Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stroomverbruik moderne CPU's

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• damanseb
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 07:24
Even een vraag tussendoor..

Ik heb een Asus P4T-E Mobo met daar op een P4 2Ghz (northwood) i.c.m. een Asus GeForce4 Ti4600 Ultra en 512MB RDRAM..

Ik heb voor de gein een kilowaturenmeter hangen op mn kamer en kwam tot de conclusie dat mijn beestje best wat stroom verbruikt..

Mijn computer staat bijna altijd 24/7 aan maar word de helft van de tijd niet actief gebruikt..
Zijn er mogelijkheden om dit stroomverbruik omlaag te brengen?
Door bijvoorbeeld als de pc niet gebruikt word CPU snelheid/stroomgebruik te verlagen?

Zeg maar net zoiets als de Cool'n'Quiet funktie op de nieuwe Athlon 64 desktop modellen?

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 18:40
Je had zo een programma, cpuidle ofzoiets? Dat is iets wat je wilt, ik weet echt niet meer wat het heette, maar het zorgt ervoor dat als je pc idle is, dat je stroomverbruik omlaag gaat (want je proc. word soms wel 10 graden lager in idle met die progje). Die stroomverbruik is idd een doorn in het oog, ik wil eigenlijk een laptop of tftje kopen om de stroomverbruik binnen perken te houden (ook bijna 24/7 aan).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waarom moet dat ding de hele dag aanstaan? Je kunt 'm toch uitzetten/hibernaten als je 'm voor lange tijd niet gebruikt?

• damanseb
Je zet je mobieltje toch ook niet op hibernate om vervolgens niet meer bereikbaar te zijn?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik weet niet of je s'nachts uit bed gebeld wilt worden? -> uizetten.

Zet er anders een 100Watt Epia naast oid voor het nachtelijke downloaden, een Geforce4 hoef je s'nachts zeker niet aan te laten staan.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 23:53
Ik ben eigenlijk bestwel nieuwsgierig hoeveel kW je pc in die 24 uur heeft verbruikt :). Misschien dat je dat nog even zou kunnen posten ?

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:43

RumaNoV

Folding

Ja ik ben er ook eens benieuwd naar. Ik laat mijn pc ook dag en nacht opstaan met een koetje. Dan weet ik ongeveer hoeveel Eurokes ik mag sparen voor mijn rekening :s

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:11
maar een mobiel is anders.. Die heb je de hele dag bij je, of zeul jij de hele dag me die kast? Hoeveel verbruikt je systeem eigenlijk? (en is dat met monitor erbij of zonder monitor?)

je kunt de hd's etc uit laten gaan na zoveel tijd dat scheeld weer iets

mijn xp2100 vreet bij full load 150 watt (of wsa het nou kilowatt maar dat lijkt erg veel :P)

[ Voor 17% gewijzigd door Webgnome op 16-10-2003 14:40 ]

Strava | AP | IP | AW

• damanseb
Ok, zal een 24u meting doen en posten..

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:11
je kunt toch dat metertje ff uitlezen en dan gewoon uitrekenen?

Strava | AP | IP | AW

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
een pc met normaal gebruik is 15 tot 20 euro per jaar, (stond in ons techniekboek van 2 jaar geleden) maar dag en nacht aan zal flink wat kosten

• Frash
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
darkdesign schreef op 16 oktober 2003 @ 14:41:
een pc met normaal gebruik is 15 tot 20 euro per jaar, (stond in ons techniekboek van 2 jaar geleden) maar dag en nacht aan zal flink wat kosten
Maar je moet niet vergeten dat de monitor, de grootste stroomvreter, op standby kan :)

• damanseb
was ik weer, moest ff alles uitschakelen en ff tijd voor nemen om accurate meting te krijgen van dat onduidelijke analoge kreng..

Alleen mijn PC stond aan (internet + switches/hubs + monitor uit)

kwh prijs = 0,1134 euro

75minuten = 0,1 kwh

± 24uur = 2kwh = 0,2268 euro

kwartaal = 3 x 30 dagen = 90 dagen

kwartaal = 180 x 0,1134 = 20,412 euro

kwh prijs is exclusief BTW

Per kwartaal 24,290 euro inc. BTW

[ Voor 5% gewijzigd door damanseb op 16-10-2003 15:15 ]

Verwijderd

hm, ik heb de pc de laatste tijd ook meer aanstaan als voorheen vanwege downloads die gewoon tijd kosten aangezien die niet erg snel gaan,. de vorige maand een rekening van bijna het dubbele gehad,. dus ik ben ook wel nieuwschierig.

*schopt even dit Topic Omhoog*

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
damanseb schreef op 16 oktober 2003 @ 15:13:
was ik weer, moest ff alles uitschakelen en ff tijd voor nemen om accurate meting te krijgen van dat onduidelijke analoge kreng..

Alleen mijn PC stond aan (internet + switches/hubs + monitor uit)

kwh prijs = 0,1134 euro

75minuten = 0,1 kwh

± 24uur = 2kwh = 0,2268 euro

kwartaal = 3 x 30 dagen = 90 dagen

kwartaal = 180 x 0,1134 = 20,412 euro

kwh prijs is exclusief BTW

Per kwartaal 24,290 euro inc. BTW
Hmm, dat valt nog mee. Ik heb gister ook zo'n kwh meter aan m'n pc-apparatuur gehangen. Bij mij verbruikte m'n apparatuur in 10 uur al 2 kwh. (Wel met de monitor voor het grootst gedeelte van de dag aan). Dus als ik alles 24h aan laat staan zit ik toch al gauw tegen de 3/3,5 kwh per dag aan :X

Specs:

- XP1800+
- 1 HD
- Iiyama 21"

M'n monitor verbruikte ongeveer 100W van de totale 260W. Is bestwel leuk zo'n kwh-meter, als m'n CPU naar 100% ging zag je de opgenomen wattage stijgen met zo'n 20W :)

They made me do it.

• darkdesign
  • Niet online
wow dan hebbe wij wel veel sroomverbruik met 4 pcs constant 12 uur per dag aan
is kijken of er wat te verranderen valt

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 20:34

tweakerbee

dus..?

D'r staan hier standaard 3 PC's altijd aan. Twee keer athlon, en een simpele pentium1.

Verder vaak mijn dual monitor bak, en bij m'n broertje, zusje ook nog een...
Das toch al gauw 600-700 euro per jaar :D

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Vergeet niet dat computers ook als ze uit staan nog energie kunnen gebruiken.

Ik heb recent wat metingen gedaan, en hieruit kwam onder andere:
(metingen van computers die aan staan allemaal zonder load tenzij anders vermeld)

19" monitor aan: 50-60 watt
Pentium 2 zonder veel uitbreidingen (aan): 33 watt
HP Pentium 1 desktop kast (aan): 30 watt
Dell P3-666: 36 watt
Cisco switch: 40-50 watt
P3-866 met Ti4200 gfx kaart en soundblaster: 50-60 watt
Cisco 1605 router: 14 watt
XP2600+/ti4200: 76 watt idle, 90 watt 100% cpuload
Aiwa midi-stereotoren: 33 watt aan, 30 watt normaal standby, 5 watt 'eco mode'

power off metingen:
Gemiddelde PC voeding: 10-15 watt
Gemiddelde 19" monitor: 10-15 watt
2.1 speakerset: 18 watt (een behoorlijk brakke dus)
2.0 speakerset: 6-7 watt (scheelt dus al een stuk)

Als je dus niet echt met een schakelaar op een spanningsslof de stroom uitzet, of de stekker uit het stopcontact trekt, dan verbruikt computerapparatuur die zogenaamd uit staat per PC al gauw zo'n 20-30 watt!

We hebben hier dan ook alleen nog maar spanningssloffen met schakelaar, en die gaan allemaal netjes 's avonds uit (tenzij er een keer iets overnight aan moet blijven :))

Verwijderd

Ik had bij mij pc gekenen met me 15inh tft scherm en alle andere rateplan er bij kwam ik uit op 160wat met me ampermeter gemeten.

Vvolgens mij moet ik dat met een korreltje zout nemen, waneer ik een trafo er bij aansluite ging de stroom alleen maar achteruit. Ik zal wel een grote cos hebben.

En zo slof is erg handig met zo schakelaar, je moet eens weten wat er allemaal anders stroom vreet.
-Adpter van me draadlose muis station
-Voeding van TFT scherm.
-Voeding van computer zelf
-Scanner (Daarvan trek ik elktijd de stekker van uit.)

Maarja der ergste zijn de oude video recoders, 40 wat in standby 8)7 .

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 18:16 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Doe het dan niet voor het geld, doe het dan voor het milieu.....

Overigens vergeten mensen bij de pure stroomkosten van de PC de besparingen op de centrale verwarming af te trekken. Die kamer wordt anders wel op een andere manier warm gemaakt en dat kost (hetzij rendabeler) ook energie.
De ideale PC vervangt de centrale verwarming.

• darkdesign
  • Niet online
Ecteinascidin

daar had ik nog niet over nagedacht :) , nu je het zegt, als ik mij xdoos een hele avond aanlaat is het warmer in mijn kamer, ik voel ook hoe warm die lucht is , maar das best warm die de xdoos uitblaast, dus het scheeld wel wat :)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

darkdesign schreef op 16 oktober 2003 @ 19:28:
Ecteinascidin

daar had ik nog niet over nagedacht :) , nu je het zegt, als ik mij xdoos een hele avond aanlaat is het warmer in mijn kamer, ik voel ook hoe warm die lucht is , maar das best warm die de xdoos uitblaast, dus het scheeld wel wat :)
Als je koetje draait ( distributed.net client )

Dan heb je altijd een heerlijk warme kamer....., zelf heb ik hier een stookeenheid van wel 2Ghz ( P4 dan wel ) met een licht overgeklokte videokaart en nog wat ander spul, in mijn kast is het koel maar bij de achterkant van mijn voeding is het warm.

Heerlijk zo´n permanente verwarming.

There is no place like ::1

• Nimrod|IA
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Hoi

Het is vrij eenvoudig voor Athlons tenminste.
Was hier erzelf achtergekomen toen ik moest meten hoeveel energie mijn PC verbruikte.
Gebruik Vcool. Is een klein proggie (300kb ofzo). Koelt je PC af als je weinig doet. Scheel bij surfen al snel een graad of 10 tot 18. Wat het voordeel ervan was is dat het bij mij 50 Watt scheelde of ik het programma draaide of niet.
IS nu dus 160 Watt ipv 210Watt. Kan bij mij oplopen tot 230 tot 25o Watt met nog mijn oude videokaart. Heb inmiddels een nieuwe.

Het voordeel is dat doordat je pc minder warmte genereerd je casetemp. ook veel lager wordt en dus hoef je minder te koelen.
Bij sommige mensen schijnt het proggie crashes te veroorzaken. Zelf heb ik dit nog nooit gehad.

gewoon instaleren DUS!!!!!!!!

>Systeemspecs<

Verwijderd

Ik ga het wel proberen, mmm de warmte die mijn pc afgeeft is bijna niks. Me cpu is zelfs passief gekoeld tenzij de de casfan meetelt.

Verwijderd

"This little utility will cool your Athlon/Duron processor on Via KT133 or KX133(A) (VT8363, VT8361, VT82C691/693A/694 or VT8371 +VT82C686x) chipsets during idle"

Gaat bij mij dus niet werken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nimrod|IA schreef op 16 October 2003 @ 19:40:
Hoi

Het is vrij eenvoudig voor Athlons tenminste.
Was hier erzelf achtergekomen toen ik moest meten hoeveel energie mijn PC verbruikte.
Gebruik Vcool. Is een klein proggie (300kb ofzo). Koelt je PC af als je weinig doet. Scheel bij surfen al snel een graad of 10 tot 18. Wat het voordeel ervan was is dat het bij mij 50 Watt scheelde of ik het programma draaide of niet.
IS nu dus 160 Watt ipv 210Watt. Kan bij mij oplopen tot 230 tot 25o Watt met nog mijn oude videokaart. Heb inmiddels een nieuwe.

Het voordeel is dat doordat je pc minder warmte genereerd je casetemp. ook veel lager wordt en dus hoef je minder te koelen.
Bij sommige mensen schijnt het proggie crashes te veroorzaken. Zelf heb ik dit nog nooit gehad.

gewoon instaleren DUS!!!!!!!!
Werkt dat ook met CPU iddle pro? Het progje doet volgens mij ongeveer hetzelfde is ook voornamelijk bedoeld om softwarematig je processor te koelen maar als hij dan ook nog eens minder stroom verbruikt is dat helemaal mooi meegenomen :D

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

hier gaat de slof ook uit, belachelijk dat die dan nog steeds verbruikt, wel logisch maar toch.

Verwijderd

JC Ken schreef:
Maarja der ergste zijn de oude video recoders, 40 wat in standby
[...]

"This little utility will cool your Athlon/Duron processor on Via KT133 or KX133(A) (VT8363, VT8361, VT82C691/693A/694 or VT8371 +VT82C686x) chipsets during idle"

Gaat bij mij dus niet werken.
Dat van die videorecorders komt vooral omdat ze geen geschakelde voeding gebruiken. Daardoor zijn ze een heel stuk minder efficïent.

In principe werkt AMD s2k disconnect bus / STPGNT (Stop Grant Mode) op elke moderne chipset voor AMD CPU's.

Waar het in ieder geval op gaat werken:
  • Via: KT133/133A, KX133, KL/KLE133, KM/KN133, KT266/266A/333, KM266/333, KT400
  • Sis: SIS730/733:SIS735/740/745/746/755
  • Nvidia: Nforce, Nforce2
  • AMD: AMD751, AMD760/761
Welke Chipset/CPU heb je?

S2K disconnect voor Nforce 2 en VIA; lagere cpu temps
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/24309.pdf
http://www.ibiblio.org/pu...lon-Powersaving-HOWTO.pdf
http://www.digit-life.com...thlonxpthermalmanagement/
[google=S2K bus disconnect]
[google=STPGNT-Mode]
[google=AMD Current-mode Power Management]
Zijn er mogelijkheden om dit stroomverbruik omlaag te brengen?
Ja, niet teveel hardware in je PC en vooral niet gaan casemodden. (wat een tip van een CME mod :+ ). Dus niet veel stroomverbruikers zoals harddisken, lichtjes, ventilatoren of baybussen etc. Zoveel mogelijk besparen op actieve koeling, dus zoveel mogelijk passief doen. Maar vooral ook geen gebruik maken van screensavers, maar gewoon de monitor uitschakelen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 07:37 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Hoe werkt dat cpu-idle eigenlijk? Ik heb op hun site gekeken maar niet echt een antwoord gevonden. Als ik het installeer en dan kijk bij taakbeheer/taskmanager dan zie ik in het grafiekje dat de processor continue voor 100% gebruikt wordt. Als dat werkelijk zo zou zijn, zou mijn temperatuur niet gezakt moeten zijn maar gestegen. ;) Dus waarschijnlijk snapt Windows XP/2000 niet wat er met de processor aan de hand is. Klopt dit?
De temperatuur is in ieder geval wel al gezakt in 1,5uur van 37 graden naar 30 graden. Dus het werkt wel.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

CPU idle werkt (oorspronkelijk) op het HALT principe.
Dat jij 100% ziet staan, komt omdat 1 process een continue HALT execute op de laagste prioriteit. Kortom: als de CPU zit te neuzelen wordt die uitgevoerd. Eindresultaat in je taakplanner: je hebt altijd een actieve taak en je grafiek staat daardoor op 100%
Een oude test: http://www.benchtest.com/cooler.html

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 07:27 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Merk je niets in de performance dan? Is het niet zo dat daardoor je systeem langzamer wordt? Het zou geen probleem zijn, maar ik zou het wel graag willen weten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Net zo min als dat jij merkt dat het process "Niet-actieve systeemprocessen" de meeste CPU tijd inneemt als je geen HLT tools gebruikt ;) :+

Misschien dat op micronivo er wel een verschil te vinden is, maar die maken niet veel uit op de bussnelheden waar het op plaatsvindt. Bovendien is je CPU toch de meeste tijd niks aan het doen.

Mocht je de topperformance bedoelen: de meeste dergelijke HLT tools bevatten ook 'slimme' code die detecteerd of de CPU stukken achter elkaar niets aan het doen is. Gevolg: als je spellen speelt heeft CPU-Idle zichzelf disabled. :)

Mochten mensen nog willen weten hoeveel de andere componenten verbruiken in hun PC: Verwijderd in "Welke spanningen heeft een mobo echt nod"

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 07:56 ]

• styno
  • Laatst online: 29-11 22:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ik was wat aan het uitzoeken voor een firewall/ftp/web server en zat daarbij wat te rekenen aan de electriciteits kosten. Ik kom daarbij (met de huidige stroomprijzen) op:

ongeveer 10 EURO per jaar, per 25 Watt verbuik in een 24/7 omgeving.

Voor een 'standaard pc' die 24/7 onder belasting 150 W gebruikt heb je dus na een jaar: 60 EURO aan electriciteitskosten.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Frietsaus
  • Niet online
Hallo,
kijk eens in je BIOS (AMI/Award, allebei dus ;) ) onder Powermanegment whatever...
En kijk eens of daar "CPU HALT Detection" bij staat. Dat heeft bij mij al zoveel stroom bespaard :D
Pagina: 1