[alg] Virussen voorkomen bij uploaden documenten door users?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:29
Hoi!
Ik werk aan een systeem, waar straks gebruikers zelf documenten kunnen uploaden. Dat is technisch niet zo lastig. Nu kwam de klant echter met een nieuw probleem: Wat als een gebruiker een document upload met een virus erin (bij word documenten behoort dat tot de mogelijkheden).
Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Ik zou een virusscanner kunnen draaien op de server, maar de licentie waarnaar ik daarvoor heb geinformeerd kost E814,- per jaar; een beetje veel voor het 'beveiligen' van 1 formpje.
Iemand een andere suggestie? Kan ik b.v. op de server alle macro's uitschakelen, oid? Ben benieuwd!
De server draait LAMP.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Virussen worden alleen geactiveerd als het bestand geopend wordt of de exe wordt gerund.
Als het bestand / document alleen maar op de server staat gebeurt er daar niets. Het enige wat zou kunnen gebeuren is dat iemand een geinfecteerd document download en dan geinfecteerd raakt.
Een disclaimer [let op docu's zijn niet gesjekt op virii] kan dan voldoende zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door BlaTieBla op 16-10-2003 16:17 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• PanMan
dat is waar, maar het is een systeem waar gebruikers documenten uploaden, en vervolgens de medewerkers van een kantoor die documenten bekijken. En mijn klant (de baas van het kantoor) wil dus eigenlijk voorkomen dat zijn kantoor op deze manier besmet raakt met eoa. virus.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dan moet je ze gewoon scannen met een virusscanner, simple as that. Als je baas moeite heeft met de kosten moet ie ook niet zeuren over virussen die mogelijk binnen kunnen komen (en hij kan ook gewoon z'n macro's uitzetten) :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 20:33

Tomatoman

Fulltime prutser

Een standaard virusscanner (bijvoorbeeld Symantec Norton Antivirus) houdt automatisch al virussen tegen als ze worden geüpload. Ik zou maar eens proberen of dit werkt. Gewoon een geïnfecteerde exe en een Office-bestand met virus uploaden en kijken of de virusscanner alarm slaat.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
PanMan schreef op 16 October 2003 @ 16:18:
dat is waar, maar het is een systeem waar gebruikers documenten uploaden, en vervolgens de medewerkers van een kantoor die documenten bekijken. En mijn klant (de baas van het kantoor) wil dus eigenlijk voorkomen dat zijn kantoor op deze manier besmet raakt met eoa. virus.
Zoals oisyn ook al aangeeft, gewoon scannen, maar, ik neem aan dat elke medewerker op het betreffende kantoor een virusscanner op zijn eigen pc heeft staan. Wanneer een document dan wordt binnengehaald, wordt deze automagisch door de virusscanner gecontroleerd. En de kosten van AVsoftware voor een werkstation zijn heel laag...

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25

D2k

http://www.trendmicro.com
of geen word doc's toestaan ;)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

tomatoman schreef op 16 October 2003 @ 16:37:
Een standaard virusscanner (bijvoorbeeld Symantec Norton Antivirus) houdt automatisch al virussen tegen als ze worden geüpload. Ik zou maar eens proberen of dit werkt. Gewoon een geïnfecteerde exe en een Office-bestand met virus uploaden en kijken of de virusscanner alarm slaat.
Moet je er wel een hebben met realtime filesystem protection en die niet vergeten aan te zetten.

Handiger is wellicht dat de meeste virusscanners commandline opties hebben om 1 enkel bestand te checken.

Professionele website nodig?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05 22:05
Je draait een LAMP-systeem, voor Linux zijn een aantal gratis virusscanners, probeer daar eens wat geïnfecteerde documenten mee te scannen.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ey PanMan! :D

Uhm, wellicht kun je zelf eens de source bekijken van Word-bestanden met macro's, om te kijken of je die met een mooie regex weer richting de eeuwige jachtvelden te sturen?

Rustacean

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik werk aan een systeem, waar straks gebruikers zelf documenten kunnen uploaden. Dat is technisch niet zo lastig. Nu kwam de klant echter met een nieuw probleem: Wat als een gebruiker een document upload met een virus erin (bij word documenten behoort dat tot de mogelijkheden).
Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Ik zou een virusscanner kunnen draaien op de server, maar de licentie waarnaar ik daarvoor heb geinformeerd kost E814,- per jaar; een beetje veel voor het 'beveiligen' van 1 formpje.
Iemand een andere suggestie? Kan ik b.v. op de server alle macro's uitschakelen, oid? Ben benieuwd!
De server draait LAMP.
Beetje belegen topic, maar wij hebben hier laatst een CMS in elkaar gezet waar deze eis ook aan werd gesteld. Het was achteraf helemaal niet zo moeilijk. Na een fileupload wordt de file met een exec() call gescand met een AV binary. Zit er geen virus in dan geeft ie geen output en gaat het script door, zit er wel een virus in dan krijg je netjes terug in je form: Your file contains the Netsky/W32 blah virus.
Om ervoor te zorgen dat er alleen maar DOC's en PDF's worden ge-upload hadden we eerst een check op het mimetype dat door de browser wordt gestuurd, maar later is dit vervangen door een exec() shell die het "file" commando uitvoert, zodat het veranderen van extensie door de user om zo het omzeilen van de mimetype restrictie niet meer mogelijk is.

De laatste check zorgt er eigenlijk al voor dat je geen win32 binaries meer binnen kunt krijgen, de eerste check is dus eigenlijk alleen nog nodig voor macro virussen e.d. Dat kon ik toendertijd niet testen omdat mijn topic met request voor een macrovirus gelijk gesloten werd })

• PanMan
Ja, ik snap dat het heel simpel te maken is, maar ik zocht toen dus een goede virusscanner hiervoor, en die koste destijds nogal veel centjes. Inmiddels is het overigens niet meer relevant: deze opdracht is niet door gegaan.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:30
Om ervoor te zorgen dat er alleen maar DOC's en PDF's worden ge-upload hadden we eerst een check op het mimetype dat door de browser wordt gestuurd, maar later is dit vervangen door een exec() shell die het "file" commando uitvoert, zodat het veranderen van extensie door de user om zo het omzeilen van de mimetype restrictie niet meer mogelijk is.
Ik dacht dat een mime type net ofanfhankelijk van de extensie werkte?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

mimtype wordt door de browser bepaald. Sommige wat mindere browsers ( >:) ) bepalen dit aan de hand van de extensie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 23:14
De HTTP client kan in principe zelf bepalen hoe 'ie de MIME-type bepaalt; in sommige gevallen weet het besturingssysteem het (MacOS-X, geloof ik) soms kijkt de client naar de extentie (Mozilla) en soms kijkt de client (ook) naar de inhoud (Internet Explorer). Hoe dan ook, de informatie komt van de client en is dus onbetrouwbaar. De controle met 'file' is misschien ook niet waterdicht, maar het is tenminste een controle op de server.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:30
Dit bedoel ik: http://nl2.php.net/manual/en/function.mime-content-type.php komt toch geen browser aan te pas? Of veranderd een browser de bestanden? Mag hopen dat dit niet het geval is.

[ Voor 26% gewijzigd door djluc op 07-04-2004 17:21 ]

Pagina: 1