5.1 surround systeem positionering

Pagina: 1
Acties:

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 10:54
MŽn vader schaft morgen of overmorgen dus audioapparatuur voor in mijn ogen afgoddelijke bedragen aan...

Dit betreft dan:
-1x Marantz 5x 100W RMS surround versterker, met met Dolby surround, Dolby Digital en DTS ondersteuning...
-2x Mission 771 boxen...
-1x Mission 77c1 centrum speaker, voor onder de TV...
Volgens mij hebben bijde bovengenoemde speakers een max output van 100W rms (past dus mooi bij de versterker :) )
-1x 200W rms subwoofer, met ingebouwde versterker...

Dan hebben wij nu in de kamer nog twee Mission 750LEŽs staan achter in de kamer in een hoge kast (links van de tekening dus...), die vrijwel dezelfde specs hebben als de 771Žs, laatstgenoemden zijn echter later geproduceerd (alhoewel ze er hetzelfde eruitzien qua vorm)...

Hier is dan dus een tekening die ik ff in elkaar heb gezet van onze woonkamer voor en na...

Ervoor...
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.catau/voor.JPG

Erna...
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.catau/na.JPG

De 4 mission 750LE en 771 boxen vertoefen dan op respectievelijk 2 meter hoogte, de compacte woover, en de centrumbox vertoefen op de grond en de versterker bevind zich in de buurt van de TV...

Ik had dus zelf nog wel het idee dat deze opstelling niet zaligmakend is, wat vinden jullie ervan?

Owja, tussen de bank en de TV bevind zich dan nog een glazen tafeltje...

Als je de verdere eigenschappen van de "tweeters" >:) wil weten, kijk dan ff op de Missionsite

Verwijderd

Het lijkt me dat je een raar geluidsbeeld krijgt op deze manier. De rechter front speaker staat direct naast de TV terwijl de linker front speaker veel te ver naar links staat. In deze opstelling heb je bij wijze van spreken 3 rear speakers en 2 front....niet echt ideaal :)

Verwijderd

dat is niet het ergste, je hebt nog een balans knopje. Maar het ergste zijn de rear speakers, die staan rechts van je. Beetje kut, maar je heb wel 6 kanaals geluid.

Verwijderd

Op maandag 04 december 2000 21:44 schreef Flippit het volgende:
dat is niet het ergste, je hebt nog een balans knopje. Maar het ergste zijn de rear speakers, die staan rechts van je. Beetje kut, maar je heb wel 6 kanaals geluid.
Ok, je kunt het een beetje verbloemen met je balans, maar volgens mij blijft het raar om je rechterkanaal van voren te horen terwijl de linker bijna van achteren komt... :?

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:25
ja...wil je echt optimaal gebruik maken van je 5.1? Dan zul je dus je ouders zover moeten krijgen dat ze de huiskamer ombouwen...En er natuurlijk voor zorgen dat jij altijd op de beste positie zit :)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• XElD
Hmmm, dan zal ik weer ff met Paint :D (altijd handig voor domme schetsjes maken) een opstelling in elkaar zetten met de tv op dezelfde plek..., en als het niet anders kan op een andere plek...

Verwijderd

Trouwens, de center ligt op de grond? Misschien moet je 'm dan wel een beetje schuin omhoog zetten, het mooiste is gelijk onder je TV. Kun je niet een opzetstuk maken voor de TV zodat de center eronder past?

• XElD
De center past er al heel mooi onder, das geen probleem...

Ik heb nog ff wat plaatjes gemaakt, eerste is de situatie als er geen meubels verschoven mogen worden, de 2e situatie, die ik het best vind, maar of mŽn ouders dat vinden....

Geen meubels verschuiven... :(
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.catau/beter.JPG

Wel meubels verschuiven :)
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~a.catau/optimaal.JPG

Vinden jullie dat het laatste zŽon home theater set rechtvaardigt (ik wel), en vinden jullie in dat geval dat de gestippelde lijntjes moeten worden benut?

Verwijderd

Je hebt dan nog het probleem dat je tv niet in het midden staat van de front speakers..
Ik vind dat persoonlijk heel irritant.
of je moet je hoofd zo draaien dat je toch in het midden zit en wel goed het beeld kan zien :?
:)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:21

JT

VETAK y0

Dit vierkant :
1-----2-----1
|................|
|................|
|................|
|................|
3-----------3

Op 1 komen je frontspeakers, op 2 je center en tv op 3 je rearspeakers en je sub moet je ff uitzoeken waar die het best klinkt. Natuurlijk kan je het vierkant draaien, maar als je de speakers op dezelfde denkbeeldige positie houd, dan heb je de ideale positie. Probeer er ook voor te zorgen dat de woofers van je center net zo hoog staan als die van je front speakers. En de rear speakers zou je naar buiten kunnen richten voor indirect surroundgeluid, dit kan best wel mooi zijn.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• XElD
Nou heb ik ff de kamer nauwkeurig opgemeten en ga ik even wat tekenen op papier, ik heb al een ideale optstelling in gedachte...

In ieder geval heb ik mŽn pa al overtuigd dat zijn opstelling verkeerd was, met het argument dat de rechtvoor speaker vrijwel boven de center zit, nu moet ik nog ff alles precies uittekenen, en dan kan ik het morgen of overmorgen uitproberen :) ...
Pagina: 1