Toon posts:

[ASP.NET] Autorisatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeeld:

Ik heb een solution binnen Visual Studio.Net met daarin:

- Framework;
- en meerdere modules.

Dit zijn projecten binnen de solution.

Bij het starten van het framework word gevraagd om een username en password dmv Forms authentication.
Daarna gebeuren er een aantal zaken zoals samenstellen van rollen het maken van een FormsAuthenticationTicket etc.

Dit werkt perfect voor het framework. Binnen het framework is dus alles geautoriseerd.

Mijn vraag:
Kan je in de andere modules gebruik maken van het user object en het FormsAuthenticationTicket uit de framework module?

Dus niet dat je steeds weer moet inloggen om een user-object etc te krijgen en dat je dan geautoriseerd bent?

Ik hoop dat jullie het begrijpen.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja, via HttpContext.Current kun je gewoon alles benaderen wat je in je classes die van Page erven ook benaderen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Binnen je ASP.NET applicatie kan je aan je user object. Het authentication ticket sla je op als een cookie, dus daar kan je binnen je asp.NET app ook aan.
Ik snap niet wat je bedoeld met , 'kan ik daar dan nog aan binnen m'n modules'?
Je 'modules' worden toch vanuit je asp.net app aangesproken? Je kan eventuele informatie toch ook doorgeven aan die modules?

https://fgheysels.github.io/

• whoami
  • Nu online
rwb schreef op 15 October 2003 @ 15:48:
Ja, via HttpContext.Current kun je gewoon alles benaderen wat je in je classes die van Page erven ook benaderen.
Als je bv. DAL classes hebt geschreven, dan kan ik mij goed voorstellen dat je die niet van Page inherit. ;)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

whoami schreef op 15 October 2003 @ 15:49:
[...]

Als je bv. DAL classes hebt geschreven, dan kan ik mij goed voorstellen dat je die niet van Page inherit. ;)
Visual Basic .NET:
1
system.Web.HttpContext.Current.User.Identity.Name 

:P

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Binnen een solution heb je meerdere projecten.
Is het mogelijk om in 1 project in te loggen en daarna dit userobject in de andere projecten te gebruiken.
Zodat je binnen het 'framework' 1 keer inlogt en daarna het userobject kan gebruiken in de andere modules?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
whoami schreef op 15 October 2003 @ 15:49:
[...]

Nee dat bedoel ik ook niet. Maar als je op je via Forms Authentication inlogt heb je blijkbaar wel een class Die van Page inherit. En ik ging ervan uit dat de TS de gegevens over User enzo die in de HttpContext zitten ook wilde kunnen bereiken binnen zijn andere classes. Dus mijn antwoord is HttpContext.Current ( plus dat wat gorgi_19 zegt maar dat staat voor de rest ook allemaal in de docs ).

Als de TS wat anders bedoelt hoor ik het wel want dan snap ik zijn vraag niet helemaal

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 15:59:
Is het mogelijk om in 1 project in te loggen en daarna dit userobject in de andere projecten te gebruiken.
Zodat je binnen het 'framework' 1 keer inlogt en daarna het userobject kan gebruiken in de andere modules?
Ja dat kan. :? Mits je binnen 1 application blijft is het helemaal geen probleem?

[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 15-10-2003 16:00 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 15:59:
Maar je logt toch niet in op een project? Je logt in op een Website/Applicatie

Verwijderd

Ik zie nie direct hoe maar je kan wel system.Web.HttpContext.Current.User.Identity.Name als parameter oid doorgeven naar de andere objcecten , classen.

dit gaat hier snel

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 16:01 ]

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:00:
Ik zie nie direct hoe maar je kan wel system.Web.HttpContext.Current.User.Identity.Name als parameter oid doorgeven naar de andere objcecten , classen.
Waarom als paramter doorgeven? Je hebt tijdens een request maar 1 context.

Verwijderd

Topicstarter
rwb schreef op 15 October 2003 @ 16:00:
[...]

Maar je logt toch niet in op een project? Je logt in op een Website/Applicatie
Je logt in op een webapplicatie (het framework).
Daarbinnen heb je andere applicaties die gestart worden.

Kan het dat je dan het userobject meeneemt uit het framework applicatie?

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:02:
[...]

Je logt in op een webapplicatie (het framework).
Daarbinnen heb je andere applicaties die gestart worden.

Kan het dat je dan het userobject meeneemt uit het framework applicatie?
Je draait alles in 1 context, dus heb je ook in deze context 1 user-object
Je mag alleen niet buiten de in IIS gedefieerde application gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 15-10-2003 16:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 oktober 2003 @ 16:00:
[...]

Ja dat kan. :? Mits je binnen 1 application blijft is het helemaal geen probleem?
Duidelijk maar ik blijf dus niet binnen 1 applicatie?

• whoami
  • Nu online
gorgi_19 schreef op 15 October 2003 @ 15:56:
[...]

Visual Basic .NET:
1
system.Web.HttpContext.Current.User.Identity.Name 

:P
Als je van plan bent om die DAL ook in een WinForms App te gaan gebruiken, dan ben je de klos. :P

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:04:
[...]

Duidelijk maar ik blijf dus niet binnen 1 applicatie?
Dan niet. Je zult dan andere manieren van authentication moeten verzinnen. :)

Maar hoezo kom je buiten een applicatie? Mijn frame + applicaties draaien ook in 1 application. Ook wordt het zogenoemde Plugin-pattern beschreven, welke binnen 1 application blijft.

* gorgi_19 ziet niet in hoe je een frame kan hebben, en aparte, losstaande, applicaties.

[ Voor 20% gewijzigd door gorgi_19 op 15-10-2003 16:06 ]

• gorgi_19

gorgi_19

whoami schreef op 15 October 2003 @ 16:04:
[...]

Als je van plan bent om die DAL ook in een WinForms App te gaan gebruiken, dan ben je de klos. :P
Heeej.. Geen nieuwe voorwaarden gaan gebruiken he.. :P :+

Ik zeg alleen dat het mogelijk is.. :)

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 oktober 2003 @ 16:05:
[...]

Dan niet. Je zult dan andere manieren van authentication moeten verzinnen. :)

Maar hoezo kom je buiten een applicatie? Mijn frame + applicaties draaien ook in 1 application. Ook wordt het zogenoemde Plugin-pattern beschreven, welke binnen 1 application blijft.

* gorgi_19 ziet niet in hoe je een frame kan hebben, en aparte, losstaande, applicaties.
Het kan ook binnen 1 applicatie maar mijn vraag was juist of het mogelijk is om een framework applicatie te maken waarop wordt ingelogd hierin staan dan in bv een menu de links naar de modules, maar dit zijn eigen applicaties.

Kan ik dan bijvoorbeeld in de andere module het FormsAuthenticationTicket opvragen uit de frameworkmodule?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:10:
[...]

Het kan ook binnen 1 applicatie maar mijn vraag was juist of het mogelijk is om een framework applicatie te maken waarop wordt ingelogd hierin staan dan in bv een menu de links naar de modules, maar dit zijn eigen applicaties.

Kan ik dan bijvoorbeeld in de andere module het FormsAuthenticationTicket opvragen uit de frameworkmodule?
Ik heb het idee dat jij een ander idee van applicatie hebt als ik ( Zeg maar als ik het verkeerd heb ). Als iets in zijn eigen dll zit is het nog geen aparte applicatie. Het is pas echt een andere applicatie als het in een appart process draait ( Wat anders als een Thread ). Doe je in je applicatie echt iets van Runtime.Execute? ( Zal vast niet bestaan maar ik weet zo uit m'n hoofd even niet hoe ik een andere applicatie kan opstarten ).

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.

Uit de reacties van jullie is mij wel duidelijk geworden dat wat ik wil niet te realiseren is.
Dus gaan we het weer op de normale manier uitvoeren zoals hierboven beschreven.
In 1 applicatie dus :)

Verwijderd

Topicstarter
rwb schreef op 15 oktober 2003 @ 16:25:
[...]

Ik heb het idee dat jij een ander idee van applicatie hebt als ik ( Zeg maar als ik het verkeerd heb ). Als iets in zijn eigen dll zit is het nog geen aparte applicatie. Het is pas echt een andere applicatie als het in een appart process draait ( Wat anders als een Thread ). Doe je in je applicatie echt iets van Runtime.Execute? ( Zal vast niet bestaan maar ik weet zo uit m'n hoofd even niet hoe ik een andere applicatie kan opstarten ).
Het zit dus niet in z'n eigen dll.
Het framework is een aparte dll en de andere modules zijn ook aparte dll's.

Mijn vraag was daarom hoe kan ik inloggen op de framework applicatie en dit user object meenemen in de andere applicaties?

Mij is duidelijk geworden dat dit niet kan. Het moet binnen 1 applicatie blijven.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
O na nog een keer gelezen te hebben snap ik volgens mij het probleem. Je hebt dus een Frame waarin aan de linkerkant bijvoorbeeld
http://adres/menu/ geladen wordt en aan de rechterkant
http://adres/content/ geladen wordt? waar menu en content in IIS beide als applicatie gedefineerd staan?. Dan heb je inderdaad 2 verschillende Sessions en ook 2 verschillende contexten. Je kan dus ook niet makkelijk bij de andere informatie komen. Je kan natuurlijk wel wat met bijvoorbeeld een database gaan bedenken maar je zult er wel zelf een oplossing voor moeten maken. Wat is eigenlijk de reden dat je in 2 verschillende applicaties wilt draaien?

[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 15-10-2003 16:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
rwb schreef op 15 October 2003 @ 16:32:
O na nog een keer gelezen te hebben snap ik volgens mij het probleem. Je hebt dus een Frame waarin aan de linkerkant bijvoorbeeld
http://adres/menu/ geladen wordt en aan de rechterkant
http://adres/content/ geladen wordt? waar menu en content in IIS beide als applicatie gedefineerd staan?. Dan heb je inderdaad 2 verschillende Sessions en ook 2 verschillende contexten. Je kan dus ook niet makkelijk bij de andere informatie komen. Je kan natuurlijk wel wat met bijvoorbeeld een database gaan bedenken maar je zult er wel zelf een oplossing voor moeten maken. Wat is eigenlijk de reden dat je in 2 verschillende applicaties wilt draaien?
Wel meer op deze manier ja.

Ik wil dus 1 applicatie draaien, om dan daarbinnen via bv het menu applicaties aan te spreken op de manier die je omschrijft.

Dit om niet 10-tallen modules te krijgen binnen 1 applicatie (dll) waarvan er misschien niet meer dan 2 modules actief zijn.
Dus 8 modules nutteloos in de dll.

Dit wilde ik dus voorkomen?

Andere oplossingen zijn natuurlijk van harte welkom :)

• gorgi_19

gorgi_19

1 applicatie != 1 dll

Ik heb in mijn applicatie staan:

Framework.dll
FrameworkDatabase.dll
Applicatie1.dll
Applicatie1Database.dll
Applicatie2.dll
Applicatie2Database.dll

Dus ik zie niet in waarom je meerdere modules 'nutteloos' in een dll zou hebben staan?

[ Voor 100% gewijzigd door gorgi_19 op 15-10-2003 16:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 October 2003 @ 16:38:
1 applicatie != 1 dll

Ik heb in mijn applicatie staan:

Framework.dll
FrameworkDatabase.dll
Applicatie1.dll
Applicatie1Database.dll
Applicatie2.dll
Applicatie2Database.dll

Dus ik zie niet in waarom je meerdere modules 'nutteloos' in een dll zou hebben staan?
Ik krijg van alles 1 dll.

Op deze manier is het zeker niet nutteloos.
Kan je misschien een korte uitleg geven. Een paar tips in de juiste richting.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:48:
[...]

Ik krijg van alles 1 dll.

Op deze manier is het zeker niet nutteloos.
Kan je misschien een korte uitleg geven. Een paar tips in de juiste richting.
1 solution bestaat uit meerdere projecten :)

Daarnaast ben ik met Reflection aan de gang gegaan, om dynamisch dll's te laten. De evt. performanceloss wordt gecompenseerd dmv. Caching.

[ Voor 19% gewijzigd door gorgi_19 op 15-10-2003 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 October 2003 @ 16:49:
[...]

1 solution bestaat uit meerdere projecten :)

Daarnaast ben ik met Reflection aan de gang gegaan, om dynamisch dll's te laten. De evt. performanceloss wordt gecompenseerd dmv. Caching.
Maar op deze manier kom je toch weer te zitten met je User-object die je in meerdere projecten wil gebruiken?

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 15 oktober 2003 @ 16:56:
[...]

Maar op deze manier kom je toch weer te zitten met je User-object die je in meerdere projecten wil gebruiken?
Nee, want ze zitten allemaal in dezelfde context / application.

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 15 October 2003 @ 16:57:
[...]

Nee, want ze zitten allemaal in dezelfde context / application.
Heb je misschien een link naar een voorbeeld?

Ik begrijp namelijk nog niet hoe ik in 1 solution meerder projecten onder 1 applicatie kan laten starten. Dus zodat ik 1 context heb.
Pagina: 1