Toon posts:

subwoofer vraagje

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ga me binnenkort een nieuwe ht versterker kopen
maar ik heb momenteel geen geld voor nieuwe speakers, dus ga ik mn oude prologic speakerset gebruiken

maar ik heb ene subwoofer nodig

en ik heb ier nog een oude pc subwoofer staan (van de guillemot 720 5d reeks, een 30watter, maar toch mooie en veel diepe klanken komen er uit deze kleine, gaat btw ook heel luid)

is et mogelijk om hem aan te sluiten op een yamaha RX-V440RDS versterker (op de subwoofer uit) zonder hem te beschadigen( de subwoofer heeft 2 ingangen: front en rear, uit de front haalt hij zijn bass, maar je moet er ook satellietjes (heeft een ingebouwde versterker ook voor de satellietjes (front en rear) op hangen, dus

ik ben bang, als ik hem enkel voor zijn bass ga gebruiken(dus er gaat ook zogenaamd een signaal uit de aansluitingen van de satellietjes komen, maar er zullen er geen aanhangen)dat ik hem ga beschadigen(eindtrappen ofzo)

ik weet het de speakers zullen zuigen, maar dit is maar voor tijdelijk, ik ben aant sparen voor nieuwe (student :()

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ik denk dat t wel moet kunnen, aansluiten zonder rears. Als t mis gaat merk je dat snel genoeg :)

Verwijderd

Topicstarter
maar dan ben ik er wel nix meer mee he :(

maar die sub out, is die al gefilterd van de hoge tonen, of moet die een aparte filter achter hangen
(ik bedoel, die uitgang van subwoofer, krijgt die bepaalde klanken, waaruit dan de bass moet komen(gefilterd worden, of enkel diegene voor de subwoofer, die dan maar gewoon versterkt moeten worden)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die sub out van de 440 gaat tot 80-90 Hz.

Je kan het dus zo aansluiten. Dat je geen sats op de sub aasluiten maakt niets uit.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand dan voortgaan op mn vorige vraag aub?

subwoofer vraag 2

Verwijderd

Men neme een AXX subwoofer van raveland
Afbeeldingslocatie: http://www.dieboxhifi.de/media2/raveland/axx1212(220).jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/axx1212h.jpg
prijs: 75 euro

en een DT50 subwoofer module van RCM
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/dt50_k.jpg
prijs: 75 euro

Timmer een kast in elkaar van 18mm MDF en je hebt een prima sub voor een klein budget.

Verwijderd

Topicstarter
hoeveel watt is die sub dan?
mn ht gaat 100w zijn
ma heb geen ervaring me kastjes designen :(

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Sorry dat ik hier dit topic voor 'leen' maar vond het niet echt nodig er een nieuw voor te openen.

Walter.PPK je post net de AXX1212 van Raveland en ik heb daar vandeweek toevallig over zitten lezen. Zou de amp die erbij noemt dat ding een beetje tot zijn recht laten komen? Of bijvoorbeeld de 'conrad-module'?
Ik heb namelijk op dit moment een set Infinity Delta 60 luidsprekers staan, die al behoorlijk wat laag kunnen weergeven. Toch mis ik in films en en hiphopmuziek net die 'slam', zoals ik die in de auto wel heb (met een 10" gesloten subwoofer)

Zou ik met de door jou genoemde combinatie een beetje krijgen waar ik naar op zoek ben? Of zal hij niet erg veel lager gaan dan de zuilen die ik op dit moment al heb staan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 13:22:
hoeveel watt is die sub dan?
mn ht gaat 100w zijn
ma heb geen ervaring me kastjes designen :(
Daar zijn wel software progjes voor. Ook staat hier op GoT nog wel veel over Zelfbouw subs. Het stelt niet echt veel voor hoor maar het verhaal word gewoon iets lastiger als je rare vormen in je kast wilt hebben.

Als je het simpel kastje wilt hebben dan moet je het volgende doen: allereerst moet je met het programma ff uitrekenen hoeveel liter kist je nodig hebt (je zult ook ff een keuze moeten maken tussen gesloten kist bassreflex enz. Ik denk dat bassreflex het beste is want die gaat lager als een gesloten kist). Zodra je dat allemaal voor elkaar hebt zoek je de ideale maten er bij. Sommige software programma's geven die ook wel. en dan is het een kwestie van bouwen.

Gebruik dan iets van 18, 20 of 22mm MDF dat is het beste. Zorg dat de kast goed luchtdicht is van binnen dus kit of plamuur naden van binnen goed af. Houd er ook rekening mee als je de module er in gaat zetten en ook nog wat verstevigingen binnenin doet dat dat ook het volume van je kist beinvloed, dus maak de afmetingen altijd ietjes ruimer. Als je nog iets meer kwaliteit wilt dan kun je de subwoofer van binnen ook nog opvullen met dempingsmatten of iets dergelijks

Voor de rest zul je deze zaken allemaal wel tegenkomen als je een paar topics doorleest van mensen die dit al gedaan hebben (je zou bijv in mijn caraudio topic ff kunnen lezen daar heb ik een sub voor in de auto gebouwd). In ieder geval suc6 :)

Verwijderd

denk zeker van wel. RCM is kwalitatief een heel goed merk met goede componenten alleen heeft de dt50 niet zo veel vermogen. hij heeft 60 watt rms uitgangsvermogen aan 4 ohm.
Je zou ook de mivoc AM80 deze geeft 80 watt aan 4 ohm of zo'n conrad module.

Hieronder staat een optimaal basreflex kastje gesimuleerd.

Hier is de theoretisch te behalen SPL af te lezen, let op dit is geen inroom response dus als de sub in je kamer staat zal hij lager gaan cequ harder spelen.
106 dB met 80 watt is niet verkeerd voor zo'n goedkoop subje.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/picc1.jpg

Hieronder zien we dat de woofer nog niet z'n volle Xmax benut dus als het budget het toelaat zou ik een grotere amp aanschaffen. 200 watt kan de woofer ook wel hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/picc2.jpg

Voor film zal de sub goed presteren, gezien de hoge groupdelay rond de 35hz (de afstemfrequentie) zal het geen audiofiele sub worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/picc3.jpg

Het kastje moet dus 40 liter worden met afstemfrequentie van 35 hz. afhankelijk van de pijpdiameter kan ik de lengte berekenen. Deze zal tussen de 20 en 40 cm liggen.

conclusie: Met een iets grotere versterker heeft deze sub zeer veel potentie bij films. Hij zal zeker veel toevoegen ookal heb je een set infinity deltas staan.

PS mooie speakers 4 x 8" geeft volgens mij ook al een hoop laag.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2003 13:55 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb zelf wel eens met WinISD gewerkt/gespeeld dus de overige berekeninge moet me wel lukken :D
Dat het geen audiofiele sub zal worden dacht ik al, maar daar is het budget en mijn bedoelingen helemaal niet naar ook ;)

Ik weet niet of ik hem daadwerkelijk ga bouwen gelijk. Ik heb al iets teveel geld uitgegeven, maar het is iets wat ik zeker nog wel wil. Ik heb het nu een klein jaartje in de auto liggen en het voegt zoveel lekkers aan de muziek toe dat ik het thuis ook wel wil zo :)

Bedankt voor alle moeite die je erin gestoken hebt!

Verwijderd

no problemo. Ik zou zelf doorsparen naar iets mooiers gezien je toch vrij goeie fronts hebt. Ik zou meer in de richting van een adire shiva gaan in een br kastje met wat meer vermogen.

Verwijderd

Topicstarter
waar heb je de info van de axx 1212 gevonden?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

op de site van conrad staat een pdf bestand met de benodigde gegevens ;)
linkje

Verwijderd

Topicstarter
edit:
ik heb juist naar aquableu.com gebeld (www.diyparadiso.com) en ze raden me die axx1212 af

ze zeggen dat ik beter af ben met de ac10he van alcone

kan dit?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 18:11 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb verder (vrijwel) geen verstand van luidsprekers, maar ik zie dat deze Alcone bij speaker&co 114 euro kost. Dat is nogal een prijsverschil met de Raveland (de 10" kost rond de €55 en de 12" €80)

Verwijderd

klopt ik heb ook niet gezegd dat het een geweldige woofer is. Hij zal een grote groupdelay veroorzaken in een bassreflex behuizing. Die Alcone is allicht beter (zelfde merk als rcm) maar idd een stuk duurder. Waarom raden ze de axx1212 af?

Die HE lijkt mij niet echt een subwoofer kun je beter de AC10 nemen maar die is nog duurder. Check deze designs: http://www.lautsprechershop.de/hifi/alcone_ref.htm

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 19:54 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 19:33:
Waarom raden ze de axx1212 af?
Ik vermoed gewoon een afkeer van Raveland of goedkope subs. Je kan nou eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Wat de Raveland laat zien in de simulatie vind ik erg bemoedigend voor een dergelijke goedkope sub.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

De raveland AXX is een redelijk goedkope woofer. De cone breakup begint snel (schat bij 400-500Hz). Als je de crossover te hoog (tussen 120-150Hz) zet dan hoor je de lagere middentonen door je sub. Dat klinkt bij deze luidspreker dus echt niet en het doet zeker afbreuk aan je geluidsbeleving. Een alcone HE kan veel hogere frequenties onvervormd weergeven en heeft dat probleem dus veel minder. Waarschijnlijk heeft de Alcone HE ook minder vervorming bij de laagste frequenties maar daar merk je bij de AXX ook niet zo veel van.

De AXX is zeker niet de meest verfijnde woofer maar kan in een behoorlijk klein kastje een enorme portie basgeweld geven. Bij lage crossover (circa 50-60Hz) hoef je hem ook bij muziek niet uit te zetten, en ondanks het relatief hoge F3 punt van circa 34Hz geeft ie toch een behoorlijk lage en strakke bas.

Ik had een AXX1010 in 22 liter netto met conrad module(150W@4ohm) en voor die prijs is er weinig wat in de buurt komt. Als je aan een strak budget zit is dit zeker een aanrader en als je later wilt upgraden is (blijkbaar) goed kwijt te raken.

Verwijderd

niks meer aan toe te voegen. Ik zou niet besparen op de subamp. Als het budget het kan laten zou ik toch voor rcm gaan.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Heb hetzelfde gedaan als wat jij ongeveer wilt en bij mij werkt het prima het signaal wordt prima doorgegeven en de bass is bij mij super. Denk niet dat je hem kan opblazen want zoals je zelf zei heeft het z'n eigen versterker en kan het niet meer power geven als de ingebouwde versterker zelf aankan dus je hoeft je geen zorgen te maken dat je het opblaast.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-08 21:18

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op 21 October 2003 @ 22:04:
niks meer aan toe te voegen. Ik zou niet besparen op de subamp. Als het budget het kan laten zou ik toch voor rcm gaan.
Mee eens, ik heb ook een RCM Detonation 150, Deze is wat netter in elkaar gezet en heeft wat meer features. O.a. een soft limiter, een traploos verstelbare faseverdraaiing en een instelbare basboost. De RCM heeft dus ook mijn voorkeur.

Het geluid verschilt overigens verbazend weinig, veel minder dan ik had verwacht vanwege het prijsverschil
Pagina: 1