Toon posts:

Een subdirectory op een Windows share mounten (SAMBA)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Samba aan de praat en kan vanaf Linux de Windows netwerkdrive lezen en schrijven. De security voor deze fileserver is vrijwel afwezig. Iedereen mag overal lezen en schrijven. Hoewel ik nog nooit met rm een ernstige fout heb gemaakt, wil ik graag voorkomen dat ik de complete schijf in het niets laat verdwijnen.

Als oplossing dacht ik de share ro te mounten en vervolgens mijn eigen directory (eigen qua naamgeving, qua permissies is 'ie voor iedereen) op een ander mountpoint rw te hangen.

Het is me niet gelukt.

Ik heb niet veel kennis van de Windows server omgeving, en dat houd ik graag zo. Dus het liefst heb ik een oplossing vanuit Linux/Samba.

Is het mogelijk en zo ja hoe?

Verwijderd

Heb je de documentatie van samba er al bijgepakt?

Dingen als read/write lijsten zijn er niet voor niks natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan heel veel vinden over het mounten van een share. Het lukt me dus ook om de volledige share ofwel ro ofwel rw te mounten. Ik wil echter de share //server/afdeling ro mounten en rw toegang hebben tot //server/afdeling/MyFiles.

Zowel jouw opmerking en de documentatie die ik hebben gezien geven mij geen uitsluitsel.

Vind ik de oplossing voor mijn probleem in zgn read/write lijsten? Zo ja graag een pointer naar een lokatie met meer informatie over dit onderwerp.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Gewoon een nieuwe share aanmaken naar de afdeling dir, en daar een writelist opzetten. Lijkt me toch wel vrij simpel..

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Ik heb niet veel kennis van de Windows server omgeving, en dat houd ik graag zo. Dus het liefst heb ik een oplossing vanuit Linux/Samba.
Kom op zeg :/
Een beetje kennis over iets vergaren kan ook wel.

Is nl gewoon het beste om aan kant vanwaar je de files shared de rechten goed te hebben staan.
Anders mount je het met een andere pc en je kunt evengoed alles deleten.
Neem ntfs, read only in dirs die je read only wilt en read/write in dirs waar je wilt kunnen deleten.
Zo moelijk is het niet. ;)
Zou dan btw handig zijn welke windows versie je hebt te vermelden. etc..
De security voor deze fileserver is vrijwel afwezig
Ik zou daar toch wel wat aan doen.
Straks zien we een topic van je in OM dat je al je files kwijt bent en wilt recoveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Vae Victis op 17-10-2003 13:19 ]

Verwijderd

hmmm laat ik eens wat verklappen wat je met MAN ook had kunnen lezen....

man smbmount of man mount

je kan hem nl read only mounten KLAAR !!!!
Pagina: 1