Toon posts:

Performance probleem van p4 2,4Ghz met HT.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Het volgende probleem doet zich bij mij voor:

Wanneer ik op met ctr, alt, del naar mijn cpu belasting kijk, dan zie ik keurig 2 vensters van de cpu, zoals het hoort bij hyperthreading.
Voor de update naar SP1, zag ik er maar 1, en was de cpu belasting nooit hoger dan 50%, maar dit is nu onder de desktopomgeving verholpen, en staat hij met zware toepassingen gewoon op 100%, zoals het hoort. >:)
Maar wanneer ik een spel speel, (halo in dit geval) zie ik dat mijn cpu gebruik nooit hoger dan 50 a 55% wordt, en dit is zwaar irritant, want ik kan dit spel nu niet normaal op 1280 @ 1024 spelen, want wanneer het druk wordt in het speelveld, staat alles bijna stil.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, want mijn cpu moet toch gewoon 100% power kunnen geven wanneer dat nodig is.
En volgens mij moet ieder spel vloeiend op mijn systeem moeten draaien, want het is toch een aardig zwaar syteem dat ruimschoots aan de specs voldoet.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

De meeste spellen ondersteunen maar 1 cpu, en helaas wordt daardoor dus maar 1 van beide logische cpu's gebruikt... Is dat nou balen ;P

Verwijderd

Topicstarter
Maar daar moet toch een oplossing voor zijn, want het mag toch niet zo wezen dat 1 van intels nieuwste cpu's maar op halve kracht draait bij een single cpu programma.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De spel moet het inderdaad wel ondersteunen :)

Maar Windows XP als OS op zich ondersteunt gewoon hyperthreading. Wanneer je naast het gamen ook nog zit te encoden/compressen/etc, dan zal de CPU verbruik wel naar 100% gaan, terwijl je er in principe geen hinder van ondervindt tijdens het gamen.

Verder raad ik je aan om je wat meer te verdiepen in de materie .. ("weet wat je koopt"). Zie bijv. ook http://www.arstechnica.co...ing/hyperthreading-1.html :)

edit:
Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 09:25:
Maar daar moet toch een oplossing voor zijn, want het mag toch niet zo wezen dat 1 van intels nieuwste cpu's maar op halve kracht draait bij een single cpu programma.
Je overdrijft. Het draait qua megahertzen juist op volle kracht, echter met één thread. Het zou qua snelheid echt niet verschillen van een P4 zonder HT, behalve dan wanneer je flink wat achtergrondzooi hebt draaien. Dan heb je wel voordeel met HT (imagine: die 5% van 55% wordt daarvoor gebruikt).

Je zult het probleem gewoon ergens anders moeten zoeken: videokaart, drivers, game settings, etc :)

edit2:
Edoch, ik kan me wel voorstellen dat "50% ~ 55% CPU verbruik" nogal misleidend en storend kan zijn. Kies ervoor om één Grafiek per CPU te zien, dat kun je binnen taakbeheer via View > CPU History vinden. Dan zul je twee logische CPU's zien, waarvan de tweede op volle kracht gebruikt zal worden bij een game, ongeveer net als bij een Dual CPU systeem :)

[ Voor 57% gewijzigd door BalusC op 16-10-2003 09:35 ]

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dat dat slecht draait zal echt ergens anders aan liggen. die 50% is erg misleidend en klopt gewoon niet. punt

als ik iets draai was "slechts" 50% aangeeft gaat het nog steeds even soepel/snel/wutever als zonder HT wat dus wel 100% aangeeft. ok er is een verschil als ik iets op de achtergrond heb lopen maar daar gaat het nu even niet om ;)

heb je de chipset drivers (installation utility) wel geinstalleerd voor je de vid drivers installeerde? zo niet, vid drivers eraf reboot chipset erop reboot vid drivers er weer op reboot.

heb je trouwens geprobeerd hoe het loopt met HT uit? als het dan nog steeds zuigt ligt het duidelijk niet daar aan :)

[ Voor 33% gewijzigd door Termy op 16-10-2003 09:58 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

Topicstarter
Ga je tips even uitproberen Termy, alvast bedankt.
Zit nu op mijn werk, maar zal na werktijd ff posten of het geholpen heeft.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik snap het niet, ik zie dit als voor een kwartje op de eerste rang zitten, je denkt namelijk dat de traagste HT CPU net zo snel te kunnen zijn als een 3 Ghz zonder HT, maar dat gaat niet op omdat de kloksnelheid nog steeds lager zit, enkel met programma's die HT ondersteunen zal de snelheid toenemen doordat er 2 logische CPU's aanwezig zijn ;)

En nog iets: je hebt een Radeon 9700 (non-pro) daar zou het probleem ook kunnen liggen.

Iets van mezelf: Ik heb zelf de 3.06 Ghz met HT aan en haast geen enkel programma heeft HT support echter heb je er dus wel profijt van dat je de overige 50% CPU gebruik kan opvullen met een ander CPU-gebruik vretend programma, Zonder dat je spel daar hinder van ondervindt :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:02

Deathchant

Don't intend. Do!

Daarom heb ik zeker ook zo'n problemen met benchmarking.........ik haal maar weinig FPS als de CPU testen worden uitgevoerd......ik heb namelijk een 2.6 HT, maar kan tijdens het benchen niet de PCU load bekijken.......

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Lennieboy83
Dat is geen probleem, het programma heeft simpelweg geen support voor HT :)

Verwijderd

Topicstarter
Mij persoonlijke mening is dat Mr. Bigglesworth onzin uitkraamt, want ik beweer helemaal niet dat mijn pc net zo snel is als een 3Ghz zonder HT, dat bedenkt hij er maar zo even bij, en als je een beetje opgelet had, dan had je kunnen weten dat een non pro bijna net zo snel is als een pro, en al zou dat niet zo wezen, dan moet het nog ruimschoots voldoende zijn om dat spelletje te spelen.
Dus kom met tips of feiten die op waarheid berusten, net als de mensen die voor jou gereageerd hebben, maar ga niet de beidehande sjakie uithangen!

• Lennieboy83
Wat zeg je nou :? ben ik een bijdehante sjakie? Ga je mond gauw spoelen :) Ik spreek gewoon de waarheid... ;) moeilijk toegeven natuurlijk ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Lennieboy83 op 16-10-2003 14:41 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17
Halo draait bij mij ook knaak :S 1024x768 als het druk is @ 20/30 FPS :/

2.8 HT
512 DDR
9700 NP @ PRO

Verwijderd

Lennieboy83 schreef op 16 October 2003 @ 11:57:

En nog iets: je hebt een Radeon 9700 (non-pro) daar zou het probleem ook kunnen liggen.
Onzin, ik heb een 9700np en een 2,53ghz cpu en daar loopt halo prima op. De 9700 is ruim voldoende voor deze game, en mog je probs houden, zet dan specular uit dat doet het bij de meeste. Je kunt niet alles hebben :P :+

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

STIMPPYYY schreef op 16 October 2003 @ 15:28:
Halo draait bij mij ook knaak :S 1024x768 als het druk is @ 20/30 FPS :/

2.8 HT
512 DDR
9700 NP @ PRO
En dat heeft gewoon helemaal niets met HT-ing te maken, dat spel is gewoon nogal zwaar op hoge resoluties.

En om toch nog even te bevestigen wat al eerder gezegd is. Als er 1 thread is, wat bij bijna alle spellen het geval is, zal deze thread 100% cpu kracht krijgen. Echter, windows kan niet helemaal goed met hyperthreading omgaan, en ziet het als 2 losse cpu's die ieder de helft van de processorkracht hebben. Die ene thread wordt op de "1e cpu" gedraait, en windows ziet dat dus alsof je processor nu 50% gebruikt wordt, terwijl je processor echt wel voor 100% benut wordt.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Het zal ook afhankelijk zijn van Intel INF installatie. Ik denk dat W2K bijvoorbeeld na INF installatie de HT mode iets beter snapt dan voorheen.
Zo is onder Apparaatbeheer onderdeel 'Computer' de ACPI Multi-processor pc' te lezen.

Ik wil echter wel snelheden meten en kijken of het goed voluit gaat en niet op halve kracht.
Zijn er single-processor meetproggies hiervoor?

Bij Memtest (niet Memtest86) zou ik vanwege HT beide proggies nemen zodat ieder 1 cpu voor de rekening neemt, ook vanwege dual band memory.
Maar de snelheden zijn niet 1:1, maar zeer ongelijk. Zo loopt 1e Memtest heel langzaam en 2e Memtest zeer snel. Dat is heel wat anders. Na 8 uur testrun is 1e op ongeveer 1000% en andere is al meer dan 90000% coverage. Zo zie je maar.

In BF1942 kan ik al redelijk spelen op 1600x1200 resolutie met FX5600 kaart, maar niet smooth met zichtbare schokjes. Speelt dus niet lekker.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
off topic: pak de nieuwste drivers
1600x1200 op een fx5600 met battlefield draait als een tierelier (AA etc uit en detonator 52.13)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
MrDummy schreef op 17 October 2003 @ 01:32:
Ik wil echter wel snelheden meten en kijken of het goed voluit gaat en niet op halve kracht.
Zijn er single-processor meetproggies hiervoor?
Aardig dat je TS wil helpen, maar ik kan je nu al vertellen dat het zonde van je tijd is.

Een P4 met en zonder HT ingeschakeld is even snel als er maar 1 thread is. Voor de mensen die het niet geloven, verdiep je maar in de materie.

Het fps probleem van TS heeft dan ook weinig met TS te maken, maar meer met videokaart/videokaartdriver/grafische instellingen.

En als je het niet gelooft en toch zeker weet dat een programma single threaded is, maar toch denkt dat HT de boel vertraagt, dan zet je tijdelijk HT uit in de BIOS en draai je nogmaals de game. Je prestaties zullen dan gelijkwaardig zijn.

{signature}

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

denk dat de ts gewoon te veel wil.

Halo is echt zwaar op hooge resolutie.
gooi je resolutie es terug naar 1024 en je zal zien dat ook wanneer het druk is halo goed zal draaien. aa te hoog en dat soort zaken zijn ook niet echt bevoordelijk voor de snelheid.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

Puh Voutloos dat heb ik al gezegd :P
de meesten zitten alleen maar te herhalen wat al gezegd is (niet per se door mij) maar ja.. laat de TS aub z'n dingen testen zonder HT (zoals dus al eerder gezegd is) en als hij er dan achter komt dat het nog steeds zuigt is het iig duidelijk en moet ie dus naar anderen dingen kijken..

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1