Toon posts:

Koelprobleem P4 2.4 800

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben sinds kort in het bezit van een P4 systeem, 2.4Ghz met 800Mhz FSB, draaiend op Epox 4PDA2+, 2x 512 Mb Geil Ultra geheugen, Radeon 9800Pro en wat IDE/SATA apparaten. Hele systeem draait perfect, enige is dat monitorsoftware temperatuurverschillen zit in mijn processor. Temperatuur fluctueert van 29C tot 85C (binnen een paar seconden). De sensor (tegen het koelblok) komt niet boven de 34C. Deze verschillen lijken mij verre van realistisch. Eén en ander word gevoed door een 300W voeding. Luchtdoorstroming in de kast is ideaal, temperatuur zo'n 25C.

Help aub
Alvast bedankt,
Stepje

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:01
welk programma gebruik je? mbm, speedfan etc.?

Kijk anders eens in je bios, die lijkt mij iets eerlijker.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Topicstarter
Bios geeft diezelfde waarden, programma van Epox zelf (Unified System Diagnostic Manager)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de BIOS schommelt de temperatuur dus ook ras tussen 29 en 85 graden?

Verwijderd

Topicstarter
Ook al geflashed btw

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Is je systeem voor de rest stabiel? Dan zou ik er in jouw geval vanuit gaan dat de sensor (diode) op het moederbord niet helemaal goed is. Anders moet je ermee terug gaan naar je leverancier

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Systeem uiterst stabiel. Geen vertragingen of zo. Koelblok normaal te raken.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

300 watt is wel aan de krappe kant voor een P4 en een Radeon 9800pro. Hoe zijn je voltages? En wat voor koelpasta gebruik je? Dat het koelblok niet warm wordt en de CPU wel kan duiden op een slecht kontakt.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

ik heb het ook, heb je niet per ongeluk 2 meetproggies aanstaan? Als MBM5 aanstaat en ik klik asusprobe aan krijg ik de meest vreemde waarden (cpu van 200 graden, +12 @ 4 volt, fans op 100.000 toeren...).
Ik heb sinds kort ook een fan met een potmetertje afgeregeld (zit wel op mobo aangesloten) en die geeft ook wat vreemde waardes (o.a. de uitschieters die jij noemt).

Verwijderd

Topicstarter
Vagp 1,504V / VCore 1,488V / Vdimm 2,704V
Fan tussen 2750 en 2830 RPM
Standaard koelpad (boxed P4)
Contact tussen CPU en koelblok (lijkt mij) uitgesloten, ivm de snelle wisselingen

Verwijderd

Topicstarter
Geen verdere diagnose programma's draaien.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Zit het koelblok wel juist gemonteerd :? als dat niet het geval is kunnen dit soort dingen gebeuren ;) HT cpu's worden heter dan zonder HT cpu's heb ik ook gemerkt ;)

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Collega van mij heeft zijn 2,4GHz HT FSB800 met de standaard luchtkoeler op 3,12 GHz lopen. Lang leve de Asus P4P800 wat hem betreft.
Dus dat warmer worden valt wel mee...

Denk inderdaad, zoals hierboven al eerder vermeldt, dat de sensor die onder de proc zit niet helemaal jofel is.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:58

Dark

who tweaked the light?

Het kan ook zijn dat jij toevallig een slechte heatsink hebt, de standaard heatsinks varieeren nogal in kwaliteit en vlakheid.

Afbeeldingslocatie: http://darkforce.dyndns.org/pics/badcontact.jpg
hier zie je goed dat de standaard heatsink zo hol was dat ie op bepaalde punten de dun met arcticsilver ingesmeerde proc niet raakte, met als gevolg temperaturen tot zo'n 70DegC.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je allemaal voor de reacties. Koelblok zit goed en is vlak. Heb zelf nu het idee dat het m'n voeding is. Heb gemerkt dat de verschillen groter worden naarmate er meer bewerkingen worden uitgevoerd. Ga dus dit weekend nieuwe voeding kopen en een tubetje arctic silver. Zal de uitslag hierna posten (en bij negatief helaas modo terug moeten brengen). Trouwens nog een 'Hiep hiep hoera' voor Bill en aanhang, was rustig mijn hardware aan het aansluiten, draait nog geen week en mag al bellen om XP opnieuw te activeren. Thx Mi€rosoft

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het lijkt me erg sterk dat het de voeding is .. Je zegt zelf dat het koelblok normaal aan te raken is en dat het systeem verder ultrastabiel is. De temperatuursensor is gewoon gaar of de BIOS weet het niet zo goed meer. Meer realistische oplossingen zijn het vervangen van het moederbord of verschillende BIOS'jes proberen :)
Pagina: 1