Toon posts:

tv kabel te gebruiken voor radio?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik woon op de eerste verdieping en beneden komt de kabel binnen (voor radio & tv, allebei aparte aansluitingen), nu wil ik m'n radio op de kabel aansluiten, maar om zo'n kabel helemaal naar boven te trekken is nogal veel werk en veel kabel...
nu vond ik net wel een splitter voor zo'n kabel (die 'm dus in tweeen verdeelt), maar ik vraag me af of deze nu wel of niet werkt op de radio..
iemand enig idee? (kan het zelf nu niet checken aangezien ik nu niet thuis ben, vandaar)

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Ja werkt wel, heb ik ook gedaan. Nu is het alleen zo dat de aansluiting op je tv female is en op je radio male (of andersom).
Dus waarschijnlijk zul je er nieuwe stekkertjes aan moeten breien.

Verder is het gewoon beiden coax dus moet gewoon werken.

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 10:47
kan op zich wel, kun je gewoon het signaal van de tv voor gebruiken. je moet alleen aan het eind van de kabel nog wel weer een doosje er tussen zetten dat het radio signaal er weer uit filtert... geen splitter maar eentje met een tv en radio uitgang, net zo een als je beneden hebt...

• Master__R
The_Big_Easy schreef op 15 oktober 2003 @ 16:53:
kan op zich wel, kun je gewoon het signaal van de tv voor gebruiken. je moet alleen aan het eind van de kabel nog wel weer een doosje er tussen zetten dat het radio signaal er weer uit filtert... geen splitter maar eentje met een tv en radio uitgang, net zo een als je beneden hebt...
Hoeft niet hoor, bij mij werkt het tenminste gewoon met een splitter.

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dat soort doosjes krijgen? en hoe 'brei' ik er nieuwe stekkertjes aan, solderen of een apart stekkertje voor kopen?

• The_Big_Easy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 10:47
Wat dacht je van je locale electronica boer? Solderen hoeft ook niet, iets om de coax kabel te strippen en een schroevendraaier om de kabel aan de stekkertjes vast te maken...

• Master__R
Als je gewoon een stuk coax hebt kun je gewoo bij de bouwmarkt stekkertjes halen hiervoor en erop schroeven.
Spreekt wel voor zich.

(breien was niet letterlijk bedoeld :P )

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 14:45
En als je geen zin hebt om met stekkertjes te kloten, neem je een splitter (T-vorm, niet zo'n driehoek) voor RADIO signaal, dus niet TV. Dan sluit je dat zo aan:

code:
1
2
3
4
5
6
---- kabel binnenkomend --------+-------- kabel naar radio
                            splitter
                                |
                                |
                                |
                              in TV

Dus de TV hang je aan de 'ingang' van de splitter. Dan heb je het male/female probleem opgelost. Neem wel een simpele passieve splitter

En dit werkt prima, zo zit het hier thuis ook aangesloten. Binnenkomende kabel zit in de andere kamer op de aansluiting 'TV'.

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 15-10-2003 17:16 ]

Punctuality is the politeness of kings

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Als er een doos aan het begin zit met een losse radio en tv aansluiting zit hier meestal een filter in. Dit filter haalt het radio signaal weg bij de tv uitgang en het tv signaal bij de radio aansluiting. Dus als je de tv uitgang gebruikt voor de radio kan het radio signaal niet of heel zwak doorkomen. Als deze doos de eerste is die op de meestal groene dikke kabel zit is dit de Abbonnee Overname Punt (AOP), deze doos is de scheiding tussen het openbare net en de gebruikernetwerk. Deze doos kan je vervangen door een waar de tv en radio via 1 plug er uitkomt. let op als je een AOP moet vervangen dat je je wijk niet zonder tv/radio laat zitten door een fout.
http://www.essentkabel.co...89_4090401_Extr_aansl.pdf

PGEQRZEM

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:36

smallboy

N/A

Hmm het kan misschien ja. Bij mij thuis had ik zelfs kabelradio door de lucht (kabel lag achter mijn radio langs). Ik ontving diverse zenders op 2 frequenties. Totdat mijn kabelmodem een keer niet goed werkte -> monteur langsgeweest -> nieuw doosje -> en toen werkte het verhaal hierboven niet meer. Het radio/tv signaal wordt nu dus wel goed gescheiden door dat doosje.
Je kunt het natuurlijk altijd even proberen, als het niet werkt jammer dan.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:06 ]

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-07 17:07

aip

MARTIJN_ schreef op 15 October 2003 @ 17:35:
Als er een doos aan het begin zit met een losse radio en tv aansluiting zit hier meestal een filter in. Dit filter haalt het radio signaal weg bij de tv uitgang en het tv signaal bij de radio aansluiting.
http://www.essentkabel.co...89_4090401_Extr_aansl.pdf
Dit soort filters zit meestal alleen in (relatief gezien) nieuwbouw huizen sinds de jaren 80/90. In oudere woningen kun je beide aansluitingen voor zowel radio als tv gebruiken en zoals boven beschreven met een passieve radio-splitter zonder geklooi zowel tv als radio aansluiten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb in mijn oude huisje heel lang beide signalen over één kabel laten lopen.

Niks splitter ertussen, maar gewoon vanuit de CAI aansluiting de boel op één kabel gesoldeerd, en bij mijn tuner en TV de boel weer gesplitst. Ging prima.

Voordat je allerlei dure splitterjes en versterkers koopt, is het de moeite waard om dat te proberen.

Wise enough to play the fool

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 14:45
@teacher en vooral @ts:
Die splitters kosten niet echt veel. Net zo veel als een paar stekkertjes die je anders toch nodig hebt. En de situatie zoals ik hierboven beschreef werkt bij mij thuis door 'm rechtstreeks op de groene UPC-kabel te hangen. Dus zonder eerst een doos er tussen.

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1