North en southbridge zeer heet, betere koeling = hoger klok?

Pagina: 1
Acties:

• Roflmao
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:23
Hoi medetweakers, ik heb een vraag voor jullie, allereerst een plaatje van me Asrock K7VT2:

Afbeeldingslocatie: http://www.asrock.com/product/images/K7VT2-FACE.jpg
klikbaar

En nu de vraag: Mijn north en southbridge worden extreem heet, 5 seconden aanraken en je trekt je vingers weg omdat het te heet is, southbridge is ietsje minder heet dan de northbridge. Me pc is zwaar stabiel, hij staat altijd de hele dag aan, ik speel spelletjes, effe p2p, internet, GoT :P. Als ik op de southbridge een koeler plak, en op de northbridge een fan zet, zou ik mijn pc dan verder kunnen overklokken? En als ik dat deed zal de moederbord dan langer meegaan? En ramsinks op ddr en videogeheugen, helpt dat met overklokken?

Want mijn computer gaat voor geen mogelijkheid hoger dan 145 mhz fsb klokken, als ik dat doe, kan ik normaal computeren, maar als ik spellen speel, krijg ik vaak fouten zoals, mem not... iets met verkeerd geheugen bereik ofzo, weet niet meer, ik drop dan terug naar bureaublad, of mijn pc loopt vast. Bij 155 boot me pc nie eens, moet ik effe laten afkoelen, daarna weer snel naar 145 zetten.

BTW, ik heb de search gebruikt, en ik werd er niet wijzer van, in de meeste topics staan alleen dat het waarschijnlijk langer meegaat.

Ik heb ook zeer brakke airflow in me kast, alleen me voeding zuigt lucht aan, me cpu zuigt ook lucht aan, en me videokaart zuigt ook lucht aan. Geen casefans of whatever. Idle is me pc 45-50 graden volgens speedfan. Met cpuburn word me proc. 65 graden piek (dit geeft speedfan aan, in de bios is dit vaak 5 tot 10 graden hoger!). Mijn harde schijf word ook heet, vreemde is dat die hd wel 5 jaar overleeft :P.

Specs:
Amd Athlon XP 1800+ 1533 mhz @ 2000+ 1667 mhz (palomino core)
Asrock K7VT2
Twinmos 256 DDR 210 fsb @ 145
Chipseteigenschappen:
Moederbord Chipset VIA VT8366A Apollo KT266A
In-Order Queue Depth 4
CAS Latency 2.5T
RAS To CAS Delay 3T
RAS Precharge 3T
RAS Active Time 6T
Western Digital WDC WD153BA Volgens windows 14.3 gb opslagruimte, FAT32.
Geforce2 MX200 32 SD-ram :r :r :r :r @ core/mem 230/220 mhz stabiel
Windows Xp professional
(meeste info van aida32)

Ik hoop dat ik niets ben vergeten

Edit:
P.S. Ik wil dus weten als je de north/southbridge koelt, je hoger kan klokken, en of ramsinks wel helpen.

Edit2:
Processorcooler: Spire Whisperrock 3, middenkant zit een ronde koperen stukje in. Fan@ +- 2700 rpm

[ Voor 8% gewijzigd door Roflmao op 15-10-2003 20:58 . Reden: paar verbeteringen ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 08:38

Turkish

zhé germans

Kijk maar eens naar de snelste oc's hier, die hebben stuk voor stuk flinke koeling op de northbridge (water) en meestal ook actieve koeling op de southbridge :)
Het antwoord is dus bijna voor 100% zeker ja, totdat je bij de volgende bottleneck komt natuurlijk

offtopic:
Doe wat aan die videokaart dude :)

[ Voor 35% gewijzigd door Turkish op 15-10-2003 20:48 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

moeten we hier nog serieus op ingaan? (als ik deze beter cool kan ik dus hoger overklokken)

• Roflmao
Turkish schreef op 15 oktober 2003 @ 20:46:
Kijk maar eens naar de snelste oc's hier, die hebben stuk voor stuk flinke koeling op de northbridge (water) en meestal ook actieve koeling op de southbridge :)
Hmmm, maar ik wil ook de levensduur van het mobo weten, ik wil deze mobo lang bewaren, want ik kan er nog 2!! gb geheugen erop zetten en een xp2600+, alles zit al op deze mobo (usb, netwerk enz.) vandaar.

• Roflmao
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 20:48:
moeten we hier nog serieus op ingaan? (als ik deze beter cool kan ik dus hoger overklokken)
:? Uhh, ik het is toch een serieuze vraag? Kijk ik snap zeer veel van pc's (ook al zeg ik het zelf) en ook van overklokken, maar dit is me eerste pc en videokaart dat ik heb overgeklokt. En ik wilde ook bijv. weten of die ramsinks wel zoveel helpen.

Edit:
Hmm, ik zie dat je game pc prometia cooled is :P

[ Voor 7% gewijzigd door Roflmao op 15-10-2003 20:52 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Extra koeling zal in ieder geval goed zijn voor de levensduur van deze chips. Op m'n eerste ASUS A7N8X deluxe had ik in eerste instantie de nb ook alleen maar gekoeld met de standaard koeler. De thermometer van m'n Hardcano gaf aan dat deze boven de 54 graden lag. Dit heeft ie ook maar 3 weken volgehouden, voordat 't bordje RMA kon vanwege een IDE kanaal dat niet meer werkte.

Als je dit plankje gebruikt om er mee over te klokken dan zou ik in ieder geval de NB actief gaan koelen en de sb passief. Natuurlijk is er ook nog de optie om over te stappen op water.

Qua overklokken zijn er geen garanties, maar ik vermoed dat je nog wel wat harder kan met wat betere koeling. Uit je startpost te zien weet je ook wel hoe je die beter koeling zou moeten aanpakken.

Hoe heb je die stabiliteit getest trouwens? Prime?

• Roflmao
YoupY schreef op 15 October 2003 @ 20:52:
Extra koeling zal in ieder geval goed zijn voor de levensduur van deze chips. Op m'n eerste ASUS A7N8X deluxe had ik in eerste instantie de nb ook alleen maar gekoeld met de standaard koeler. De thermometer van m'n Hardcano gaf aan dat deze boven de 54 graden lag. Dit heeft ie ook maar 3 weken volgehouden, voordat 't bordje RMA kon vanwege een IDE kanaal dat niet meer werkte.

Als je dit plankje gebruikt om er mee over te klokken dan zou ik in ieder geval de NB actief gaan koelen en de sb passief. Natuurlijk is er ook nog de optie om over te stappen op water.

Qua overklokken zijn er geen garanties, maar ik vermoed dat je nog wel wat harder kan met wat betere koeling. Uit je startpost te zien weet je ook wel hoe je die beter koeling zou moeten aanpakken.

Hoe heb je die stabiliteit getest trouwens? Prime?
Kijk zulke posts wil ik zien :P, effe serieus, ik heb met cpuburn stabiliteit getest, de proc werd 65 graden !, en dit is volgens de bios 5 a 10 graden hoger! Nu is me proc 50 graden volgens speedfan, maar volgens mij is dit veel hoger, ik kan namelijk de onderkant van de cooler van me proc niet aanraken AUW.

Verwijderd

Ik heb dat bordje ook, en dat blijft bij mij erg koel (één casefan). Kan het makkelijk aanraken, nu 32 graden volgens MBM 5. processor 39 en HDD 28. En dan nog wil het niet overklokken, verder dan 145 MHz met mijn Athlon 2000+ (TB) komt ie niet, dan krijg ik geen beeld meer :( . Maar ik denk dat je met die palomino zo en zo al bijna op z'n maximum zit. Of het bord zo slecht overklokt weet ik niet, het kan natuurlijk ook aan mijn proc liggen.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Ten eerste, dit is wat je nodig hebt:

Afbeeldingslocatie: http://shop.informatique.nl/pictures/890514.gif
Zalman NB32-J Mainboard Cooler
Roflmao schreef op 15 October 2003 @ 20:49:
[...]

Hmmm, maar ik wil ook de levensduur van het mobo weten, ik wil deze mobo lang bewaren, want ik kan er nog 2!! gb geheugen erop zetten en een xp2600+, alles zit al op deze mobo (usb, netwerk enz.) vandaar.
8)7 Hoe kunnen wij daar nou een serieus antwoord op geven?! Zoals al eerder gezegd: hoe koeler, hoe sneller/stabieler/langere levensduur.
Roflmao schreef op 15 October 2003 @ 20:51:
[...]

:? Uhh, ik het is toch een serieuze vraag? Kijk ik snap zeer veel van pc's (ook al zeg ik het zelf) en ook van overklokken, maar dit is me eerste pc en videokaart dat ik heb overgeklokt. En ik wilde ook bijv. weten of die ramsinks wel zoveel helpen.
Read some FAQ's boy, je hebt nog een hoop te leren ;)
En ja, ook RAM-sinks helpen. Zelfde verhaal: hoe koeler, hoe sneller/stabieler/langere levensduur. En vraag niet naar hoelang, hoe goed etc. daar kunnen we echt geen zinnig antwoord op geven, teveel variabelen. :)

Suc6 ermee!

Use the Search Luke...

• Roflmao
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 21:02:
Ik heb dat bordje ook, en dat blijft bij mij erg koel (één casefan). Kan het makkelijk aanraken, nu 32 graden volgens MBM 5. processor 39 en HDD 28. En dan nog wil het niet overklokken, verder dan 145 MHz met mijn Athlon 2000+ (TB) komt ie niet, dan krijg ik geen beeld meer :( . Maar ik denk dat je met die palomino zo en zo al bijna op z'n maximum zit. Of het bord zo slecht overklokt weet ik niet, het kan natuurlijk ook aan mijn proc liggen.
Deze bord moet een 2600+ aan, dus ik denk niet dat het aan de bord ligt, bij mij gaat het tot ong 150-155 goed, daarna is het zwart-beeld time!, dus dan moet ik een half uur late afkoelen, effe bios in duiken, daarna weer setting van fsb normaal zetten. Aan je proc ligt het denk ik niet, jij hebt een betere dan mij (TB core in plaats van een palomino), ik denk eerder dat een pci kaartje of vga kaartje tegenwerkt tegen de hoge fsb, probeer es een keer kaal te booten met 150 (dus alle kaarten eraf halen, alleen benodigde dingen aan pc laten hangen).

• Roflmao
Silentpuma schreef op 15 October 2003 @ 21:04:
Ten eerste, dit is wat je nodig hebt:

[afbeelding]
Zalman NB32-J Mainboard Cooler

[...]

8)7 Hoe kunnen wij daar nou een serieus antwoord op geven?! Zoals al eerder gezegd: hoe koeler, hoe sneller/stabieler/langere levensduur.

[...]

Read some FAQ's boy, je hebt nog een hoop te leren ;)
En ja, ook RAM-sinks helpen. Zelfde verhaal: hoe koeler, hoe sneller/stabieler/langere levensduur. En vraag niet naar hoelang, hoe goed etc. daar kunnen we echt geen zinnig antwoord op geven, teveel variabelen. :)

Suc6 ermee!
Thx dude, dus alles wat koeler is bij pc's heeft vaak een langere levensduur, maar serieus: waarom zetten die n00bs bij asrock geen actieve northbridge koeling? Dat ding word fokking heet man, ook als ik de pc terugklok blijft ie heet :S, is dat wel normaal? Ik kan het ding niet eens 5 seconden aanraken. Dat kan dus niet goed zijn voor me mobo? Of is dat een normaal verschijnsel?

Ow ja sorry van dat hoe lang het meegaat, is idd beetje dom :)

BTW, is die zalman voor north of southbridge :?

[ Voor 9% gewijzigd door Roflmao op 15-10-2003 21:12 ]

Verwijderd

Hmm, goed idee denk dat ik dat 5 jaar oude soundcardje eruit gooi, die onboard sound is wel goed genoeg. Maar toen ik geen beeld meer kreeg kon ik ook niet wachten een half uurtje ofzo, het bleef de hele tijd zo. Ten slotte heb ik maar ff de cpu uit de socket gehaald en opnieuw erin, toen stond alles weer standaard en kreeg ik weer beeld. Overigens is dat heatsinkje dat standaard op het mobo zit niet echt groot (die van m'n p2 bordje is nog groter) :|

• Roflmao
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 21:25:
Hmm, goed idee denk dat ik dat 5 jaar oude soundcardje eruit gooi, die onboard sound is wel goed genoeg. Maar toen ik geen beeld meer kreeg kon ik ook niet wachten een half uurtje ofzo, het bleef de hele tijd zo. Ten slotte heb ik maar ff de cpu uit de socket gehaald en opnieuw erin, toen stond alles weer standaard en kreeg ik weer beeld. Overigens is dat heatsinkje dat standaard op het mobo zit niet echt groot (die van m'n p2 bordje is nog groter) :|
Reactie op je laatste zin: Asrock is budget Asus, dus waarschijnlijk vandaar. En als je pc alleen maar zwart beeld weergeeft kan je ook de cmos clear trucje doen (staat in handleiding).

En idd, de onboard sound is gewoon goed genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Roflmao op 16-10-2003 00:20 ]

Verwijderd

145Mhz voor een KT266A is wat aan de magere kant, maar heel veel hoger zal het niet gaan. Je komt als snel in de problemen door je pci kaarten omdat de KT266A geen 5:2:1 divider heeft en dus je pci bus flink omhoog gaat.

Beter koelen is altijd een goed id. Maar of je veel verder komt...ik denk het niet. Daarnaast heb je een palomino die waarschijnlijk al op zn max zit bij 11,5 x 145 :) Plak een fannetje op de NB en hijs koud. Die KT266A word echt niet warm namelijk (zonder fan wel idd).

• mrb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

mrb

Amd Athlon XP 1800+ 1533 mhz @ 2000+ 1667 mhz (palomino core)
Vergeet aub niet dat dit een Palomino is, deze zijn nu eenmaal niet zulke overclock wonderen...

Verder is de Zalman voor op je Northbridge..
Heb je trouwens je chipset al wat meer voltage gegeven ? of je geheugen?

Misschien is het ook een idee om even een casefan te zoeken en die op je northbridge te laten blazen ( gewoon er even los voor hangen ) , kan je gelijk zien of het nou echt nuttig is om tig euro's uit te geven aan betere koeling zonder dat het resultaat biedt.

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
ik heb ook de zalmans @ nb en sb op mijn ic7 met 4.1ghz , + 2 4x4 fannetjes van papst erop , o probelms @ al max 27c @ load (nb)

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Palomino is slecht over te clocken, Als je echt een dikke overclock wil halen zou ik een ander mobo halen en een andere processor en dan de NB waterkoelen of luchtkoelen en de SB passief koelen, want met het koelen van een NB en SB die bij een lage overclock extreem warm worden heb je ook niks.

Ik raad je dus aan om je pc gewoon op default te laten draaien en er voor de rest niet veel meer aan doen als je er niet veel meer wil investeren

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik vroeg me af waarom z'n SB warmer zou worden aangezien je daar alleen last hebt van PCI/AGP bussen (toch?) maar nu zie ik het. hij kan hem niet locken op 33/66.

klein beetje offtopic, m'n mobo (asus p4c800-e) heeft ene passief flutblokje op de NB en uiteraard niks op de SB. hij heeft echter genoeg koeling (actief) van wege 2 zij-fans (standaard Xaser iii kast) dus erg warm worden ze niet. de SB nauwelijks voelbaar warm en NB ook niet echt. MBM geeft maar iets van 30 graden aan. toch zou ik er weer een zalman nb32j op willen (zit ook op vorige mobo van vorige comp maar met adhesive... :/) maar ik heb het idee dat het niet past ivm m'n zalman 7000Cu op de proc. iemand die toevallig weet of dit wel of niet past? het ziet er niet echt naar uit en meten kan ook niet echt precies :|

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:23
Weet niet of je mobo het aan kan maar de proc is denk ik eerder het probleem.

Ik heb een xp1600 @ 1.52 GHz en die gaat echt niet verder, want dan start de boel niet eens meer op. Heb ook al wel vaker op o.a. dit forum gelezen dat je niet moet verwachten dat een palomino hoog overclockbaar is.

Wat ik alleen niet begrijp is dat je chipset zo heet wordt, is er niet iets anders aan de hand?

+ ik weet niet hoe lang je dit mobo wilt houden, maar een paar jaar houd ie het echt wel vol en dan ben je toch weer toe aan een nieuwe.

mcb1

• Roflmao
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 22:26:
145Mhz voor een KT266A is wat aan de magere kant, maar heel veel hoger zal het niet gaan. Je komt als snel in de problemen door je pci kaarten omdat de KT266A geen 5:2:1 divider heeft en dus je pci bus flink omhoog gaat.

Beter koelen is altijd een goed id. Maar of je veel verder komt...ik denk het niet. Daarnaast heb je een palomino die waarschijnlijk al op zn max zit bij 11,5 x 145 :) Plak een fannetje op de NB en hijs koud. Die KT266A word echt niet warm namelijk (zonder fan wel idd).
Ik heb helemaal geen pci kaarten :+, alles zit al onboard, dus dat divider gaat voor mij niet op? Of zit het anders? Voor de rest heb je gelijk, maar ik moet wel effe een fan vinden voor het koelen van me northbridge, ik heb al een paar aluminium koel-blokjes, en misschien is die zalman northbridge cooler iets.
mrb schreef op 15 October 2003 @ 22:36:
[...]

Vergeet aub niet dat dit een Palomino is, deze zijn nu eenmaal niet zulke overclock wonderen...

Verder is de Zalman voor op je Northbridge..
Heb je trouwens je chipset al wat meer voltage gegeven ? of je geheugen?

Misschien is het ook een idee om even een casefan te zoeken en die op je northbridge te laten blazen ( gewoon er even los voor hangen ) , kan je gelijk zien of het nou echt nuttig is om tig euro's uit te geven aan betere koeling zonder dat het resultaat biedt.
Hmm, denk dat ik het wel zal proberen. Het probleem is ook dat ik geen voltages kan veranderen die optie is er niet in het bios, en volgens mij ook niet op het moederbord :S
Gipsy King schreef op 15 oktober 2003 @ 22:43:
ik heb ook de zalmans @ nb en sb op mijn ic7 met 4.1ghz , + 2 4x4 fannetjes van papst erop , o probelms @ al max 27c @ load (nb)
Goeie resultaten zeg :)
Av3ng3rtje schreef op 15 oktober 2003 @ 22:58:
Palomino is slecht over te clocken, Als je echt een dikke overclock wil halen zou ik een ander mobo halen en een andere processor en dan de NB waterkoelen of luchtkoelen en de SB passief koelen, want met het koelen van een NB en SB die bij een lage overclock extreem warm worden heb je ook niks.

Ik raad je dus aan om je pc gewoon op default te laten draaien en er voor de rest niet veel meer aan doen als je er niet veel meer wil investeren
Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar ik zal effe een paar koel-oplossingen proberen, het kan toch geen kwaad.
Termy schreef op 15 October 2003 @ 23:09:
Ik vroeg me af waarom z'n SB warmer zou worden aangezien je daar alleen last hebt van PCI/AGP bussen (toch?) maar nu zie ik het. hij kan hem niet locken op 33/66.

klein beetje offtopic, m'n mobo (asus p4c800-e) heeft ene passief flutblokje op de NB en uiteraard niks op de SB. hij heeft echter genoeg koeling (actief) van wege 2 zij-fans (standaard Xaser iii kast) dus erg warm worden ze niet. de SB nauwelijks voelbaar warm en NB ook niet echt. MBM geeft maar iets van 30 graden aan. toch zou ik er weer een zalman nb32j op willen (zit ook op vorige mobo van vorige comp maar met adhesive... :/) maar ik heb het idee dat het niet past ivm m'n zalman 7000Cu op de proc. iemand die toevallig weet of dit wel of niet past? het ziet er niet echt naar uit en meten kan ook niet echt precies :|
Ik weet niet of het past, maar als ik jou was zou ik een fannetje erop gooien, of zelfs de zalman en fan.
mcb1 schreef op 16 October 2003 @ 00:01:
Weet niet of je mobo het aan kan maar de proc is denk ik eerder het probleem.

Ik heb een xp1600 @ 1.52 GHz en die gaat echt niet verder, want dan start de boel niet eens meer op. Heb ook al wel vaker op o.a. dit forum gelezen dat je niet moet verwachten dat een palomino hoog overclockbaar is.

Wat ik alleen niet begrijp is dat je chipset zo heet wordt, is er niet iets anders aan de hand?

+ ik weet niet hoe lang je dit mobo wilt houden, maar een paar jaar houd ie het echt wel vol en dan ben je toch weer toe aan een nieuwe.
Over de proc.: je hebt gelijk ik heb een paar topics erover gezocht en de palomino is idd een flutproc. qua overclocken. Ik denk niet dat er iets aan de hand is met me pc, me pc heeft wel een baggere airflow, dat kan ik je wel zeggen (zei de man met 0,0 casefans :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door Roflmao op 16-10-2003 00:18 ]

Verwijderd

Roflmao schreef op 16 October 2003 @ 00:15:
[...]

Ik heb helemaal geen pci kaarten :+, alles zit al onboard, dus dat divider gaat voor mij niet op? Of zit het anders? Voor de rest heb je gelijk, maar ik moet wel effe een fan vinden voor het koelen van me northbridge, ik heb al een paar aluminium koel-blokjes, en misschien is die zalman northbridge cooler iets.

Ook je onboard spul houd er van om gewoon op 33mhz te draaien........
Wat je zou kunnen proberen is om je onboard features uit te schakelen..... met name de nic

[...]

Hmm, denk dat ik het wel zal proberen. Het probleem is ook dat ik geen voltages kan veranderen die optie is er niet in het bios, en volgens mij ook niet op het moederbord :S

een paar voltmodjes zou dan op z'n plaats zijn.....maar zoals je al eerder zei ...je wilt nog wat langer plezier hebben van dit mobotje...dan raad ik je aan om hem niet te veel op z'n donder te geven....

[...]

Goeie resultaten zeg :)

een wat nieuwer moederbord ( en zeker de ic7) is meestal niet de bottleneck

[...]

Ik denk wel dat je gelijk hebt, maar ik zal effe een paar koel-oplossingen proberen, het kan toch geen kwaad.

zorg voor wat airflow.... en fan boven in de kast kast zorg er voor dat die baklucht naar buiten kan......

[...]

Ik weet niet of het past, maar als ik jou was zou ik een fannetje erop gooien, of zelfs de zalman en fan.

[...]

Over de proc.: je hebt gelijk ik heb een paar topics erover gezocht en de palomino is idd een flutproc. qua overclocken. Ik denk niet dat er iets aan de hand is met me pc, me pc heeft wel een baggere airflow, dat kan ik je wel zeggen (zei de man met 0,0 casefans :+ )
ik heb hier een palomino xp1600 liggen en bij die gaat dat verhaal dus niet op....... 2050mhz..... deze blijf ook gewoon in de kast liggen voor het museum >:)

over het algemeen zit je met een kt266 aan een lage fsb vast.......ik heb hier een msi kt266 bordje draaien met een fsb van 153....en dat is echt het uiterste wat ik er uit kan halen.......

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 20:48:
hij vraagt of the temps van nb&sb invleodhebben op eht overklokken.

JA absoluut. Te warme componenten(als je ze niet aan kan raken zonder je vingers te verbranden zijn ze te warm voor in je PC, de CPU daar gelaten...)
moet je sowieso niet hebben als je overklokt...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tja.. de tempratuuren hebben natuurlijk invloed op je overklok.. of het nou de temp is van de CPU of van een ander regelend onderdeel is maakt niet uit... over het algemeen staat ook de regel dat hoe koeler iets blijft hoe langer het meegaat dus een betere koeling is goed voor de levensduur van je onderdelen... (Wow.. het wordt met 3 jaar verlengt.., in plaats van 20 jaar doe je nu 23 jaar met je mobo... wat ben jij tegen die tijd stoer met je mobotje zeg.. alles zit erop.. hij kan alleen vergeleken worden met wat nu een 8086 is...)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Roflmao schreef op 16 oktober 2003 @ 00:15:
[...]

Hoe zou die onboard zooi op je plank zitten dan? Met touwtjes? Dat zit dus gewoon op de pci bus ;)

• Termy

Termy

leuk bedacht TS-er maar ik heb al het idee dat die zalman NB32J niet gaat passen ivm m'n CNPS-7000Cu op de CPU en dan raad jij aan er ook nog een fan bovenop te plakken? dat zal zeker niet passen :+

fan sowieso overbodig aangezien ik, zoals ik al zei, 2 casefans heb in de zijkant die o.a. direct op de NB blazen. misschien moet ik dan toch maar eens wat gaan meten of zo.. :/

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Roflmao
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 02:33:
[...]

ik heb hier een palomino xp1600 liggen en bij die gaat dat verhaal dus niet op....... 2050mhz..... deze blijf ook gewoon in de kast liggen voor het museum >:)

over het algemeen zit je met een kt266 aan een lage fsb vast.......ik heb hier een msi kt266 bordje draaien met een fsb van 153....en dat is echt het uiterste wat ik er uit kan halen.......
HOLY SHIT, wat voor koeling heeft dat ding wel, dat is echt megasnel man. Jammer dat me chipset zo een lage fsb aan kan :'(
Rey Nemaattori schreef op 16 October 2003 @ 08:40:
[...]

hij vraagt of the temps van nb&sb invleodhebben op eht overklokken.

JA absoluut. Te warme componenten(als je ze niet aan kan raken zonder je vingers te verbranden zijn ze te warm voor in je PC, de CPU daar gelaten...)
moet je sowieso niet hebben als je overklokt...
Roger that, ik zal effe kijken of ik een paar gratis koelblokjes kan vinden, en als je ziet wat voor videokaart ik heb zal je snappen waarom ik het gratis wil :+
apen-nootjes schreef op 16 October 2003 @ 08:57:
Tja.. de tempratuuren hebben natuurlijk invloed op je overklok.. of het nou de temp is van de CPU of van een ander regelend onderdeel is maakt niet uit... over het algemeen staat ook de regel dat hoe koeler iets blijft hoe langer het meegaat dus een betere koeling is goed voor de levensduur van je onderdelen... (Wow.. het wordt met 3 jaar verlengt.., in plaats van 20 jaar doe je nu 23 jaar met je mobo... wat ben jij tegen die tijd stoer met je mobotje zeg.. alles zit erop.. hij kan alleen vergeleken worden met wat nu een 8086 is...)
Ja maar ik heb hier ook dingen van 10 tot 15 jaar oud gehad, waren van me pa geweest, ik heb hier dingen gehad zoals p1 133 mhz dual scsi, 286, 386, 486. Ok, allemaal oude troep, maar ja, nostalgie he :+ :P
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 09:52:
[...]

Hoe zou die onboard zooi op je plank zitten dan? Met touwtjes? Dat zit dus gewoon op de pci bus ;)
DOM DOM DOM |:( |:( |:( |:( , een onboard videokaart zit ook vaak op de agp bus, dus een onboard pci spul zal ook op de pci bus zitten.
Termy schreef op 16 oktober 2003 @ 10:07:
leuk bedacht TS-er maar ik heb al het idee dat die zalman NB32J niet gaat passen ivm m'n CNPS-7000Cu op de CPU en dan raad jij aan er ook nog een fan bovenop te plakken? dat zal zeker niet passen :+

fan sowieso overbodig aangezien ik, zoals ik al zei, 2 casefans heb in de zijkant die o.a. direct op de NB blazen. misschien moet ik dan toch maar eens wat gaan meten of zo.. :/
Je kan toch wel een kleine fannetje op je huidege nb-blokje zetten?? En ik denk niet dat een fannetje overbodig is, mijn cpu cooler blaast ook op de nb (ik heb de luchtstroom gevoeld en die is best koud hoor), en mijn nb is nog steeds untouchably hot :+

[ Voor 4% gewijzigd door Roflmao op 16-10-2003 12:56 ]

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Roflmao schreef op 15 oktober 2003 @ 20:51:
[...]

Edit:
Hmm, ik zie dat je game pc prometia cooled is :P
hmz dan weet je dus nog niet zo 'heel' veel van overklokken ;)

• Roflmao
Mister_X schreef op 16 October 2003 @ 12:56:
[...]

hmz dan weet je dus nog niet zo 'heel' veel van overklokken ;)
Nou ik weet de theorie wel, maar de praktijk beetje minder, that's all

• Termy

Termy

Mjah, dat doet er nu niet zoveel toe. het blijkt dat je kennis (dus theorie) ook z'n beperkingen heeft maar ja, zolang jij moeite doet die kennis op te bouwen helpen wij graag. wil je alles op een presenteerblaadje dan komt de grote boze mod met termen als FAQ, Dicht, Zoeken etc. is maar voorbeeld, ik zeg niet dat dit per se voor jou geldt ;)

m'n 2 80mm fans draaien op 12V wat dus een stuk meer luchtverplaatsing oplevert dan zo'n miezerig 40mm ding wat eigenlijk alleen takkeherrie maakt en verder niks. daarnaast is mijne niet achterlijk heet dus zie ik de nut niet helemaal van een extra fan die, zoals al zei waarschijnlijk niet past.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2003 @ 02:33:
[...]

KT266a is wat anders dan een KT266....KT266a kan soms wel over de 200Mhz heen...

• Roflmao
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 21:03:
[...]

KT266a is wat anders dan een KT266....KT266a kan soms wel over de 200Mhz heen...
Hmm, dat is wel interessant ja, bron?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 21:03:
[...]

....... zonder een 5:1 divider kan je dat wel op je buik schrijven.....

• Roflmao
Verwijderd schreef op 17 October 2003 @ 02:48:
[...]

....... zonder een 5:1 divider kan je dat wel op je buik schrijven.....
Hoe stel je deze divider eigenlijk in? Bij mijn bios heb je die optie niet :?
Pagina: 1