Modem-Router of Pc-Router-Server

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dit is niet een vraag over hoe ik het moet opzetten, maar wat ...

Uit de Faq haal ik neit helemaal wat ik beter kan doen:
* m'n zyxel modem als router instellen
* of een oude P200/64 als servertje laten draaien

Wat zijn de voor / nadelen van elk? Een pc als router instellen kost tijd, dus ... aan de andere kant, wil ik de pc wel als extra pc in het netwerk opnemen, als zijnde een fileserver. (fileserver en router, kan dat tegelijk?). Het gaat hier om een netwerk voor 12 personen.

==
hoi

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Voor 12 personen is het bijna de moeite om van die pc geen router te maken maar een proxy...
ik raad je sowieso aan om een pc als "router" te gaan gebruiken, zeker als je ook een website wil draaien ofzo (ivm port-forwardings enzo)
langs de andere kant is die pc het zwakst punt van je beveiliging, en om dan daarvan een fileserver te maken?????

• Eusebius
  • Niet online
The_Stickie schreef op 16 October 2003 @ 14:02:
Voor 12 personen is het bijna de moeite om van die pc geen router te maken maar een proxy...
euhm? Snelheid? Of meer vanwege de opties?
ik raad je sowieso aan om een pc als "router" te gaan gebruiken, zeker als je ook een website wil draaien ofzo (ivm port-forwardings enzo)
ja, kijk, elke keer weer lees ik dat port-forwardingsverhaal, maar snap het dan ten dele. Poortje zoveel moet open voor appl zoveel en dan weer dicht. Bedoel je om hier op deze PC een firewall op te zetten die port-forwarding regelt?
langs de andere kant is die pc het zwakst punt van je beveiliging, en om dan daarvan een fileserver te maken?????
In hoeverre een zwakke schakkel? Als fileserver zou hij niet als een tussenschakel fungeren (bv tussen het modem en switch) maar als eindschakel, net zoals elke PC. Dan zou in feite elke pc van elke huisgenoot zwak zijn.

We werken met vaste IP-nr's (van 1 tot 30), en op elke pc iig een firewall met een veilige range (moet dit btw nog verder uitzoeken, dit is mijn plan om het zo te doen)

==
hoi

Verwijderd

Heb zelf ook een pc als router achtig iets ingesteld. Is alleen een bridge bij mij :) Draait ook file server. En natuurlijk een vuurmuur. Server is gewoon een van de computers op de hub. Server bridged alles naar de modem die -ook- firewall is en NAT forewarding doet. Voor alle andere computers lijkt het dus net alsof ze direct aan de modem hangen :7

/edit

bedoelde dus, modem doet NAT, niet de server. |:( En alle clients kunnen netjes direct bij het IP van de modem....., niet via een proxy of zo.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 14:21 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
port forwarding: sommige zaken lopen dood op een router, en moeten dan met de hand verder geholpen worden, in de zin van dit en dat verkeer moet rechtstreeks naar ip blabla dat is meestal handiger te doen op een pc (vind ik)

een proxy is iets heel anders eigenlijk dan een router: het is een server die alle internetverkeer _regelt_ niet alleen doorstuurt. Een proxy heeft bijvoorbeeld een cache, zodat veel gevraagde websites (of afbeeldingen van) lokaal beschikbaar zijn, da verminderedt inet trafiek en verhoogt de snelheid. Dan heb je touwens geen portforwardings nodig in de regel (wel evt een proxy client)

als je de pc als rouer wil gaan gebruiken, staat die eht wel tussen je modem en de hub/switch, en is die pc de enige met een publiek adres... dus de enige dei makklijk is aan te vallen vanop inet.

nog een tip: doe 1 deftige firewall en niet per client 1: 1 keer configgen ipv 12 en maar 1 keer dat er iets fout kan gaan

• Eusebius
  • Niet online
hm, proxy klinkt dan idd beter. Kost dat :) ? (euh, heb ik nog niet eens naar gezocht ...)

In het netwerk zitten 3 routers, zou het dan raadzaam zijn om 4 Nics in de pc te stoppen, 1 naar de mo/dem, 3 naar routers - in de zin, dat geen van de routers wordt gediscrimineerd

Bij 1 deftige vuurmuur op proxypc: die 12 clients dan geen firewall?

Edit : in hoeverre is Freesco geschikt (hier heb ik nl ervaring mee ...)

[ Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 16-10-2003 14:53 ]

==
hoi

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
waarom zitten er in godsnaam 3 routers in 1 netwerk???? en 4 nics in 1 pc zou ik niet aanraden..... windows vind dat niet echt heel makkelijk om mee om te gaan.

en als je het via een pc met router(en eventueel proxy) gaat doen zou ik inderdaad ook alleen op die pc een firewall draaien, scheelt een hoop gedoe en iedereen is gewoon net zo veilig.

Maar als je niet teveel gezeik wil hebben, zou ik gewoon een mooi hardware routertje kopen, is lekker stabiel en makkelijk te configgen en niet te vergeten, je hebt niet nog een lompe pc met monitor enzo ergens staan!!

Fileserver kan eventueel ook gewoon via filesharing op elke client, is wel niet zo netjes als een echte fileserver, maar is voldoet voor het sharen van mp3s en films

Strava

• Eusebius
  • Niet online
Hardware -router: is een optie bij modem (zyxel). En idd geen pc+monitor.

4 nics niet met windows. Zij ik windows? Er zijn wel meer opties. Freesco kan er maar 3 - dus net geen 4. Komt een proxy bovenop ("erbij") de routersoftware?

d'r zitten 3 routers in het netwerk, omdat het 3 huizen zijn (t is 1 studenthuis, maar 3 rijtjeshuizen).

Laatste optie dacht ik idd ook wel aan: Filesharing op een client.

==
hoi

• BuG2FiX
  • Laatst online: 07-07 13:27
port forwarding op de Zyxel is echt kinderlijk eenvoudig, gaat via een webinterface op de router zelf. voor webserver hoef je alleen poort 80 inkomend te forwarden naar een intern ip adres (de server dus). Een heel groot voordeel is dat een router niet vastloopt of 'slijt' en veel minder stroom verbruikt.

als je een server wilt, dan zet je die gewoon achter de router dus, heb ik hier ook. is ook nog eens veilig aangezien de pc's en servers op het netwerk niet direct bereikbaar (hackbaar) zijn van buitenaf.

op www.zyxel.nl kun je een hele eenvoudige handleiding vinden om dat ding om te zetten naar een router. support is heel goed op dit ding.

drie routers is echt niet nodig. ik zou gewoon een aantal switches kopen die je doorlust, de zyxel kan een makkelijk 20 ip's aan. volgorde wordt dan:

internet ---- router ---- switch ---- switch ---- switch
....................................| | |.........| | |..........| | |
.................................. pc pc pc.....pc pc pc.....pc pc pc

qua snelheid merk je dit zeker niet, dus geen 'discriminatie'. de switches hebben doorgaans een uplink poort, daar kun je ze mee door verbinden. zo niet, dan heb je een crosscable nodig. De Zyxel router fungeert als DHCP server zodat iedereen een uniek ip krijgt. Daarbij komt nog dat je ook meteen een netwerk hebt op hoge snelheid.

overigens werkt de dhcp server van Zyxel op basis van MAC addressen van de netwerkkaarten, iedereen heeft dus altijd hetzelfde interne ip-adres. dat is hetzelfde als 'vaste' ip adressen.

als je nog hulp nodig hebt: cad_1999@hotmail.com

[ Voor 74% gewijzigd door BuG2FiX op 16-10-2003 15:58 ]

• Eusebius
  • Niet online
o, 3 routers klopt niet - 't zijn 3 switches ... ze hebben idd een uplink, je kunt een gewone of crosskabel gebruiken.

Eigenlijk wilde ik alle pc's een standaard ip geven. Dus DHCP server uit. Lijkt me dat dat niet uitmaakt in snelheid. Ofwel?

==
hoi

Pagina: 1