Toon posts:

Overklokken IBM PC 300GL

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zou wel graag mijn IBM PC 300GL lichtelijk overklokken... Nit te veel, hij moet nog ff mee :P. Het is een pentium 1 - 200 mhz - computertje, langzaam dingetje. Dus ik zou hem op 240 mhz willen laten draaien ofzo.... Nou wil ik hem liever niet open draaien, dus kan ik dat ding via de BIOS overklokken? En zitten er gevaren aan (ik ga ervan uit dat ik geen 4 volt op mijn proceccor ga zetten :P)

Danke...

Verwijderd

Moet je niet teveel van verwachten, met mazzel 233 mhz.

[search=overklokken p200]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 16:38
waarschijnlijk moet dat toch met jumpers.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Verwijderd

Oh dat sowieso.
Heb nog nooit overklokopties in een Pentium1-bios gezien, pas bij de P2 had je op Abit moederborden zo'n SoftMenu II, en dan ook nog alleen bij Abit en Asus geloof ik, de rest implementeerde dat een aantal maanden later.

Kijk, als je te bang bent om een PC open te schroeven, is overklokken zeker niets voor jou. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 16:14 ]

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

jawel hoor..mn broer heeft een softmenu in zijn pentium1 mobo (dacht ik) weet alleen niet wat voor mobo het is :?

maar inderdaad grote kans dat het met dip of jumper gaat, en 233 is eventueel haalbaar
heb een 233 op een supersocket7 board die met moeite 300 haalt (via fsb) stabiel op 290

[edit] blijf eerst maar van de voltage af.. probeer eerst de fsb (multiplier lukt vaak niet met 233)
eventueel kun je de voltage van 2,8 naar 2,9 verhogen om stabieler te krijgen

[ Voor 24% gewijzigd door Losha op 16-10-2003 16:20 ]

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 20:49
Je zult waarschijnlijk met switches moeten overklokken (soort van jumpers alleen dan makkelijker, je kunt ze niet kwijtraken ;) ). Vaak staat op de deksel van de kast hoe de jumpers/switches moeten staan.

Je hebt waarschijnlijk ook zo'n kast?:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/joshuasioso/ibmbak.jpg sry voor brakke pic

^^Deze is zeer makkelijk open te maken. Aan de voor/onderkant in het midden zit een klepje die je omhoog kun duwen. Daarna kun je de hele deksel er in één keer naar voren uitschuiven :).

[ Voor 6% gewijzigd door iets op 16-10-2003 16:26 ]

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Ben heust nie bang zo'n kutkastje open te draaien, alleen denk ik dat mijn moeder dat niet zo leuk vind... al is het mijn eiguh kast....

Verwijderd

Topicstarter
Nou hij lijkt erop... De diskette zit boven een blauw merkbordje, de aan/uit knop is rond en zit rechts. Ik zie alleen geen klepje... :(

Verwijderd

Kap openmaken en binnen in de kap zit een grote stikker met de jumper / dipswitch settings!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 16:26:
Ben heust nie bang zo'n kutkastje open te draaien, alleen denk ik dat mijn moeder dat niet zo leuk vind... al is het mijn eiguh kast....
overklokken is vaak een kwestie van proberen. Vaak staat naast de switch op de mobo een plaatje met verschillende standen/betekenis. succes

Verwijderd

De PC 300gl pI heeft een nieuwere type kast dan die vanshotgun,
deze heb ik vaak mee gewerkt nl en ook overgeclockt...
Bij de pc300gl zit er gewoon 1 schroef achterin om de kast open te maken,
de schroef zit boven in het midden.. gewoon loshalen en dan de witte kast stuk naar voren trekken los van de metalen kast gedeelte, instructies voor de jumpersettings staan op een grote sticker in de binnenkant van de witte kast deksel...

Verwijderd

Hoeft niet persee een schroef aan de achterzijde te zitten , kan ook een slot zijn en 2 lipjes aan het uiteinde van de bovenkap!

Verwijderd

die p1 krijg je best ver overgeclockt als het mobo het toestaat. FSB op 83 en als je geluk hebt kan je ook de multiplier aanpassen, bij mijn p166 was dat gelocked :( dus liep maximaal 208 mhz (2,5*83) :(
Dat ding mag trouwens enorm heet worden, ik heb hem gewoon met een 6cm fannetje op 5 volt en een standaard koelblokje (zonder koelprut) gekoeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, ik heb een slotje :D Maar kunnen jullie wat info over overklokken geven? Moet ik persee koelen? Moet de voltage omhoog? En als ik dat geval openmaak, zonder de stekker in het stopcontact natuurlijk, moet ik dan eerst ff statischiteit eraf halen? Hoe???

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 14:48
hmmz effe oftopic: een gast vertelde mij ook zoiets moois: hij kende iemand die zijn p1 naar 2 ghz heeft overgeclockt met stikstof koeling , ik zei dat kan dus echt nooit , maar hij bleef maar zeggen dat het zo was.

Dit kan toch ook nooit :?

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 16-10-2003 17:09 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Verwijderd

Possible schreef op 16 oktober 2003 @ 17:09:
hmmz effe oftopic: een gast vertelde mij ook zoiets moois: hij kende iemand die zijn p1 naar 2 ghz heeft overgeclockt met stikstof koeling , ik zei dat kan dus echt nooit , maar hij bleef maar zeggen dat het zo was.

Hahaha, wat een grapjas, ik zou hem hard uitlachen en hem een beuk op zijn toeter geven voor zo'n domme grap.
Hoe wil je thuis aan vloeibaar stikstof komen? Dat doen alleen Japanners. En die zouden dan een Pentium IV 3 Ghz naar, uh, 30 Ghz moeten kunnen krijgen of niet >:) Nou, dat is zelfs Japanners nog niet gelukt kan ik je zeggen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 17:12 ]

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 11:25

Beaves

Usque ad Finem

Possible schreef op 16 oktober 2003 @ 17:09:

Nee, dat kan dus niet. Ten eerste haal je de 2GHz niet omdat je de multiplier en de fsb niet ver genoeg krijgt (door de limitering van de CPU en het moederbord) en ten tweede zal de CPU het nooit aankunnen om met die frequenties te werken. Lulkoek dus.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Heren, bedankt voor het offtopic gaan, deze gaat dus dicht. De topicstarter kan even de DOC faq door gaan lezen, over de basisprincipes van overclocken. Want een groot deel van je vragen in de topicstart, zoniet alle vragen, zijn te beantwoorden door op je gemak de DOC faq door te nemen :)

Overigens kan je een P166 wel op 2Ghz laten lopen, het staat zelfs in de DOC faq, en wel hier.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.