Toon posts:

[XP] Na een nieuw mobo, start windows niet meer*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nu weet ik niet zkr of dit het juiste topic is maar goed..
mijn probleem gaat als volgt... ik heb nu een ander moederbord in me pc gedaan..
de "chaintech 9BJF " en nu kan ik niet meer in windows komen...

ik gebruik windows xp home edition.. en hier de rest van mijn systeem mocht dat nog van belang zijn...:
p4 2,66ghz, 2 x 256mb (pc2700) , radeon 9800se , 120gb , 7200rpm

als ik nu mijn pc opstart krijg ik bij het begin de volgende melding:

"Realtek RTL 8139 (a/b/c) RTL 8130 Bootagent
Press shift F10 to configure "

als ik nu nix doe.. dan komt ie bij zo'n keuze scherm waaruit ik kan kiezen tussen veilige modus , windows normaal starten , etc welke ik ook kies van deze, mijn pc gaat altijd even laden en reboot dan :?

als ik nu bij de melding " F10 " druk kom ik in een blauw scherm waar een aantal dingen op staan.. namelijk :

"Realtek RTL 8139 (a/b/c) RTL 8130 Bootagent
Configuration Menu "

daar onder staan een aantal dingen waarbij ik keuzes kan maken..
er staat namelijk:

"Network Boot Protocol : RPL "
"Boot Order: PnP/BEV(BBS)"
"Show Config Message: Enable"
"Show Message Time: 3 seconds"

hieronder staat een rood balkje met daarin het volgende:

"Boot Ordered by BBS BIOS, if BBF BIOS present"

Nu heb ik tijdens het erin doen van me mobo vaak me powerknop in uit gedaan want ik had namelijk een aantal dingen niet goed aangesloten 8)7
kan dit ermee te maken hebben??? een vriend zei namelijk dat bij stroomstoring je ook wel es problemen kan krijgen met het opstarten van windows maar jah...

ik heb geprobeert te starten met de cd van windows xp maar hij komt gelijk aanzetten met die melding... en ik eindig altijd met me pc die dan reboot...

ik hoop dat dit niet betekend dat ik me hdd moet formateren ofzo..

ik weet niet wat ik moet doen... ik hoop dat iemand mij kan helpen
wat zou ik eventueel nog kunnen proberen?

bvd

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:48
eeh misschien een klein beetje een idee om na een nieuw moederbord erin te stoppen windows opnieuw te instelleren :?
misschien verwacht windows het oude moederbord en snapt er geen hol meer van?
die realtekshit betekend dat je netwerk kaart over een netwerk kan booten, heeft er niets mee te maken, als ie namelijk het doet zal je dit ook altijd blijven zien.

dus gewoon windows opnieuw installeren...

edit
een vriend zei namelijk dat bij stroomstoring je ook wel es problemen kan krijgen met het opstarten van windows maar jah...
bij een stroomstoring doet mijn pc het nooit hoor 8)7 8)7 8)7
* Cardinal heeft geen UPS

[ Voor 24% gewijzigd door Cardinal op 15-10-2003 22:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ga er vanuit dat je al een keer een complete reinstall gedaan hebt?
Dat is namelijk nogal nodig bij een ander moederbord.
Maar heeft je plankje o.b. lan? Zet deze eens uit om te kijken of het probleem blijft.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik xp dan herinstallen? ik krijg namelijk gelijk die melding? moet ik int begin soms iets indrukken dat ie dan vanaf de cd gaat starten , misschien een n00bvraag maar dit is de 1e dat dit mij overkomt dus:/

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Bij een nieuw moederbord is het inderdaad aan te raden Windows opnieuw te installeren. Maar dat is hier zo te zien niet de kern van het probleem. Zo te zien probeert het moederbord via het netwerk te booten en verwacht helemaal geen harde schijf. Heb je de instellingen in de BIOS wel alemaal goed gezet? Pak er eventueel de handleiding eens bij.

Wanbeleid is ook beleid.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Mischien moet TS eerst eens kijken of de HD wel als Master in ze computer zit, en dan of zijn nieuwe mobo uberhaupt de HD wel ziet. En verder raad ik inderdaad een schone installatie aan of oude moederbord terug bouwen device manager zonder reboots leegschoppen en dan nieuw mobo erin zetten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

theekopje,

Je loopt nu al een aardig aantal posts rond op GoT, en je hebt dus ongetwijfeld de " Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) "doorgelezen. Toch zie ik in dit topic niet heel veel terug van wat je zelf al geprobeerd hebt, of wat je al gevonden hebt.

Heb je bijvoorbeeld al Mijn computer start niet meer op, hoe kan ik dit oplossen? gelezen?

Welke foutmelding krijg je net voordat je Windows reboot?

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:48
Zo te zien probeert het moederbord via het netwerk te booten en verwacht helemaal geen harde schijf
nee die netwerkkaarten wachten altijd een seconde of 3 of jij van het netwerk wilt booten.
hoe kan ik xp dan herinstallen? ik krijg namelijk gelijk die melding? moet ik int begin soms iets indrukken dat ie dan vanaf de cd gaat starten , misschien een n00bvraag maar dit is de 1e dat dit mij overkomt dus:/
in de bios instellen dat je van cd-rom speler wilt booten.
windows cd erin en alles opnieuw installeren, staat in de setup exact uitgelegd wat er moet gebeuren.
staat er nog iets in de mijn documenten raad ik je aan om een bootdisk te maken(www.bootdisk.com) en daarmee bestanden die bewaard moeten blijven naar een flop of andere partitie te verplaatsen

Verwijderd

Die mededelingen van je realtek zijn een feature, geen bug.

En dat je bak crasht, is normaal.

Misschien dat je dit trucje vaker hebt gebruikt met win95/88/Me, want daar werkte dat perfect mee.

Gewoon je XP cdrom erin en overheen installen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 22:52 ]

Verwijderd

als je deze mobo wilt gebruiken zit er echt niks anders op dan XP opnieuw te installeren. XP vind het namelijk niet leuk als hij zomaar op andere hardware wordt geprikt. ik heb dit zelf ook een aantal keer bij de hand gehad. het is weer een van die microschoft Microsoft beveiligings crap. sorry maar er zit echt niks anders op.
maak zo nodig via je aude mobo een backup van belanrijke files.

[ Voor 3% gewijzigd door elevator op 16-10-2003 13:18 . Reden: Gebruik het dan niet :( ]

Pagina: 1