Toon posts:

[scsi] Adaptec 2940 icm schijfactiviteit zorgt voor hapering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oud scsi-controllertje in mijn bak gezet, met 9,1GB seagate 7200RPM U2W schijfje. Werkt allemaal best goed, maar wanneer er schijfactiviteit is krijg ik haperingen in het geluid en / of games. Dit is vrij irritant te noemen.... Ik had er geen last van met mijn 5400rpm IBM IDE schijf, maar deze is helaas overleden (oeps-gevalletje :) ). Vandaar dat ik deze schijf als bootdisk gebruik.

Controller zit op een eigen irq, en de nieuwste drivers / BIOS'sen zitten zowel in de bak als de controller. Ik draai windows 2000 prof NL, met de nieuwste drivers voor alle hardware.

Abit NF7-S
Athlon 2000+ @ 2045mhz
512MB DDR Transcend
Adaptec 2940 + 9,1GB 7200 RPM Seagate
2*IBM 60GB 7200 RPM
Creative Audigy 1
Ati Radeon 8500

Ik kom er eerlijk gezegd nu niet meer uit, ik dacht dat scsi cpu-tijd moest besparen? ;)

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Athlon 2000+ @ 2045mhz

En wat doet ie als ie op de standaard FSB draait?

Verwijderd

Topicstarter
GraveR schreef op 15 October 2003 @ 18:57:
Athlon 2000+ @ 2045mhz

En wat doet ie als ie op de standaard FSB draait?
Exact hetzelfde helaas :) pci draait gewoon op standaard snelheid namelijk (i love my NF7-S :) )

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 18:58 ]

Verwijderd

Ik kan me nog van een tijdje iets herinneren over "problemen" met SCSI onder WinXP en W2K met SP3 (en hoger denk ik ook). Symptomen waren in ieder geval hetzelfde.

Had iets te maken met 't feit dat 't OS steeds de controller 't commando stuurde om de cache te flushen.

Dit werd alleen gedaan als je de write-cache van de schijven geactiveerd had. Dit met de achterliggende gedachte dat zo bij stroomuitval de kans op dataverlies minimaal is.

Gevolg van dit alles was de slechte SCSI-performance en dat soort haperingen. (Waaronder ook bij IDE controllers die als SCSI werden gezien :| )

Bij m'n on-board Promise was 't opgelost doordat de driver die continue FLUSH-commando's nu gewoon niet meer naar de schijf doorstuurde, maar dat alleen deed wanneer nodig, en de rest aan de schijven overliet.

Ik weet niet of Adaptec misschien ook zo'n driver heeft uitgebracht waarin dat is uit te zetten?

Microsoft had er ook een "patch" voor, en 't bijbehorende nummer heb ik vast nog wel ergens thuis maar daar kan ik nu dus niet bij. :P

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Lang geleden had ik een 2940 in mijn Mac, Adaptec had toen een tooltje waarmee je allerlei instellingen kon doen. Daar moest je ook andere instellingen kiezen wanneer je met video bezig was. Als ik het me goed herinner moest de cache op de kaart kleiner ingesteld worden. Dit loste in mijn geval happeringen in audio en video op.

Is er onder het door jou gebruikte OS ook een mogelijkheid om parameters op de kaart in te stellen?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-03 09:34

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb je de write-cache in de bios van de Adaptec al eens uit gezet?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
OgWok schreef op 16 oktober 2003 @ 08:57:
Heb je de write-cache in de bios van de Adaptec al eens uit gezet?
Stond al uit. Het lijkt opgelost te zijn, de afgelopen 2 uur heb ik nergens last meer van gehad. IK heb de geluidskaart en de scsikaart van slot verwisseld (hoewel ze niet op een gedeeld irq functioneerden). De writeback cache heb ik zojuist maar eens ingeschakeld in het bios :)
Pagina: 1