[WinXP] Netwerkschijf hernoemen. hoe?*

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• b-ram|IA
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-07-2005
Hallo,

Ik heb in mijn windows verkenner verschillende schijven staan en ook netwerk connecties.
Het probleem is nu dat die netwerk "schijven" zulke lange namen hebben(het hele pad er naar toe) dat dit niet makkelijk werkt in bijv. een browse scherm(om bestanden te openen) want het zijn 3 netwerk connecties op dezelfde server, en in een browse schermpje zie je dan 3x dezelfde naam(zonder scrollen).
Is het nu mogenlijk om bijv. eerst de schijfletter (f:, G: etc) te laten zien en dan de gegeven naam of netwerk naam??

alvast bedankt...

B-ram

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Tsja.. druk es op F2 he..

Siditamentis astuentis pactum.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:40
Selecteer de netwerkschijf en druk op F2! Voila...

• b-ram|IA
nee zo simpel is het niet.....ik wil neit de naam veranderen, maar de volgorde dus zo: (G:)//servernaam/map/map/
ipv: //servernaam/map/map/ (G:)

en dat kan niet met F2

B-ram

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Hoi b-ram,

Ik zie dat dit je eerste topic is op GoT, dus van harte welkom. :)

Aangezien GoT een groot forum is hebben wij bepaalde policy's om alles in goede banen te leiden. Een paar van die policy's gaan over het openen van topics en alles wat hier mee te maken heeft. Deze policy's zijn er om o.a. te voorkomen dat er telkens de zelfde vragen worden gesteld en ook de vragen die onder de basiskennis vallen zoveel mogelijk tegen te gaan. Jouw vraag bijvoorbeeld is makkelijk zelf te beantwoorden door zelf wat onderzoek te doen. Dit kun je doen door te zoeken op GoT, via google of op de Knowledge Base van Microsoft. Deze stappen verwachten wij dan ook van onze gebruikers voordat zij een topic openen. De stappen vind je hier:

Lees ook deze informatie eens door:
Voordat je een topic opent
De topictitel
De openingspost

Deze stappen zijn onderdeel van de huisregels. Ik wil je bij deze dan ook verzoeken om de huisregels even goed door te nemen zodat je op de hoogte bent van de verwachtingen waar een users aan moet voldoen en van de richtlijnen die op dit forum gelden.

Kortom, eerst zelf even research doen voordat je een topic opent. Mocht je dit reeds gedaan hebben dan dien je dit te vermelden in je startpost. Zo doende zien wij precies wat je al allemaal hebt geprobeert en dat maakt het geven van de juiste oplossing eenvoudiger. Tevens voorkom je hiermee dat je onterecht de indruk wekt dat je GoT enkel als helpdesk gebruikt en klakkeloos je vragen neergooit, GoT is namelijk geen helpdeskforum :)

Voor de rest is het wel wenselijk dat je jouw probleem zo duidelijk mogelijk omschrijft. Zoals je nu merkt worden er oplossingen aangedragen die blijkbaar niets met jouw probleem te maken hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Han op 16-10-2003 09:18 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• b-ram|IA
Bedankt voor het welkom :)

maar ik heb al gezocht op google en op technet maar kan er niets relevants vinden |:( ook heb ik gezocht in de instellingen van Verkenner zelf maar geen resultaat
dus daarom de vraag hier... hopenlijk kan iemand me helpen....

B-ram

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

En over welk OS praten we? In Windows Operated Systems zien we graag de versie van het OS in de titel. Dus vermeld het even en dan zal ik deze in de titel zetten. Graag de volgende keer zelf meteen even doen bij het aanmaken van een topic, zie ook:
Windows Operated Systems - Policy

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

aannemende dat je windows xp draait:probeer de laatste versie van tweakUI. daar kun je wat spelen met schijfletters voor af ochter de schijfbenamingen etc. Of het ook werkt onder erdere OS-sen weet ik niet, maar geef eens een gooi zou ik zeggen.

• b-ram|IA
mijn excuses _/-\o_
ik praat hier over windows XP, maar omserieus te zijn dacht ik dat het niet veel uit zou maken omdat verkenner in alle windows zit (maarja je hebt gelijk in elke versie is het toch net weer anders)

B-ram

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Je kan aan een directory een drive letter toe kennen met het commando subst. Ik weet echter niet of de NT/XP achtige versies dat commando ook kennen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\WINDOWS>subst /?
Een pad koppelen aan een stationsaanduiding.

SUBST [station1: [station2:]pad]
SUBST station1: /D

station1:       Een virtueel station waaraan u een pad wilt koppelen.
  [station2:]pad  Een fysiek station en pad dat u aan een virtueel station
                  wilt koppelen.
  /D              Het (virtuele) station verwijderen waarop SUBST is uitgevoerd.

Als u een lijst met huidige virtuele stations wilt weergeven, typt u SUBST
zonder parameters.

Dat scheel heel veel type werk :)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• b-ram|IA
uhhhmmm... XceeD bedankt dat je de titel hebt veranderd maar dit is niet echt het probleem, ik wil niet een netwerk schijf hernoemen. misschien ben ik te onduidelijk geweest ik probeer het nog eens:

In de verkenner heb je schijven staan naam(driveletter) (bijv: windows(C:) etc.)
en omdat mijn netwerk connecties namen zo "lang" zijn wil ik liever de weergave bij elke schijf zo (driveletter) naam (bijv: (c:) windows)
zodat ik zie welke schijf wat is, want dan kan ik zelf wel onthouden welk netwerk connectie daaraan zit.
nee ik wil niet de netwerkschijf hernoemen want omdat ik alleen maar meer connecties krijg en anders er geen knoop meer aan vast kan binden.

hopenlijk is het zo duidelijker....sorry ;( als het nog te wazig is

B-ram

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Maar als je ze dus hernoemt met die link die ik net gaf, kan je ze toch hernoemen zoals je wilt - inclusief de letter ervoor zetten ?

• b-ram|IA
ow dus jij bedoelt dus dat je het zo doet?
f//server/map(f:)
^......^............^
1.......2............3

3:standaard door windows
2: mapping naar netwerk
1:die erbij zetten bedoel jij dan

ok zou kunnen maar mijn idee was het "standaard door windows erbij gezette letter" voor aan neerzetten en dan de "mapping naar netwerk"

[ Voor 24% gewijzigd door b-ram|IA op 16-10-2003 10:56 ]

B-ram

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 15:09

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 09:26:
aannemende dat je windows xp draait:probeer de laatste versie van tweakUI. daar kun je wat spelen met schijfletters voor af ochter de schijfbenamingen etc. Of het ook werkt onder erdere OS-sen weet ik niet, maar geef eens een gooi zou ik zeggen.
^^ dit is je oplossing!! ^^
probleem had ik ook gehad namelijk

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• b-ram|IA
Jai k heb die tweakUI ge-dload maar heb geen flauw idee waar ik het moet vinden dan |:(

B-ram

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

In de directory waar je het gedownload hebt staat tweakui als je hier rechts op klikt kun je install kiezen(oude methode weet niet of dit bij de nieuwste versie ook nog moet). Dan is het een kwestie van even zoeken in het programma. Een beetje zelf initiatief wordt hier ten zeerste gewaardeerd ook als je de oplossing post.

• b-ram|IA
mmm....ja ik wil best de oplossing posten als ik die heb....
maar ik kan echt geen functie vinden die schijfletters voor af achter de schijfbenamingen zet.
maar na wat zoeken heb ik ook gemerkt dat er meerdere soorten tweakxp tweakUI tweak pro etc.

ik denk dat het allemaal verschillend is...welke bedoelen jullie precies die dit zou moeten kunnen?! en wees gerust ik blijf ook zoeken hoor;)

B-ram

Verwijderd

kijk hier voor de laatste versie waar boven besproken optie in zit. In oudere versie's zit het niet!! http://www.microsoft.com/...o/downloads/powertoys.asp

• b-ram|IA
TOPPIE 8)7

het werkt allemaal kei bedankt.... _/-\o_

Oplossing: TweakUI (zie link hierboven) dan in tweakUI -> My computer->Drive Letters

that's it!!

B-ram

Pagina: 1