Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enermax voeding - weerstandje tussen sensor?

Pagina: 1
Acties:

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:44
Ik heb nu een tijdje de beruchte Enermax EG365P-VE FM voeding. Deze komt uit de "fan monitor" series, oftewel, geen fan speed adjustments. De fans draaien harder/zachter naarmate de temperatuur oploopt.

Nu is in het verleden al gebleken dat dankzij een verkeerde plaatsing van de temperatuur sensor, de sensor te heet werdt ( de sensor zat om een hete spoel gebonden) en de fans sneller gingen draaien.
Iemand tipte toen om de sensor/diode op de heatsinks van de voeding te plakken (deze zijn koeler).

Dit hielp wel wat, maar niet veel.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om tussen de temperatuur diode/sensor een weerstandje o.i.d. te plaatsen, zodat de fans zo langzaam mogelijk draaien of pas bij een hogere temperatuur?

De voeding zou dit aan moeten kunnen, aangezien de andere voedingen uit de Enermax serie, wel handmatig bijgesteld kunnen worden?

probleem: ik ben een behoorlijk elektronica-newb, dus heb ik geen flauw idee of dit überhaupt wel kan.
Zo ja, welke weerstand moet er tussen?

[ Voor 3% gewijzigd door Vimana op 16-10-2003 16:30 ]

Verwijderd

Dat hangt er van af, als die sensor een PTC-weerstand is en je zet een weerstandje in serie dan gaat de fan juist sneller draaien ipv langzamer.
Bij een NTC weerstand gaat ie wel langzamer draaien, maar dan heb je wel kans dat de fan bij stijgende temperatuur z'n volle vermogen niet meer bereikt.

Dat van die fans die te heet worden snap ik niet.

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:44
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 15:55:
Dat hangt er van af, als die sensor een PTC-weerstand is en je zet een weerstandje in serie dan gaat de fan juist sneller draaien ipv langzamer.
Bij een NTC weerstand gaat ie wel langzamer draaien, maar dan heb je wel kans dat de fan bij stijgende temperatuur z'n volle vermogen niet meer bereikt.

Dat van die fans die te heet worden snap ik niet.
ik bedoelde de sensor :+

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Anders plak je de sensor niet op de heatsink maar er vlak achter. Dan meet ie de temperatuur van de lucht die van de heatsink afkomt en die is altijd een stuk(je) lager dan de sink zelf :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

je zou ook in de bedrading van de fan een weerstandje op kunnen nemen lijkt me...

Verwijderd

Zou zelf net zoals Oxigun al aanrade dee sensor verplaatsen en een weerstand voor de ventilator plaatsen als laatste optie houden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 17:10:
je zou ook in de bedrading van de fan een weerstandje op kunnen nemen lijkt me...
Dan moet die weerstand een aardig voltage op kunnen nemen. Weet wel dat regelbare weerstand die direct op fan kunnen erg duur zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 17:52:
[...]

Dan moet die weerstand een aardig voltage op kunnen nemen. Weet wel dat regelbare weerstand die direct op fan kunnen erg duur zijn.
gewoon een potmetertje ertussen, geen probleem. Wordt misschien wat warm maar dat maakt geen hol uit, zo'n ding kan best wat hebben.

Verwijderd

Moet je wel een vermogenspotmeter nemen, een gewone is daar niet geschikt voor.
Het maximale vermogen dat een seriepotmeter dissipeert is een kwart van het vermogen van de fan.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 18:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 18:48:
Moet je wel een vermogenspotmeter nemen, een gewone is daar niet geschikt voor.
Het maximale vermogen dat een seriepotmeter dissipeert is een kwart van het vermogen van de fan.
ik gebruik zulke maar dan zonder plastic huis
Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.de/techexpert/artikel/overclocking/200105/poti1.jpg
werkt prima, je moet ze alleen niet aanraken :P
het plastic waar ze tegen geplakt zitten is ook nog niet gesmolten, dus ik laat deze gewoon zitten.

Verwijderd

Mmm, dat zijn 0,25W typjes, niet echt betrouwbaar voor bovengenoemd doel.

Als er eentje doorbrandt ben je wel je koeling kwijt en dat wil je vast niet, helemaal niet als dat nou net de fan van je processor is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 20:01 ]

Pagina: 1