• sjorsfeenema
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Nu ik heb ee tijdeje een digitale camera heel leuk allemaaal maar steeds vaker heb ik last van cirkels in mijn foto's :(

Ik dacht het zijn licht cirkels (net als dat je tegen de zon in een foto maakt) maar deze is in het donker genomen.

Is dit normaal of heeft elke camera er last van?

hier een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/tubbie/pics/klein.JPG

die van hen is mooi....

Verwijderd

Is dat niet stof op de lens, of de weerkaatsing van de flits op stofdeeltjes in de lucht?
Wat voor cam is het, hoeveel megapixels, en in welke prijsklasse zat ie?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 21:44 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Vuil op of in je lens. Maak je lens eens schoon met een correct doekje, en maak dan weer een dergelijke foto. En nee, gelukkig heeft niet iedere cam hier last van ;)

LinkedIn
Instagram

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:10
Stof op/in je lens? :?

Anders gewoon mee terug gaan naar de winkel, laat hun het maar uitzoeken! :)

edit:

Great minds... :z

[ Voor 14% gewijzigd door Fire69 op 15-10-2003 21:46 ]

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 21:44:
Is dat niet stof op de lens, of de weerkaatsing van de flits op stofdeeltjes in de lucht?
Wat voor cam is het, hoeveel megapixels, en in welke prijsklasse zat ie?
Volgens mij is dat soort problematiek al in het A60/A70 draadje aan de orde gekomen. Het heeft, zoals Der Vati hierboven als zegt, te maken met stofdeeltjes in de lucht, dus niet op de lens. Geen defect, dus maak je geen zorgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sheik op 15-10-2003 21:47 ]

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Hmm het rare is dat hij het niet altijd doet.

Het gaat om een Casio exilim Z3 en was best duur :) 400 euro.

Maar ik zal es de lens schoonmaken maar volgens mij help het niet veel.
En als het stofdeeltjes waren geweest dan zitten die toch niet op een perfect rondje?

die van hen is mooi....

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Dat zijn vuiltjes (stofdeeltjes) op of zelfs in de lens.
Als het de buitenkant van de lens is dan kan je die schoonmaken met bijvoorbeeld doekjes om je bril mee schoon te maken.
Als het blijft zit het vuil binnen in de lens.

edit:
OK, een beetje dubbelpost :).
En die perfecte rondjes komen door de lichtinval dacht ik (Natuurkundeles is al weer een tijdje geleden).

[ Voor 27% gewijzigd door Mammoth op 15-10-2003 21:50 ]

There could be only one, too bad it wasn't me

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mmm ik heb een Powershot S45, en had laatst ook dergelijke cirkels, maar nadat ik de lens schoon gemaakt heb waren ze weer verdwenen volgens mij ... bij de volgende foto die ik nam natuurlijk :P

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DinX
  • Laatst online: 14:03

DinX

Motormuis

* DinX gokt op stofdeeltje in de lucht.

Maak eens een foto binnen met flash, en 1 zonder flash.

Zie je dat ding alleen met flash dan is het een stofdeeltje in de lucht, heb je het op beiden dan is het stof op je lens :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
hmm heb em schoon gemaakt maar helaas ze zitten er nog ff kijken of ik nog garantie heb...

die van hen is mooi....

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ook mijn gok is stofdeeltjes in de lucht.

Ik had het nog veel erger toen ik foto's maakte in een sportzaal. Het leek net alsof het er flink sneeuwde. Het is echt puur het licht van je flits wat reflecteert op de stofdeeltjes; er is niets mis met je camera.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-02 11:51
Ik hoop voor je dat er geen stofdeeltjes tussen je lenzenpartij zit. Dat lijkt me niet handig te verwijderen. En op je ccd wil je zeker geen stof hebben... hopen dat die apart verpakt is dan.

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
WFvN schreef op 15 October 2003 @ 21:51:
Ook mijn gok is stofdeeltjes in de lucht.

Ik had het nog veel erger toen ik foto's maakte in een sportzaal. Het leek net alsof het er flink sneeuwde. Het is echt puur het licht van je flits wat reflecteert op de stofdeeltjes; er is niets mis met je camera.
is het dan zo dat het stofdeeltje een best wel grote reflectie geeft dan?
anders snap ik de grootte niet van die circels.

die van hen is mooi....

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Mijn vermoeden is dat dit komt door de afstand tussen de lens en het stofdeeltje. Dit stofdeeltje kan bijvoorbeeld vlak bij de lens zijn; een plek die niet meer scherp gezien kan worden door de lens.

Vergelijk het met het volgende:
Als je een diaprojector hebt met een scherm en je stelt de boel zodanig op dat je een mooi scherp beeld hebt, en je schuift daarna het scherm richting de diaprojector, dan krijg je ook een onscherp beeld; een stip wordt groter en waziger.
Volgens mij is daar exact hetzelfde aan de hand als met die stofdeeltjesproblematiek.

[ Voor 4% gewijzigd door WFvN op 15-10-2003 22:02 ]

• DinX
  • Laatst online: 14:03

DinX

Motormuis

sjorsfeenema schreef op 15 oktober 2003 @ 21:49:
hmm heb em schoon gemaakt maar helaas ze zitten er nog ff kijken of ik nog garantie heb...
Zitten ze altijd op de zelfde plaats ?

Laat anders ook eens een paar minuten de douche lopen.
En maak dan na een tijdje een foto. NAtuurlijk nie tin de mist hè :)

Door de vochtige lucht slaat het stof in de lucht neer, waardoor je zeker weet dat het niet aan stof in de lucht ligt

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Pffft gelukkig was het stof jeee :)
Maak ik me druk om niks dus hier ff wezen stoffen LOL..

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/tubbie/pics/kl.JPG

P.S. dan was het wel erg stoffig daar waar ik bij die kleine zit :X

die van hen is mooi....

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
sjorsfeenema schreef op 15 October 2003 @ 22:04:

Kijk maar:
[afbeelding]

Dat van de douche leek me ook wel een goed idee maar ik was al aant gooien met kussens :)

die van hen is mooi....

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb dezelfde rondjes wanneer ik de flitser van mijn canon A40 gebruik. Zonder flits of
bij buiten opnames nergens last van. Ik begrijp nu dat dit door stofdeeltjes zou worden veroorzaakt. Wat ik dan niet begrijp is waarom ik dit nog nooit heb gezien bij "analoge"
compact camera's. Iemand een verklaring ?

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

R-v-R schreef op 15 October 2003 @ 22:14:
Ik heb dezelfde rondjes wanneer ik de flitser van mijn canon A40 gebruik. Zonder flits of
bij buiten opnames nergens last van. Ik begrijp nu dat dit door stofdeeltjes zou worden veroorzaakt. Wat ik dan niet begrijp is waarom ik dit nog nooit heb gezien bij "analoge"
compact camera's. Iemand een verklaring ?
Het gebeurt doordat de flitser dichtbij de lens zit, analoge camera's waar dat zo is hebben het ook, maar je ziet het minder omdat het oppervlakte van een 35 mm filmpje veel groter is dan dat van een CCD sensor in een digitale camera, daardoor is automatisch het diafragma van een digitale camera kleiner en heeft hij dus meer scherptediepte waardoor dingen op zowel de voor- en achtergrond scherper zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-02 20:00

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Mijn ouders hebben een Canon A40 en toen zij in september in Spanje op vakantie waren en ook in schemering foto's maakten bij een fontein (Salou ;)) waren daar ook van die rondjes op te zien, ik denk dat dat inderdaad damp-druppels waren die in de lucht zweven.
Toch maar eens de lens schoonmaken dan..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Perceptive
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Dit bolletjes worden ook wel orbs genoemd.
Leuk om ze een naam te geven, maar wat die orbs zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Meer plaatjes:
hierzo

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:06

Exirion

Gadgetfetisjist

CAP-Team schreef op 16 October 2003 @ 10:59:
ik denk dat dat inderdaad damp-druppels waren die in de lucht zweven.
Toch maar eens de lens schoonmaken dan..
Het kan een stukje erger zijn: neergeslagen condens binnenin de camera. Zeker met rook en uitlaatgassen in de buurt kun je dit soort problemen wel eens krijgen. Als het niks helpt om de lens aan de buitenkant schoon te maken dan kan het nodig zijn om 'm te laten schoonmaken (onder garantie misschien).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Perceptive schreef op 16 October 2003 @ 11:06:
Dit bolletjes worden ook wel orbs genoemd.
Leuk om ze een naam te geven, maar wat die orbs zijn, daar zijn de meningen over verdeeld. Meer plaatjes:
hierzo
In die url zitten wel zeer vreemde orbs.... orbs die ik nog nooit zo groot heb gezien. En ook bij daglicht...

Volgens mij zit daar trucage bij.

In ieder geval ben ik zo enorm zeker van 'stofdeeltjes die flitslicht reflecteren' dat ik daar een kapitaal voor durf te verwedden.

massahisterie; ze denken buitenaardse wezens en elfjes te zien |:(

[ Voor 9% gewijzigd door WFvN op 16-10-2003 11:51 ]

Verwijderd

_Dune_ schreef op 15 October 2003 @ 21:48:
mmm ik heb een Powershot S45, en had laatst ook dergelijke cirkels, maar nadat ik de lens schoon gemaakt heb waren ze weer verdwenen volgens mij ... bij de volgende foto die ik nam natuurlijk :P
Ik had precies het zelfde met de S45 !
Nou geen last meer van :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Oei, da's geen stof... dat zijn 'orbs' :)
(zoek maar eens op het fokforum in 'the truth is in here'... hele volksstammen denken dat dit geesten en aanverwante snuisterijen zijn :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

sjorsfeenema schreef op 15 October 2003 @ 22:04:

Kijk maar:
[afbeelding]

ik zie nog steeds die cirkel erin.. maar dan rechtsboven

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• sjorsfeenema

sjorsfeenema

de mijne is mooier

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 17 oktober 2003 @ 00:13:
[...]

ik zie nog steeds die cirkel erin.. maar dan rechtsboven
das toch een orb en toch juist de bedoeling van die foto.....
de stofdeeltjes en de haren vlogen er als de nete rond of is deze niet goed?

Of maak je me nu bang? :?

die van hen is mooi....

Verwijderd

Daar heb ik met mijn Powershot A60 ook last van, is wel jammer maar op de foto's met flits zit het en zonder flits zit het niet. Bij deze foto zie je het heel goed. deze foto en deze is zonder flits en daar heb je het niet. deze foto

• El Reino
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2024
Heb het ook gehad, lens schoomaken helpt, maar wat ook wel eens kan helpen is je camera laten 'acclimatiseren' in de ruimte waar je foto's neemt. Als ik mijn camera aan zet (en de lens dus tevoorschijnkomt) is de lens soms eerst nog wat beslagen (door temperatuurswisselingen)...als je even wacht gaat dat weg en scheelt dat (bij mij in ieder geval) in het aantal 'orbs'....

Verwijderd

heh, sure 8)7

ik heb die dingen ook met mijn oude fujifilm finepix (nergen last van als ik in de buurt van een kerk fotografeer O-) ) soms zit er dan een stofje of een ander vuiltje op de lens. het stoffie word rond omdat het niet gefocust is, als je iet's van heeeeel dichtbij fotograveert, maar je hetb de zoom bijv. op iets gerict staan van 50 m van je vandaan word een klein iets al heel snel rond.
Pagina: 1