[Win2k] Software raid zonder dyn. disk

Pagina: 1
Acties:

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 07:19

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Laatst (op de plee, jawel) kreeg ik een ideetje om windows misschien sneller te krijgen: als ik nou aan het eind van mijn harddisks (2x WD 80BB, 80 Gb op een simpele ATA133 controller) een paar GB ruimte maak, die ruimte stripe als een software raid 0 over beide schijven en daar mijn swapfile op zet?

Ik heb geen idee of het daadwerkelijk sneller wordt, maar dat zou ik wel willen proberen. Dus ik duik windows in voor software raid 0. Alles lijkt te kunnen ( een deel van je schijf stripen kan gewoon) MAAR: ik moet eerst mijn schijven converteren naar dynamisch. Volgens MS een fluitje van een cent. Echter:

-je kan geen ander besturingssysteem meer draaien (en dat wil ik toch wel)
-je kan de handel niet vanuit DOS benaderen
-binnenkort krijg ik een nieuwe pc waar deze schijven inkomen ergo nieuwe windows
-er staat 150 GB aan data op die ik _niet_ kan backuppen (want veel) en waar ik dus niet te veel mee wil 'spelen'.

Onder Windows NT was het wel mogelijk om te stripen op 'basic' (=non-dynamisch) schijven. Op google en op Got is er vrijwel niks over te vinden (alles wat over software raid gaat gebruikt dynamische grappen). Is er een manier om het onder Win2k ook voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door Thomix op 16-10-2003 22:00 . Reden: spannen in stripen veranderd ]

• InSPiRE
  • Laatst online: 21-03 20:19
Is volgens mij niet mogelijk, heb je dit trouwens al eens doorgelezen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
simpel... kan gewoon niet wat jij wil

A wise man's life is based around fuck you

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Thomix schreef op 16 oktober 2003 @ 21:45:
als ik nou aan het eind van mijn harddisks (2x WD 80BB, 80 Gb op een simpele ATA133 controller) een paar GB ruimte maak, die ruimte stripe als een software raid 0 over beide schijven en daar mijn swapfile op zet?
Wat je wilt is compleet nutteloos. Ten eerste is het eind van je harddisk meestal de binnenkant van de platter en da's juist het traagste stuk van de schijf. Voor maximale snelheid moet de swapfile juist helemaal vooraan staan.
Ten tweede doet Windows iets dergelijks zelf al. Als je bv. op 2 schijven swapfiles zet (onder W2K/WXP kun je meerdere swapfiles maken) dan zal het OS beide swapfiles afwisselend gebruiken voor maximale performance (als ik de Microsoft docs mag geloven). Software RAID is dan zinloos en kan zelfs contraproductief zijn.

• Thomix
  • Laatst online: 28-04 07:19

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
okay dan :)
Tnx /downtime/ dat scheelt weer een hoop kloten :)

Wat ik alleen gek vindt is dat het onder WinNT wél kon. Win2k kan die stripesets alleen lezen en niet maken. Maar daar zullen wel redenen voor zijn ofzo.
Bedankt!