[Delphi] Inbel applicatie, Inbel Server

Pagina: 1
Acties:

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017
Hallo,

Ik ben bezig met een kleine applicatie te schrijven voor een winkel, waarbij ze thuis een werkstation hebben staan met alle gegevens van de winkel en in de winkel een PC hebben staan met een kassa systeem er aan.

Nu wordt er data geexporteerd naar een floppy en die wordt mee genomen, maar dat vergeten ze wel eens en soms is de data van een week te groot voor een floppy. Ze willen dus een andere oplossing.

In eerste instantie dacht ik aan een 12move account en daar de info naar toe opladen en aan de andere kant downloaden maar dat lijkt niet de wens.

Zij willen dat de data bestanden iedere nacht worden overgestuurd via de telefoon lijn. Ik heb op het internet op verschillende plekken gekeken en weet inmiddels dat een NT server een RAS kan aanmaken zodat men kan inbellen. Maar ze hebben geen NT draaien maar 98 en er moet dus ook een inbel server komen.

Ik heb rond gekeken op dit forum maar helaas niets gevonden en heb gezocht bij google maar ook helaas zonder succes.

Wie heeft wat ervaring of goede ideen om me op weg te helpen?

Met vriendelijke groet,

Colin Myerscough

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:32

Gerco

Professional Newbie

Ik zou me niet vastbijten op dat inbellen. Als ik jou was zou ik een VPN server neerzetten (is vast wel ergens iets voor te krijgen), de client een VPN verbinding laten leggen en dan de data oversturen over het "LAN". Op die manier hoeft je geen inbel rommel te maken en heb je niets met de modem te maken, bijkomend voordeel is dat je app dan ook over internet werkt als ze volgende week besluiten maar ADSL ofzo neer te leggen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook een bestand inpakken mbv. PGP en dat via FTP, mail, tam tam of rooksignalen naar -desbetreffende figuur- sturen. Ook sterke encryptie, ook simpel - maar net ff iets simpeler dan VPN.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Ik zou eens kijken naar de TAPI componenten van Async Pro: http://sourceforge.net/projects/tpapro/

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Parcye
Gerco schreef op 16 oktober 2003 @ 11:55:
Ik zou me niet vastbijten op dat inbellen. Als ik jou was zou ik een VPN server neerzetten (is vast wel ergens iets voor te krijgen), de client een VPN verbinding laten leggen en dan de data oversturen over het "LAN". Op die manier hoeft je geen inbel rommel te maken en heb je niets met de modem te maken, bijkomend voordeel is dat je app dan ook over internet werkt als ze volgende week besluiten maar ADSL ofzo neer te leggen.
Alleen een de bedoeling is niet dat er nieuwe apperatuur aangelegd wordt, en omdat het om een winkel gaat, is de modem zowie zo beschikbaar en wordt deze ook gebruikt voor de bestaande applicaties.

Ik zal wel eens gaan kijken naar VPN servers etc.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 12:05:
maar net ff iets simpeler dan VPN.
Sinds wanneer is VPN moeilijk? Je hoeft er niet 1! letter aan te programmeren. Je configureert op de server een "Incoming Connections (win2k)", op de client install je de Microsoft VPN client en je bent klaar. De server draait wel geen Win2k, maar voor eerdere versies van Windows zal er vast wel iets soortgelijks bestaan en anders is er nog 3rd party VPN server software te krijgen.
Alleen een de bedoeling is niet dat er nieuwe apperatuur aangelegd wordt,
Niemand heeft het over extra hardware :) Een VPN server is gewoon een proggie.

[ Voor 15% gewijzigd door Gerco op 16-10-2003 12:15 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Parcye
Oke, maar ik lees nu overal VPN = duur... die optie valt dus echt af.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Parcye schreef op 16 oktober 2003 @ 12:17:
Een VPN Server maakt toch standaard onderdeel uit van Windows 2k Server / Advanced Server, of vergis mij? :?

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 16-10-2003 12:19 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Parcye schreef op 16 October 2003 @ 12:17:
3rd party VPN software zal vast wel duur zijn. In Win2k en hoger zit het iig gewoon ingebouwd, dus als je dat tot je beschikking hebt zou ik dat gewoon gebruiken.

Heb je dat niet dan kun je naar een andere oplossing kijken, zoals versturen via de mail oid. Ik zou iig geen inbelserver gaan programmeren tenzij het echt niet anders kan, dat is namelijk nogal onhandig als ze besluiten om een andere verbindingsmethode te gaan gebruiken.

• Parcye
Helemaal mee eens, maar zoals ik aangaf, het is een simpele Win98 PC dus er is geen optie om standaard dingen te gebruiken die in Win2k zitten, en ook de aanschaf van Win2k zitten hoge kosten aan verbonden en is dus niet direct de oplossing.

Oplange termijn misschien on overkomelijk.

Wat ik tot op heden begrijp van VPN is dat je met je Client via VPN een 'netwerk' opzet met de VPN Server en vanaf dat moment kan er data overdacht plaats vinden.

De opties zoals FTP, mail etc etc vallen af omdat we niet via internet willen werken.

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Kan je niet gewoon een soort BBS systeem opzetten op de winkelcomputer -eventueel met het stokoude Bitware- en daarmee gewoon via Zmodem / Kermit / ander protocol het bestand versturen? Het werkt snel en simpel: je belt in, je download en klaar ben je.

Waarom zou je VPN en alles gaan doen als het gewoon simpel even inbellen, downloaden, klaar is? En veiliger kan bijna niet, of ze moeten je telefoonlijn aftappen. Natuurlijk moet je wel zorgen dat niet iedereen zomaar kan inbellen, maar dat is met een username+pass zo afgeschermd.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Parcye
Ik probeer goede informatie te vinden over VPN maar dat valt wel wat tegen, heeft iemand een url waar ik de hoe wat waarom over VPN kan vinden? Wat ik tot op heden begrijp is dat ik wel een internet aansluiting moet hebben om VPN te kunnen gebruiken. VPN is het aan elkaar koppelen van bestaande netwerken via internet.

Raoulduke, naar zo een optie zat ik ook te kijken.

• Baardaap
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-01 11:23
In win98 kun je ook inbel server installeren:

Configuratie -> Software -> Windows onderdelen toevoegen/verwijderen -> Communicatie -> Dialup server

Kun je die niet gewoon gebruiken?
Als je dan een server-applicatie draait (desnoods Personal Web Server) ben je toch uit de brand?

I'm a LAMER and i'm proud 2 be

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Parcye schreef op 16 October 2003 @ 12:43:
Ik probeer goede informatie te vinden over VPN maar dat valt wel wat tegen, heeft iemand een url waar ik de hoe wat waarom over VPN kan vinden? Wat ik tot op heden begrijp is dat ik wel een internet aansluiting moet hebben om VPN te kunnen gebruiken. VPN is het aan elkaar koppelen van bestaande netwerken via internet.
Het is ook mogelijk om in te bellen op een LAN zoals baardaap hierboven beschrijft, ik weet niet of het dan zo heet, maar je maakt dan iig een "LAN" netwerk met je server en je inbel client. Dus je belt in, meld aan op het LAN en gaat dan over TCP/IP praten met je applicatie.

Dat inbellen en aanmelden kun je allemaal door windows laten doen, hoef je zelf niet te maken.

Op die manier heb je dus een veilig netwerk (je gaat direct over de telefoonlijn naar je server, niet over internet) en je kan toch TCP/IP gebruiken, wat erg handig is als je in de toekomst misschien wel over internet of een ander TCP/IP netwerk zoals een VPN wilt gaan werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerco op 16-10-2003 13:44 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

Tomatoman

Fulltime prutser

Parcye schreef op 16 October 2003 @ 12:25:
Helemaal mee eens, maar zoals ik aangaf, het is een simpele Win98 PC dus er is geen optie om standaard dingen te gebruiken die in Win2k zitten, en ook de aanschaf van Win2k zitten hoge kosten aan verbonden en is dus niet direct de oplossing.

Oplange termijn misschien on overkomelijk.
Ben jij dan gratis of zo? Een beetje programmeerwerk kost een hoop uren en dus een hoop geld. Ik vind het een beetje kortzichtig om een heleboel programmeerwerk te verzetten om een cheapo Win98 pc aan de gang te krijgen.
Parcye schreef op 16 October 2003 @ 12:25:
Wat ik tot op heden begrijp van VPN is dat je met je Client via VPN een 'netwerk' opzet met de VPN Server en vanaf dat moment kan er data overdacht plaats vinden.

De opties zoals FTP, mail etc etc vallen af omdat we niet via internet willen werken.
Een VPN-verbinding is een beveiligde verbinding tussen twee computers via het internet. Waarom willen jullie trouwens niet via het internet maar wel via een modemverbinding werken?

* Tomatoman kan er geen touw meer aan vastknopen :/

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Baardaap
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-01 11:23
tomatoman schreef op 16 October 2003 @ 14:11:
...
Een VPN-verbinding is een beveiligde verbinding tussen twee computers via het internet. Waarom willen jullie trouwens niet via het internet maar wel via een modemverbinding werken?

* Tomatoman kan er geen touw meer aan vastknopen :/
Stel je hebt twee computers met een modem, en geen zin om een internet account aan te vragen bij een of andere provider??

I'm a LAMER and i'm proud 2 be

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Waarom willen jullie trouwens niet via het internet maar wel via een modemverbinding werken?
Ik denk dat dit komt omdat voor de gemiddelde gebruiker "internet" nog steeds klinkt als "niet te beveiligen", "gegevens op straat" en "hack-gevoelig". Een rechtstreekse verbinding tussen twee PC's komt dan veel minder inbraakgevoelig over op dat soort mensen, omdat er niemand "van buiten af" bij kan.

Ikzelf zou inderdaad gaan voor een VPN-oplossing, en als je dat niet wilt een oplossing waar je de Windows 98 mogelijkheden gebruikt om een inbelserver te maken.

Een volledig andere oplossing die ik nog niet gehoord heb, is Terminal Server. Wij werken er op het werk nu mee, en dat gaat als een zonnetje...! Daar liggen echter wel een hoop kosten tegenover die je dus blijkbaar niet wil maken. Je hebt er dus niets aan voor dit topic, maar ik heb het toch even geroepen O-)

My personal website

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Baardaap schreef op 16 October 2003 @ 14:18:
[...]
Stel je hebt twee computers met een modem, en geen zin om een internet account aan te vragen bij een of andere provider??
En je hebt ook geen zin om een om wat geld aan Windows 2000 uit te geven. Maar je hebt wel geld om Delphi Professional te kopen (want met de Personal-versie mag je geen applicaties voor business-toepassingen maken). En je hebt ook geld om een heleboel programmeerwerk te verzetten. Dat is toch raar? Daarom begrijp ik het niet meer.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:27

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

tomatoman schreef op 16 October 2003 @ 14:23:
[...]
En je hebt ook geen zin om een om wat geld aan Windows 2000 uit te geven. Maar je hebt wel geld om Delphi Professional te kopen (want met de Personal-versie mag je geen applicaties voor business-toepassingen maken). En je hebt ook geld om een heleboel programmeerwerk te verzetten. Dat is toch raar? Daarom begrijp ik het niet meer.
Met de Personal versie van Delphi 6 mag dit wel ;) (alleen die is al een poosje niet meer te download vanaf de Borland site ;) ).

Maar blijft een feit dat ie uren kan spenderen aan programmeren en vragen stellen op GoT terwijl een Win2k licentie teveel is.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

tomatoman schreef op 16 October 2003 @ 14:11:
[...]
Ben jij dan gratis of zo? Een beetje programmeerwerk kost een hoop uren en dus een hoop geld. Ik vind het een beetje kortzichtig om een heleboel programmeerwerk te verzetten om een cheapo Win98 pc aan de gang te krijgen.
Not to mention onzinnig om te denken dat je een betrouwbare server kunt maken van een Win98 bak. De software van mijn bedrijf plaatsen we simpel als eis bij dat er Win2k of XP op de servers staat en daar kunnen ze het mee doen. Win9x is gewoon niet te supporten als je ook maar een beetje betrouwbaarheid wil.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Is de volgende oplossing niet afdoende aangezien het 'alleen' maar om kassa gegevens gaat?
In de winkel staat PC i.v.m. kassa welke de gegevens van de kassa download. Deze gegevens worden in een bestand geschreven en 's nachts gaat de PC (scheduled) bellen met een telefoonnummer waar de andere PC (thuis) aanhangt, een modem kan ook gewoon telefoon opnemen, (bijv. ATA commando). Met behulp van Async Pro componentjes kun je heel snel communicatie opzetten en heel simpel met ZModem je gegevens uploaden.
Eventueel kun je de gegevens nog heel eenvoudig encrypten ook, maar het is nog maar de vraag wie de kassa-gegevens van die winkelier wil weten!

• Parcye
Wie de wereld van de detailhandel kent weet dat er 1 marktleider is met software, helaas in DOS en is getest op verschillende platformen maar wil slechts fatsoenlijk werken onder : DOS, Win95, Win98(se)... ik kan wel gaan roepen voor mijn applicatie heb je W2k nodig, maar dan zeggen ze : dan maar een ander.

Dus moet ik een andere oplossing hebben, want ik zou maar wat te graag VPN kiezen en hun vertellen dat ze dat moeten gebruiken. Maar probeer dat eens door te drukken in deze tijd bij mensen die al bang zijn van de aan uit knop...

En over dat internet, je moet mensen niet met dingen opzadelen de ze niet willen. Klant is koning.

De gegevens die ik over zal gaan sturen zijn : hoeveel mensen zijn er binnen gekomen in welk uur, hoeveel artikelen zijn er verkocht in dat uur, hoeveel verschillende mensne hebben betaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Parcye op 16-10-2003 17:46 ]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Fair enough, dat zijn goede argumenten. hvdberg had het al over Async Professional, dat precies lijkt te bieden wat je nodig hebt. Informatie kun je vinden op de site van TurboPower. Om je niet te laten schrikken: TurboPower heeft zijn activiteiten gestopt, maar heeft Async Professional onder Mozilla Public License vrijgegeven. Dat betekent dus dat je het gratis en inclusief broncode kunt downloaden en (misschien nog we belangrijker) dat er support is via nieuwsgroepen.

• Parcye
Ik ben inmiddels zover, zoals misschien was opgevallen, en heb de software modules af behalve datacommunicatie van de bestanden.

Nu ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met Async Pro en misschien bereid is mij te ondersteunen, ik kom er namelijk niet uit waarom het niet werkt.

Niet allemaal tegelijk ;)

Pagina: 1