Toon posts:

Draadloos internet & schadelijkheid van het internet...

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik vroeg me af, net boven mn kamer staat een accesspoint voor draadloos internet...maar wat houdt dit nu eigenlijk in... kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid als je al die straling zo door je heen krijgt, bevoorbeeld als je zo lekker tegen 500KB/Sec aan het downen bent

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
net als bij asbest heb je toch wel meer kans op een of andere vorm van kanker over 10 jaar oid
er is echter geen bewijs hiervoor
maar bijv militairen die met radar apparatuur hebbe gewerkt hadden leukemie enzo
en zijn ook gevalle van mensen die van gsm kanker hebbe gekregen (gezwel op plek waar antenne altijd zit)

dus zou proberen als het mogelijk is zo min mogelijk draadloze oplossingen te kiezen
en liefst voor geshielde kabel oplossing oid

-edit-
ook bijv mensen met een gsm mast op hun flatje daar zijn ook gezondheids verhalen over

[ Voor 10% gewijzigd door Larry4 op 16-10-2003 00:06 ]

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Larry4 schreef op 16 oktober 2003 @ 00:04:
net als bij asbest heb je toch wel meer kans op een of andere vorm van kanker over 10 jaar oid
er is echter geen bewijs hiervoor
Ongelovelijk dat dit je dit zonder blikken of blozen naast elkaar kan schrijven.

Maar goed, de straling van een AP is dermate miniem dat je je nergens druk om hoeft te maken. In de handleiding staan meestal wel wat gegevens hierover trouwens, omdat meer mensen zich er druk om maken :)

Forza Mucca!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
-edit-
ook bijv mensen met een gsm mast op hun flatje daar zijn ook gezondheids verhalen over
Er doen ook placebo-verhalen over de ronde. Bijv. oudjes die zaten te klagen over van-alles-en-nog-wat, dat aan de GSM mast zou liggen. De GSM mast is nooit geïnstalleerd op het bejaardenhuis.

Elektromagnetische straling kun je vergelijken met het gooien van een steen in het water; Er ontstaat een rimpel en die plant zich voort in alle richtingen. Dit is ook het geval met het WiFi accespoint, alleen dan in 3D. (Bolvormig naar alle richtingen)

In het centrum is de meeste energie. Maar naarmate de afstand tot het centrum groter wordt neemt de hoeveelheid energie rap af. (Dit gaat dus niet lineair.)
Je kunt het ook vergelijken met de geluidsdruk van een luid voorwerp. Naarmate de afstand tot dat voorwerp groter wordt, neemt de geluidsdruk steeds sneller af.

Dit is het geval bij elektromagnetische rondstralers zoals WiFi, DECT telefoons, draadloze alarminstallatie, enz.

Elektromagnetische straling kan je ook bundelen met richtantennes. Je kunt dan denken aan KPN straalverbindingen en RADAR. Deze straling is veel gevaarlijker omdat alle energie één richting op gebundeld wordt.

De frequentie is ook bepalend: Hoge frequenties hebben meer energie inhoud dan lage frequenties. De belangrijkste factor is natuurlijk het totaal uitgezonden vermogen. Voor consumenten elektronica is dit maar klein. (Max. 100 mW, zonder richtantenne)

Is straling schadelijk voor de gezondheid?
Je moet niet vergeten dat we continue bloot staan aan (evt. kosmische) straling. Een PC slingert een bak ellende de ether in. Draadjes kunnen vrij gemakkelijk last krijgen van overspraak. Aangezien elektriciteit in het lichaam een belangrijke rol speelt (Zenuwen/hersenen) lijkt mij aannemelijk dat teveel straling niet echt gezond is. De vraag is; "wat" is teveel.

Een GSM of een WiFi setje zie ik niet zoveel kwaad in... Maar ik zou niet graag naast het antennepark van de Wereldomroep willen wonen. Hetzelfde geldt voor een 150kV of 380kV hoogspanningstransportleiding.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-10-2025

Ercewee

a.k.a. K

-Blackbird- schreef op 16 oktober 2003 @ 03:28:
[...]

De frequentie is ook bepalend: Hoge frequenties hebben meer energie inhoud dan lage frequenties. De belangrijkste factor is natuurlijk het totaal uitgezonden vermogen. Voor consumenten elektronica is dit maar klein. (Max. 100 mW, zonder richtantenne)

Een GSM of een WiFi setje zie ik niet zoveel kwaad in... Maar ik zou niet graag naast het antennepark van de Wereldomroep willen wonen. Hetzelfde geldt voor een 150kV of 380kV hoogspanningstransportleiding.
:)

Leuke vergelijking:

100mW bij 2400 MHz op 1 meter
of
tot 3W bij 900 of 1800 MHz op 1 centimeter
of
~100kW bij ongeveer 15MHz op 5 kilometer
of
50Hz op een extreem inefficiente antenne bij een onbekend uitgestraald vermogen.

De vermogensdichtheid in je lichaam is bij jouw accesspoint of gsm een stuk hoger. Het is een veel hogere frequentie. Dus volgens jouw redenatie zou het accespoint of gsm veel erger moeten zijn.

--

Radiogolven vallen in de categorie niet-ioniserende straling. Het uitgangspunt hierbij is dat het niet genoeg energie heeft om op atomaire schaal verandering teweeg te brengen. Het overblijvende effect is opwarming van weefsel. Dit kan zeer schadelijk zijn. Als de vermogensdichtheid te groot word kan je daar aardig last van krijgen. Voorbeeld is bijvoorbeeld radar. Dan heb ik natuurlijk over de zeer grote/sterke radars van bijvoorbeeld defensie.

Binnen nederland zijn er bepaalde eisen gesteld aan dit soort uitzendingen. Inderdaad zijn die eisen voor hogere frequenties zwaarder dan voor lage frequenties. Dit komt doordat het menselijk lichaam meer straling absorbeert bij hogere frequenties.

De meeste onderzoeken op dit moment naar de schadelijke effecten van radiostraling spreken elkaar nog tegen. Of vinden niet significante resultaten. Maar ik durf te zeggen dat over ongeveer 10 jaar we wel met zekerheid kunnen zeggen of radiogolven schadelijk zijn. Kijk maar naar het enorme epidimelogisch onderzoek dat nu zo'n 8 jaar aan te gang is, genaamd GSM. ;)

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:02

Kluus

Gang is alles

Met al die straling, die je tegenwoordig oploopt met radio, mobiele telefonie, en weet ik veel allemaal meer maakt jouw accesspoint ook niet veel uit hoor :P. Ik heb er zelf ook een op mn kamer, heb me er nog nooit druk over gemaakt in ieder geval :).

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
kzou me er niet te druk om maken als ik jou was.. . al heb je uiteraard pas echt uitsluitsel na 10tallen jaren en heel wat onderzoek...

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik las laatst over een onderzoek waaruit zou blijken dat de nieuwe masten voor mobiele telefonie die overal geplaatst gaan worden voor omwonenden lichte lichamelijke klachten kunnen veroorzaken als hoofdpijn. Of er lange-termijn effecten waren was onbekend.

Best bizar feitelijk, dat die dingen gewoon geplaatst worden zonder dat er goed onderzoek is gedaan van te voren. Leve de economie, toch?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:26

Mex

Lord Daemon schreef op 16 oktober 2003 @ 13:06:
Best bizar feitelijk, dat die dingen gewoon geplaatst worden zonder dat er goed onderzoek is gedaan van te voren. Leve de economie, toch?
Best bizar ook dat die masten met bosjes tegelijk op ziekenhuizen worden neer gezet...

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mex schreef op 16 oktober 2003 @ 13:56:
[...]

Best bizar ook dat die masten met bosjes tegelijk op ziekenhuizen worden neer gezet...
De straling werkt horizontaal. Als zo'n antenne op een gebouw tegenover het ziekenhuis zou staat zou het gevaarlijker zijn.

Hierdoor kan het ook zijn dat je vlak onder een antenne geen ontvangst heb.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Lord Daemon schreef op 16 oktober 2003 @ 13:06:
Ik las laatst over een onderzoek waaruit zou blijken dat de nieuwe masten voor mobiele telefonie die overal geplaatst gaan worden voor omwonenden lichte lichamelijke klachten kunnen veroorzaken als hoofdpijn. Of er lange-termijn effecten waren was onbekend.

Dat onderzoek is in de media volstrekt verkeerd weergegeven. Ik las in de wetenschapsbijlage van (NRC of Volkskrant), een column van iemand die het werkelijke onderzoek gezien heeft, waaruit bleek dat
a) de onderzoekers zelf toegaven dat de controlegroep te klein was voor significante resultaten
b) er uit twee subexperimenten een verbeterde prestatie op kennistoetsen bleek (terwijl in de media van verslechterde prestaties verslag werd gedaan), terwijl er geen klachten waren en
c) de gebruikte intensiteiten niet overeenkwamen met de intensiteiten die buurtbewoners aan straling ontvangen (IIRC).

Kortom, de media heeft het weer verprutst.

[ Voor 5% gewijzigd door Confusion op 16-10-2003 15:24 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• dandeman58
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Of dit, over een paar jaar blijkt dat al die straling niet zo goed voor je is.
Asbest werdt vroeger geprezen......

Dus misschien belt niemand over 5 jaar mobiel??

Maak je borst maar nat, na 2004, als het UMTS draait, Digitenne straalt, C2000 de meeste politiemensen en hulpverleners heeft ziek gemaakt, zal ca 60 % van de bevolking ERNSTIG ziek zijn. Dat wil zeggen, dat er van iedere tien mensen er nog maar 4 zullen overblijven om werk te kunnen verrichten, ziekenhuizen bedienen, banken, bakkers, supermarkten en voetbalstadions kunnen bevolken.

In de krant stond een paar weken terug, dat nu reeds bijna de helft van de nederlanders een langdurige aandoening heeft. Astmatische aandoeningen, hoge bloeddruk, migraine, eczeem, klachten aan het bewegingsapparaat, gewrichtsslijtage, klachten aan rug, nek, schouder en pols, suikerziekte en onvrijwillig urineverlies. Men spreekt dan nog niet van oorsuizingen en
chronische moeheid, om het rijtje van typische elektrostress symptomen af te maken. Uit het buitenland komt ook het bericht, dat sinds de invoering van de GSM de opnamecapaciteit van psychiatrische klinieken met een faktor 2.5 is toegenomen. In ieder geval kan men er op rekenen, dat na 2004 de ziektekostenpremies met 100 % en meer zullen stijgen.

bron: http://members.ams.chello.nl/cclaessens/

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

faraway

Dank U...

dandeman schreef op 16 October 2003 @ 18:19:
Of dit, over een paar jaar blijkt dat al die straling niet zo goed voor je is.
Asbest werdt vroeger geprezen......

Dus misschien belt niemand over 5 jaar mobiel??

Maak je borst maar nat, na 2004, als het UMTS draait, Digitenne straalt, C2000 de meeste politiemensen en hulpverleners heeft ziek gemaakt, zal ca 60 % van de bevolking ERNSTIG ziek zijn. Dat wil zeggen, dat er van iedere tien mensen er nog maar 4 zullen overblijven om werk te kunnen verrichten, ziekenhuizen bedienen, banken, bakkers, supermarkten en voetbalstadions kunnen bevolken.

In de krant stond een paar weken terug, dat nu reeds bijna de helft van de nederlanders een langdurige aandoening heeft. Astmatische aandoeningen, hoge bloeddruk, migraine, eczeem, klachten aan het bewegingsapparaat, gewrichtsslijtage, klachten aan rug, nek, schouder en pols, suikerziekte en onvrijwillig urineverlies. Men spreekt dan nog niet van oorsuizingen en
chronische moeheid, om het rijtje van typische elektrostress symptomen af te maken. Uit het buitenland komt ook het bericht, dat sinds de invoering van de GSM de opnamecapaciteit van psychiatrische klinieken met een faktor 2.5 is toegenomen. In ieder geval kan men er op rekenen, dat na 2004 de ziektekostenpremies met 100 % en meer zullen stijgen.

bron: http://members.ams.chello.nl/cclaessens/
Ligt het aan mijn pc of veroorzaakt die link allerlei ongewenst gedrag in mijn browser :(

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Ik weet het ook zo net nog niet.... Natuurlijk ondervind je elke dag straling door je mobiel, radio zenders, andere straling in de ether, dan maakt de straling van een AP weinig meer uit denk ik. Denk is aan vormen van mobiele telefoonie als I-mode, UMTS en de al bestaande gebieden waar whirless i-net is waarvan je het niet weet...

Ik ben iemand die ne als vele hiero erg geintereseerd is in nieuwe technologieen, etc. Ik weet ook dat de ondwikkeling van alle nieuwe technieken nooti onder slag of stoot gaat :( Maargoed we moeten ook overal van leren door er goed onderzoek naar te doen, zo heeft onderzoek al uitgewezen dat GSM verkeer kanker kan veroorzaken aan de oogbol. Ik hoop daarom dat er binnenkort groot onafhankelijk onderzoek naar gedaan wordt!

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
In de krant stond een paar weken terug, dat nu reeds bijna de helft van de nederlanders een langdurige aandoening heeft
je noemt hierbij astma, diabetes en eczeem... ten eerste zie ik dit eerlijk gezegd niet als dingen waardoor je niet meer zou kunnen werken .. en ten tweede vraag ik me sterk af in hoeverre dit veroorzaakt wordt door straling?!

• Ercewee

Ercewee

a.k.a. K

Fr0zenFlame schreef op 17 oktober 2003 @ 09:29:
zo heeft onderzoek al uitgewezen dat GSM verkeer kanker kan veroorzaken aan de oogbol.
Bron?

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Uhw, dit heb een tijdje terug in de krant/internet gestaan. Maarja dit geld alleen voor overmatig langduring GSM gebruik.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• Ercewee

Ercewee

a.k.a. K

Fr0zenFlame schreef op 17 October 2003 @ 10:50:
[...]

Uhw, dit heb een tijdje terug in de krant/internet gestaan. Maarja dit geld alleen voor overmatig langduring GSM gebruik.
Eens even gezocht. Helaas kan ik het originele artikel niet vinden. Niet bij het American Journal of Epidimiology noch bij het International Journal of Epidimiology.

Wat ik wel kan vinden is:
A3. GSM EN OOGKANKER IN VERBAND GEBRACHT (Uit de Volkskrant, 27 januari 2001)
Duitse onderzoekers denken een verband te hebben gevonden tussen een bepaalde soort oogkanker en het gebruik van gsm's. Dit melden ze in het januari-nummer van het Amerikaanse vaktijdschrift Epidemiology. De oogkanker waar het om gaat is het uveaal melanoom, een kanker van het voorste deel van het vaatvlies. Deze kanker is verwant aan huidkanker.
Andreas Stang en collega's van de medische faculteit van de universiteit van Essen hebben118 mensen met oogkanker vergeleken met 475 mensen zonder oogkanker. Door middel van vragenlijsten hebben ze geprobeerd te achterhalen hoe groot de kans was op straling die de ondervraagde personen tijdens hun werk hadden opgelopen. In het bijzonder hebben ze gekeken naar straling in het gebied van 330 kHz tot 300 GHZ; de straling die mobiele telefoons uitzenden (900 of 1800 MHz) valt hier binnen.
Naar de gevolgen van straling van mobiele telefoons wordt al langere tijd onderzoek gedaan, maar meestal richten deze onderzoeken zich op hersenkanker. Tot nu toe is er geen wetenschappelijk bewijs gevonden dat dit verband bestaat. Het Duitse onderzoek is de eerste waarbij oogkanker in dit verband beschreven wordt. Volgens oogarts G. Luyten, verbonden aan het Academisch Ziekenhuis Rotterdam Dijkzigt, komt deze oogkanker tien tot dertig jaar na het ontstaan tot uiting. Aangezien mobiele telefoons pas de laatste vijf jaar intensief worden gebruikt in Nederland vraagt hij zich af of er een causaal verband is. In Nederland worden jaarlijks 100 tot 150 nieuwe gevallen van oogmelanomen geconstateerd. Dit aantal is de laatste jaren niet toegenomen. 'Mensen met deze kanker hebben bobbeltjes aan de binnenkant van het vaatvlies, waardoor ze slecht gaan zien, vaak zien ze zwarte vlekken. Voordat de symptomen zich openbaren kan de kanker al langere tijd aanwezig zijn. De oogkanker is tegenwoordig goed te bestrijden door middel van bestraling. In tegenstelling tot vroeger wordt tegenwoordig maar bij 40 procent van de gevallen het gehele oog met het gezwel verwijderd. Tot de jaren zeventig was dat 100 procent.' Epidemioloog J. Coebergh van het Integraal Kankercentrum Zuid te Eindhoven wijst erop dat het onwaarschijnlijk is dat de mobiele telefoon de oorzaak is van deze kanker. Volgens hem kan het wel zo zijn dat een al aanwezig beginnend kankergezwelletje door het gebruik van de gsm sneller groeit en groter wordt dan dat het zonder het gebruik van de mobiele telefoon zou zijn geworden.

Verwijderd

Er bestaat natuurlijk een enorm verschil tussen het naast je hebben van een ontvanger (mobile telefoon, draadloze koptelefoon etc.) of het in de buurt zijn van een zender. Dat laatste is veel minder schadelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 04:34:
Er bestaat natuurlijk een enorm verschil tussen het naast je hebben van een ontvanger (mobile telefoon, draadloze koptelefoon etc.) of het in de buurt zijn van een zender. Dat laatste is veel minder schadelijk.
tsja, what's in a name. gsm, gsm mast, wifi kaart, wifi AP; het zijn allemaal zowel zenders als ontvangers.
(ok de draadloze hoofdtelefoon niet, maar die werkt op IR of de fm-band en is daarmee volkomen onschadelijk)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 07:48:
[...]

tsja, what's in a name. gsm, gsm mast, wifi kaart, wifi AP; het zijn allemaal zowel zenders als ontvangers.
(ok de draadloze hoofdtelefoon niet, maar die werkt op IR of de fm-band en is daarmee volkomen onschadelijk)
Het was een beetje ongelukkig verwoord. :p
Wat ik bedoelde was dat een WiFi accespoint in je omgeving hebt staan, deze niet speciaal op jou mikt, terwijl dat wel gebeurt als je een telefoon naast je oor houdt. :)

Verwijderd

Modbreak:SPAM removed

[ Voor 97% gewijzigd door BalusC op 16-12-2004 11:04 ]

Verwijderd

Modbreak:Post aub een topicreport ipv om te reageren ;)

[ Voor 67% gewijzigd door BalusC op 16-12-2004 11:06 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oud topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.