[freebsd] Df -h geeft negative waarde?

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:54
vaag probleem (weer):

uitkomtst van Df -h:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Filesystem    Size   Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/ad2s1a   126M    46M    70M    39%    /
/dev/ad2s1h    31G    29G -993.2M   103%    /ftp
/dev/ad2s1g   345M    42K   317M     0%    /home
/dev/ad2s1f   252M   6.0K   232M     0%    /tmp
/dev/ad2s1d   4.5G   818M   3.3G    19%    /usr
/dev/ad2s1e   252M    21M   211M     9%    /var
procfs        4.0K   4.0K     0B   100%    /proc

Hoe kan het zijn dat /ftp een avail heeft van -993.2M ???

opzich belemmert dit het werken van de machine niet, maar het vervelende is dus dat, dat ook mijn ftp is... en dus kan niemand meer uploaden omdat er vertelt wordt dat er geen ruimte meer vrij is.

Een ls op m'n ftp server geeft:
code:
1
226- [Ul: 0.0MB] [Dl: 0.0MB] [Speed: 0.00K/s] [Free: -1017MB]

snap er niets van... hoe kan i k dit weer goed doen?

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:12

_nethack

We're all MAD here

Heeft dat niet iets te maken met een x aantal blocks op een filesystem wat gereserveerd is?
(En wat alleen door root gebruikt kan worden)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:48

Robtimus

me Robtimus no like you

Theoretisch gezien heb je nog 2GB vrij (Size is 31GB, Used 29GB).

Ik ken *BSD (nog) niet, maar misschien dat een filesystem check helpt?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Klopt, dit kan inderdaad. Standaard wordt (meen ik) 10% (of 5%?) voor 'root' gereserveerd. Dit kun je veranderen, maar hoe dat in FBSD moet weet ik niet uit m'n hoofd (is vast wel te vinden).

Die reservering is om ervoor te zorgen dat op een nauwelijks-meer-functionerende server in verband met volle HD, root wel altijd nog kan inloggen om de boel te fiksen. Echter, met hedendaagse HD's slaat het nergens meer op om daarvoor 10% te reserveren.

Dit is ook de reden dat de 'usage' kan oplopen tot 110% - die 10% die root extra heeft wordt nl. weggelaten bij het tellen van de vrije ruimte.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heeft te maken met je reserved filesystem space. Meestal is dit iets van 5%, ik weet niet hoeveel BSD reserveert, maar dat is op Ext2/3 wel het geval.

df geeft gewoon de ruimte weer tov de ruimte die over is na aftrek van de reservering. Alleen root mag nog op de schijf schrijven in de gereserveerde ruimte als alles vol is, dat verklaart ook je 110% vol waarna ie gaat zeggen dat je filesystem full is.

Overigens: hoe is dit gekomen? kan ik eruit opmaken dat je ftpd alles onder UID 0 doet? lekker onveilig IMHO.

• Sa1
ftpd draait op eigen user, dus dat is het niet, maar ik zal eens kijken of ik dit kan aanpassen, maar behoord hij det niet gewoon op te slokken van / ?.. k snap niet waarom hij dit van /ftp af haalt...

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 12:38
Omdat /ftp een aparte partitie is en dit 'by default' voor elke partitie geldt (hoe zinloos ook, inderdaad).

Daarom zou ik het dus veranderen. Hoewel het op zich dus geen 'probleem' is, in die zin dat je alleen een hoop ruimte kwijt raakt, maar er is dus niets mis met je systeem.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Met tunefs -m kun je deze reserve (standaard 8% tegenwoordig) aanpassen.
De manpage van tunefs vertelt echter wel dat wanneer je filesystem zo vol is defragmentatie veel lastiger is en performance nogal te lijden heeft..

• Sa1
het beste wat ik kan doen is dus gewoon zorgen dat ik bijv die 8% terug breng naar 1 a 2 % en dan gewoon zorgen dat ie niet al te vol komt?

raar overigens dat ik via samba em gewoon kan blijven volproppen

Verwijderd

Sa1 schreef op 16 October 2003 @ 12:45:
het beste wat ik kan doen is dus gewoon zorgen dat ik bijv die 8% terug breng naar 1 a 2 % en dan gewoon zorgen dat ie niet al te vol komt?

raar overigens dat ik via samba em gewoon kan blijven volproppen
samba onder root draaien ?

• Sa1
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 12:51:
[...]

samba onder root draaien ?
nee onder eigen user, maar nu ik nadenk .. samba schrijft wel met root rechten..

dus dan zal dat het wel zijn, ga ik dat even veranderen :)

Verwijderd

Ik heb dit ook een keer gehad, op een 'oude' ibm server met 2 gb harddisk.

Er was toen een redelijk duidelijke verklaring voor, maar die ben ik vergeten. Dacht dat het iets met marge te maken had ofzo.
Pagina: 1