9700 pro installatie -> geen beeld na reboot

Pagina: 1
Acties:

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:51

momania

iPhone 30! Bam!

Topicstarter
specs:
(Voor zover van belang)
• Abit NF7-S v2.0 (incl. laatste bios nr18) + AMD Barton 2600+
• 2x 256 Mb Corsair TwinX in dual channel
• Hercules RADEON 9700 PRO
• Voeding: Q-tec 550W
• OS: Windows XP incl. SP1 en benodigde updates (dus ook directx9.0b)
• HD setup: 2x150Gb Maxtor in S-ATA raid-0

CPU/mem: alles default
Temps: ok
Voltages: ok

het probleem
Na een volledig schone installatie van windows op was ik aangekomen op het punt de catalyst drivers te installeren. Geprobeerde driver versies zijn 3.8, 3.7 en 3.6.
Alleen alle installaties geven als resultaat dat na een reboot er geen beeld verschijnt na het windows bootlogo.
Er is nog wel wat schijf activiteit, waarschijnlijk de tests die uitgevoerd worden, maar verder helemaal niks :?
Ik kan weer gewoon in windows komen door in de safe-mode de drivers te verwijderen.
Als nood oplossing heb ik ook een Ghost image om weer terug te gaan.
Misschien handig voor anderen: voor S-ATA raid ondersteuning in Ghost, start je ghost vanaf de flop met de optie '-NFI' :Y)

geprobeerd
Tsja, wat niet eigenlijk 8)7
- bios reset
- andere monitor uitgang op kaart: ook geen beeld
- alle mogelijke bios settings mbt tot agp
- etc.

Het enige dat mij opviel is dat 1 usb controller op hetzelfde irc zit als de vga kaart (5)
Alleen het uitschakelen van usb bied ook geen oplossing :/

Ik zit nu echt vast en hoop dat er iemand is die dit herkend en er een oplossing voor heeft, of iig handeling die ik nog kan proberen die ik misschien vergeten ben.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

assign irq to vga al geprobeerd?
ALLE onboard zooi uitzetten in t bios en daarna booten?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Plug 'n Play OS uit in BIOS?
assign IRQ to VGA idd proberen
Nieuwe nforce drivers ff proberen?

Succes :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 21:50 ]

Verwijderd

had dat ook eens omdat ik per ongeluk de chipset drivers had geuninstalled

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Topicstarter
Assign irq to vga heb ik zowel aan als uit geprobeerd. beide opties geen oplossing.
Ook met alle onboard zooi uit werkt het nog niet.

Heb net zelfs even met een kale windows installatie geprobeerd daarna direct de catalyst drivers te installeren. Helaasch :|

• keur0000

keur0000

En als je de orginele drivers van de fabrikant nu eens gebruikt? en wat voor beeldkanon gebruik je trouwens? gaat hij niet bijv op standby? :X

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Topicstarter
Orginele drivers van de cd heb ik nog niet geprobeerd.
Kaart heeft ook met catalyst drivers gewoon gewerkt op het vorige moederbordje (asus a7v266). Dus ik denk ook niet dat het aan de catalyst drivers zelf ligt, maar aan iets op het huidige mobo.

Monitor is een NEC MultiSync LCD 1810X.
Drivers daarvoor kan ik niet installeren, omdat dat pas kan als er vga drivers geinstalleerd zijn.
Na een installatie van de catalyst drivers wordt de resolutie weer op 640x480 gezet (toch :? ), dus dat moet het probleem ook niet zijn.
Na een reboot is na het windows logo gewoon het signaal weg en gaat de monitor dus op standby.

Verwijderd

Even voor de duidelijkheid:
- de chipset drivers zijn dan al geinstalleerd voordat je de videokaart installeert?
- Die andere monitor, was dat ook een LCD of een CRT ?
- steek eens een 75ohm weerstand in je S-video aansluiting :? ([rml][ TV-OUT] frequency out of range in "DOS/BIOS"[/rml])

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 08:27 ]

• keur0000

keur0000

momania schreef op 16 oktober 2003 @ 23:20:
Orginele drivers van de cd heb ik nog niet geprobeerd.
Kaart heeft ook met catalyst drivers gewoon gewerkt op het vorige moederbordje (asus a7v266). Dus ik denk ook niet dat het aan de catalyst drivers zelf ligt, maar aan iets op het huidige mobo.

Monitor is een NEC MultiSync LCD 1810X.
Drivers daarvoor kan ik niet installeren, omdat dat pas kan als er vga drivers geinstalleerd zijn.
Na een installatie van de catalyst drivers wordt de resolutie weer op 640x480 gezet (toch :? ), dus dat moet het probleem ook niet zijn.
Na een reboot is na het windows logo gewoon het signaal weg en gaat de monitor dus op standby.
Ik denk dat je er eens een CRT beeldkanon aan moet hangen om te kijken of je dan wel beeld hebt.

• b-ram|IA
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-07-2005
Ik heb precies hetzelfde probleem, onder Win 98 werkt het wel en zodra ik winXP wil krijg ik precies hetzelfde probleem als jij.

Ik heb toevallig een keer drivers gevonden die onder XP wel werkte, maar daar was het ook mee gezegd "XP werkt"de rest niet ik kan onder XP geen games spelen. Ik heb al verschillende keren naa ATI helpdesk gemaild maar dan krijg ik steeds dezelfde mail terug met een mega lijst met voorstellen om eht op te lossen maar bij mij werkte er nog geen één tot nu toe.....Hopenlijk weet iemand hier de oplossing..... :?

B-ram

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
ok een "long shot" maar 1 keer had ik alleen beeld via de TV-out.
dus kijk eens onder the displayes tab, (onder advanced in the display properties)

dus installer eerst de catalist drivers maar start dan niet opnieuw op, en ga dan fff al die tab's af om te kijken of je wat ziet.

edit : o je hebt een hercules kaart

misschien help dit
quote from omega's corner
I just discovered what the problem with the Hercules cards is... Only ONE setting is different from the normal ATI drivers:

DisableOverlayTheaterMode

On the normal drivers this is turned OFF by default, but in Hercules it is ON, You know why? Because there is no second RamDac and thus, if it is enabled in the drivers, they will try to load the secondary RamDac and the card will not boot.

To install normal drivers (like mine) in Hercules cards just run the setup, after the drivers are installed don't restart. Go into the registry and look for this key:

DisableOverlayTheaterMode

Change it from "0" to "1" in every instance, then exit and restart. They should work now.
dus probeer of dit hierboven of de drivers van de site van hercules.
(hercules wilde dus wat "cost cutten" door die 2de ramdac niet te installeren)

[ Voor 19% gewijzigd door Countess op 17-10-2003 09:06 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 08:26:
Even voor de duidelijkheid:
- de chipset drivers zijn dan al geinstalleerd voordat je de videokaart installeert?
Yups :)
- Die andere monitor, was dat ook een LCD of een CRT ?
Andere monitor heb ik nog niet geprobeerd, omdat het me echt stug lijkt dat het daar aan ligt. Maar goed, zal het straks eens proberen :)
- steek eens een 75ohm weerstand in je S-video aansluiting :? ([rml][ TV-OUT] frequency out of range in "DOS/BIOS"[/rml])
Ook een truc die ik nog niet kon, ook ff proberen straks :)
Countess schreef op 17 October 2003 @ 09:02:
edit : o je hebt een hercules kaart

misschien help dit

[...]

dus probeer of dit hierboven of de drivers van de site van hercules.
(hercules wilde dus wat "cost cutten" door die 2de ramdac niet te installeren)
Mmmm, ik heb zo'n voorgevoel dat dit de oplossing wordt, ik ben benieuwd :P

[edit]
Alhoewel, dat van die registry setting.
Hoe verklaar je dan dat het met calayst drivers wel heeft gewerkt op een ander mobo :? Ik ga het evengoed wel proberen natuurlijk, maar dat vroeg ik me ineens af.

[ Voor 10% gewijzigd door momania op 17-10-2003 11:07 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Topicstarter
Na een aantal verschillende tests is het dan toch gelukt en het was iets dat ik echt niet had verwacht.

Het ligt dus semi aan de monitor.

Bij het testen met een andere monitor eraan, draaide het als een zonnetje, ook met de LCD op de 2e aansluiting ernaast.

Was is nu het geval dus:
De LCD werkt stand-alone niet op de DVI aansluiting + converter.
Sluit je 'm aan op de 2e uitgang dan werkt ie perfect.
Ik ga het nog wel een keer proberen met een echte DVI kabel ertussen, dus zonder verloopje. Misschien dat dat helpt.

Het werkt nu dus wel, maar heeft er iemand ook nog een verklaring voor :?
Ik denk zelf dat de drivers aansluiting 1 en 2 door de war haalt en dus 2 als 1 ziet en andersom.
Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Blijft raar dat dit weer op het oude mobo niet zo was... 8)7

Wie o wie weet het :?

Verwijderd

De LCD werkt stand-alone niet op de DVI aansluiting + converter.
De aansluiting wordt niet gedetecteerd en ingeschakeld? Dit komt waarschijnlijk omdat er iets in het verloop gebeurd wat hij niet fijn vind, of de LCD heeft eigenschappen waardoor hij denkt dat er geen monitor aanhangt, of omdat hij een check doet van de 1e (of verkeerde) output.

Indien het laatste: je kan een dummy maken om in je andere uitgang te stoppen zodat hij in ieder geval wel een monitor 'denkt te zien'.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/documents/3894/vga_dummy.gif

Praktijk voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://marsupial.modasylum.com/guides/vgadummy/images/vga-dummy.jpg

Bron(nen): Verwijderd in "met of zonder monitor: boot probleem"

Overigens gaat dit truukje ook op met TVouts die maar niet ingeschakeld willen worden omdat de driver/kaart geen TV/kabel detecteerd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 09:13 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Topicstarter
Weer wat geleerd :Y)

Maar goed, dat de kaart geen monitor kan herkenen kan ik inkomen.

Toen ik een tweede monitor (crt) erbij zette, zag hij die crt als plug & play monitor en die lcd als 'default monitor'.
De crt werd 1e monitor en via die kon ik in de settings komen en de 2e (lcd) aanzetten)
Die lcd zou hij ook al plug & play moeten herkennen en misschien dat het daarom wel mis ging.

Nu dus nog steeds 1 ding dat ik niet snap: waarom had ik hier met het vorige moederbord geen last van?

Zou dat in het agp slot kunnen zitten oid?
De vorige had een 4x agp en deze een 8x.
Alleen heb ik met dit moederbord ook de 'auto' en 4x setting in de bios geprobeerd, maar niks hielp.

• Countess
een 8x AGP poort bied ondersteuning voor eventuweel het gebruik van 2 AGP sloten.
en radeon kaarten maken daar dan gebruik van door er voor windows uit te zien als 2 kaarten.
die ondersteuning voor 2 kaarten is er ook als de AGP poort op 4X staat.
dat ZOU een reden voor het verschil kunnen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Countess op 18-10-2003 11:00 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Ja, maar dan nog, ook al zou een poort ondersteuning bieden aan 10 kaarten, als hij tijdens boot niet als actief wordt herkend worden er ook geen resources toegekend door het PnP bios en verschijnt hij ook niet in de PCI-devicelist tijdens boot. Kortom: er wordt maar 1 kaart geïnitaliseerd en hij gaat niet nodeloos kijken naar de andere 9 en de eerste negeren. :? Of Windows moet zo leuk met zijn eigen PnP in de war liggen door de driverinstallatie dat hij daarop kapot loopt...

Overigens moet het verloopje gewoon de DDC eigenschappen van je LCD doorgeven (mits die DDC compatible is). Die pinnen zitten er namelijk niet voor niets op en zitten ook op een DVI(-I) connector. Of het verloopje is brak... In dat geval zou hij dan de monitor niet herkennen en in een rare refreshrate kunnen willen starten. (na een driverinstall is dat default 800x600x16 @ 60 Hz afaik.)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2003 22:32 ]

Verwijderd

Toevallig een Sapphire 9800 voorzien van Zalman koeler voor een ander, dus ik moest toch het een en ander testen. Testplatform: http://www.tweakers.net/gallery/sys/4160

De DVI is standaard uitgeschakeld. De VGA D-sub is default 1. Na een driverinstall had ik op de D-sub geen beeld bij een reboot. Even uit/aan zetten van de monitor om hem te 'resetten' en ik had weer beeld bij reboot (komt misschien omdat het een oud beestje is [nb: DDC/PnP compatible]).
Eenmaal in Windows bleken monitor (1) als (2) herkend, en monitor (2) als (1). Daarna alles goed gezet en reboot. Vanaf dat moment werkte alles goed.

Ik denk dat een vergelijkbaar iets (verwisseling van 1-2) bij jou aan de hand was. Ik vond het in ieder geval typisch om mee te maken, ik moest direct aan dit topic denken.

Overigens!:
- vanaf > [rml]MAZZA in "[ ATI] Catalyst 3.8 topic"[/rml]
- nieuws: Oververhitting en beschadigde monitoren door Catalyst 3.8?
- http://www.driverheaven.n...ead.php?s=&threadid=28844
- http://www.rage3d.com/boa...ad.php?&threadid=33717516
- http://www.rage3d.com/boa....php?s=&threadid=33717233
- http://www.short-media.co...hp?postid=52230#post52230
Betreft: uitgelekte Catalyst 3.8.5, Dell + Asus leaked en de daarop gebaseerde Omega Drivers.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 13:41 ]

• Countess
Verwijderd schreef op 18 October 2003 @ 12:00:
Ja, maar dan nog, ook al zou een poort ondersteuning bieden aan 10 kaarten, als hij tijdens boot niet als actief wordt herkend worden er ook geen resources toegekend door het PnP bios en verschijnt hij ook niet in de PCI-devicelist tijdens boot.
maar dat is het hem now juist, er zijn WEL 2 videokaarten.
de radeon doet zich namelijk voor als 2 kaarten, kijk maar bij system --> hardware --> display drivers.
daar staat hij 2 keer. (1 keer met secondary erachter)

Verwijderd

Nu haal je 2 dingen door elkaar heen:
- de manier waarop Windows met drivers omgaat
- de manier waarop de hardware op hardware-nivo werkt.

Het blijft namelijk nog steeds in de PCI-Device list: Bus 2 / Apparaat 0
Alleen heeft de primairy en secundairy output een functienummer 0 en 1 om aan te geven dat er op 1 hardware device (Videokaart) op 1 bus (AGP), 2 verschillende uitvoerapparaten zijn (max 2 uit een keuze van D-sub/DVItoVGA/TVout/TFT).

Als het daadwerkelijk als 2 verschillende apparaten werd gezien zou er namelijk een ander Apparaatnummer voor elk van de devices zijn ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 14:43 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
nevermind.

[ Voor 95% gewijzigd door Sluuut op 21-10-2003 13:23 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1