Toon posts:

[Excel] Functie overnemen na vullen van rij.

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een functie gemaakt in cel C1 . Als ik in cel A1 en B1 een getal heb ingevuld rolt er in cel C1 een waarde uit. Als ik dan in cel A2 en cel B2 weer wat invul dan moet ik de functie uit cel C1 kopieren naar cel C2. Ik vul altijd meer dan 3000 rijen, dus dat is heel veel slepen in kolom C. Is er niet een makelijker manier, dus dat de functie uit de bovenliggende cel automatisch wordt overgenomen, als ik in A en B van die rij wat invul?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-09 09:41

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

een geselecteerd vakje wordt gekenmerkt door een dikkere rand. Ga op Cel C1 staan. Selecteer deze cel. Rechtsonderin, in het kader, van deze geselecteerde cel zie je een soort van knopje staan. Als je met je muis op dit knoptje gaat staan, verandert je cursor in een soort plusje.

Dit is een kopieerfunctie; houdt je linkermuisknop ingedrukt in sleep deze 3000 cellen naar rechts. De functie is dan gekopieerd.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Het is toch niet zo veel werk om die formule gelijk in één keer voor de hele kolom te kopieren?

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 08:15

Dielie

*BURP!*

Je kan ook een functie kopiëren in die hele kolom, waarbij niks wordt ingevuld als A of B leeg zijn...
Zo bereik je een effect waarnaar je vraagt. :)

=ALS(OF(A1<>"";B1<>"");A1+B1;"")

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 16 October 2003 @ 11:42:
een geselecteerd vakje wordt gekenmerkt door een dikkere rand. Ga op Cel C1 staan. Selecteer deze cel. Rechtsonderin, in het kader, van deze geselecteerde cel zie je een soort van knopje staan. Als je met je muis op dit knoptje gaat staan, verandert je cursor in een soort plusje.

Dit is een kopieerfunctie; houdt je linkermuisknop ingedrukt in sleep deze 3000 cellen naar rechts. De functie is dan gekopieerd.
Dat is wat ik nu doe, dat staat ook in me openings post, maar dat is gewoon veel werk je moet zoveel scrollen enzo.
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 11:43:
Het is toch niet zo veel werk om die formule gelijk in één keer voor de hele kolom te kopieren?
Als je dat doet loopt excel vast en systeem wordt traag, want dan raakt hij in een oneindige lus. Er is namelijk geen einde aan de kolom.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 12:24 ]

Verwijderd

Vul de formule in in cel c1
Ga in de onderste cel staan waar deze formule moet komen (c64000?). <Ctrl>+<Shift>+<Pijltje omhoog>. In het menu [Bewerken] kiezen voor [doorvoeren] en dan voor [omlaag].

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-08 17:17
Gewoon dubbelklikken op je kopieerkruisje...

Verwijderd

Topicstarter
jhksema schreef op 16 October 2003 @ 12:20:
Gewoon dubbelklikken op je kopieerkruisje...
Bedankt voor de tip, hij doet het!!

• peterhuibers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2007
Plaats onderstaande macro in het event worksheet_change event

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If (Target.Column = 1 Or Target.Column = 2) And Target.Row > 1 Then
If ActiveSheet.Cells(Target.Row, 1) <> "" And ActiveSheet.Cells(Target.Row, 2) <> "" Then
ActiveSheet.Range("C1").Copy
ActiveSheet.Cells(Target.Row, 3).Select
ActiveSheet.Paste
Application.CutCopyMode = False
Else
ActiveSheet.Cells(Target.Row, 3).Value = ""
End If
End If

Hiermee wordt automatisch de inhoud van cel C1 gekopieerd naar cel Cx (x is de rij waar je iets invoerd) als cel Ax en Bx niet leeg zijn.

Nadeel is dat de undo functie niet meer werkt omdat er een macro gestart is.

Pete

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Selecteer de originele cel, druk op copy

Selecteer de hele kolom, druk op paste
of selecteer alle cellen die je wilt hebben (klikt, shift, pagedown inhouden, druk op paste :P

Het idee van peterhuibers is idd wel een handige (al kan het wat mooier worden uitgevoerd, maar dat lukt je zelf natuurlikj wel :P ) en Doorvoeren / Fill is natuurlijk de erg duidelijk in F1 vermelde standaardfunctie hiervoor (welk via de muis met het plusje werkt).

Maar nu ben ik even sgieuwnierig: dubbelklikken op het +je doet helemaal niets bij mij in XL2k?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1