Realtime netwerk monitoring

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 08:24

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
De meeste van ons kennen het probleem:
Je hebt een leuk routertje (debian met iptables firewall), je deelt een internet verbinding. Helaas zijn er mensen op je netwerk die niet van upload gehoord hebben noch van de effecten hiervan.

Ik kan derhalve nog maar langzaam browsen of spelletjes spelen. Wat ik graag wil is een monitor die mij aangeeft wie er zit te uploaden met welke snelheid. Ik probeer hier altijd iptraf voor te gebruiken maar dit is zo onoverzichtelijk, ik ben meestal een kwartier bezig met het uitzoeken wie er nu bezig is.

Mijn vraag is dus:
Bestaat er zoiets als een realtime monitor die per netwerk adres (van 192.168.1.1 tot 192.168.1.25) kan aangeven hoeveel er naar en van dat adres gestuurd wordt?
De source adressen, poorten zullen mij een worst wezen. Ik zou graag zoiets willen zien als:
..........in ..........out
.1 30 40
.2 0 0
.3 0 0
.4 23 5
Zodat het mij in 1 oogopslag duidelijk is wie er straf verdiend hier in huis :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• duronbug
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 19:39

duronbug

Step on it.....!

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Ik heb nu kbmon, maar deze geeft een totale snelheid weer net zoals dumeter onder windows.

Verwijderd

Volgens mij heb je meer aan een trafic shaper :) Dan kun je instellen wie hoeveel upload mag hebben en hoe groot de buffers hiervoor zijn et cetera. Kijk maar eens op www.lartc.org

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

http://etherape.sourceforge.net/

niet precies wat je zoekt, maar je kan wel in 1 oogopslag zien wie er verbindingen heeft, waarnaartoe, en hoeveel dataverkeer ze ongeveer hebben.

It seemed like a good idea at the time

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 03:26

JeroenT

hoi!

Zoiets (compleets) bestaat niet of nauwlijks.. ik ben al jaren opzoek naar een simpel programma die alles netjes optelt en het in een database mikt.

Helaas voor mij draai ik BSD en de meeste scripts zijn voor linux (iptables).

Maargoed je kunt iig iets als ntop gebruiken , showed alle data op een webpagina met allerlei (teveel) informatie.

En als je dan de grootverbruiker gevonden hebt kun je zoiets als "tc" als trafficshaper gebruiken. (wel even in je kernel config alles onder "QoS" aanvinken)

hier kun je een klein voorbeeldje vinden :

http://www.securityfocus.com/infocus/1285

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Klubbheads schreef op 16 October 2003 @ 18:21:
Zoiets (compleets) bestaat niet of nauwlijks.. ik ben al jaren opzoek naar een simpel programma die alles netjes optelt en het in een database mikt.

Helaas voor mij draai ik BSD en de meeste scripts zijn voor linux (iptables).

Maargoed je kunt iig iets als ntop gebruiken , showed alle data op een webpagina met allerlei (teveel) informatie.

En als je dan de grootverbruiker gevonden hebt kun je zoiets als "tc" als trafficshaper gebruiken. (wel even in je kernel config alles onder "QoS" aanvinken)

hier kun je een klein voorbeeldje vinden :

http://www.securityfocus.com/infocus/1285
freebsd kan ook veel hoor met ipfw en dummynet

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Oezie Woezie schreef op 16 oktober 2003 @ 18:30:
[...]

freebsd kan ook veel hoor met ipfw en dummynet
Tell me >:) ik cap mijn wlan al tijden met dummynet ;)

Je zou overigens ook met mrtg + gbgraph kunnen werken..

Afbeeldingslocatie: http://veg.mine.nu/beheer/traffic/gb.php?host=wan

Samen met macwatch kun je dan per mac address verkeer meten.

[ Voor 44% gewijzigd door JeroenT op 16-10-2003 18:52 ]

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

hij wil het graag snel zien, dus mrtg is niet echt een optie, ben ff aan het klooien geweest met freebsd en rrdtool, en heb nu een grafiekje die elke 10 sec geupdate wordt. en traffic meet ik door:
ipfw add 1 count all from 10.0.11.1 to any in via ed0
ipfw add 2 count all from any to 10.0.11.1 out via ed0

en met een perl scriptje lees je die data uit(kan eventueel ook met snmp)

alles van en naar 10.0.11.1. en de data slaat ie een uur op.
Afbeeldingslocatie: http://status.keyserver.org/~erik/ijsbeer.png
voor het plaatje kan je dat een pagina maken die "realtime" de plaatjes maakt en ververst.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Oezie Woezie schreef op 16 October 2003 @ 19:31:
hij wil het graag snel zien, dus mrtg is niet echt een optie, ben ff aan het klooien geweest met freebsd en rrdtool, en heb nu een grafiekje die elke 10 sec geupdate wordt. en traffic meet ik door:
ipfw add 1 count all from 10.0.11.1 to any in via ed0
ipfw add 2 count all from any to 10.0.11.1 out via ed0

en met een perl scriptje lees je die data uit(kan eventueel ook met snmp)

alles van en naar 10.0.11.1. en de data slaat ie een uur op.
[afbeelding]
voor het plaatje kan je dat een pagina maken die "realtime" de plaatjes maakt en ververst.
Alleen hij draait geen Free/Open/Net/BSD :'( dus moet ie zich met iptables behelpen en dan dat laten uitlezen met perl oid.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Misschien is ntop wel wat(en dan voornamelijk intop):
http://www.ntop.org/ntop.html

Ik wilde even kijken of het goed werkte, maar op mijn debian(sarge) ging het niet helemaal goed met installeren.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:23
Ik gebruik hiervoor Squid i.c.m. Calamaris!

Deze maakt een html bestandje met allerlei statitieken, zoals welke files er het meest gedownload worden, welke hosts het meest aangeroepen worden en wat voor jouw interresant is, wie het meeste dataverkeer veroorzaakt :)

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 07:53
Tomaat schreef op 17 oktober 2003 @ 11:19:
Ik gebruik hiervoor Squid i.c.m. Calamaris!

Deze maakt een html bestandje met allerlei statitieken, zoals welke files er het meest gedownload worden, welke hosts het meest aangeroepen worden en wat voor jouw interresant is, wie het meeste dataverkeer veroorzaakt :)
Ik denk dat het hem meer om de mensen gaat die gebruik maken van P2P programma's als KaZaa en de volledige upload gebruiken waardoor de totale verbinding niet meer vooruit te branden is.

Dat kun je met Squid icm Calamaris niet meten...

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bandwidthd?

http://bandwidthd.sourceforge.net/demo/

niet zo real-time als iptraf maar toch best bruikbaar

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:29
Ook iptraf kan dit heel goed. Gebruik gewoon de LAN Station Monitor en ken aan de bekende MAC-adressen een naam toe (Configure->Ethernet/PLIP host descriptions). Duidelijk en realtime.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

volgens mij zijn alle bovenstaande oplossingen gericht op het netwerkverkeer van een interface, niet het loggen van waar het verkeer vandaan komt.
Wat je zou kunnen doen is in iptables dataverkeer per intern ip 'mark'-en. Die gemarkte paketten gooi je dan door een eigen class waarna je met iptables per class kunt opvragen hoeveel dataverkeer elk ip heeft veroorzaakt. Dit log je elke x minuten zodat je dit op de 1/andere manier kunt opvragen (RRDTOOL :9)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

BoAC

Memento mori

Stacium schreef op 17 October 2003 @ 12:26:
volgens mij zijn alle bovenstaande oplossingen gericht op het netwerkverkeer van een interface, niet het loggen van waar het verkeer vandaan komt.
Wat je zou kunnen doen is in iptables dataverkeer per intern ip 'mark'-en. Die gemarkte paketten gooi je dan door een eigen class waarna je met iptables per class kunt opvragen hoeveel dataverkeer elk ip heeft veroorzaakt. Dit log je elke x minuten zodat je dit op de 1/andere manier kunt opvragen (RRDTOOL :9)
Je bedoeld iets dergelijks wat deze jongen heeft gemaakt:
http://www.linespeed.net/index.php?m=proj&i=bw-acct
Het is alleen niet realtime ;)

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Zoiets heb ik :)
Voor het loggen van al het verkeer wordt alles door een chain in iptables gegooid met counters. Die worden door een scriptje uitgelezen en naar een mysql db gegooid.
Zo kunnen we hier in huis zien wie er verantwoordelijk is voor het verkeer per maand (mochten we ooit de grens overschrijden).

Maar dat alles is natuurlijk niet zo relevant als je aan het gamen bent en je ping schiet ineens naar 1200. Dan wil je zo snel mogelijk zien wie dat veroorzaakt en naar zijn kamer rennen :)

edit:
De tip van iptraf met de lan monitor lijkt een hele goede! Het enige probleem daarvan is het achterhalen van de mac adressen. Ik zal dan van 15 man de mac adressen moeten gaan noteren ... Is er een makkelijkere manier hiervoor?

[ Voor 20% gewijzigd door woutur op 17-10-2003 14:06 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

dan is het toch een kleine stap om ff een scriptje te maken wat alle counters per seconde uitleest en de kB/s laat zien?

voor de mac-adressen, ping al je clients zodat ze in je arp-tabel staan, je kan dan met 'arp -n' alle adressen opvragen

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Dat klopt. Ware het niet dat ik dat scriptje niet geschreven heb :) Ik weet ongeveer hoe het werkt maar daar houdt mijn kennis mee op :) Maar het MAC adres idee ga ik even proberen.

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Fantastisch! Als dank en hulp voor anderen die met dit probleem zitten gooi ik er even een screenshotje in zodat iedereen snel en makkelijk kan zien of dit iets is voor hen:
Afbeeldingslocatie: http://homepage.cistron.nl/~butjes/iptraf.jpg

editje:
Volgende keer zal ik de edit knop gebruiken ipv. een reply. Mijn excuses alvast.

[ Voor 17% gewijzigd door woutur op 17-10-2003 15:27 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Die wouter moet je eens aanpakken, check de upload!

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

trafshow geeft trouwens ook een mooi overzichtje van flows, standaard gesorteerd op hoogste snelheid eerst :)
Pagina: 1