Toon posts:

[Terminal server] Sommige Word documenten openen traag

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

1 fileserver welke ook DC is.
4 Terminal servers met Win2k srv als os.

Daarnaast draaien er nog 7 andere servers (waaronder ook nog 2 DC's) maar dat is verder niet interessant voor dit verhaal)

Gebruiker x logt in op een van de terminal servers en opent in Word (XP) een bepaald bestand. Dit bestand staat op de fileserver. Het openen van dit bestand duurt lang, plus/minus 2 minuten! Het is echter een bestand van niks, paar kb groot.

Nu kopieert gebruiker x de inhoud van het 'trage' bestand in een nieuw Word document en slaat deze dan op. Hierna is het nieuwe bestand altijd snel te openen door de gebruiker.
Het lijkt dus in het document te zitten.

Open ik het zelfde bestand (wat bij de gebruiker dus traag gaat) dan opent deze wel snel.

Het verschil tussen ons 2 is dat ik lid ben van de groep administrators en gebruiker x niet.
Oke, voor het goede doel heb ik gebruiker x ook lid gemaakt van de groep administrators.
Aangezien deze nu dezelfde rechten heeft als mij zou gebruiker x het document nu ook gewoon snel moeten kunnen openen.

Maar helaas, het duurt nog steeds 2 minuten.

Ik zie hierin geen logische verklaring meer :'(
Iemand enig idee waar ik het probleem moet zoeken :)

update:

Maak ik een kopie van de gebruiker martijntje (mijzelf dus) en log dan in onder mijn kopie account (martijntje1) dan gaat het openen van het document ook traag.

We kunnen dus stellen dat het openen van Word bestanden bij "oude" gebruikers wel goed gaat en bij nieuwe niet.

Er zitten trouwens ongeveer 450 gebruikers in onze AD. Maar dit zal geen probleem zijn. (las hier ergens een topic dat compaq een AD omgeving gebouwd had met 10 miljoen objecten)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 16:30 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik neem aan dat jullie beide via een terminal sessie het bestand openen en niet alleen gebruiker X gebruik maakt van een terminalserver en jij vrolijk het bestand opend vanaf bijvoorbeeld een gewone werkplek die verbinding heeft met de fileserver ...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op 15 October 2003 @ 16:22:
Ik neem aan dat jullie beide via een terminal sessie het bestand openen en niet alleen gebruiker X gebruik maakt van een terminalserver en jij vrolijk het bestand opend vanaf bijvoorbeeld een gewone werkplek die verbinding heeft met de fileserver ...
Nee we zitten in dezelfde omgeving. (zelfde terminal server en zelfde werkstation)

Verwijderd

heb iets dergelijks eerder gehad (ff zoeken op got). In een aantal bestanden werden standaard templates gebruikt. Ok als die buiten de eigen organisatie lagen probeerde het systeem de originele template te openen (ook alstie niet gebruikt wordt) na ong. een paar minuten is tie timed out.

Bij een copy en paste gaat gewoon de text mee en niet deze gegevens. Ff een logger mee laten lopen (zoals etherreal) en je weet het zeker

[edit] ik heb vaker vreemde problemen met office documenten gezien. Tegenwoordig open en save ik die in open office, waarna in 95% van de gevallen het probleem is verholpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 16:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
De Digtale Kip _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Je had idnerdaad gelijk.

Wat was nu het probleem:
We zijn hier een NT4 domein aan het uitfaseren.
De Word documenten stonden vroeger op een andere server. De gebruikersnamen toen waren: voornaam en de eerste letter van de achternaam. Dus jan klaasen werd jank.

In onze nieuwe situatie worden de gebruikersnamen als volgend toegewezen: eerste letter voornaam.achternaam --> j.klaasen

Ik als beheerder had in de nt4 omgeving dezelfde gebruikersnaam/wachtwoord als in de 2000 omgeving met als gevolg dat ik de sjablonen op de oude server wel kan benaderen.

Afijn het probleem weten we nu. Nu nog eens uitzoeken hoe we die 1000en word documenten aan kunnen passen :)

Verwijderd

dank dank ;-)) probeer eens de docu's met openoffice te openenen en saven. Als dit de verwijzing verwerkt kan je dat wellicht automatiseren. Anders ff op technet zoeken; zal vast wel een tool voor zijn (hoop ik voor je!)

[edit] ik heb hier de templates die niet meer in gebruik waren gecopieerd naar de nieuwe locatie. (default template directory)

Als het goed is heb je een standaard dir voor deze zooi; copieer hier de oude templates in en de vertraging moet weg zijn. Het echte probleem is niet opgelost maar als ik moet kiezen....

Laat ff weten of je hier wat aan hebt

[edit2] voor zover mij bekend gaat windhoos eerst naar de default template dir (dus je nieuwe omgeving) als ze daat niet staan naar de oude verwijzing (waar ze niet inkunnen en dus vertragin goplopen). Bovenstaande "oplossing" zou het moeten doen (in theorie)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 17:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken.

We maken inderdaad gebruik van een centrale sjablonen share. Zowel in de oude als in de nieuwe omgeving. De sjablonen share is destijds ook gewoon 1 op 1 gekopieerd naar de 2000 omgeving. Alleen de naam van de server is veranderd.

Op het moment dat de oude server wel bestaat duurt het openen van de word documenten dus 2 minuten. Bestaat de server niet (getest door bestand naar een standalone machine te kopieeren en daar te openen) dan opent het document ook in een fractie van een seconde.

Zodra we de oude NT4 server uitzetten lost het probleem zichzelf op :P

Momenteel gaat het om 5 gebruikers die de hele dag in deze documenten werken. Voor deze gebruikers heb ik als nood oplossing maar een account aangemaakt in de NT4 omgeving met rechten op de oude sjablonen share.

Verwijderd

Owkee; mijn eerdere veronderstelling was dus juist. Als je de oude server nog nodig hebt zou je kunnen overwegen om de naam te veranderen; je hebt dan nog steeds de beschikking over de data maar de clients zullen het probleem niet meer hebben (hoop ik)

mzzl
Pagina: 1