Vage voeding

Pagina: 1
Acties:

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55
Aangezien ik laatst bij mijn server z'n voeding heb opgeblazen wilde ik er een nieuwe inzetten. Eerst ff proberen d8 ik. Ik pas dus (ook een ATX) voeding en probeer um aan te zetten dmv van ingang 4-6 met een paperclip te verbinden. Nu gaat de fan in de voeding ong 1 sec draaien en dat houdt die er mee op.

Nu is mijn vraag: Is dit normaal ??? En moet die eik niet blijven draaien zolang die ingangen zijn verbonden ????

w03f

- edit - Ik steek net die voeding in mijn comp en ik wil um opstarten ... Gebeurt er nix :'(. Er gaat alleen het POWERON ledje heeeeeeeeeeel zacht branden

[ Voor 17% gewijzigd door UTM op 16-10-2003 19:28 ]

Verwijderd

Ik weet niet of dit bij iedre voeding zo is, maar het komt nog wel eens voor dat je een voeding moet belasten, anders schakeld die uit. Dus ik zou zeggen belasten die handel, HD aansluiten of optische drive.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat klopt. Het signaal door de groene draad is imo pulserend.

Verder kan je mobo beschadigd zijn toen je PSU plofte.

En gebruik aub minder '?' en heeeeeeeel is ook nergens voor nodig.
En groeten ook niet. Je naam staat al vrij groot naast je post.

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 16-10-2003 19:38 ]

{signature}

• UTM
mmm. Ok. Ik zal eraan denken Voutloos :P. Maar ja. Wat Lord_bodybag zei klopte dus, voeding draait nu. Ik sluit um dus aan op moederbord. En ja hoor, hij doet nix. Hoe kan ik de voeding testen aan mijn mobo, maar niet zodat ik de powerswitch gebruik?

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-06 17:57

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Een geschakelde voeding mag je niet onbelast laten werken. Dus het doorverbinden van die pinnen mag (zoals hierboven staat) alleen met mobo/drives enzo eraan. De kans bestaat dat die nieuwe voeding ook om zeep is.

Probeer et gewoon eens. Als ie ontploft is er weinig kans dattie et opnieuw doet.

[ Voor 17% gewijzigd door CopperCAT op 16-10-2003 19:51 ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• UTM
w03f schreef op 16 October 2003 @ 19:41:
Wat Lord_bodybag zei klopte dus, voeding draait nu. Ik sluit um dus aan op moederbord. En ja hoor, hij doet nix. ?
CopperCAT schreef op 16 October 2003 @ 19:44:
Probeer et gewoon eens. Als ie ontploft is er weinig kans dattie et opnieuw doet.
Tsjah

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In principe moet de voeding gewoon blijven draaien wanneer je het groen draadje met een willekeurig zwart draad doorverbindt :) Wanneer hij afslaat, dan is de voeding gewoon gaar. Remedie: omruilen :)

Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, die je via de FAQ en het beleid van dit subforum had kunnen vinden ..

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 16-10-2003 20:36 ]

Verwijderd

zonder belasting zal een geschakelde voeding toch uitgaan? Probeer hetzelfde geintje eens met een hd eraan

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

BalusC schreef op 16 oktober 2003 @ 20:35:
In principe moet de voeding gewoon blijven draaien wanneer je het groen draadje met een willekeurig zwart draad doorverbindt :) Wanneer hij afslaat, dan is de voeding gewoon gaar. Remedie: omruilen :)
Nee hoor, na het doorbranden van mijn mobo heb ik de voeding uitgebreid getest. Onbelast ging de voeding gewoon meteen weer uit. 1 fan eraan hangen is meestal al genoeg om 'm aan te laten.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
BrZ schreef op 16 October 2003 @ 23:50:
[...]

Nee hoor, na het doorbranden van mijn mobo heb ik de voeding uitgebreid getest. Onbelast ging de voeding gewoon meteen weer uit. 1 fan eraan hangen is meestal al genoeg om 'm aan te laten.
* FragFrog is het toch echt met ome Balus eens :)

In ieder geval, dat is zowel mijn ervaring als wat ik altijd hoor hier :)

Maar voedingen zijn rare dingen, die vaak erg goed afgezekerd zijn. Niet alleen voor kortsluiting, maar ook tegen hoge spanningspieken. In dat laatste geval vaak met een glaszekering welke ook in auto's wordt toegepast. Wellicht dat dit de oorzaak is van een voeding die maar heel even aan gaat. Verder klinken de symptomen zoals jij die beschrijft meer als die van een kapotte voeding, omruilen dus.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Een geschakelde voeding moet altijd belast ingeschakeld worden !
ATX voedingen zijn hiertegen beveiligd en schakelen zichzelf uit en gaan in de kortsluitstand indien deze toch onbelast ingeschakeld wordt. (ATX design specification v1.1 > chapter 3.4.3 No-Load Operation)

De reden is nl. dat zonder belasting er véél te grote oscillatie plaatsvindt die resulteert in (oa) warme spoelen en een overbelasting van componenten.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/atx-dummyload-tester.gif
Bovenstaande zelfbouw tester trekt van de 3.3, 5 en 12V lijn zo'n 1 ampere en heeft een schakelaar om de voeding in te schakelen. Als je op een zondag niks te doen hebt gewoon eens maken van 3 weerstanden, een momentschakelaar (pushbutton) en een ATX connector.

boodschappenlijstje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/keramische-vermogens-weerstand.gif
- 6,8 Ohm (Conrad: 411523 - €1,40)
- 4,7 Ohm (Conrad: 411850 - €1,40)
- 12 Ohm (Conrad: 411558 - €1,40)

nb: wel vermogensweerstanden gebruiken: >=7 Watt.
(5 V / 4,7 ohm = 1,06 A -> 5V * 1,06 A = 5,31 W -> ~6,5 W)

Voor de budgettweaker: de ATX connector kun je recyclen van een oud mobo, de vermogensweerstanden kun je vaak in monitoren/TV's en voedingen vinden. Een momentschakelaar zit bijna overal wel in.

Over de mogelijke verwarring van pinout:

ATX/SFX Voeding - Moederbord connector
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/atx20f.gif (20 pin Molex 39-29-9202 op het moederbord)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/atx20m.gif (20 pin Molex 39-01-2200 aan de voedingskabel)
PinNaamKleurOmschrijving
13.3V Oranje+3.3 VDC
23.3V Oranje+3.3 VDC
3GND ZwartGround
45V Rood+5 VDC
5GND ZwartGround
65V Rood+5 VDC
7GND ZwartGround
8PWR_OK GrijsPower Ok (+5V & +3.3V is ok)
95VSB Paars+5 VDC Standby Voltage (max 10mA)
1012V Geel+12 VDC
113.3V Oranje+3.3 VDC
12-12V Blauw-12 VDC
13GND ZwartGround
14/PS_ON GroenPower Supply On (active low)
15GND ZwartGround
16GND ZwartGround
17GND ZwartGround
18-5V Wit-5 VDC
195V Rood+5 VDC
205V Rood+5 VDC

Naslag:
formfactors.org > devlist.asp?FFID=-1&CatID=2

Tot zover de huishoudelijke mededeling B)

Aan de topicstarter:
Als de voeding aangesloten op 1 harddisk en het moederbord (wat voldoende belasting is) ook niet wil inschakelen als je de PowerOn + Ground met elkaar verbind is je voeding kapot. Zijn alle spanningen héél erg laag (zacht draaiende fan, powerled die niet oplicht/dimledje etc) -> meten is weten > dan zijn er in zoverre componenten ín de voeding kapot dat je die niet zonder solderen kunt repareren. Als je niet de voeding kan/wil repareren is een vervangingsmodel de enige oplossing. Hetzij onder garantie, danwel een nieuwe kopen: Antec, Enermax, Nexus, Zalman, Q-tec 550W etc

[ Voor 203% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 01:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vaag, ik heb het met 2 ATX voedingen getest en ze bleven gewoon doordraaien. Het waren overigens een AOpen 300W uit een standaard HQ08 en een NoName 300W uit een NoName behuizing. De AOpen heb ik niet meer (verkocht), maar ik heb het zojuist opnieuw geprobeerd op die NoName ding en hij sloeg na een halve minuut nog steeds niet af.

Verwijderd

Dat kan, BalusC. Je hebt namelijk ook voedingen die:
  • geen beveiliging hebben tegen no-load inschakeling (en dus niet voldoen aan de ATX v1.1 specificatie)
  • in de voeding zelf een belastingsweerstand hebben (en dus eigenlijk middels een workaround niet uitschakelen en strikt volgens de regel niet voldoen aan de ATX v1.1 specificatie)
Maar ik blijf bij mijn standpunt: altijd belasten! :Y)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 09:23 ]

• UTM
Ja. Dank je wel allemaal. Maar mobo is dood. Voeding die belast is draait als een zonnetje, maar wanneer ik um aansluit @ mobo draait de voeding niet ook mijn mobo geeft geen reactie. :'(. Toch allemaal bedankt voor hulp

- Edit - Voeding draait ook niet

[ Voor 13% gewijzigd door UTM op 17-10-2003 18:21 ]

Verwijderd

kortsluiting op je mobo? :+
Pagina: 1