MAC adres Draytek router registreren bij Demon

Pagina: 1
Acties:

• Hakkie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:25
Eerst even dit: ik heb een werkende verbinding, deze vraag is voor mij informatief.

De 'zaak':
ADSL-lijn opgeleverd, ZyXel (ISDN versie) aangesloten (bridge mode, default config), laptop rechtstreeks aangesloten. Kwam op MAC-adres pagina en kon probleemloos registreren en na enkele minuten surfen.
Volgende stap was router (Draytek 2200WE firmware 2.3.6) aansluiten. Deze eerst gereset naar factory settings (hij draaide op Chello verbinding). Daarna het MAC-adres van de router gecloned naar m'n laptop. Dus laptop online met MAC-adres van router. Wederom MAC-adres pagina van Demon, geregistreerd, na enkele minuten surfen. Router aansluiten, en werken. Alle clients konden probleemloos surfen. 'k Had natuurlijk de clone MAC weer van m'n laptop verwijderd. So far so good.
Om een of andere vage reden :+ wil ik op mijn LAN altijd netwerkrange van 10.10.10.xxx i.p.v. 192.168.1.xxx gebruiken. Heb DHCP van het LAN-gedeelte in de Draytek aldus omgezet. Router reboot, clients krijgen adres uit de 10.10.10.xxx reeks, maar....de WAN-verbinding blijft down. De router blijft DHCP requests naar Demon sturen, maar krijgt kennelijk geen geldige antwoord. Als ik met telnet in de router ga en daar een release commando geef op de DHCP-client aan WAN-zijde, dan stoppen de verzoeken. De ledjes op het modem zijn dan stabiel. Zeg ik daarna weer renew, dan zie ik op het modem dat de Draytek -naar ik aanneem- weer DHCP requests stuurt. De ledjes knipperen dan in een vast ritme, maar de feitelijke verbinding komt niet tot stand.

De vraag:
Het lijkt erop dat de IP-range dat op het LAN-gedeelte wordt gebruikt van belang is voor het registreren van een MAC-adres bij Demon?? :/ Of zit het 'em in de DHCP-client van de Draytek?
Is er iemand met een Draytek 2200 Series die GEEN 192.168.1.xxx reeks aan de LAN kant gebruikt?

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 13:19

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Ja ik gebruik geen 192.168.1.xxx ik zit in de 192.168.xxx.xxx. Werkt perfect. Ook met een draytek 2200We. Alleen de stappen die jij gebruitk om je router te registreren vind ik nogal vaag. Ik heb namelijk het MAC-adres van mijn router niet naar laptop gecloned o.i.d. Ik zou dus eens kijken of je mac-registratie nog klopt bij demon. Verder kun je met dit soort vragen het beste terecht in het demon topic.

*empty*

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
Probeer eens om gewoon 'door' de router heen het mac adres nogmaals te clonen?

Over de vreemde IP leases: In je draytek kun je naast je DHCP server ook de IP gegevens van het netwerk zelf opgeven. Maw: Als je router een ander IP heeft dan in de DCHP reeks, gaat het niet werken.

Een andere mogelijkheid is mischien dat de Zyxel DHCP leases is gaan uitdelen oid :?

• Hakkie
Hoe bedoel je 'door de router heen'? Zodra ik mijn LAN IP-range op 10.10.10.xxx zet krijgt de router geen verbinding met Demon. Alleen als ik 192.168.1.xxx gebruik werkt het. Stel jij voor om in de router mijn LAN eerste weer op 192.168.1.xxx te zetten en dan de gecloonde MAC opnieuw te registreren?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47
Wat ik bedoelde is, dat je de router gewoon aansluit...en dan met een client die MAC-pagina te bezoeken. Dan pakt ie vanzelf het juiste MAC adres. Dan weet je iig dat het daar niet aan ligt.

En als je onder het kopje 'Nat usage' 10.0.0.1 instelt (Subnet ook even aanpassen naar 255.0.0.0) en onder DHCP 10.0.0.10 als eerste IP, dan moet het gewoon goed gaan.
Maar check even je subnet, want ik kan me nog voorstellen dat daar het probleem zit :)

• Hakkie
Ok, duidelijk. Ga ik vanavond even proberen! :7

• Hakkie
Probleem is opgelost. Je raadt het nooit....factory reset op router (had ik gedaan) EN power reset. Vervolgens in de router DHCP LAN range op 10.10.10.x gezet. PCtje op router en router op ADSL-modem. Klaar!
Zo zie je maar wat een power reset kan doen :?
Pagina: 1