External cache (L2) , reboot en serious error

Pagina: 1
Acties:

• Idsert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik heb een P3-500 met 640MB SDRAM

Ik heb het probleem dat als ik in het bios "external cache" aanzet dat het systeem spontaan soms gaat rebooten en dan na het terug inloggen in Windows XP (SP1) een serious error krijg. Ik heb alle PCI/ISA kaarten er uit gehad maar daar blijkt het niet aan te liggen.

Moederbord is een J-BX2000 (http://www.j-mark.com/manuals/j-bx2100.exe voor handleiding) en dus geen idee verder wat het merk is.. (J-Mark??)

Zou dit aan de processor of het moederbord liggen?? Of iets anders?

Om het cache dan maar niet te gebruiken is natuurlijk geen optie..

Iemand wel een andere oplossing?

Bla

Verwijderd

L2 cache zit bij een P3 op de CPU.
Bron: PMG Faq: Mini-overzichtje van Intel en AMD CPU's

http://www.j-mark.com/ is een Jetway en Giga-Byte rebatcher/reseller afaik. en hetzelfde zou voor je mobo kunnen gelden. Er zijn iig ook GigaByte (Intel 440BX) mobo's met hetzelfde modelnummer.

Als je problemen ontstaan zijn na een biosflash: disable alle cache, shadowing etc en zet je (oude gebackupt?) bios terug.

Als je problemen ontstaan zijn na een biosreset: controleer of je ECC cache settings wel kloppen bij jouw model CPU (nonECC voor een nonECC CPU etc).

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 07:31 ]

• Idsert
Ik weet waar die cache zit, dat hoef je me niet uit te gaan leggen. Nee ik heb geen bios geflashed. En het leek me inderdaad logisch dat dat het MB merk was.. Maar dat was niet mijn vraag.. Ik wouo graag een oplossing niet een samenvatting van wat ik zei ;)

Bla

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt 2 mogelijkheden:
- cache niet meer gebruiken
- andere CPU

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:31
Kijk even of op je moederbord alle condensators nog ok zijn, ik had een gelijkaardig probleem bij mij Shuttle moederbord (zie ook Hoofdbrekens met Shuttle FV25)

Om zeker te zijn dat het de cpu niet is, test die eens op een ander moederbord, dan weet je het direct.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Nou, nee, meestal niet. Een P3 500 is in bijna alle gevallen een Katmai, en deze heeft externe L2 cache. Er bestaan wel Cumine P3 500's, maar deze zijn redelijk zeldzaam, maar die hebben inderdaad wel on-die-l2-cache

Verwijderd

probeer eens een memory test, als die fouten geeft -> cpu dood :'( (nou ja dood, mank dan)
zie http://www.memtest86.com/ voor een goeie tester

en @ brz, die L2 cache zit in de package van de slot1 P3 tis dus niet dat je die ff kan vervangen
dus praktisch gezien zit ie op de cpu, technisch zit ie ernaast op de pcb van je cpu cartridge gesoldeerd.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 13:49 . Reden: dood, naah niet echt dus ]

• Idsert
_JGC_ schreef op 16 October 2003 @ 13:39:
Je hebt 2 mogelijkheden:
- cache niet meer gebruiken
- andere CPU
DUs volgens jou ligt het aan de CPU en niet het moederbord?

Bla

• Idsert
Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 13:43:
probeer eens een memory test, als die fouten geeft -> cpu dood :'( (nou ja dood, mank dan)
zie http://www.memtest86.com/ voor een goeie tester

en @ brz, die L2 cache zit in de package van de slot1 P3 tis dus niet dat je die ff kan vervangen
dus praktisch gezien zit ie op de cpu, technisch zit ie ernaast op de pcb van je cpu cartridge gesoldeerd.
Precies ... Maar dat weet iedereen toch wel? toch? :D

BTW leuk testje.. Kan wel ff gaan duren geloof ik want hij test zo te zien ook die 640MB RAM :)

[ Voor 10% gewijzigd door Idsert op 16-10-2003 14:01 ]

Bla

Verwijderd

Idsert schreef op 16 October 2003 @ 13:32:
Ik weet waar die cache zit, dat hoef je me niet uit te gaan leggen. Nee ik heb geen bios geflashed. En het leek me inderdaad logisch dat dat het MB merk was.. Maar dat was niet mijn vraag.. Ik wou graag een oplossing niet een samenvatting van wat ik zei ;)
Je zette zelf de vraagtekens bij mobo merk... O-)

De reden dat ik begin over de plaatsing van cache is omdat dit relevant is voor jouw vraag: is de CPU of het mobo defect?

Aangezien de cache op de CPU zit (hetzij onDie, danwel onModule) en indien je alle andere problemen hebt uitgesloten kun je er vanuit gaan dat je cache naar de siliconenhemel is en dat alleen een CPU uitwissel je kan helpen.

Overigens geeft memtest ook errors bij foutieve bios instellingen of mobo defecten (m.a.w. als de RAM/Cache overstuurd wordt) ;) Check dus goed je instellingen en of er geen andere hardware defecten zijn zoals condensatoren/voedingsspanningen te laag etc...

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2003 07:59 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 13:43:
Jawel hoor.. klik >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1