Toon posts:

Nieuw mainboard, Win XP strart niet meer, cursor knippert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleempje.

Heb zojuist van een pc het mainboard verwisseld omdat dit doorgebrand is. Het oude mainboard is een ECS K7S6A en het nieuwe is een ECS K7S5A Pro rev. 5.0

Ik ben aan 't kloten geweest met de kabels van de hd. Had 'm eerst op de verkeerde poort en toen kreeg ik alleen maar een knipperende cursor linksboven in het scherm. Ik ga er vanuit dat het probleem NIET bij het geheugen ligt.

De kabel zit nu goed maar helaas start de pc niet meer op. Win XP komt voor het laden met de foutmelding dat de hardware beschadigt danwel veranderd kan zijn. Ik heb twee hd's die voorheen apart op het systeem gebruikt werden m.b.v. een mobile bracket. Beide geven dezelfde foutmelding.

Wellicht ligt het probleem dus bij de andere chipset op het mainboard (eerst sis745, nu sis735) en kan win xp niet starten voordat ik Windows opnieuw installeer. Zou wel de eerste keer zijn, want normaal kun je hardware wisselen wat je wil, maar starten doet 'ie toch.

Win XP in veilige modus starten doet 'ie ook niet. Hij komt dan met verschillende regels tekst zoals: FFC ....

Wie helpt me?!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Als je ons nu eens volledige specs geeft kunnen de mensen er wat mee

antwoord : Installeer windows opnieuw want een mobo veranderen = erg veel veranderingen

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
fooker schreef op 15 oktober 2003 @ 19:36:
antwoord : Installeer windows opnieuw want een mobo veranderen = erg veel veranderingen
Precies, volgens mij is het redelijk normaal dat je bij een nieuwe mobo (nieuwe chipset) gewoon allerlei gezeik hebt in Windows. Gewoon even opnieuw installeren en je kan er weer tegen aan.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Wellicht ligt het probleem dus bij de andere chipset op het mainboard (eerst sis745, nu sis735) en kan win xp niet starten voordat ik Windows opnieuw installeer. Zou wel de eerste keer zijn, want normaal kun je hardware wisselen wat je wil, maar starten doet 'ie toch.

Dat is niet normaal !!!!!!!!!
meestal start ie nog wel maar niet goed en in jouw geval niet

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Packo, hardware wisselen is niet zo erg, maar een mobo wisselen (lees andere chipset) is wel erg. Je kernel wordt namelijk samengesteld aan de hand van de aangetroffen hardware. Als je die ineens gaat aanpassen, zal XP inderdaad niet meer willen starten.
Nieuwe install lijkt mij de beste, en snelste oplossing...

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 10:14
Wat de bovenbuurman zegt maar dan uitgebreid:
win XP vindt het niet lief als je van IDE controller wisselt (=ander moederbord) dus dan zal je em opnieuw moeten installeren.
Volgens sommigen schijnt het ook nog wel te werken om meteen de eerste keer in veilige modus te booten en alle drivers te trashen. Dan schijnt ie het zonder reïnstall te pakken, maar dat zul jij wel moeten doen...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
windows repair zou voldoende moeten zijn.
Ligt idd niet aan andere hipet ofzo, maar 99% zeker aan de primaire ide-contoller die verandert is..

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik zal het proberen. eerst repair proberen en anders clean install 8)

En toch heb ik met win 98 en 2000 vaker wel een nieuw mainboard ingebouwd zonder echte problemen. Gewoon naderhand in windows drivers bijwerken en hoppa... gaan met de banaan.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:28
cryforhelp schreef op 15 October 2003 @ 19:39:
Wat de bovenbuurman zegt maar dan uitgebreid:
win XP vindt het niet lief als je van IDE controller wisselt (=ander moederbord) dus dan zal je em opnieuw moeten installeren.
Volgens sommigen schijnt het ook nog wel te werken om meteen de eerste keer in veilige modus te booten en alle drivers te trashen. Dan schijnt ie het zonder reïnstall te pakken, maar dat zul jij wel moeten doen...
Dan moet je wel in veilige modus starten en de drivers trashen met het oude moederbord er nog in, maar als die kapoek is heb je een probleem...

Nieuwe install is, zoals eerder aangegeven, gewoon het beste. Dan weet je zeker dat alles goed werkt en dat je geen fouten meeneemt van je oude systeem.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
de 745 is wel bruut anders dan de 735 he. de ene heeft een north- en southbridge en de andere alleen maar een northbridge met ze hele zut er in. (ik weet echt niet meer welke wat heeft maar ik weet dat ze heel verschillend zijn.)
ik praat onzin laat maar.

en ja dat wordt een format denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 16-10-2003 01:50 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Zoals al eerder is vermeld, gewoon XP cd erin gooien. Boot from CD, kies bij het eerste menu voor installeren. Vervolgens vind de setup een bestaande XP install en vraagt of hij deze mag repareren. Na een paar minuten (duurt net zolang als een normale install) heb je weer een verse windows met al je oude programma's en settings intact.

Wel meteen de goede drivers installeren van al je hardware!.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Djoekie schreef op 16 October 2003 @ 10:41:
Zoals al eerder is vermeld, gewoon XP cd erin gooien. Boot from CD, kies bij het eerste menu voor installeren. Vervolgens vind de setup een bestaande XP install en vraagt of hij deze mag repareren. Na een paar minuten (duurt net zolang als een normale install) heb je weer een verse windows met al je oude programma's en settings intact.

Wel meteen de goede drivers installeren van al je hardware!.
Heb je dit weleens werkelijk gedaan? of is dit theoretisch?

Ik heb me er namelijk best wel in verdiept en van alles geprobeerd in het verleden, en mijn conclusie is: XP vind NOOIT je bestaande install. Het is mij nog nooit overkomen in ieder geval. Ik heb ditzelfde geprobeerd maar dan met 2000, en dit gaat wel gewoon goed. Volgens mij ligt het dus niet aan mij. Bovendien doe ik de hele dag niks anders dan lopen kutten met gecrashte Windowsen dus een gebrek aan ervaring is het ook niet. Suggesties zijn altijd welkom natuurlijk, maar ik zou zeggen: probeer het zelf. als het lukt hoor ik graag HOE het gelukt is. (ik ken de truuk van de 2e keer op r drukken als hij een windows vind, maar die vind hij dus nooit bij mij.)

[ Voor 20% gewijzigd door smvs op 16-10-2003 14:21 ]

Pagina: 1