Toon posts:

Efficiënter downloaden met 4 man. Hoe?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo beste mensen,

in ons studentenhuis zitten we met 4 man op een @home verbinding. een persoon draait server en dat gaat allemaal lekker. alleen nadeel is dat als we alle 4 aan het downloaden zijn dat alles zo traag gaat en vaak blijkt dat we hetzelfde aan het downloaden zijn.

we willen dus een thuisnetwerkje maken maar met windows lukt dat voor geen meter, iedere keer dikke foutmeldingen.

nu is mijn vraag, is er geen makkelijk progje wat altijd doet? zoiets als ws_ftp??? maar dan als thuis netwerk?.

bij voorbaat dank,

Darkster

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:14
1 centrale kazaa/emule bak neer zetten met een max upload van 10 kb/s en down van 150 kb/s ofzo?

Emule kan je via je browser aansturen. Vervolgens share je de download map in het netwerk en klaar?

Of je kan bandwidth http://www.bandwidthcontroller.com/ op de server zetten en dan upload en download per user instellen.

[ Voor 59% gewijzigd door mhr-zip op 16-10-2003 14:10 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
snap ik ff niks van. d8 zelf meer aan dat iedereen een gesharde schijf heeft en deze toegankelijk zou zijn met ws_ftp. ff voor duidelijkheid onze computer kennis is nie bijzonder groot.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maak op de server een algemene-share, voor iedereen toegankelijk.
Daarin maak je je download structuur: divx,mp3,apps,pr0n of wat dan ook
als iedereen z'n downloads nu daarin knikkert, kan iedereen er bij, dus eerst daar checken, dan indien niet aanwezig, downloaden.
En dat kan prima hoor met windows.

Ey!! Macarena \o/

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:23
Volgens mij heb je al een netwerk....

Alleen even mappen delen en je kunt bij elkaar kijken.

Volgens mij is heir wel ergens een FAQ voor

Verwijderd

Topicstarter
bij ons lukt dat zo fucking slecht, hebben we dus al een keer geprobeerd. krijg je al die shit met firewalls en zo.

is er geen ander simpel programmatje?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

Zet een proxy server neer met maximaal caching aan. Dus alles wat gedownload wordt voor XX tijd vast houden (7 dagen ofzo). Dan download de volgende het van de server en niet via internet.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 18:54
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 14:14:
bij ons lukt dat zo fucking slecht, hebben we dus al een keer geprobeerd. krijg je al die shit met firewalls en zo.

is er geen ander simpel programmatje?
Het probleem is dus dat je niet overweg kan met een firewall :P

Misschien is het handig dat je een andere firewall neemt. Ik gebruik Sygate Personal Firewall, blockt alléén zaken die jij hebt opgegeven om te blocken... Norton heeft hier wel een handje van.

Wat je ook kunt doen is een FTP-server op de server installeren (maar ook die moet door de firewall).
Het makkelijkste is toch om een netwerkshare te gebruiken op de server.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Wat een onzinnige adviezen allemaal weer, op een paar na.

De goede man vraagt om een oplossing voor het probleem dat a) veel mensen hetzelfde downloaden, en b) dit veel bandbreedte vraagt, en hele discussies over firewalls komen voorbij.

Wat je in principe wilt zoals al eerder besproken is een proxy server die goed cachet. Dit kan onder windows, maar ook onder Linux. Onder Linux is een pakket genaamd squid beschikbaar.
Het best is om als het mogelijk is een aparte machine in te richten en deze als proxy dienst te laten doen. Daarna bij alle clients instellen deze proxy te gebruiken.

Er zijn speciale oplossingen voor wat jullie willen. Kijk bijvoorbeeld eens naar clarkconnect wat is gebaseerd op redhat9, of redhat9 zelf.
Komen met mailserver, proxyserver, dhcp server en meer ongein die je mischien over tijd toch gaat gebruiken.

If you choose to criticise you choose your enemies

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:23
Proxy server schiet je niets mee op als je gaat downloaden met kazaa, imesh, emule etc, etc. Dus blijft gewoon mappen delen of op de server een (grote) schijf delen de (in mijn ogen) makkelijkste oplossing.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 18:54
Emmeau schreef op 16 October 2003 @ 14:25:
Wat een onzinnige adviezen allemaal weer, op een paar na.

De goede man vraagt om een oplossing voor het probleem dat a) veel mensen hetzelfde downloaden, en b) dit veel bandbreedte vraagt, en hele discussies over firewalls komen voorbij.

Wat je in principe wilt zoals al eerder besproken is een proxy server die goed cachet. Dit kan onder windows, maar ook onder Linux. Onder Linux is een pakket genaamd squid beschikbaar.
Het best is om als het mogelijk is een aparte machine in te richten en deze als proxy dienst te laten doen. Daarna bij alle clients instellen deze proxy te gebruiken.

Er zijn speciale oplossingen voor wat jullie willen. Kijk bijvoorbeeld eens naar clarkconnect wat is gebaseerd op redhat9, of redhat9 zelf.
Komen met mailserver, proxyserver, dhcp server en meer ongein die je mischien over tijd toch gaat gebruiken.
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 14:04:
nu is mijn vraag, is er geen makkelijk progje wat altijd doet?
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 14:09: ff voor duidelijkheid onze computer kennis is nie bijzonder groot.
Misschien dat het meevalt, maar ik denk dat dit te complex wordt...

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01
Mij lijkt het beter om 1 server weg te zetten waarop iedereen zijn bestanden kan downloaden (via kazaa of whatever) en die pc zo te sharen dat iedereen op de harde schijf kan komen en dat iedereen em kan besturen, (zodat je niet naar die pc toe hoeft om iets te downen)

Je lost hier een aantal problemen mee op, persoon x hoeft zijn pc niet altijd aan te laten staan zodat iedereen kan internetten. Ook houd je de ping en bruikbare bandbreedte acceptabel, in mijn studenten huis was de ping regelmatig 1500+ omdat 1 iemand 20 films tegelijk aan het downen was, het enige wat je dan nog kan doen is de kabel eruit trekken) met een centrale download server kan iedereen gewoon bestanden pauseren.

Ook kan je er gelijk een mooie fileserver van maken, gewoon ff wat geld bij elkaar gooien en een 100+ GB schijf aanschaffen en iedereen kan lekker m3p's en films van de server streamen, hoeft niet iedereen dezelfde bestanden lokaal te bewaren.

Hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt is niet veel anders dan hoe het nu draait, alleen wordt er een centrale pc weggezet met die iedereen kan besturen (remote control software zoeken) en moet je file sharing aanzetten (ff searchen hier) om het internet te verdelen kan je gewoon internet connction sharing gebruiken van windows wat je waarschijnlijk nu ook al doet.

WS-FTP heeft hier overigens helemaal niks mee te maken, dat is meer om bestanden van een ftp server over internet te downloaden.
Je zou wel zoiets kunnen gebruiken, maar dit is heel omslachtig omdat dan iedereen een server moet opzetten en iedereen een lompe client moet gebruiken om bestanden te downloaden.

Linux zou ik heel erg afraden, als je onder windows niet eens filesharing kan vinden lijkt het me geen goed idee om met linux te gaan stoeien (NOFI).

Strava

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-08 14:00

mutsje

Certified Prutser

Er is maar 1 manier om dit op te lossen voor de TS namelijk een Proxy server neerzetten zoals ik al eerder vermeld heb. Of dit nu op Windows Linux Beos of welk OS draait het blijft proxy. TS zal zich in deze oplossing moeten verdiepen en ook hoe hij kazaa en dergelijke aan de praat krijgt.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Darkster: welkom op GoT! :)

Het lijkt me erg handig om FAQ topicstart te lezen over wat er allemaal nodig en handig is op GoT - dat plus de "sticky" topics bovenaan de diverse subfora :)

In dit geval verplaats ik je vraag naar Network Troubleshooting, daarnaast wil ik je even wijzen op de vele tips in de FAQ Network Troubleshooting (zoals over bandbreedte beperken) en het feit dat je titel wat kort door de bocht is: geef dus even een betere aan die je vraag beschrijft (netwerk zegt wat weinig in een forum over netwerken :+ ). Daarnaast is meer info over je huidige netwerk nodig: OSsen, software, hardwarematige netwerkinrichting etc: we zijn goede gokkers maar geen waarzeggers (m/v) ;)

"ff voor duidelijkheid onze computer kennis is nie bijzonder groot." en een firewall moeilijk: let op dat GoT bedoeld is voor meer bedreven computergebruikers, wat dat betreft is GoT misschien niet de juiste plaats als je niet de behoefte hebt om vele dikke handleidingen en tutorials door te werken :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Mijn advies zou zijn win 2000 + winroute pro. Loopt echt super goed, is eenvoudig en snel.

Verder kan je NetLimiter gebruiken om per PC en per applicatie te cappen.

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
winroute of sysgate installeren echt heel makkelijk te configureren.. succes

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je mag wel iets specifieker zijn met je de informatie die je geeft.
Wat bedoel je precies met downloaden??? Downloaden van internet??
Dan moet je niet met @home beginnen. Kazaa of iets dergelijks en @home met vier mensen; hahahaha. (xcuse me for te language). Nee serieus, als je gewoon wil internetten, dan moet die programma's centraal downloaden en beschikbaar stellen op de server. En dan nog kan het gebeuren dat ineenkeer de snelheid als een baksteen naar beneden valt. @home staat nou niet bepaald bekend voor zijn denderende upload.
Als het downloaden van een server met zijn vieren tegelijk langzaam gaat, is toch mogelijk?? -> server heeft waarschijnlijk een 100Mbit aansluiting -> 25 Mbit per aansluiting voor de clienten (als ze tegelijk downloaden) -> +- 3MB per seconde.
Daarnaast moet je rekening houden met de harde schijf. Omdat ze niet gelijk beginnen, leest de harde schijf een bestand meerdere keren tegelijk. Kan dus zijn dat die het niet aankan.
Je kunt dan proberen het aantal users die downloaden van de server te beperken tot 2 of de snelheid te cappen. Is al gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Iblies op 16-10-2003 15:45 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:10

TrailBlazer

Karnemelk FTW

welkom op GoT. Ik raad je aan even de FAQ te lezen. Je hebt duidelijk geen verstand van netwerkjes en veel basic dingen worden gewoonbehandeld ind e FAQ. Als zelfs dit je boven de pet gaat kan je mischien beter www.beginnersweb.nl proberen

Verwijderd

Volgens mij moet je het volgende doen: Ga met 4 man op een kamer zitten. Open 6 download sites. Gooi met een dobbelsteen. Ga downloaden van de site waar het nummer op viel. En ga verder een potje bier drinken met z'n allen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 16:11:
Volgens mij moet je het volgende doen: Ga met 4 man op een kamer zitten. Open 6 download sites. Gooi met een dobbelsteen. Ga downloaden van de site waar het nummer op viel. En ga verder een potje bier drinken met z'n allen.
dat doen we nu dus al, maar op het laatst zijn we zo strondbezopen dat niemand meer op het knopje downloaden kan klikken.

zal we ff een handleiding gaan lezen over netwerken.

Verwijderd

/me titlefix :Y)

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

Koop een router met ingebouwde firewall en 4 poorts switch en schakel alle firewalls op de 4 pc's uit. Laat minimaal 1 persoon leren wat een firewall is en laat 1 persoon de firewall beheren die in de router zit. Verder alle 4 pc's aansluiten op de router/firewall/switch en dan mappen delen. Laat daarvoor ook minimaal 1 persoon leren hoe een netwerk in elkaar steekt...

Mooier is om een 5e simpele goedkope pc aan te sluiten op het netwerk met een grote harde schijf, die sharen, en met elkaar afspreken dat alles wat gedownload wordt, eerst te downloaden naar die share. Daarmee voorkom je dat alle pc's continu aan moeten staan om bij elkaar te kijken wat ze hebben gedownload, en alles staat dan mooi bij elkaar op 1 share. Je moet dan natuurlijk wel een extra poort op je router/firewall/switch hebben...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Pagina: 1