Vraag over geheugensamenstelling oud(er) moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb hier een oud moederbord, en daar wil ik (naast een processorupgrade naar een P233MMX) het geheugen naar het maximum van 384MB brengen door EDO en SD-Ram modules te combineren.

Ik heb een handleiding gevonden: http://www.megasat.ch/totalhardware/m/P-R/34882.htm , maar er staan een paar onduidelijkheden in.

• 1: in de handleiding gaan de SD-Ram modules maar tot 64MB, net als de EDO modules, bij de eigenschappen staat dat de maximum hoeveelheid geheugen die de chipset (VX pro) aankan 384MB is, dat zou dan alle banken vol (2x 2 van 64 in EDO, 2x 64 in SD) zijn, maar er staat ook dat bank 0 en 3 (een EDO en een SD) niet tegelijkertijd bezet mogen worden.
Kan ik er nou grotere modules in zetten, of is dit een tegenstrijdigheid van het moederbord, en kan er maar maximaal 256MB in? (de 2 SD sloten @ 64MB + 128 aan EDO)

• 2: Er zit een jumper op om het voltage voor het geheugen te kiezen, 5V en 3,3V, hij staat nu op 5V en er zit nu 64MB EDO in (4x 16MB), bestaat er 3,3V EDO, of moet ik op zoek naar een 5V SD-module? (zijnokje moet laag zitten op de module om te passen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35
1: in de handleiding gaan de SD-Ram modules maar tot 64MB, net als de EDO modules
Waar zie jij dat staan? Ik zie alleen maar een totaal maximum van 384MB staan en in dat geval zou je EDO of SDRAM 128MB + 256MB kunnen plaatsen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
NitroX_infinity schreef op 15 October 2003 @ 23:21:
[...]
Waar zie jij dat staan? Ik zie alleen maar een totaal maximum van 384MB staan en in dat geval zou je EDO of SDRAM 128MB + 256MB kunnen plaatsen.
In die tabellen (0 en 3 niet samen staat onder de 4e tabel):
bank0: (2x EDO): 2x 16M x 36 (= 2x 64 = 128MB)
bank1: (2x EDO): 2x 16M x 36 (= 2x 64 = 128MB)
bank2: (1x SD): 1x 8M x 64 (= 64MB)
bank3: (1x SD): 1x 8M x 64 (= 64MB)
en bank 0 en 3 mogen niet gelijkertijd bezet zijn,
dan blijft er maar 256 (bank0,1 EDO) + 64 (bank2 SD) = 320MB over,
of 128 (bank1 EDO) + 128 (bank2,3 SD) = 256 (deze combinatie heeft mijn voorkeur) over.

[ Voor 17% gewijzigd door Resistor op 15-10-2003 23:43 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

ehmm, ben bang dat sdram + edo-ram op hetzelfde plankje TEGELIJK niet gaat werken. Dit, omdat Sdram dacht ik op een hoger voltage werkt en het Edo-ram dus zou opblazen (of andersom). Vandaar ook dat in die handleiding staat dat je bank 0 + 3 niet tegelijk mag gebruiken, volkomen terecht natuurlijk ;)

dus OF EDO, OF SD-ram. En daar dan het maximale van . . .

ff die page bekeken, en ze zijn een beetje slordig. Wat ze bedoelen is ZEER waarschijnlijk dat je Bank 0+1 niet mag (en kan) mixen met bank 2+3 (zie mijn eerste opmerking).

Je kan dus volgens dehandleiding 2x 128 MB Edo-ram plaatsen (tot=256MB) OF 2 x 64 MB SDram (tot=128MB).

EDO heeft dus de voorkeur als je het max. aantal MB wil benutten....

ps: je kan dus niet 128 Mb EDO + 128 Mb Sdram plaatsen, wel 2 x 128 MB EDO !!!

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 15-10-2003 23:51 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

EDO en SDRam heb ik op een Gigabyte bordje geprobeerd te combineren. Werkte gewoon niet goed... Vreemde geheugenhoeveelheden, traagheid, en crashes waren 't gevolg. Les? Gewoon niet doen. SDRam is stukken sneller, max dat uit. Kan die bak geen 128MB PC100 modules aan?

Forget your fears...
...and want to know more...

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Hmm, ok.

Ik dacht dat 66MHz 5V SD (zij-nokje laag) samen zou kunnen werken met 66MHz EDO (wat volgens mij al 5V is), maar als je vreemde foutmeldingen gaat krijgen ga ik het maar niet proberen.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Denk dat je met 256 Mb EDO meer plezier hebt dan 128 Mb sdram (ook al is dat iets sneller).
Er gaat volgens die handleiding maar 128 MB sdram op (2x64 mb), dus een 128 MB sdram module zal niet werken (of er blijft maar 64 van over...).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aetje schreef op 15 October 2003 @ 23:51:
EDO en SDRam heb ik op een Gigabyte bordje geprobeerd te combineren. Werkte gewoon niet goed... Vreemde geheugenhoeveelheden, traagheid, en crashes waren 't gevolg. Les? Gewoon niet doen. SDRam is stukken sneller, max dat uit. Kan die bak geen 128MB PC100 modules aan?
Of EDO en SDRAM samen willlen werken heeft erg weinig met het geheugen zelf en alles met de chipset die ze aanstuurt te maken. Intel bakte iig niets van die combinaties en ondersteunde ze dan ook niet, bij Via chipsets (die sowieso op asynch lopen gebouwd waren) ging het vaak een stuk beter.

TS, jouw bord, de 'PC Wave M537' met 'VX Pro' chipset is dus gewoon een PC Chips plank (PC Wave kende ik nog niet :P ), en de VX Pro is een gerelablede Via 580VP (VP-1) chipset.

Er is een hele fansite over dit mobo:
http://th2chips.freeservers.com/m537/index.html

en daar staat het volgende (wat overigens ook op de BalusC server te vinden is iirc):
Memory upgrade confusion

The VP-1 chipset can only handle 16MBit technology. Memory modules based on the later 64MBit technology will only be recognized at a quarter of their capacity.
So you are limited to modules which have
16 MByte and 8 chips
32 MByte and 16 chips
64 Mbyte and 32 chips

The 64 MByte modules are rare, expensive, big and may cause troubles.
Vrij vertaald:

64MB 32-chip modules vind je zo goed als nooit, vergeet dat maar. 32MB zijn dus de grootste modules die je kunt gebruiken, SDRAM of EDO :'(

Maar nog erger, er staat het volgende:
Cache confusion

During the tests of this board, I discovered, that my board doesn't have a working cache.
The Bios Message about size and state of the External Cache is useless.
Use a test program like ctcm to examine your board.
The latest Beta-Version does offer an Option "Sustained 3T Write". This options toggles the cache strategy from Write Back to Write Trough. This may double the cacheable area of your board to 128 MB. As I don't have working cache, I can't test it, but this is the common behavior of VIA-Chipsets.
Kortom, het is mogelijk dat je helemaal geen cache hebt :o

Gebruik dat ctcm progje om dat met zekerheid na te gaan. Heb je geen cache, dan heb je sowieso een oerbrak moederbord en zal het vervangen ervan met een mobo die wel L2 cache heeft meer effect hebben dan welke RAM uitbreiding dan ook.

Blijk je daarentegen wel werkende cache te hebben, dan moet je die beta-BIOS flashen en daarmee de Sustained 3T Write op Write Through (gok: disabled) zetten. Daarmee kan je ipv 64MB (default) dus 128MB RAM cachen. Dat laatste is belangrijk als je meer dan 64MB wilt gebruiken.

Mocht het dus meezitten is mijn advies om 4x 32MB EDO SIMMs te scoren voor dit plankje. 384MB is gewoonweg onzinnig, zelf als je EDO en SDRAM naast elkaar aan de praat krijgt, kom je niet boven de 196MB uit...

Oslik blyat! Oslik!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
dion_b schreef op 16 October 2003 @ 16:47:
[...]
[een heel interressant verhaal met interressante dingen]
[...]
Ik heb die computer gekregen, maar nog niet getest. Ik heb alleen even hem opgezocht op Totalhardware (lekker alles afgaan, plaatjes kijken) wat het was, en de info uitgeprint.

Minder prettig. Nou ja, ik heb er spijt van dat ik een keer 32MB edo'tjes heb laten liggen, dus die zullen nog wel te vinden zijn op computerbeurzen (HCC, heb die computer niet echt nodig)

Er was iets niet helemaal duidelijk, dus ik vroeg het even.

offtopic:
Jij had van mij die Target voeding en een Celeron 433 uit een ruiltopic (vlak voor de zomervakantie) tegen een 486 en een Commodore16, die 486 werkte niet meteen, dus ik pakte een andere en die gaf een kortsluiting of zo, er brandde een spoortje door op het moederbord, de C16 heb ik nog niet geprobeerd.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dion_b schreef op 16 October 2003 @ 16:47:
Of EDO en SDRAM samen willlen werken heeft erg weinig met het geheugen zelf en alles met de chipset die ze aanstuurt te maken. Intel bakte iig niets van die combinaties en ondersteunde ze dan ook niet, bij Via chipsets (die sowieso op asynch lopen gebouwd waren) ging het vaak een stuk beter.
Kan wel met Intel, overigens. Abit SM5(A) met 32MB SDRAM DIMM + 2x16MB EDO SIMM.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Mocht het dus meezitten is mijn advies om 4x 32MB EDO SIMMs te scoren voor dit plankje. 384MB is gewoonweg onzinnig, zelf als je EDO en SDRAM naast elkaar aan de praat krijgt, kom je niet boven de 196MB uit...
Als die layout van die plank klopt van de fabrikant, heeft ie maar 2 EDO-sleuven. Dus als 64Mb EDO modules idd niet te krijgen zijn en 128 MB SDram ook al geen optie is zit ie vast aan een max van 64 MB....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Madrox schreef op 16 October 2003 @ 22:06:
[...]

Als die layout van die plank klopt van de fabrikant, heeft ie maar 2 EDO-sleuven. Dus als 64Mb EDO modules idd niet te krijgen zijn en 128 MB SDram ook al geen optie is zit ie vast aan een max van 64 MB....
Er bestaat niet zoiets als een 'EDO-sleuf'. De plank in de link naar Total Hardware en de PC Chips M537 hebben beide 4x 72p SIMM slots en 2x 168p DIMM slots.

EDO heb je zowel in 72p SIMM als in 168p DIMM smaken. Unbuffered 3.3V EDO DIMMs kom je vrijwel niet tegen (ik zoek iig nog steeds...), dus zul je op dit mobo EDO in 5V 72p SIMMs moeten installeren. En daar zijn er dus 4 slots voor :z

Overigens hebben 64MB/128MB EDO SIMMs ook 64Mb chips en zullen ze evenmin werken als 64MB of hoger SDRAM DIMMs, dus is dat geen optie.
limoentje schreef op 16 October 2003 @ 17:16:
[...]
Kan wel met Intel, overigens. Abit SM5(A) met 32MB SDRAM DIMM + 2x16MB EDO SIMM.
En stabiel? Het kan af en toe wel (die oude Abit planken waren idd geniaal), maar wegens problemen in veel gevallen werd het iig niet door Intel ondersteund.
Resistor schreef op 16 October 2003 @ 17:11:
[...]

offtopic:
Jij had van mij die Target voeding en een Celeron 433 uit een ruiltopic (vlak voor de zomervakantie) tegen een 486 en een Commodore16, die 486 werkte niet meteen, dus ik pakte een andere en die gaf een kortsluiting of zo, er brandde een spoortje door op het moederbord, de C16 heb ik nog niet geprobeerd.
offtopic:
Minder :/ Heb 486jes zat liggen, laat me weten als je in de buurt bent, dan zorg ik wel voor een werkende ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op 17 October 2003 @ 11:32:

En stabiel? Het kan af en toe wel (die oude Abit planken waren idd geniaal), maar wegens problemen in veel gevallen werd het iig niet door Intel ondersteund.
hier ook, 128mb SDram pc133 + 32 mb edo op een Gigabyte GA586ATX. Wel stabiel, maar snelheidswinst is nihil.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dion_b schreef op 17 oktober 2003 @ 11:32:
[...]
[...]
Welzeker :) Heeft ook nog wel met meer MB RAM gedraaid, maar dan werd ie stroperig door de 64MB caching limiet van de 430FX/VX/TX (doorstrepen wat niet van toepassing is, ik ben het kwijt ;)) chipset die erop zit.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1