op Alternate Capacity heb gezet in plaats van slave. Daarna gereboot en toen heeft ie de drive dus gelimit op 32 GB. Nadat ik em terug heb gezet stond ie dus weer op 80 GB, maar nu dus met 1 partitie van 32 GB unformatted en 48 GB vrij plek.

Edit:
Pfew. GetDataBack gedraaid voor FAT32 en die heeft alles teruggevonden. Nu dus maar alles recoveren. Ben ik wel een tijdje mee bezig. Iig bedankt voor de hulp allemaal.

[ Voor 23% gewijzigd door GoodspeeD op 17-10-2003 11:55 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50

w0w

Misschien heb je prongelijk bij het master/slave zetten de jumper op de CAP-limit gezet ?
wat zegt Pratition Magic erover? welke bestandssyteem heb/had je (NTFS/FAT/FAT32 etc)?

• GoodspeeD
yojordi schreef op 16 October 2003 @ 23:22:
Misschien heb je prongelijk bij het master/slave zetten de jumper op de CAP-limit gezet ?
wat zegt Pratition Magic erover? welke bestandssyteem heb/had je (NTFS/FAT/FAT32 etc)?
Ik heb geen partition magic. De jumpers staan goed. Heb ze net nog veranderd en een CAP-limit heb ik er helemaal niet bij zitten.

Op de oude schijf had ik FAT32 en op de nieuwe NTFS.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08

The Third Man

The Third Jellyfish

GoodspeeD schreef op 16 October 2003 @ 23:36:
[...]

Ik heb geen partition magic. De jumpers staan goed. Heb ze net nog veranderd en een CAP-limit heb ik er helemaal niet bij zitten.

Op de oude schijf had ik FAT32 en op de nieuwe NTFS.
Welk typenummer heeft die oude 80 GB schijf?

• GoodspeeD
Lekkere Kwal schreef op 16 October 2003 @ 23:42:
[...]
Welk typenummer heeft die oude 80 GB schijf?
Maxtor 6L080J4

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:06
Heb je misschien een wat ouder moederbord die geen grote schijven ondersteund?
Zodat je maxblast + EZ-Bios moet gebruiken om de schijven te partitioneren?

Verwijderd

Settings in bios wel correct? Wellicht tussentijds "van slag" geraakt? Bijvoorbeeld lege batterij van je mamaplank?
Ik heb het toen ook wel eens meegemaakt zoiets.

succes

• GoodspeeD
zetje01 schreef op 16 October 2003 @ 23:46:
Heb je misschien een wat ouder moederbord die geen grote schijven ondersteund?
Zodat je maxblast + EZ-Bios moet gebruiken om de schijven te partitioneren?
Neuh, heb MSI KT7 Ultra. Bovendien ondersteund hij die 120 GB disk moeiteloos.

Die 80 GB harddisk daar zegt hij momenteel al weer van dat ie 80 GB is, maar ik ben dus nog steeds m'n data kwijt. :(

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Volgens Maxtor heb jij wel een jumperinstelling voor 32GB capping op je schijf zitten, te weten de jumper die het dichtst naast de voedingstekker zit.

Maar goed, als die nu wel weer 80 GB ziet, wat geeft hij dan allemaal aan als inhoud van de schijf (zowel in Windows Schijfbeheer als PM)?

• GoodspeeD
Lekkere Kwal schreef op 17 October 2003 @ 00:06:
Volgens Maxtor heb jij wel een jumperinstelling voor 32GB capping op je schijf zitten, te weten de jumper die het dichtst naast de voedingstekker zit.

Maar goed, als die nu wel weer 80 GB ziet, wat geeft hij dan allemaal aan als inhoud van de schijf (zowel in Windows Schijfbeheer als PM)?
Ai. Dan heb ik dat dus gedaan, want daar volgens het plaatje boven op m'n schijf, althans dat dacht ik, was dat de slave jumper. Ik zie nu idd op de site van Maxtor dat dat een AC jumper is (weet niet waar AC voor staat, maar zal wel dat capping zijn dan. Sinds dat ik de jumper eraf heb, ziet ie dus ook de complete schijf weer.

Windows zegt nu: 1 partitie van 32 GB en 40 GB vrije ruimte. PM heb ik niet, dus kan ik niet zien.

Weet jij zo een mogelijkheid om je disk te herstellen nadat je dat capping hebt gedaan?

[ Voor 6% gewijzigd door GoodspeeD op 17-10-2003 00:25 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

GoodspeeD schreef op 17 October 2003 @ 00:24:
[...]

Ai. Dan heb ik dat dus gedaan, want daar volgens het plaatje boven op m'n schijf, althans dat dacht ik, was dat de slave jumper. Ik zie nu idd op de site van Maxtor dat dat een AC jumper is (weet niet waar AC voor staat, maar zal wel dat capping zijn dan. Sinds dat ik de jumper eraf heb, ziet ie dus ook de complete schijf weer.

Windows zegt nu: 1 partitie van 32 GB en 40 GB vrije ruimte. PM heb ik niet, dus kan ik niet zien.

Weet jij zo een mogelijkheid om je disk te herstellen nadat je dat capping hebt gedaan?
Misschien (en dan zeg ik misschien!) door een nieuwe partitie op die schijf aan te maken met precies dezelfde specz als de originele? Dus dat alleen de mbr en het partitietabel overschreven wordt zodat de rest op de schijf hetzelfde blijft? Heb dit nog nooit gedaan dus het blijft een wild guess. Misschien dat iemand anders een idee heeft?

• GoodspeeD
Lekkere Kwal schreef op 17 October 2003 @ 00:28:
[...]
Misschien (en dan zeg ik misschien!) door een nieuwe partitie op die schijf aan te maken met precies dezelfde specz als de originele? Dus dat alleen de mbr en het partitietabel overschreven wordt zodat de rest op de schijf hetzelfde blijft? Heb dit nog nooit gedaan dus het blijft een wild guess. Misschien dat iemand anders een idee heeft?
Probleem is dus dat ik die specs niet meer precies weet. :(

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

GoodspeeD schreef op 17 October 2003 @ 00:44:
[...]

Probleem is dus dat ik die specs niet meer precies weet. :(
Ook niet hoe je hem toen hebt gemaakt? Trouwens: misschien helpt een doodnormale fdisk /mbr wel...

• GoodspeeD
Lekkere Kwal schreef op 17 oktober 2003 @ 00:45:
[...]
Ook niet hoe je hem toen hebt gemaakt? Trouwens: misschien helpt een doodnormale fdisk /mbr wel...
Nee, dat weet ik niet meer. Fdisk /mbr geprobeerd, maar dat haalt ook niets uit. Ja, XP start helemaal niet meer door nu, blijft hangen bij dat blauwe scherm, waarin normaal dat XP logo beweegt.

• GoodspeeD
Ik kan nu in ieder geval die harddisk weer volledig gebruiken. De data probeer ik morgen wel te recoveren met een recover tooltje ofzo. Hopelijk kan ik nog iets terugkrijgen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Raar .. Heb je sinds het cappen nog enige data naar de schijf geschreven?

• GoodspeeD
BalusC schreef op 17 oktober 2003 @ 09:01:
Raar .. Heb je sinds het cappen nog enige data naar de schijf geschreven?
Nee.
Pagina: 1