Toon posts:

[video camera]advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen

Ik ga binnenkort een videocamera aanschaffen. Maar het probleem is dat ik daar niet zoveel van af weet. Ik wil dus graag weten waar ik op moet letten bij de aanschaf. Welke specificaties zijn belangrijk en wat geeft de kwaliteit van zo een cam aan?
En er zijn ook verschillende soorten, camcorder, dv, videocamera???

Het moet iig een klein model zijn met lcd scherm en hij moet ook fotos kunnen schieten.
Mijn budget is voorlopig rond de 700 euro. Ik weet dus niet of ik voor dit geld een echte kwaliteits cam kan krijgen, maar we zien wel.

wie kan mij op weg helpen
bvd.

Verwijderd

In de winkels tref je momenteel vooral DV-camera's aan, enkele Digital8 camera's en misschien nog een Hi8 camera. Voor de beste kwaliteit moet je een DV-camera kopen. Dus ga naar een Mediamarkt en laat je adviseren over de DV-camera's in jouw prijsklasse zou ik zeggen.

Verwijderd

Of je foto's wil schieten is je eigen keus. Mijn DV camera heeft die optie niet, maar de software geeft ruimschoots voldoende mogelijkheden om snapshots te maken van je videofilm.
Wat is belangrijk?
-hoe kleiner de camera, hoe makkelijker je hem altijd bij je hebt
-hoe kleiner de camera, hoe slechter hij in de hand ligt voor een stabiele opname. Is Contradictie, weet ik, maar is zo!
-alleen een DV camera komt anno 2003 in aanmerking lijkt mij.

Verder moet je zelf kiezen:

- een optische beeldstabilisatie (zeldzaam) is vele malen beter dan een electronische
-een optische zoom is te prefereren boven een electronische, dit laatste is onzin!
-hoe meer pixells hoe scherper je beelden
-een kleuren LCD beeldscherm is een prettige optie (wil ik niet meer missen), maar in zonrijke gebieden moet je hem vaak uitschakelen, je scherm wordt dan verblindt ddor de zon.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 23:26:
-hoe meer pixells hoe scherper je beelden
Niet waar.

Verwijderd

En daarbij is er een vaste resolutie voor DV-video, dus het megapixel-verpis-verhaal gaat bij die dingen niet op :)

Let liever op optische zoom en stabilisatie e.d.

Verwijderd

Topicstarter
ok maar wat geeft het aantal mp aan bij een camera. Bij een digicam weet ik dat het de max resolutie aangeeft, maar bij een camera kan je daar niet echt van spreken toch.

Dus ik moet voor een DV camera gaan en welk merk staat bekend om zijn kwaliteit?

En ik kan iid naar de mediamarkt gaan, maar daar weten ze ook maar de std dingen en vertellen ze ook maar verkooppraatjes. Ik kan het weten want een vriend en vriendin werken daar en die zijn niet echt experts op dat gebied.

ik vond deze op kieskeurig, is het wat? Kan ik een betere krijgen voor dit geld?
http://www.kieskeurig.nl/...arch1/JVC%20GR%20DX55.htm

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Je kunt je zelf het beste een aantal reviews lezen over de camera's die interessant voor je zijn.
Wanneer je een keus hebt gemaakt kun je in pricewatch de goedkoopste leverancier opzoeken.

Een handig adres om camera's te vergelijken is http://www.kieskeurig.nl
Hier kun je ook de reviews en gebruikerservaringen bekijken.

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:00

voodooless

Sound is no voodoo!

Zorg in ieder geval dat je minimaal 800.000 pixels hebt, voor minder zou ik het niet doen. Je hebt dat wat ruimte over voor steady-shot, en de digitale zoom heeft dan nog een beetje nut (tot max 2~4 keer).

Verder moet je niet kijken naar dingen als 500x digital zoom. Aan deze optie heb je echt niets (meer dan 2x heb je echt niet nodig en het beeld wordt er toch al niet beter op). Zorg liever dat er een degelijke analoge zoom op zit. Verder moet je er op letten dan het LCD ook bij veel licht nog goed bekijkbaar is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 14:52
Volgens mij slaat het aantal pixels alleen op de digitale foto's die je er mee maakt, niet op het filmen. DV heeft zoals al eerder gezegd een vaste resolutie.

Wat veel uitmaakt is de kwaliteit van de lens en van de CCD. Bij fel daglicht maken alle camera's goede opnamen, maar als het licht wat minder wordt ga je de verschillen zien. Goedkopere camera's geven dan een groezelig beeld met weinig contrast. Ik heb geen idee waar je dit aan kunt afmeten. Een collega van mij had een Sony met Carl Zeiss lens, die was behoorlijk duur maar erg goed.

DV en Digital8 hebben hetzelfde videosysteem, dus in beginsel dezelfde beeldkwaliteit. Maar inmiddels zijn DV-bandjes net zo goedkoop en overal verkrijgbaar, dus Digital8 is eigenlijk alleen maar interessant als je een grote collectie Video8-bandjes hebt die je nog wilt kunnen afspelen.

Waar je ook op moet letten als je digitale foto's wilt maken, is waar deze op worden vastgelegd. Sommige (goedkopere) camera's nemen gewoon een stilstaand beeld op je videobandje op, maar het is natuurlijk veel handiger als er een memorystick of iets dergelijks in zit, zodat je de foto's meteen zonder poespas op je pc kunt zetten.

Verwijderd

Topicstarter
thnx het begint al een beetje overzichtelijk te worden :)
Pagina: 1