P4C800 (atx 12v connector)

Pagina: 1
Acties:

• Henkpaulus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 15:43
Goedeavond

Ik heb vanavond een Asus p4c800 moederbord binnen gekregen, en ben begonnen om het boekje wat erbij zit eens door te spitten.
Maar ik zie nu dat er een atx 12v connector (4polig) op het moederbord zit.
Nu heb ik alleen niet zo'n stekkertje op m'n voeding zitten.
Is dit nadelig voor de prestaties v/h bord ?
Of maakt het niet zoveel uit dat ik die er af laat

:/

Verwijderd

Sommige moederborden doen het niet lekker als je hem niet gebruikt, terwijl er ook (zeldzamer) zijn die juist problemen geven áls je hem gebruikt.

Zal vast iets over in de handleiding staat, bijvoorbeeld onder connectoren of het hoofdstuk over CPU's (en gebruikt vermogen).

Je kunt ook een verloop van Molex naar ATX12V/P4 maken/kopen. De 12V is namelijk exact dezelfde als die op je molex staat, en komt ook vanaf het zelfde eilandje op de print in je voeding als er wél een ATX12V/P4 connector aan de voeding zou zitten.

Mocht je hem zelf maken, hier heb je de pinout ervan:

ATX 12V connector (optioneel)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/atx4m.gif (4 pin Molex 39-29-9042 op het moederbord)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarebook.net/images/conn/atx4f.gif (4 pin Molex 39-01-2040 aan de voedingskabel)
PinNaamKleurOmschrijving
1GND ZwartGround
2GND ZwartGround
3+12VDC Geel+12 VDC
4+12VDC (+3.3VDC) Geel+12 VDC

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 21:22 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
WEL gebruiken. Een aantal CPU's gebruikt nu rond 80W. Waar denk je dat dat vandaan komt? Als je echt geen nieuwe voeding wil halen, moet je maar creatief zijn met de gele (12V) draden die uit je PSU komen.

{signature}

• Henkpaulus
Er staat in het boekje alleen van, doe de atx connector v/d voeding op deze atx connector.

• Henkpaulus
Oke, bedankt voor jullie reacties, ik weet nu dat ik hem in ieder geval erop moet hebben

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Ik zou m toch maar gebruiken. Ff een nieuwe voeding halen dus.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 22:23
Als je wil dat je systeem stabiel en snel draait moet je zowel de ATX als de 12V connector aansluiten. Dat ding zit er niet voor niets op.

AMD (Athlon XP) borden beginnen dit ook meer en meer te bevatten. En dat is niet alleen maar voor de show dat ze dat erop steken.

Een beetje verlies heb je altijd...

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 20:25
bobsnl schreef op 15 October 2003 @ 21:09:
Ik zou m toch maar gebruiken. Ff een nieuwe voeding halen dus.
Ja, en nee, oftewel wel gebruiken, maar een nieuwe voeding is niet nodig want met een adapter kabeltje kan het ook (zoals boven al opgemerkt wordt).
Tenzij natuurlijk de voeding te weinig vermogen kan leveren.

Do as I say, don't do as I do.

Pagina: 1