Eerst even dit: ik heb een werkende verbinding, deze vraag is voor mij informatief.
De 'zaak':
ADSL-lijn opgeleverd, ZyXel (ISDN versie) aangesloten (bridge mode, default config), laptop rechtstreeks aangesloten. Kwam op MAC-adres pagina en kon probleemloos registreren en na enkele minuten surfen.
Volgende stap was router (Draytek 2200WE firmware 2.3.6) aansluiten. Deze eerst gereset naar factory settings (hij draaide op Chello verbinding). Daarna het MAC-adres van de router gecloned naar m'n laptop. Dus laptop online met MAC-adres van router. Wederom MAC-adres pagina van Demon, geregistreerd, na enkele minuten surfen. Router aansluiten, en werken. Alle clients konden probleemloos surfen. 'k Had natuurlijk de clone MAC weer van m'n laptop verwijderd. So far so good.
Om een of andere vage reden
wil ik op mijn LAN altijd netwerkrange van 10.10.10.xxx i.p.v. 192.168.1.xxx gebruiken. Heb DHCP van het LAN-gedeelte in de Draytek aldus omgezet. Router reboot, clients krijgen adres uit de 10.10.10.xxx reeks, maar....de WAN-verbinding blijft down. De router blijft DHCP requests naar Demon sturen, maar krijgt kennelijk geen geldige antwoord. Als ik met telnet in de router ga en daar een release commando geef op de DHCP-client aan WAN-zijde, dan stoppen de verzoeken. De ledjes op het modem zijn dan stabiel. Zeg ik daarna weer renew, dan zie ik op het modem dat de Draytek -naar ik aanneem- weer DHCP requests stuurt. De ledjes knipperen dan in een vast ritme, maar de feitelijke verbinding komt niet tot stand.
De vraag:
Het lijkt erop dat de IP-range dat op het LAN-gedeelte wordt gebruikt van belang is voor het registreren van een MAC-adres bij Demon??
Of zit het 'em in de DHCP-client van de Draytek?
Is er iemand met een Draytek 2200 Series die GEEN 192.168.1.xxx reeks aan de LAN kant gebruikt?
De 'zaak':
ADSL-lijn opgeleverd, ZyXel (ISDN versie) aangesloten (bridge mode, default config), laptop rechtstreeks aangesloten. Kwam op MAC-adres pagina en kon probleemloos registreren en na enkele minuten surfen.
Volgende stap was router (Draytek 2200WE firmware 2.3.6) aansluiten. Deze eerst gereset naar factory settings (hij draaide op Chello verbinding). Daarna het MAC-adres van de router gecloned naar m'n laptop. Dus laptop online met MAC-adres van router. Wederom MAC-adres pagina van Demon, geregistreerd, na enkele minuten surfen. Router aansluiten, en werken. Alle clients konden probleemloos surfen. 'k Had natuurlijk de clone MAC weer van m'n laptop verwijderd. So far so good.
Om een of andere vage reden
De vraag:
Het lijkt erop dat de IP-range dat op het LAN-gedeelte wordt gebruikt van belang is voor het registreren van een MAC-adres bij Demon??
Is er iemand met een Draytek 2200 Series die GEEN 192.168.1.xxx reeks aan de LAN kant gebruikt?