Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] ATX aan/uit knop verlengen

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• qbix
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-11 20:14
Mijn plan is om vanuit een kamer met zo’n deurbelknop een atx pc aan te schakelen.
Maar kan je nu gewoon een meters lange draad parallel aan de aan knop van dat je moederbord zetten?
Dat draad moet dan ergens je pc in en om het mooi af te werken dacht ik aan een cinch chacie deel in een pci afdekplaat te maken en dan met twee tulpstekers daarop aan te sluiten.
Ook een idee, door middel van een led kunnen zien of die pc al aan staat iemand een suggestie hoe dit te maken?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

je zou inderdaad gewoon een schakelaar parallel kunnen solderen over de betaande schakelaar.

en wat die led betreft..
waarom die ook niet parallel schakelen?

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11 21:36
ja dat kan, als je er maar voor zorcht dat het een tijdelijke verbinding is, en dus een duurbel moet volgens mij wel kunnen, zolang het maar eventje een verbinding maakt tussen de 2 pinnetje op je mobo

het zelfde geld voor het lampje, dat is ook gewoon een LEDje met die met een plus en min op je mobo vast zit

;) uiteraard voledig op eigen risico ;)

[ Voor 11% gewijzigd door eXcyle op 16-10-2003 20:40 ]

• qbix
Ok das mooi het kan soms zo simpel zijn :) maar als ik die led parallel zet treken die dan niet teveel stroom?? En zoveel kan er toch niet fout gaan (hoop ik)

• job

job

nee, zo'n ledje gebruikt bijna niets.
gewoon parallel erop solderen. alleen de plus en min even goed doen bij de led.

de platte kant van de led is de min. (er van uit gaand dat je een ronde led gebruikt)

[ Voor 16% gewijzigd door job op 16-10-2003 20:51 ]

Verwijderd

Het kan wel schelen met de lichtopbrengst van de leds!Er zit een weerstand voor om de stroom te beperken en nu ga je die stroom verdelen over twee leds!Dus minder licht...

Verwijderd

naast je bed monteren 1e wat je doet als je wakker word meteen PC opstarten:)

• job

job

wat wel een probleem kan zijn dat is als je 2 verschillende leds gaat gebruiken.
dat er een zwakker gaat branden. of helemaal niet.
dus gebruik 2 dezelfde leds. denk dan wel dat je de originele led moet vervangen

of doe wat real_FireFly zegt :)
ook heel slim

[ Voor 100% gewijzigd door job op 16-10-2003 21:09 ]

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
als je het echt mooi wilt hebben, dan zou ik ergens een cheapie draadloze deurbel kopen en die beetje ombouwen, dan heb je een draadloos kastje om je pc aan te zetten :)

Verwijderd

mocht het nou zijn dat die led inderdaad nog maar heel zwak brand dan kan je hem altijd nog met een weerstandje aan de +5 hangen van een molex.

Verwijderd

wel een beetje afschermen dat draadje met zo'n ding ben ff de naam kwijt:P tis iig iets van een ring,. waar je kabel omheen wikkeld een paar keer,.

dat niet als iemand een apparaat of TL buis aanzet dat je pc gelijk meegaat,. :P

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:07

w0w

En hoe zet je je pc dan uit?

• Rubie-The-Sysop
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-11 13:59
yojordi schreef op 16 October 2003 @ 21:15:
En hoe zet je je pc dan uit?
Ik neem aan gewoon via start > afsluiten ? :+ Of 4 sec ingedrukt houden dan gaat ie ook uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Rubie-The-Sysop op 16-10-2003 21:32 ]

• qbix
Als ik nou de 5V van een molex gebruik en dan 4 diodes van 0,7 spanningsval in serie zet met de led. Dan zal deze led toch gewoon werken ongeacht de kleur en soort.

afsluiten gaat door weer op de knop te drukken

Verwijderd

in windows: start > afsluiten
in linux: halt in de konsole :+

lijkt me tog niet dat het uitzetten een probleem wordt als je parallel aan de gewone aan/uit knop een nieuwe knop soldeert.. de normale blijft dan ook gewoon werken lijkt mij

edit: shit was weer iemand mij voor

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 21:32 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 21:11:
wel een beetje afschermen dat draadje met zo'n ding ben ff de naam kwijt:P tis iig iets van een ring,. waar je kabel omheen wikkeld een paar keer,.

dat niet als iemand een apparaat of TL buis aanzet dat je pc gelijk meegaat,. :P
Inderdaad, een ferriet-ring heb je nodig. Daar moet je de kabel een keertje om heen wikkelen, zodat je pc niet meteen aangaat als je GSM in de buurt van de kabel ligt en afgaat.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 21:11:

ferrietring is dat (denk ik dat je bedoelt).
Ik heb eerlijk gezegt nog nooit gezien dat iets fout ging omdat er zo'n ring miste :/
edit:
lol iets te laat.
btw @yojordi uitschakelen kan tegenwoordig met dezelfde knop hoor, windh00s sluit netjes af (of in slaapstand als je dat instelt of standby... zie energiebeheer).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 21:37 ]

Verwijderd

DaRoot schreef op 16 October 2003 @ 21:34:
[...]

Inderdaad, een ferriet-ring heb je nodig. Daar moet je de kabel een keertje om heen wikkelen, zodat je pc niet meteen aangaat als je GSM in de buurt van de kabel ligt en afgaat.
Weet ik ook eindelijk waar dat dingetje voor is :+ had hem laatst al bijna uit me cheap-ass kast gehaald ;)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-11 21:24

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 21:34:
[...]

ferrietring is dat (denk ik dat je bedoelt).
Ik heb eerlijk gezegt nog nooit gezien dat iets fout ging omdat er zo'n ring miste :/
edit:
lol iets te laat.
btw @yojordi uitschakelen kan tegenwoordig met dezelfde knop hoor, windh00s sluit netjes af (of in slaapstand als je dat instelt of standby... zie energiebeheer).
Ikke was lekker eerder lol >:)

Dat uitschakelen kan wel, maar dan moet de PC en het OS wel volledig ACPI zijn, alleen APM is niet voldoende volgens mij.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

DaRoot schreef op 16 October 2003 @ 21:38:
[...]

Ikke was lekker eerder lol >:)

Dat uitschakelen kan wel, maar dan moet de PC en het OS wel volledig ACPI zijn, alleen APM is niet voldoende volgens mij.
de meeste pc's zijn dat tegenwoordig toch wel :)
het is in te stellen in start -> configuratiescherm -> energiebeheer -> [geavanceerd] -> -energieknoppen-.
Zo zie je ook of je systeem het aankan, als je je aan/uit knop niet kan instellen ondersteund je mobo en/of overige hardware het niet.
ik heb het hier over winxp, maar in win98 en linux (dacht ik) werkt het ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 21:43 ]

• qbix
Ok en kan je zo'n ferrietring bij iedere elektronica boer halen?

afsluiten dat kan nu ook al via de standaar knop in de kast zelf

Verwijderd

kan je nu gewoon een meters lange draad parallel aan de aan knop van dat je moederbord zetten?
Nee, weerstand van de draad is een belemmerende factor.
iemand een suggestie hoe dit te maken?
[search=aan uit knop deurbel]
- [rml][ deurbel] hoe aan te sluiten op pc?[/rml]
- doodsimpel vraagje mbt aan/uit-knop
- [rml][ CM] alternatieve powerknop[/rml]
- Je PC aanbellen...?
- Deurbel brand op 1 draadje ?
- [rml][ deurbel mod] Mogelijk?[/rml]
- pc aanzetten met afstandsbediening

http://www.gideontech.com/guides/remote_start/

Wat betreft je ledjes: CME Faq: de Led Faq
Een weerstand heb je nodig om de stroom door de Led te beperken. Een diode zal dat niet voor je gaan doen, die verminderd alleen de spanning door zijn spanningsval. De aansluiting op het mobo voor ledjes bevat al een weerstand en heb je dus geen (extra) voorschakelweerstandje nodig.

Ik maak nu niet bepaald op dat je zelf al het één en ander uitgezocht hebt alvorens je topic te openen. Ik zie een hoop vraagjes die allemaal al vaker beantwoord zijn zodanig dat ze een Faq vermelding hebben gekregen. Het is niet de bedoeling in CME om je 'aan het handje' mee te nemen om een mod uit te denken als je ineens een ingeving krijgt. Zie Welkom in Casemodding & Electronica (Policy)

Dit topic lijkt onderhand meer een vergaarbak en chatsessie dan een serieus topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.