Amiga boot niet (power ?)

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik heb vorige week een hele hoop hardware gekregen, dat hoort allemaal bij een amiga (commodore ?) die daar bij zat. Ik dacht, laat ik dat ding eens uitproberen. Nu wat is er gebeurd. Ik sluit dit ding aan, duw op power knop, alle lampjes en fans pinken en alles gaat terug uit.

Ik heb geen enkele ervaring met amiga's, maar misschien is hier iemand die dit soort symptoom kent en er dus een oplossing voor weet. Voor zover ik weet ik de voeding stuk, maar hij levert heel kort wel nog stroom, dus is hij niet stuk ?

Verder dacht ik niet dat je het scherm via de voeding ook moet aansluiten, ik heb het scherm gewoon in het stroomnet gestoken. Misschien heef teen amiga meer nodig dan keyboard, muis en scherm om te booten, ik weet het niet.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

Verwijderd

Wat voor 'n Amiga is 't? Als 't 'n A500, A600, of A1200 is dan heb je idd. 'n bootdisk nodig. Op zo'n bootdisk hoort de Amiga Workbench te staan. Als je iig 'n zgn. Kickstart scherm ziet, dan werkt de ROM goed & dan mist die alleen 't Amiga OS om op te starten. Hoe heb je 'm trouwens aangesloten, op 'n monitor, of TV? Op 'n VGA monitor werkt 't meestal niet, zeker als je 'n model hebt, wat ouder dan de A1200 is. Op 'n TV kun je 'm via Scart, of composite aansluiten.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Als de voeding aan gaat en meteen daarna weer uit is er meestal een kortsluiting op het PCB van de Amiga.

DaMan> Je moet wel lezen, die Amiga gaat niet eens booten. Overigens, voor alle Amiga's heb je een bootdisk nodig ;)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:57

Jiffy

God, you're ugly!

Profidiam schreef op 16 October 2003 @ 19:12:
Ik heb vorige week een hele hoop hardware gekregen, dat hoort allemaal bij een amiga (commodore ?) die daar bij zat. Ik dacht, laat ik dat ding eens uitproberen. Nu wat is er gebeurd. Ik sluit dit ding aan, duw op power knop, alle lampjes en fans pinken en alles gaat terug uit.

Ik heb geen enkele ervaring met amiga's, maar misschien is hier iemand die dit soort symptoom kent en er dus een oplossing voor weet. Voor zover ik weet ik de voeding stuk, maar hij levert heel kort wel nog stroom, dus is hij niet stuk ?
Is het elke keer zo dat hij heel even aangaat en daarna meteen weer uit? Grote kans dat het idd de voeding is.

Aangezien je aangeeft dat er (oa) fans aanspringen, ga ik er van uit dat je een zgn 'big box' Amiga hebt (2000, 3000 of 4000) en geen 'kleine' Amiga (500, 600 of 1200). Dat heeft als nadeel dat de voeding zit ingebouwd. Vervangende voedingen kún je nog wel kopen bij een aantal winkels (Computer City, Amigis, Vesalia (D)), maar zijn over het algemeen schrikbarend duur... Het is vaak handiger een andere, soortgelijke, Amiga op te duiken en daarmee óf de defecte te repareren óf de defecte voor onderdelen te houden. Gooi 'm iig niet weg! :)
Verder dacht ik niet dat je het scherm via de voeding ook moet aansluiten, ik heb het scherm gewoon in het stroomnet gestoken. Misschien heef teen amiga meer nodig dan keyboard, muis en scherm om te booten, ik weet het niet.
Het scherm haalt z'n power idd niet uit de bijbehorende Amiga maar rechtstreeks uit het electriciteitsnet.

* Jiffy heeft nét z'n bloedjesnelle Blizzard 1260 @ 50 MHz binnen!

enne:

* Jiffy houdt zich aanbevolen als je toevallig wat spul over hebt... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Jiffy op 17-10-2003 08:25 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Verwijderd

Als het een Amiga 500/600/1000 is en je hebt ook geen wit startscherm met het WorkBench diskette logo, dan is er iets niet fris qua hardware. Let er wel op dat deze modellen Amiga's met <17KHz video werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 10:23 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Profidiam schreef op 16 October 2003 @ 19:12:
Misschien heef teen amiga meer nodig dan keyboard, muis en scherm om te booten, ik weet het niet.
Zo te horen heb je dan model met los toetsenbord, dus type 1000/2000/3000/4000.

Van de 3000 weet ik zeker dat je 'm aan modern VGA scherm kan hangen, evt. wel ff de 'flickerfix' switch omzetten aan de achterkant.

[opa vertelt]
Heb zelf vnl. ervaring met knutselen aan A500's, groot voordeel daarvan was dat er 2 dezelfe ic's inzaten voor input/ouput (CIA chip...nummer weet ik niet meer, maar google is je vriend), die kon je dan ff omwisselen om te kijken of het probleem dan veranderde.
Aan de hand van printplaat schema kon je vaak ook herleiden welk IC 'schuldig' was, ene IC verzorgde beeld, ander geluid, en naast nummers hadden ze ook nog namen (Sid, Gary, Paula etc...)
[/opa vertelt]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

bonzz.netninja

Niente baffi

hoe kom ik aan workbensh floppy's?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:37

WHiZZi

Museumdirecteurtje

bonzz.netninja schreef op 17 October 2003 @ 12:46:
hoe kom ik aan workbensh floppy's?
Kopen.

Let op, WB is niet freeware en ook geen abbandonware. Amiga Inc. bestaat nog steeds en heeft de rechten er ook nog voor.
Hetzelfde geldt voor AmigaOS 3.0, 3.5 en 3.9 (en de toekomstige 4.0 en 64bit 5.0'

Zelfs al zou er een alleen een chip op het mainboard kapot zijn, dan zal de Amiga beeld geven (al is het niet het goede beeld)

Ik gok dat je voeding niet goed is of een kortsluiting op het PCB.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

bonzz.netninja

Niente baffi

WHiZZi schreef op 17 October 2003 @ 13:15:
[...]

Kopen.

Let op, WB is niet freeware en ook geen abbandonware. Amiga Inc. bestaat nog steeds en heeft de rechten er ook nog voor.
Hetzelfde geldt voor AmigaOS 3.0, 3.5 en 3.9 (en de toekomstige 4.0 en 64bit 5.0'

Zelfs al zou er een alleen een chip op het mainboard kapot zijn, dan zal de Amiga beeld geven (al is het niet het goede beeld)

Ik gok dat je voeding niet goed is of een kortsluiting op het PCB.
waardan?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
ok, het is dus een amiga 4000 en men voeding is kapot, lbijkbaar was er HDD die kortsluiting gaf. spijtig genoeg is het moederbord dus ook kapot ... zeer spijtig

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:57

Jiffy

God, you're ugly!

www.compcity.nl of www.vesalia.de

Het lullige is dat je daar alleen 3.1 of 3.9 kunt kopen. Wil je een lagere versie (1.x of 2.x)... Tja...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1